| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|
26 besök idag (271390 totalt) |
|
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se
Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
|
Re:
Resultatet av det sedvanliga 1:a maj-jobbet?
Finns Mantorp med i din personliga träffkalender? Förresten, grattis i efterskott!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 BMW 550i Touring E61 Haase DD2 kart NS: 45 varv |
||||||
|
Tack allihop!
Det har varit en på samma gång svår som enkel resa. Att byta motorn är förhållandevis enkelt. Mycket passar bolt-on tex växellåda, motorfästen, stora delar av motorelektroniken. Men viss kringsutrustning är förstås annorlunda tex kylarpaket och diverse elektriska kontakter. Jag har inte bytt motorn själv. Jag har haft mycket hjälp av snälla medmotormännsikor. En del har blott hjälp till med att svara ja eller nej på en fråga, andra har sålt prylar till synnerligen skäliga pengar. En del har skruvat i garaget till 03.15 för att hjälpa till. Ingen nämnd ingen glömd! Ni som hjälpt till vet vilka ni är - tack!
Det är tanken!
Jepp, tydligen vanligt problem på tidiga bostongruna -95:or sålda udda dagar jämna veckor.
Japp, alltid fysiskt kroppsarbete på 1:a maj!
Japp, åker ner i eftermiddag. Tack o bock! Numera är man gubbe.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Tack Torbjörn.
------ Det första testet av motorn har nu skett på Mantorp. Och precis som jag kände redan första gången jag körde en sväng så är inte allt 100% med motorn.
Plus: Den låter mekaniskt helt ok. Den tickar inte, den skramlar inte och den är responsiv om man torr-varvar lite. När jag under vintern ventiljusterat och bytt detaljer (bl.a. oljepump+kedja) så är intrycket att det ser fräscht och fint ut. Jag får på motorvägsfart 5 bars oljetryck. Minus: Den lämnar inte full effekt och har inte bottendrag. (Att den inte lämnar full effekt har testats med lite dragningar mot en frisk 3,2:a.) I ett nötskal går bilen alldeles för fett. Jag tror att den fetar på blandningen pga av att något inte lirar. Motorn går lite bättre stundtals och lite sämre stundtals varför jag i detta läga tror att det beror på något el-fel. Något är alltså på tok. Jag skall kolla LMM:n som första sak eftersom det är så lätt. Men jag undrar om det är den? Nästa grej jag tror det kan vara är tändspolarna. Tidigare ägare har snålat och bytt tre av dem medan tre övriga är av annat fabrikat. Jag överväger att köpa sex nya. Går det att testa tändspolar? Jag överväger också en sådan här felkodsläsare: http://www.diagnostic-world.com/page Eller är det någon som har tips på en bättre? Jag är lite orolig att den inte kan läsa så särskilt mycket på min OBD1-bil och att det är ABS-sensorer och liknande den grejar medan den inte fixar motorfelkoder... Nedan felkoder har jag fått hjälp att få fram. Av det lilla jag kan se verkar det kunna vara något med tändspole no fyra?
Dessa är dock inte lättlästa. När man surfar runt beskrivs det på olika ställen som att felkoderna inte riktigt går att lita på? För egen del så har jag fått felkoder som jag inte kan hitta vad de betyder? Jag hittade dessa: http://realitypod.com/2012/06/bmw-co ■DME MSS50 Decimal ■1 Fuel Pump Relay ■2 Idle Speed Actuator- Closing Coil ■3 Fuel Injector Cyl 1 ■4 Fuel Injector Cyl 3 ■5 Fuel Injector Cyl 2 ■7 Intake Cam Position Sensor ■8 Fault Lamp (MIL) ■9 Ignition Current- Bank 2 ■10 Exhaust Cam Position Sensor ■12 Lambda Sensor 1 ■13 Lambda Sensor 2 ■15 Ignition Current- Bank 1 ■19 Aux. Air Pump Relay ■21 VANOS Retard Valve- Exhaust ■22 VANOS Advance Valve- Exhaust ■23 Ignition Coil- Cyl 2 ■24 Ignition Coil- Cyl 3 ■25 Ignition Coil- Cyl 1 ■29 Idle Speed Actuator- Opening Coil ■31 Fuel Injector Cyl 5 ■32 Fuel Injector Cyl 6 ■33 Fuel Injector Cyl 4 ■36 Tank Vent Valve ■37 Lambda Sensor Heater Relay ■41 Mass Air Flow Sensor ■42 Road Speed Signal VSS ■44 Oil Level Sensor ■46 Fuel Consumption Signal ti ■47 Engine Speed Signal TD ■48 AirCon Compressor Relay ■50 Ignition Coil- Cyl 4 ■51 Ignition Coil- Cyl 6 ■52 Ignition Coil- Cyl 5 ■53 Electric Fan Relay ■54 Vehicle System Voltage ■48 AirCon Compressor Relay ■67 VANOS Advance Valve- Intake ■68 Knock Sensor 3 ■69 Knock Sensor 2 ■70 Knock Sensor 1 ■72 VANOS Retard Valve- Intake ■73 Throttle Position Sensor TPS ■77 Intake Air Temperature Sensor ■78 Engine Coolant Temperature Sensor ■80 Gear Recognition Switch ■82 Starter Motor Solenoid ■86 CAN: Signal Missing ■66 EWS Signal Faulty ■130 EWS Signal ■136 Idle Speed Control Valve ■137 CAN Protocol Fault ■138 CAN Timeout Message 1 ■139 CAN Timeout Message 2 ■140 CAN Timeout Message 3 ■144 Lambda Sensor Control Limit- Bank 1 ■145 Lambda Sensor Control Limit- Bank 2 ■150 MSS50 Control Module Fault- Memory Test RAM Master ■151 MSS50 Control Module Fault- Driver Fault ■152 MSS50 Control Module Fault- Internal Communication Fault Master ■155 MSS50 Control Module Fault- Fault Memory Master ■156 MSS50 Control Module Fault- Fault Memory Slave ■157 MSS50 Control Module Fault- Memory Test RAM Slave ■158 MSS50 Control Module Fault- Internal Communication Fault Slave) ■159 Internal SG Fault- Knock Conditioning 1 ■160 Internal SG Fault- Knock Conditioning 2 ■161 Internal SG Fault- Knock Conditioning 3 ■162 Camshaft Synchronisation ■163 MSS50 Control Module Fault- Internal _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Vevaxelgivare
Kamaxel givare Tändspolar Lambda kontakter Hyfsat vanliga orsaker till åtminstone snarlika symptom. När den väl går är det slut på att ligga hack i häl på dig lycka till med fel sökandet.
I tisdags var jag i garaget med Murphy sittandes på mina axlar. Budget-tillverkning av spacers gick bra genom att jag kapade loss naven ifrån två bromsskivor som ändå var helslut. Men det gick åt en vinkelkap i processen. Den var visserligen gammal men det innebar att jag fick skaffa en ny.
Jag testade också att byta tändspolar och sedan kom snälle Professor Isaksson och diagonstiserade och visst kändes det som om den gick lite bättre men näää... Inte fullt. Jag har mätt upp motståndet i LMM:n och det stämmer. Så den är hel. Jag börjar tro att det är vanosen... Jag tänkte börja med ett sådant här kit med nya o-ringar och lite lödning och se om det gör skillnad: http://www.mrvanos.com/E36-M3-S50-B3 Annars får man väl plocka bort det hela och skicka till Dr. Vanos: http://drvanos.com/ Om det är någon som har erfarenhet av detta och kan lite do's and dont's så får ni gärna tipsa! Tillsammans med Murphy var jag jävligt korkad senare på kvällen och förstörde min slavcylinder till kopplingen när jag skulle lufta. Men det gav mig ursäkt att köpa en bromsluftare!
|
||||||
|
Hej tänkte lite på dina problem med motorn. Du sa att den lät rapp på frivarvning alltså stilla stående. Det får mig att tro att det är ett tändnings problem. Har du luktat på agaserna om det luktar onormalt med bränsle? Jag kommer eventuellt få hem en kopia på bmw orginal gt1 diagnos skulle kunna tänka mig att komma ut och hjälpa till med felsökande. Har tidigare jobbat som bmw bilplåtis och även hos JWR när Jurgen var i livet så kan lite om bmw och felsökning. Hör av dig om det låter intressant.
MVH Esad _________________ Esed Alijazovic Bmw 325Ix-89 Bmw 325I Touring-89 |
||||||
|
Re:
Hej Esad, Intressant att du också tror det är tändningsproblem. Jag tror att det är det också. (Iaf till dess det visar sig att det är vanosen... ) Angående avgaserna så luktar de illa, riktigt illa.
Den går fett, stundtals väldigt fett. Jag har gjort ett oljebyte efter de 15 första milen och då stank oljan bensin, på bara 15 mils körning...
Om det är tändningsbekymmer, vad finns det att göra åt det?
Hojta till när du får diagnosmöjligheter! Du får hemskt gärna komma och kolla. Min kompis har varit där med tre olika diagnossystem men ju mer man kan komplettera desto bättre är det. Ang JWR så mappade Jurgen min förra bil, en M3E30.
|
||||||
|
Re:
I min brevlåda anlände just detta från http://www.beisansystems.com Euro S50 Double Vanos Seals Repair Kit Euro S50 Double Vanos Rattle Repair Kit Euro S50 Vanos Rattle Tools Finns väldigt bra guide hur man ska gå till väga på beisansystems hemsida också! Mer om de i min tråd när de beger sig.. Skulle vilja säga att de där är fel typ av luftare ifall man vill lufta koppling smidigt, men de kanske funkar! i TIS står de att man ska ta ur slavcylindern, blockera pistongen i intryckt läge. Trycksätta behållaren till max 2.0Bar, öppna och hålla luftskruven i högsta läget och stänga när det inte kommer mer luftbubblor. Sen släpper man på trycket, och drar ut pistongen långsamt, hör man då att de är mer luft i systemet så ska man börja om. Egentligen behöver man inte trycksätta, efter som de är självfall så funkar de ändå. Det man absolut inte ska göra är att trycka på pedalen! Att trycksätta behållaren gör du enkelt genom att fixa till ett runt lock att ersätta nivåvakten i bromsvätskebehållaren med den gängade delen är lös använd packningen så blir de tätt! _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||||
|
Har Du kollat motstånd och ev. glapp i anslutningarna till alla temp-sensorer Micke?
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|
26 besök idag (271390 totalt) |