| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD*
|
79 besök senaste veckan (261338 totalt) |
|
Återigen, kul med positiva kommentarer i tråden
Det uppskattas verkligen!
Nisse: Ja det skall bli kul att parkera våra svarta 80 talare på diskreta 16":are utanför huset och se vad de andra grannarna tänker "Har de fortfarande inte haft råd att byta ut de där gamla bilarna?"
Full gas - drivaxelras Dagen började med en rutinservice, oljebyte inkl att skära upp oljefiltret och kolla att det inte var några konstiga metalldelar som hade fastnat i filtret
Naturligtvis var det lika bra att kontrollera att inga skruvar hade släppt
Härligt, då var det väl bara tuta och köra? Jajjemen! och så bra den gick med
Såpass intressant att åka att några vänner ville åka med och kolla på bilen, varför inte? Vi bestämde oss för att ta en tur ut till en kompis bror som har en intressant bil (M3E30 med V10) men väl på en påfart så tryckte jag full gas - hej vad det bar iväg! Bilen matade på som vanligt (dvs rejält bra) tills det plötsligt varvade ur lite otippat fort, drivningen var borta! Så där stod tre grabbar, förvånade över vilket ös det var i men även förvånade över den korta provturen
Inget att hänga läpp över! Johan kikade förbi med för att kolla på vad som kunde gått sönder, i väntan på bogserlina
...och med ens så stod bilen på lyften igen!
Haveriorsaken var lättfunnen. Förarsidans drivaxel hade gått av precis innanför yttre damasken (på insidan). Varför gick den av på en såpass "klen" bil som denna? Jag lirkade ut axeln ur damasken och såg detta
Hoppsan Kerstin! Det där var ju att dra av axeln på riktigt måste jag säga. När jag fixade till drivaxlarna så släppte jag på yttre låsklammern och kontrollerade knutarna, hade aldrig en tanke på att axlarna i sig skulle vara dåliga på bilen. Nu när jag granskade allt närmre så syntes att axeln varit rostskadad och sedan spruckit, eller kanske tvärtom? Först fått en spricka som sedan börjat rosta?! Skadad var den oavsett!
Så: Full gas - drivaxelras! Nu tror jag inte direkt att någon behöver tvivla på om det är något vrid i puffran eller inte iaf
Nu är jakten på nya drivaxlar + några i reserv i full gång, tur i oturen så åker jag på semester på lördag så det är ingen jättebrådska men det är klart att jag skall ut på gatan så snart som möjligt igen. Hellre ett sådant här litet ras på gatan i Göteborg än på ex. Gotland Ring
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Din bil vann i Top Gear S15 E01
Eller ... det var en 2.3 tror jag? Ah i vilket fall så spöade den M3E36 och Sierra (Sapphire?) Cosworth i nåt slags "best track day car challenge"
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
Re:
S15E2 var det faktiskt!
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Det är bra OM den används, men inte livsnödvändigt. Men jag är nästan tveksamm till att din motorrenoverare kommer att borra till första ÖD.. andra är nog mer troligt. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Nödvändigt är det väl inte, men när man ändå gör det så kan man göra det ordentligt
Allt beror på vilket mål med bilen man har, skall man trimma så är det lika bra att stressborra så att man vet att det inte blir problem senare. I och med att det inte kryllar av lösa block och delar till de här motorerna så hade inte jag helst chansat iaf. En drivaxel var det ja... Det måste jag köpa en!
||||
|
Re:
Ja, och det snarast, åkte ju med när du fjuttvarvade och sen rasar du när man vill åka med i raseritempo.
Fixa så jag får åka med!
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Re:
Ja det var ju ganska otacksamt faktiskt
Ny(a) drivaxlar är på g, jag skall dra i lite trådar så det finns en axel eller två liggande tills jag kommer hem från semestern.
||||
|
Re:
Tycker det är mer än godkännt att du hunnit med allt på nio månader - själv renoverar jag mest hus...
(Tur att man har en 90-tals bil som inte behöver totalrenoveras omgående. )
Hade varit kul att skaka ihop några Merc:s och Bumsar för en Tourenwagen Revival - finns ju faktiskt en hel del av båda modellerna kring Götet. Borde väcka en del uppmärksamhet om vi kommer åkande 2-4 av varje! Själv är jag borta på semester nästa vecka, de två sista veckorna i juli skall ägnas åt att måla huset färdigt så jag är på hemmaplan och någon em/kväll kan man säkert offra på lite bilåkande/bilsnack! Tar du/ni er upp till Stora Höga kan vi säkert få till en fika eller något på grillen här till att börja med. Vägar som svänger hittar man både uppåt Ljungskile och utåt öarna. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Merca drivaxlarna brukar gå av.
Så ska du ändå byta så köp nåt annat. Kolla med henrik på mercedia vad de använde på dtm bilarna, han har säkert nåt vettigt liggandes. mvh |
||||
|
jag har en drivaxel till övers men det saknas en yttreknut till den, lite jobbigt att byta den yttre men det går om man kapar lite
., ska till vårgårda på lördag kan lämna den till jesper då om det är intressant!! ! tel 0703491821 Dennis.
std ställe drivaxeln gick av på men jag har har inte kört av någon drivaxel på några år ändå åker jag med mer än dubbla din effekt, är rosten som gör axlarna klena precis vid damasken som synes! Mvh Dennis _________________ Dennis Martinsson mb 190e 3.6l 24v TURBO 546rwhp 806nm vid 1.1bar |
||||
|
Vet inte om du sett denna tråden men kom att tänka på dig och din mercedes iaf:
Kolla bilderna från mercedesmuseumet och speciellt "Young classics" http://www.zatzy.com/allmaent/366883
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
grattis med bilen! gillar hur bilen sitter.. den ser låg, tajt ut =) 16" fälgar passar bra
, ser jag.. ditt hårda arbete betalar av sig.. ser fram emot mappningen.. kanske lite uppåt up till 270hk?
_________________ Tomas M |
||||
|
Kanske lite extremt men du ska inte köpa sviktstål axlar.
Fast, ja.. Det är nog lite onödigt. Bilen är jättefin, men lite nya bilder hade varit kul
|
||||
|
Kul med denna respons!
Martin: Grillkväll får det bli, nästa vecka kör vi eller? Så kan vi ha en egen liten tourenwagen revival i Stora Höga kanske? Krille: Hade inte varit fel med andra axlar, får undersöka det under vintern! oje: Turligt nog har det funkat väldigt bra hittills, bara hoppas att det fortsätter Har du semester nu i veckorna så vore det kul att få en guidad tur av bubbla-boxstern!
Nisse: Det enorma vridet knäcker allt
Wärhner: oj, där fastnade jag länge i läsningen! Helt otroligt skick på mercorna, men inte skulle man våga plåga en sån på banorna... Men som sagt, vilka bilar! Panda: Tackar så mycket! 16":arna ser bra ut men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha på 17":arna eller inte... Effektmålet i år, om man nu skall säga något sådant då det är körbarhet jag eftersträvar och inte siffror, blir nog 245hk... Till nästa år däremot skall det bli mer
Nikel: ...och nu kommer mer bilder
Jesper hade en lös axel liggande, så den tvättades av och sattes sedan upp i svarven där den kördes ren med smärjelduk för att dels slipa till ev. Ojämnheter för att undvika brottanvisningar, men framförallt för att se att axeln var fräsch! Så efter det så fick det bli lite grundfärg
...samt svart färg...
Nu skall inte axeln rosta iaf! _________________ Fredrik Boivie
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD*
|
79 besök senaste veckan (261338 totalt) |