Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana? | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (21013 totalt) |
Jag hade fått för mig att Haldex och Torsen är skiljda konstruktioner? Fast det kan jag fått om bakfoten... _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Haldexdiffen är väl hydraulisk?
http://www.haldex-traction.com/techn _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag tänkte mest på audi när jag skrev detta.. Men jag hade för mig att kompisen sa torsen i samma mening http://www.audi.se/page_987.shtml |
||||
Hehe, mycket är ändrat sen 60 talet skall du se. Provkör en 996TT så ser du vad dom ändrat på sen -63, det finns en stereo värd namnet nu _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
OT! En kamrat hade visst råkat kört ifrån en igår med sin gamla BMW E30. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
OK, så folk som köper GT2:or och GT3:or ändrar aldrig någonsin nåt på dem för att få dem att gå fortare, de är perfekta som de är? Angående pris behöver det inte alls råda samma prisskillnader till bilfabrikanter som på eftermarknaden, kan vara helt omvänt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vad menar du, är inte den optimala konstruktionen för en bil att ha motorn bakom bakaxeln? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Folkan konstruerade väl Ferdinand redan på 30-talet? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
För mycket förståsigpåerier här...har någon åkt bakhjulsdriven bil med Torsen/Quaife diff på bana här?
Att jämföra Haldex och Torsen är att jämföra äpplen och päron. Haldexkoppling är inget annat än en oljestyrd koppling som används för att överföra drivet till andra axelparet. Alltså en billig lösning på problemet som annars brukar lösas med Torsen-diff. Audi har såvitt jag vet Torsen bara som mittdiff på fördelningslådan, så man kan inte använda den som exempel då den är fyrhjulsdriven och beter sig helt annorlunda jämfört med en bakhjulsdriven bil med Torsen kontra Salisbury diff mellan bakhjulen. Faktum kvarstår, Torsen och Quaife släpper när man bromsar, det gör inte ZF och Salisbury. Jag har inte hört om att folk byter lamelldiffar i sina Porschar mot Quaife/Torsen heller, och då diffen kostar runt 10000:- så tror jag inte att priset är avgörande. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
[quote="beepbeep"]För mycket förståsigpåerier här...har någon åkt bakhjulsdriven bil med Torsen/Quaife diff på bana här?
jag har åkt två säsonger med quaife atb i slc med en bakhjulsdriven kadett, så jag tycker att jag har lite erfarenhet av denna vid rwd. fortfarande kan jag inte hålla med om att den skulle tappa drivet ifall ett hjul försöker börja spinna. det driver bättre än en "vanlig" lamelldiff typ volvo r-sport/m3e30 vid samma förhållanden. jag har åkt ca 7 säsonger i slc med vanliga diffar i olika tappningar också, så lite jämförande erfarenheter finns också. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Vad menar du med det? Tycker inte det verkar vara någon som vet utan vi målar bara upp lite möjliga scenarion om hur det kan vara för att kanske kunna resonera sig fram till nåt. Den hittills ende i tråden, inkl. de engelskspråkiga inläggen, som testat båda verkar vara dude, och han verkar föredra Quaife. Men allt verkar ju användas så svaret är kanske att det inte finns någon given vinnare? Vad använder F1(där är kostnaden garanterat betydelselös) och andra dyrare serier? Dessutom finns det väl Torsendiffar som är kompletterade med ställbara lameller också, hur funkar dem? Tyder ju på att nåt inte är helt bra med en standard Torsendiff, om än bara ställbarheten. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
förresten så blev bilen 1-2sek snabbare med atb:n och det är väl det enda som räknas eller!!
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
dude:
citat förresten så blev bilen 1-2sek snabbare med atb:n och det är väl det enda som räknas eller! och igen andra ändringar var utförda??????? Kunde inte låta bli att fråga som skada tekniker Sen blir jag förvirrad "vanlig lamelldiffbroms" RAMP eller BARA lamell???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Så du påstår att haldex är billigt _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Att Porsche använder och har använt en diff som stabiliserar under inbromsning tycker jag verkar ganska logiskt. Det är en stor hjälp vid inbromsning när det sitter mycket massa bak.
om det är så att Porsche tänker byta till en annan diff så beror det säkert på att PSM tar hand om stabiliseringen genom att bromsa bakhjulen individuellt för att öka stabiliteten. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
tänkte inte på att du ville ha det specat, men är inte rampdiffen betydligt ovanligare än den lamellbromsen. tycker att vi inför en regel om att lamelldiffbroms är den vanliga och rampdiffen får man speca om man menar denna vi behövde inte ändra ngt annat för vi fick en ny bil iom bytet _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Haldex är inget annat än en snabbare reagerande variant på visokopplingen som har använts på så många bilar förut. Problemet med visko är att den reagerar så långsamt ibland. Fina med Haldex eller visko är att man slipper fördelningslåda i mitten utan bara splittar utgående axel 50/50 mellan fram och bakdiffen...så det är definitivt billigare att ha en oljestyrd koppling än att bygga en hel fördelningslåda med låsbar diff mellan axlarna. Så jaa....Haldex är inte där för att den är på något sätt tekniskt överlägsen utan för att den är realativt billig att mecka dit utan större förändringar på drivlinan. Däremot kvarstår fortfarande problemet att den inte överför någon kraft whatsoever tills det uppstår hastighetsskillnad bakom axelparen och kopplingen låser. För att återgå till diffsnacket, jag skrev aldrig att Torsen/Quaife släpper drivet om ett hjul börjar slira....det gör den inte...den förhindrar snarare sliret. Vad den däremot gör är att släppa överföringen helt när ena hjulet är i luften då den använder sig av överförd vridmoment för att bromsa sina små spiralkugghjul...och finns det inget vridmoment (då hjulen är i luften) så öppnar den och man står stilla. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Det går att styra hur mycket Haldex ska låsa även när det inte är någon hastighetsskillnad mellan axlarna. Haldex är alltså lite mer än en snabb viskokoppling. Den är ju inkopplad till bilen styrelektronik. På t.ex Audi S3 ligger fördelningen 85/15 när ingen slip råder. Det finns kit att köpa till för att köra 50/50 permanent. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag fattar inte hur men kan få 50/50 kraftfördelning med en diffbroms som bygger på att man låser den ickedrivande axeln mer eller mindre till den drivande. OM de är helt mekaniskt låsta till varandra så diffen blir som stumsvetsad får jag det till 50/50 drivning, men skall den ha någon funktion kvar så blir det mindre än 50% till bakhjulen. Eller har jag fel _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Skruva banåkabil Torsen eller ZF diff? Vad är bättre på bana? | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (21013 totalt) |