Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe -99 *lite ringen film uppladdad*
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
14 besök senaste veckan (65405 totalt)
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Byt till tunnare olja så kommer värmeproblemen antagligen ge med sig. 10w60 oljan är inte rekommenderad till dessa motorerna utan 0w40. Jag kör min M3 E36 på 5w40 och har aldrig haft problem med oljetemp. Sist på sturup var det 25* och den höll sig fint på 100-110* oljetemp. thumbs up

TWS skall bara användas i M3 E46, M5 E39, och V10'orna
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



BMWTobbe skrev:
Byt till tunnare olja så kommer värmeproblemen antagligen ge med sig. 10w60 oljan är inte rekommenderad till dessa motorerna utan 0w40. Jag kör min M3 E36 på 5w40 och har aldrig haft problem med oljetemp. Sist på sturup var det 25* och den höll sig fint på 100-110* oljetemp. thumbs up

TWS skall bara användas i M3 E46, M5 E39, och V10'orna


oj då!?! Då gjorde jag general fel mao!??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Här skruvas det flitigt ser jag Ser ju ut att bli riktigt bra! Du får bjuda på en tur runt nordslingan
om vi kanske ses där i september - oktober.

John


Ja det var på tiden att få upp tempot så det blir åka i sommar

Givetvis ska du få åka med... har du någon resa bokad?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Fritzonz3m
Helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 98



BMWTobbe skrev:
Byt till tunnare olja så kommer värmeproblemen antagligen ge med sig. 10w60 oljan är inte rekommenderad till dessa motorerna utan 0w40. Jag kör min M3 E36 på 5w40 och har aldrig haft problem med oljetemp. Sist på sturup var det 25* och den höll sig fint på 100-110* oljetemp. thumbs up

TWS skall bara användas i M3 E46, M5 E39, och V10'orna


Jasså... Det hade jag ingen aning om. Trodde att tws:en var rekomenderad för M-motorerna. Man lär sig något nytt hela tiden...

_________________
Christian Fri

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Trodde TWS 10-60 var för alla M-motorer jag med..

_________________
S1000RR
Citera
Bear G
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 2822



Fritzonz3m skrev:
BMWTobbe skrev:
Byt till tunnare olja så kommer värmeproblemen antagligen ge med sig.
TWS skall bara användas i M3 E46, M5 E39, och V10'orna

Trodde att tws:en var rekomenderad för M-motorerna.

Jo, så är det. Se på castrol.se. Men efter lite mailväxlingar och diskussioner så koms det fram till att enda skillnaden med tws var att den möjligtvis var bättre, så jag tippade i tws ändå. Kom dock aldrig över 120 grader (z3 m coupé) vad jag minns.

BMWTobbe: Har du provat tws med högre oljetemp som resultat?

_________________
Bear G
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
ang. Olja så har jag också kört på TWS utan nämnvärda oljetemp problem, får se hur jag gör denna sommaren.


Har jobbats lite i garaget om kvällarna.......

slipa, slipa, slipa...........


och lite måla....





_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Detta ser ju nice ut thumbs up

_________________
S1000RR
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Björn Grönesjö skrev:
Fritzonz3m skrev:
BMWTobbe skrev:
Byt till tunnare olja så kommer värmeproblemen antagligen ge med sig.
TWS skall bara användas i M3 E46, M5 E39, och V10'orna

Trodde att tws:en var rekomenderad för M-motorerna.

Jo, så är det. Se på castrol.se. Men efter lite mailväxlingar och diskussioner så koms det fram till att enda skillnaden med tws var att den möjligtvis var bättre, så jag tippade i tws ändå. Kom dock aldrig över 120 grader (z3 m coupé) vad jag minns.

BMWTobbe: Har du provat tws med högre oljetemp som resultat?


om du tittar på castrol.se så står det så här:

BMW
Z3
Z3 M (1997-2003)

--------------------------------------------------------------------------------

Motor S50 B32 Kapacitet 5,5 liter

Användning: Normal

EDGE Sport 0W-40
EDGE 5W-30
EDGE 0W-30

Jag har kört 10w60 i min S50B30 på bana, och hade en högre oljetemp än med 5w40. Detta har jag haft problem med i min M3 E30 också. Efter byte till 5w40 har båda fått lägre oljetemp.

Sorry för OT Fredrik
Citera
Fritzonz3m
Helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 98



Ser riktigt bra ut... Vilket jobb.... Du, jag har en du kan fortsätta på efter det att du är färdig med din Jag är själv inte riktigt där ännu, men det jobbas på det iallafall

Var inte meningen att jag skulle försöra ditt bygge med olje frågor, men jag har blivit lite klokare på köpet... Sorry.

Mvh Christian

_________________
Christian Fri

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Hur har du gjort dina stolsfästen till Racingstolen, för jag tycker det verkar underligt krångligt till z3m coupén. finns inte att köpa som passar heller!

_________________
S1000RR
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
Figgeh skrev:
Hur har du gjort dina stolsfästen till Racingstolen, för jag tycker det verkar underligt krångligt till z3m coupén. finns inte att köpa som passar heller!


Har gjort egna av aluminium....

Ska göra nya nu för min Sparco Sprint stol som jag åkte med förra året ska vara passagerarstol och min nya Sparco Rev Plus ska vara förarstol.

Tyvärr är det riktigt tight (speciellt om man som jag är närmre 1.90) men det ska nog gå....

På sprint stolen körde jag med sidomontering på utsidan och underifrån på insidan (mot kardanen) för att det var så tight.
Nu har jag modifierat mattorna för att få bättre utrymme inne mot karnadtunneln....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik... Det du gör mot mig är inte bra..
Jag tänkte inte riva och slita så mycket med min m coupe..

Har du möjligen lite förklarande bilder på hur dina stolsfästen ser ut?
då kanske min Sparco Pro 2000 får lämna källaren och hitta in i bilen trots allt..

Att försöka få dit ett längsjusterbart underrede antar jag bara är att glömma?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Fredrik... Det du gör mot mig är inte bra..
Jag tänkte inte riva och slita så mycket med min m coupe..

Har du möjligen lite förklarande bilder på hur dina stolsfästen ser ut?
då kanske min Sparco Pro 2000 får lämna källaren och hitta in i bilen trots allt..

Att försöka få dit ett längsjusterbart underrede antar jag bara är att glömma?


Hehe... det var Jannes fel, han började

Har ingen möjlighet nu då jag inte är hemma men kan lägga upp lite bilder på mina fästen om en vecka typ....
Tror att det blir svårt att behålla dörrsidan på med en sparco Pro 2000 tyvärr.... tar i vid axlarna..

Min Rev Plus stol kommer i princip stå på golvet i bakkant....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dumma Janne hans tråd är verkligen inte bra för mig med svagt sinne..

Ta din tid gällande bilderna.. Ju längre desto bättre.. Mitt anfall kanske går över


Sparco Pro 2000 bytes mot Sparco Rev Plus

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
Händer inte något under denna och nästa vecka p.g.a. jobb....

går på semester v30 och då är det maraton meck som gäller... den 28:e ska det gasas på Knutstorp

Hann med lite förra helgen...

Elsystemet tillbaka på golvet.....


huvudbågen på plats....


Rev plus stolen...... måste göras lite fästen..


lite torrkörning med nya stolen.... :

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
Anton och Fredrik
Jag hittade några bilder på mina stolsfästen...
Dessa är till Sprint stolen och passade inte alls till Rev stolen.... hamnade med skallen i taket





_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



om jag räknar rätt har du 9 biljobbardagar på dig innan Knutstorp ...tänkte du ville veta det

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Skickar ett bidrag på hur jag gjort med mina Recaro stolar i först M roadstern och det passade rakt av i M coupén.
Jag har tagit standard skenor, anpassat hålen till orginal infästningarna i bilen.
Satt 2st 5 mm plattjärn tvärs över som jag satt dels framdelen till 6 pkts bältet och dels sido konsolerna i.
Då kan man sätta stolen "off set" mot skenorna. Det är lite mätande men för mig fungerar det bra.
Dock går inte solen att ha långt bak (jag är 180 cm och det fungerar) utan att kapa lite på örat på stolen.


_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000


Trådstartare
bertil1 skrev:
om jag räknar rätt har du 9 biljobbardagar på dig innan Knutstorp ...tänkte du ville veta det


Hmmm.... jo tack, jag är snart nere på minutnivå och räknar .... men det ska gå

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Tackar så mkt för svar =)

_________________
S1000RR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe -99 *lite ringen film uppladdad*
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
14 besök senaste veckan (65405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande