| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|
32 besök senaste veckan (271390 totalt) |
|
Re:
Det var väl helt ok svetsat för att vara första gången
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Tack Patrik, om det nu bara hade varit jag.
Min garagekompis svetsade detta och sedn fick jag öva på två bitar. Den fogen så inte lika rolig ut.
Men jag skall lära mig! (Iaf att tatta ihop plåt till nöds.) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Mantorp närmar sig snabbt! Och efter Mantorp är det bara 2-3 dagar för oljebyte och bultkoll samt packa sedan skall bilen ställas på lastbil till ringen.
Dagens i-landsproblem: Min extrema bilhobby är liiite hektisk.
Igår satte jag tillbaka auspuffen efter att ha fått grenrören svetsade. Jag gjorde även en bultkoll undertill enligt Prof Isakssons recept. Jag bytte också tändstift och blev riktigt skeptisk. Skall tändstift så ut så här nu för tiden? Pytte, pytteliten mittelektrod...
Visserligen är det BOSCH Platinum/Iridium och det låter ju ballt(?) men det ser ju inte ut som ett vanligt stift.
Nu när jag börjat köra coilover bak så vill jag ha ivrem och hängslen så att bilen inte blir okörbak om något pajar. Då tar man ett stävstöd till en båt och lägger på originalfjäderplats - vips så har man en nödlösning. Art.nr: http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrnin
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Bilen är bultkollad och provkörd. Dock inte tvättad eller packad. Men däremot ride-height justerad.
Sedan vill jag bjuda på ett litet knep som fungerar riktigt bra. När jag har justerat rideheight tar jag lite Biltema-packningssilikon på gängorna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat När den stelnat (30-60 min) utgör den en suverän smutsspärr. Behöver man justera lossnr allt i ett stycke med rena gängor under och när man är klar drar man på en ny sträng.
|
||
|
Platina och Iridium tändstift har en väldigt smal mittelektrod så det är normalt med den typen av tändstift.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Tack Niklas, det är som det skall vara alltså? Bilen går ju skitfint så det är säkert rätt. Men jag blev lite orolig för det såg hemmafixat ut. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Min sedvana trogen utförde jag fysiskt kroppsarbete igår, den 1:a maj är ändå min födelsedag och då får jag göra som jag vill. Min snälla fru tog hand om barnen, städade och lagade mat som stod på bordet när jag kom hem från garaget och gästerna anlände.
Helgens mega shake-down på Mantorp med +50 mil på banan har inte visat några saker att åtgärda utom en sak. Och här skulle jag behöva resja-expertisens samlade växellådekunskap...
Detalj #19, "Cover Lid" tycks fukta på min låda. Jag undrar hur svårt det är att byta den? Man når den ju underifrån bilen... Är det möjligen så enkelt att man "bara": 1. Tömmer lådan på olja 2. Poppar ur detta "täck lock" 3. Pangar i ett nytt lock 4. Fyller på lådan med olja igen lr?
I övrigt gjordes en bult-kontroll under hela bilen. Allt satt fast.
Jag bytte också olja, den hade ju ändå gått hela två bandagar.
På torsdag kör bilen till Eurotransport där den kommer få åka lastbil ner till ringen.
|
||
|
Kontrollera så det verkligen är därifrån oljan kommer på växellådan. När man kör på R-däck o kommer upp i lite tempo i kurvorna är det relativt vanligt att ZF-lådorna kräks lite ur avluftningen på toppen.
Hade själv samma fenomen vilket ledde till att jag bytte växellåda, vilket ju visade sig vara helt onödigt. Krängde på en slang på avluftningen som luftar ur uppe i motorutrymmet istället, sedan dess har lådan varit snustorr
_________________ Peter Sternersson |
||
|
Inte alls avis på er härliga vårrresa till ringen
Jag har lite film från kanske 5-10 varv när jag ligger bakom 328:an på Mantorp, kanske kan vara intressant att se sig själva lite? Gällande den försvunna klockan har jag svårt att se någon av dom kvarvarande som GM, vi hoppas den dyker upp när du som minst anar det. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Tack för tipset Peter. Jag har hitills tyckt att det kommer från utluftningen. Men nu känns det som om det kommer från något annat ställe.
Johan, film är alltid kul. Så här ser den misstänkta pluggen ut på plats i lådan.
Så här ser en ny ut. Frågan är om det "bara" är att ta ut den gamla och ploppa i den nya?
|
||
|
Re:
Bara att knacka hål i pluggen med en mejsel och bända loss den, knacka sedan den nya på plats. Det kan dock vara ovanför som det fuktar ifrån för det brukar samlas nere på det locket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Tack Niklas!
Ja, det är lurigt att se varifrån det kommer. Jag har försökt göra rent för att på så sätt kuna se varifrån det kommer, dock utan att bli helt säker. Det ser dock ut som om det är här det fuktar. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Igår var jag i garaget och meckade. Trots att jag inte kände för det för fem öre så var Mr. Murphy inte alls i närheten - det förvånade!
Först varmkörde jag en sväng och sedan bytte jag olja. Jag testar Q8:s 10W-50 istället för den jag tidigare kört. Enligt expertis torde den här fungera bättre. Med den tidigare oljetypen så tickade någon ventil vid hård körning varma dagar. Det försvinner förhoppningsvis nu.
Sedan hängde jag tillbaka AC-remmen. Jag hängde av den för jag bytte dämpare till rullhjulet. Inför ringen så lät jag den vara avhängd men det gjorde ingen märkbar skillnad på prestanda så nu får den åka på. Skönt med lite kyla om sommarvärmen plötsligt skulle dyka upp.
Därefter vart det nya bromsbelägg bak samt packning av bilen. Bilen är nu klar för Kullen men den är skitig...
|
||
|
Re:
Mitt favvo: Ferodo DS 3000. Tack, vi ses Mossen! (Är Kullen för långt upp i Norrland? )
|
||
|
Re:
har haft samma problem med tickande ventiler vid hårdkörning & det varit lite varmt har just hällt i 10/50 olja får se på kullen om det hjälpte (körde 10/40 olja innan)
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Efter att ha konsulterat Johan Rius (som mer eller mindre doktorerat i val av olja till m52-motorer) köpte jag Pennzoil av Jaasund (JMB Optimering). Bra mycket bättre än Castrol som jag kört på tidigare, men tycker ändå att den vid något tillfälle gått hårt/tickat efter ett race.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om "F1"-oljan.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||
|
Jag hade problem med tick på min compact och testade alla oljor. Då kom jag fram till att valvoline 20w50 funkade bäst. Men nu kör jag med castrol 10w60 och har inga problem.... Dock så är motorn genomgången och allt är nytt invändigt....
_________________ Martin Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|
32 besök senaste veckan (271390 totalt) |