| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Porsche har tagit Nissan GTR för bluff.
|
154 besök senaste veckan (243534 totalt) |
|
Re:
2004 års Carrera S med 355 hk/1461 kg uppmätt vikt kördes på 8.05 på gatdäck. 2008 års Carrera S (PDK) med 385 hk/1450 kg uppmätt vikt kördes på 7.50 på R-däck. Med detta som bakgrund kan man anta att skillnaden på en GT3:a runt ringen med PDK ger ca 5 sekunder. |
||||||||
|
Re:
Levin racing. |
||||||||
|
Re:
Som sagt. Totalt orimligt att den skulle kapa så mycket på en vanlig GT3. 5 - 10 sek skulle jag kunna köpa. |
||||||||
|
Nu är detta på en räserbil med tät låda och vinsten lär då bli större (per varv) eftersom dom växlar betydligt oftare. Samtidigt lär man vinna mer per växling på en turbomatad bil då dom inte behöver bygga upp tryck efter varje växling.
|
||||||||
|
Re:
Vinsten i en specifik räserbil är ju svårt att uttala sig om. Problemet blir ju av ren matematisk karaktär. - En 996 GT3 Mk2 i HvS händer gick 7.54 på gatdäck. - Låt oss anta att r-däck ger 10 sek på Ringen (faktiska tester visar mellan 1 och 10 sek). - Riktigt växellåda 20 sek. Således, en 996 GT3 Mk2 med r-däck och riktig växellåda går i HvS händer 7.24. Ännu snabbare i Walters. Aldrig säger jag. |
||||||||
|
Är ju ganska säker på att man räknar vinst i tid per växling, säg att man spar 0,15 sek per växling (gissning) med en sugmotor och 0,2 sek med en turbo.
Nu har jag ingen aning hur många gånger men växlar på ett ringenvarv (beror ju på vilken bil man har oxå) men om vi tar ex. Gelleråsen så växlar man kanske 6-7 gånger vilket då skulle ge ca 1 sekund och är i mina ögon ganska troligt. |
||||||||
|
Re:
ok. Lite snabb huvudräkning ger ca 40-50 växlingar på ett Ringenvarv. Detta i en gatbil, dvs alltifrån Swift till M3/GT3. Enklast är väl att kolla på någon film, men skulle tro att de flesta ligger i det intervallet (cirka). I övrigt är det många som växlar något färre gånger när de kör turbo. Detta självklart pga av vridet. |
||||||||
|
Re:
Nedväxlingar vid bromsning på hyffsade raka partier tror jag inte förtjänsten är lika stor, acceleration samt växlingar i kurvor, då ligger nog förtjänsten. Vi kan ju vända på det och fråga oss hur mycket skulle nissan tappa med en manuell låda? _________________ mvh. Fredrik Eklöf wastegate.se |
||||||||
|
Re:
Håller med. Förtjänsten kan aldrig vara lika stor hela tiden. |
||||||||
|
Re:
Skönt att någon med ordentlig erfarenhet också reagerade, jag tyckte att 20sek lät helt åt h...vete för mycket när jag läste det. Visst att det går fortare med åka-fort-låda, men jag tror inte ens Gaute som hatar flintapinnarna kan argumentera för 20 sekunder
_________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Den stora vinsten med riktig låda är väl ändå att man kan växla mitt i kurvor under acceleration utan att man riskerar att slå loss däcken i lika hög grad som med en vanlig låda. Tiden för avbrottet i kraft lär spela mindre roll.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Re:
Dessutom är det blött.
Annars är (de teoretiska) diskussionerna i denna tråd väldigt underhållande.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
Det är torrt. Utomhusfilmingen inte gjord samtidigt. Citat "It soon became clear that the GT-R is so stiff that it struggles in the wet. In contrast, the 911 is easier, faster and friendlier to drive in the wet. But as the day dried, Sutcliffe went out for his laps." |
||||||||
|
Re:
Tycker oxå det låter mycket med upp till 20 sek per varv, men så har jag aldrig kört på ringen. Sen lär skillnaden vara större i en bil (räserbil) som är tätstegad och som växlas mycket än en standardbil såklart. om växlingsfrekvensen är liknande svenska banor skulle jag i min bil (med en standardlåda) hamna på ca 75 växlingar. |
||||||||
|
Re:
Sorry! I stand corrected!
GT-R är giftig!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Kanske har Anders (Levin) gjort jämförelsen mellan tidig GT3 Cup och senaste 997 GT3 Cup och då dragit parran genom tidsskillander om 20 sek. En gissning från min sida.
Men jag måste hålla med Peter om att det skulle ge 20 sek på en gatbil (oavsett märke) är omöjligt. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
Re:
Så kan det vara, vet heller inte om gp slingan ingår.
Jag har faktiskt jämfört min bil (H-låda) med Libell som har seq låda och lägger man loggarna över varann så syns det ganska klart att man förlorar en hel del med vanlig växling. Sen om man har paddlar så vinner man säkert lika mycket till i tid på bättre körbarhet, man lär ju känna lite mer kontroll med två händer på ratten om man ska växla i 150 med lagom driftvinkel... |
||||||||
|
Modern teknik är överskattad, varför skulle annars Nissan slänga ur den när man ska börja åka riktigt fort? Bort med den där s.k. åka-fort-lådan, det där hypersofistikerade 4-krafset och V6:an och i med riktiga grejor!
http://www.4wheelsnews.com/r35-nissa http://www.youtube.com/watch?v=o35rZ http://www.youtube.com/watch?v=Ng5jY och på samma tema, byte av elektronisk gasöverföring till mekanisk gav en tidsvinst på 7 sek/varv på Ringen i en M3... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
![]() |
Nürburgring
Porsche har tagit Nissan GTR för bluff.
|
154 besök senaste veckan (243534 totalt) |