Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) F1, Frankrike | << 1, 2, 3, 4 >> 16294 besök totalt |
Jag tror att vi har lite olika definition på vad spänning är... om det här var en av de mer spännande loppen i år så är jag glad över att inte sett mer än 3-4 lopp i år. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vet inte riktigt vad du menar med att det skulle vara PC att ogilla Ferrari/MS. Det har väl inte att göra med PC om man gillar eller ogillar team Schumacher. Ferrari är det överlägset populäraste stallet och MS den överlägset populäraste föraren. Det är ju bara att gå till nästan vilket F1-lopp som helst för att konstatera det, eller läsa undersökningar som görs på F1-sajter typ F1BB, AtlasF1, etc.. Som tur är så har vi inte alla gått på den hypen. En fuskare som blev av med alla sina poäng i -97 års VM har jag lika svårt att hålla på som om Bubka skulle varit dopad, men vissa bryr sig tydligen bara om vem som vinner mest och är populärast just nu - smaken är som baken. Att team Schumacher inte är lika populär hos gamla F1-journalister eller på t.ex. rejsa är väl mest ett sundhetstecken. Vad menade du med Darwin och att inte Senna var tillräckligt bra? Menar du att förare som kör ihjäl sig, typ Senna, Bellof, Gilles V., Ronnie P., Rindt, Clark, Ascari, etc. är sämre förare än de som överlever sin karriär? Den teorin kan nog bara komma ifrån ett Schumi-fan... Hade Schumis olycka på Silverstone skett -94 med avsaknad av däck och sämre bilar så hade han mycket väl varit död också. Skulle han ha varit en sämre förare då än vad han annars var -99? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
En observation när det gäller depåstrategi. När båda förarna i team Schumacher kör på samma strategi så verkar Rubens klara sig hyfsat och tom vara snabbare än Schumi ibland, men i år verkar Rubens ofta göra ett stopp mindre än Schumi och antar jag köra med hårdare däck. Varför då?
om man vet hur fort bilarna körs med olika bränslemängder och däcksslitage så är det ju inte särskilt svårt att simulera fram vilken strategi som ger det snabbaste loppet. Om man dessutom gör en kvalificerad gissning på de andras förmodade strategier och prestanda så bör man ju även kunna ganska väl gissa sig till när lämpliga depåfönser dyker upp. Men varför verkar de komma fram till olika resultat när det gäller Rubens och Schumi, när Rubens till synes verkar trivas med att köra på samma strategi som Schumi? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Peter , du får komma över till mig nästa söndag och titta på Englands GP tillsammans med mig och Dr A, så kan vi ha lite huliganfasoner i soffan över vem som ska vinna eller försvinna
|
||||
Fredrik, jag är är inget Schumifan på något sätt, jag älskar Ferrari för hela deras koncept både på produktionsbilsidan och inom tävlingsavdelningen, som gör dem till dem till tveklöst nummer ett av biltillverkare och stall, i alla fall i mina ögon .
Jag måste nog replikera här och påstå att det faktum att man inte "tycker om" det som Ferrari och Schumacher tillsammans presterar på banan definitivt INTE är ett sundhetstecken utan snarare kanske ehum... lite inskränkthet påeldad av den tidigare nämnda PC som råder . Trots allt, vad skulle man själv göra om man fick ta Ross Brawns plats till nästa år? Säga "Hörrninini grabbar, så här kan vi inte hålla på å bygga bilar och köra, det kommer aldrig att bli framgångsrikt". Skulle inte tro det. Man skulle skrika "Rör inget för fan, vi kör copy&paste på förra säsongen". Att hänvisa till gamla fuskincidenter och hävda att det han gör på banan idag inte är värt något förstår jag inte heller, dagen prestation blir ju inte sämre för det. Dessutom är inte de andra stallen på något sätt bättre, det är bara det att fusket inte har upptäckts (än). " Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne." Jesus Kristus / Joh 8:7 (sug på den du ) Storhet är ju på något sätt att vara tolerant och respektera de som presterar något utan att för den skull ha dem som egen personlig favorit. Visst sved det i hjärtat när de där j-vl- ryssarna sopade banan med tre kronor i ishockey på 70-talet men vilket spel de presterade. Visst "hatade" man ryssarna då men man var ju inte så gammal. Det var inga turmål vi förlorade på utan det var på grund av en motståndare som levererade snyggt och effektivt. Eller Singh som inte hade förlorat en squashmatch på 7 år (tills en välkänd sportjournalist "lovade att käka upp sin hatt om..."). Det finns många som förtjänar respekt för sina prestationer och Ferrari och MS tillhör den skaran. och visst är det trist att vinna i depån. Jag skulle vilja se att depåstoppen är till för att byta noskon och byta däck vid punktering och liknande. Men det är ju faktiskt FIA som måste reglera det. Alla kör ju efter gällande reglemente och då blir det så. Det har blivit långloppsstrategi fast nedskalat till 1,5 timme och vilka som gör det bäst råder det ju ingen tvekan om. Fredrik du borde vara lite imponerad. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
jag har slutat titta på F1 nu då Skomakaren i mina ögon "förstör" det hela...
missförstå mig inte, skomakaren och Ferrari förtjänar all respekt då dom uppenbarligen är bästa förare/team.. men maken till sömnpiller får man leta efter.. Själv är jag Hondafan av stora mått, men skulle inte vilja att dom var så överlägsna.. Nä strid in på mållinjen skall det vara oavsett vilken sport... att vinna genom strategi och pittstopp är inte sport anser jag.. det hör till shack.... (som iaf inte jag anser vara en sport.. ) _________________ MackeMaehlum |
||||
Visst är jag både imponerad och hyser den största respekten för både Shumi och Ferrari..... men gillar det gör jag iaf inte För övrigt ligger mina riktiga sympatier numera på Minardi, eftersom tidernas bästa och mest otroliga team har lagt ner..... nämligen Hesketh som hade huvudkvarteret i slottet ca 3-4 km från där jag bodde i Towcester (i närheten av Silverstone) För övrigt det ENDA teamet som vann i debuten och stil var det både på teamet och försteföraren... den enda som nåt upp till liknande efter det är väl Eddie Irvine (förrutom möjligen att någon mer vann på 50-talet i debuten) |
||||
Hoppla, hoppla... Nu vart det mycket på en gång för en gammal man.... (undertecknad alltså, för att undvika eventuella missförstånd!). Ok. Vi tar en sak i taget. Alltså, jag uppfattar det som om det är politiskt korrekt att ogilla Schumi et al, eftersom det hela tiden jublas när någon kör om denne, när Ferrari misslyckas etc. Du håller då inte med, men samtidigt kallar du ett gillande av Schumi för "hype". Du säger att han är en fuskare som blev av med alla poäng och därför är lika trovärdig som en dopad idrottare. Nja, det är väl att skriva om historien lite väl va? Sanningen är ju den att han visserligen blev av med alla poäng, men att det berodde på att han under det sista loppet i Jerez 1997 såg sina titelchanser försvinna när den gode Jacques Villenueve körde om honom. Han körde då med berått mod rätt in i sidan på Jacques för att på det sättet hindra en omkörning. Jag försvarar abolut inte det beteendet, men att det skulle vara samma sak som att fuska eller dopa sig har jag svårt att se. Sen kommer vi till det här med Darwin.... Det kräver iofs sin egna lilla utläggning, men är ett rätt cyniskt sätt att beskåda tillvaron på (det här med survival of the fittest alltså). Nu råkar jag faktiskt till viss del ha den grundsynen på livet, men jag tror nog att vi får ta en fördjupad diskussion om detta över en öl för att undvika att jag blir levande flådd av alla på forumet... . |
||||
Idag är det väl i vissa branscher snarare "Suvival of the Fattest" som gäller... även om jag inser att det inte är tillämpligt på själva förarna i F1-cirkusen
om det är resurser eller kunskap som gör att de andra inte kommer ikapp Ferrari är ett frågetecken, men man kan inte annat än beundra de röda. Trist för sponsorerna bara. Enda sättet att synas ordentligt verkar vara att 1) vinna = Ferrari 2) stå på stragegisk plats och brinna = billigare än att försöka konkurrera med Ferrari... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
|
||||
Har inte Senna gjort exakt samma sak mot Porst nån gång? Men då var det ingen omkörning utan om båda fick DNF så vann Senna. Så Senna körde av Prost i första svängen - siktade och rammade. |
||||
Tjaaaa, dom här diskussionerna är väl inte mitt bord riktigt.
Men jag kan inte låta bli att titta på F-1 tävlingarna. Om det är nått jag tittar på så är det F-1 och F-1 igen. Jag hejar inte på något stall, utan tittar bara på vad som händer och hur bilarna går. Hur förarna kan använda sina bilar och vilken betydelse en strategi har. Kort sagt vad som gör ett team snabbt. Hade jag kunnat vara med så hade jag gått runt och titta på ALLT som fans att se. När är det ide att byta däck? Fylla tanken med ballast som följd, etc etc. Vanliga krängningshämmar setup o liknande diskuteras inte alls, t,ex. Det är lika spännande att Shumi är snabb som att andra bilar är långsammare. Bara att se Williamsbilens upptrtädande med sin konstiga framvagn är kul. Men jag får också känslan att man bör tycka "rätt" om tävlingarna. Fast jag tycker självfallet som jag tycker ändå. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Är inte förvånad! Familjeföretag är oftast trevligare än multinationella jättar.... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Precis. Vad jag har förstått så måste de leverera något. Om de inte kan leverera poäng så får det bli sponsorträffar, å de träffarna är inte å leka med. Ungefär så här: _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Sssh, inte prata skit om den bästa föraren genom tiderna.. *viftar med min röda flagga* |
||||
Annars så retar jag mig inte alls på Ferrari och Schumi. Jag gillar McLaren och Minardi, men.... Jag retar mig så förbannat på alla utom Ferrari och Schumi, vad håller de på med? Det är ju alla andra som gör F1 så tråkigt! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nja. Karelin är visserligen ett rätt häftigt muskelpaket, men för att bli såpass stor (alltså inte bara mucklig) på konstgjord väg utan att man ser ut som "Grogh med spikklubba" skulle noggrant övervakade hormonbehandlingar behöva ha utförts sedan barnsben. Han upptäcktes dock först vid 13 års ålder. Och så jäkla mycket neandertalare är det inte över honom enligt min mening. Dessutom har han faktiskt klarat varenda dopingkontroll som gjorts, och även varit frivillig på flera tester bara för att visa att han var ren. Killen kommer ju från Sibirien och hans träningspass innefattade bl a att i två timmar springa i snö upp till låren.... |
||||
(Bilden var dessutom den mänskligaste pixelkombination jag sett som liknat Karelin. ) Tackolov så tror jag inte Schumi dopat sig, så min ståndpunkt:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
Elitracing (åskådarracing) F1, Frankrike | << 1, 2, 3, 4 >> 16294 besök totalt |