Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu har alltså en ny banbil skaffats. Några av er kanske känner igen den. Den har synts här på rejsa tidigare.



Speclista:
Bilen är reggad med halvbur.
XYZ-coilovers.
Standardbromsar med Carbotech XP10 fram.
Rostfritt avgas. Extractor - 2x2" förutom biten innan slutburken. Där är det 1 x 2,5". Ingen katalysator. Kanske måste jag byta ut första dämparen mot en katalysator innan bes.

Det som står överst på önskelistan är ju en diffbroms men då det är en ganska stor kostnad så får det vänta.

Det som står på "att göra"-listan just nu är:
Ny motorhuv.
Byta stol så jag får plats. Hoppas bara att buren inte är i vägen.
Lite service.
Lite tillsnyggning av in- och utsida.
Fixa trip- och klockknapparna i mätarhuset.
Lura OBCn att det finns en yttertempmätare. Förhoppningsvis hoppar ACn igång då. Bilen tycker inte att ACn behövs när det är -40 grader ute.

Jag har ju ett par saker på 325an som kan flyttas över. 330-bromsar och camberstag.

Har ett par frågor att börja med:
Vart köper jag en glasfiber huv? Är det ACM som gäller eller kan ni tipsa om någon annan?
Vilka alternativ har jag angående diffbroms? M3-bakvagn, Quiafe, Kaaz, vad mer finns?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Spännande!

Jag köpte denna bil av en vän 2011 för att introducera henne för bana. Blev bara ett halvhjärtat försök, då delägaren ej hade samma intresse och bilen såldes därav 2012 till Sebastian på FF. Enda jag gjorde med den var att byta bussningar i bakvagn & klabba

Grymt mkt bil för pengarna sett till vad som är gjort med den idag! Kul!

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu håller jag som bäst på att passa in min stol. Mittkonsolen är i vägen, handbromsen är i vägen och buren är lite i vägen. Det som oroar mig mest är krysset är väldigt nära mitt huvud. Kommer nog flytta stolen ett par cm innåt/neråt/bakåt i morgon. Jag sitter inte framför huvudbågen utan innuti den.
Håller tummarna att det kommer att funka

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tifosi skrev:
Nu håller jag som bäst på att passa in min stol. Mittkonsolen är i vägen, handbromsen är i vägen och buren är lite i vägen. Det som oroar mig mest är krysset är väldigt nära mitt huvud. Kommer nog flytta stolen ett par cm innåt/neråt/bakåt i morgon. Jag sitter inte framför huvudbågen utan innuti den.
Håller tummarna att det kommer att funka


Tänk på att buren är väldigt hård, otrevlig & oförlåtande att så huvet i även med hjälm på.
Samt att man i Fia stolar rör sig väldigt mycket vid en smäll.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul att du är tillbaka Ola thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Kul att du är tillbaka Ola thumbs up


Har jag varit borta???

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Jo buren är rikigt hård. Även med vadering så är den otrevlig att slå i. Hoppas verkligen att jag får mer avstånd till buren efter morgondagens övningar. Hade vart synd att behöva slänga ut buren. Särskilt då den står med i reg.beviset.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Har nu hittat en stolsplacering som funkar. Fick kompromissa bort benen till förmån för huvudet. Sitter nu ca 5cm längre fram än vad jag hade velat göra. Bakhuvudet är nu på behörigt avstånd från krysset i buren. Huvudbågen är fortfarande rakt ut åt sidan från huvudet men den kan jag inte göra nått åt just nu.

För att få det perfekt så måste jag bygga om buren. Nu står huvudbågen vinkelrätt mot golvet. Har läst mig till att huvudbågen får luta upp till 10 grader. Skulle jag utnyttja alla 10 grader så flyttas övre delen av buren bakåt ca 15cm. Sen kan nog huvudbågen flyttas bakåt i nerkant ett par cm.

Det viktigaste var ju att hitta en stolplacering som funkar och det är ju fixat. Så nu kan bilen rullas in i garaget för lite yttre och inre tillsnyggning och en liten service. Ska inte va några problem att få den raceready till Gelleråsen 11/7.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt med ny bil Ola! Kommer du och den med ner i september?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det hade varit riktigt trevligt att hänga med ner men jag får vänta ett litet tag till innan jag kan bstämma nått. Kommer att bli tvungen att lägga lite penagar på bilen men förhoppningsvis finns det lite kvar till en resa.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Då måste följa med Ola. Jag är ju skyldig dig en middag sen vår förra resa. Knåpa ihop bilen och börsen så kör vi direkt vidare efter Padborg! Enkelt va?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Jag ska verkligen försöka få ihop det

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Får jag inte ihop min bil åker jag gärna med och coachar ner dig under 9 minuter.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Med en egen bil som man förhoppningsvis trivs i så ska under 9 min inte va nått problem. 9,31 i en swift kändes väldigt lugnt och försiktigt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Då säger vi 8.30

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Taget!

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Sitter och funderar lite på hjulvinklar och bussningar och sånt. Med XYZ-camberplattan så tror jag att strax över 2,5 grader camber är max utan att bearbeta plattan och tornet. Lite mer än så vill man väl ha. På e36an hade jag inför året skruvat fram nästan 4 grader och det kändes mycket bra. Om man inte kan få så mycket camber vill man kanske ha lite mer caster. Bläddrade lite på millways hemsida och där fanns ingen excentrisk bussning till bärarmen. Vill man inte ha en sån på en e46a? Kan bussningen från e36an passa eller får jag ta å svarva fram en själv?
Bak på e36an har jag ju camberstag och dom passar ju även på e46an så dom flyttar jag över. Sen funderar jag även på att sno med mig de främre bärarmsbussningarna som är millways ledlager. Vill inte göra allt för mycket med bakvagnen innan jag vet hur det blir med diffbroms. Antingen blir det nytt innehåll i nuvarande klump eller så blir det komplett M3-bakvagn.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu börjar det hända lite med bilen.

Först blev det lite stolsmek. Hade lite olika stolar, underrreden och sidoplåtar att välja på.


Det var ganska tight till en början. Sen hamnade stolen lite längre ner och längre fram.


Sen fick bilen komma in i garaget. Gott om plats har man ju inte direkt.


Dåliga bilder som ska försöka visa på höjden i fram. Sett rakt från sidan har jag nog en cm luft mellan däck upp till skärmkant. Bärarmarna lutar en aning uppåt. Ska jag höja eller gör det inte så mycket?



Igår pallades bilen upp och stötfångarna skruvades av. Nästan iaf. Bult och mutter hade bestämt sig för att rosta ihop på vänstersidan i bak. Muttern snurrar och jag når inte att hålla mot. Några tips?
ryckte och slet i alla bussningar och fann att bärarmsbussningen i fram var helt slut på båda sidor. Dessa måste bytas och jag funderar på att svarva till nått själv. Ska jag göra dom lite excentriska? Eller behövs inte det på E46?
Bussningarna i bak kändes ok. Inre bussningen på camberstaget var lite mjuk men ett justerbart camberstag ska dit ändå. De främre bärarmsbussningarna flexade ganska mycket. Jag har ju millways ledlager på e36an som jag kan flytta över.

Idag byttes servooljan och nya slangklämmor skruvades dit under behållaren. Förhoppningsvis ska det inte läcka mer.

Ska försöka spendera ett par timmar i garaget under veckan. Måste ju försöka att få den körduglig till Gelleråsen 11/7.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Testade idag att byta strålkastare till oneblocklampor som jag fick med. Värdelös passform och kablar måste klippas. Men viss skillnad blev det. Ska försöka snygga till de gamla glasen. Har nån nått knep att fräscha upp lyktglas. Eller glas och glas, det är ju plast.



_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Tifosi skrev:
Har nån nått knep att fräscha upp lyktglas. Eller glas och glas, det är ju plast.
1000 våtslip, följt av 2000 våtslip, följt av rubbing och polermaskin tills du tröttnar (utgår från att mjölket är på utsidan plasten).
Finns massor av guider för plastpolering av stålkastare.

Det finns garanterat nån försegling man kan ha på på slutet för att förlänga tiden tills de blir mjölkiga igen. Men utan extrajox så har ett par SAABlampor jag testade på behållit vettig klarhet i tre år nu.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tror du har samma bärarm bak på E36an om du vill skifta hela.
Åtminstone samma artnr när jag kollade. ( fast jag provade aldrig )

Millways höga E36 topplagring har jag fram. Räcker till dryga 3gr iaf.
Och bilen blir lite högre på köpet thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande