Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu sitter även kopplingen på plats. Stötte dock på 2 problem. Hittade inte min 14mm insex för att få bort låsbrickan på tryckplattan. Men det kanske bara va bra då mitt egentillverkade centreringsverktyg glappade en del. Man vill väl ha lamellen ganska väl centrerad. Att hitta lamellens splines med växellådans axel är ju inga problem men sen ska ju axeln i strylagret. Tryckplattan nyper ju åt lamellen ganska hårt så den flyttar ju inte på sig.

Nån som har nått tips angående centreringsverktyg? Biltemas billiga verjar inte va nån höjdare.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är du nogrann kan du bygga på en glappande centreringsdon med silvertejp

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu sitter kopplingen på plats. Lite tejp gjorde susen och centreringen ser bra ut.



Nu till nästa problem. Har nu konstaterat att för mig så är det helt omöjligt att få upp växellådan själv. Får se om jag kan få hjälp imorgon annars får det dröja ett par veckor till.
Har ju lite annat att fixa medans jag väntar. Bromsar, huvudbromscylinder och lite oljebyten.
Funderar på vilka oljor som jag ska ha i växellåda samt diff. Det jag har hemma är Castrol Transmax Z, Castrol Transmax Dex3 Multivehicle samt Castrol Syntrax LS, Syntrax-oljan ska jag inte använda då jag läst att en Quaife-broms inte ska ha olja med tillsats för lamellbroms. Transmax Dex3 har jag använt till servon. Kan Transmax Z funka i lådan. Fick med den oljan när jag köpte bilen och föregående ägare hade tänkt att ha den i lådan.

Har ni några oljetips? Det är ju inte så mycket som behövs så även med finfina oljor så blir det ju inte så dyrt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nu har jag inte kollat så noga vilken låda du har, men vanligen används väl Castrol Syntrans B till BMW:s manuella lådor, tror jag. Det finns varianter på temat vet jag, men den oljan är den som
skall användas t.ex till BMW-spec MTF LT-2 och även till de lådor som har en etikett med "ATF oil".
Kolla på RealOEM så ser du vilken olja som är föreskriven till din låda.

Transmax Z går mot andra ZF-specar än Syntrans B, så de skall inte användas till samma saker.

I praktiken funkar det säkert okej med vilken som, men som du säger, det blir inte så mycket pengar så man kan ju försöka få det rätt. Jag har Syntrans B till min ZF-låda.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Planen att få upp drivlinan innan helgen va slut sprack. Det behövdes måndag förmiddag också



Fick även dit växelspaken och den känns lite mindre sladdrig nu med lite nya bussningar. Helt bra är det ju inte men det får man väl leva med i äldre bmws om man inte köper CAE, UUC eller dyl.
Har inte startat och testa koppling och låda än då lite insugsdelar och avgas inte sitter där dom ska.

I går medans jag väntade på att assistans skulle anlända så fick jag bytt huvudbromscylinder. Nu sitter där en lite större modell från en 330. Får se hur känslan blir med den. På den nya HBC satt det en mysko koppling på den främre utgången. Vad är det? Behöver jag den? Hade ingen sådan på den gamla.



Ska ta och beställa lite olja till låda och diff. Det blir sån Syntrans B och Syntrax 75w90. På lådans stod det ju LT-1 så det är ju sån jag ska ha då. Hittade på Quiafes hemsida att det är en 75w90 gl-5 olja jag ska ha. Då väljer jag Syntrax 75w90. Finns även en 75w140 men den är väl lite för tjock till Quiafen.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Syntrax 75w-140 är ju tjockare än vad Quaife rekommenderar, o dessutom behöver du ju inte LS-tillsatserna som finns i den.
En BMW lamell-diff däremot kräver den tjockare oljan o dess tillsatser.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Ojojoj va tiden springer iväg. Tanken va ju att bilen skulle bli klar nu under helgen men magsjukan satte stopp för det. Hmmpf. Känner mig dock ganska frisk nu så då jag ändå var hemma en dag extra från jobbet så tänkte jag att jag kunde sätta mig i garaget och byta till 330-bromsarna. Så nu är vänstersidan klar. Bättre än inget iaf. Märkte dock att hjullagret på vänstersidan nog har gjort sitt. Det var ju inget glapp att tala om men det lät inte så kul. Lite lagom knastrigt. Det bytet får dock vänta tills efter Kinnekulle.

Har spanat runt på nätet lite och hittat hjullger från EUR30 upp till 2500kr. Så nu ska man bara bestämma sig på vilken nivå man ska lägga sig.....

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Jag hade satsat på SKF! thumbs up

_________________
Tim Anle
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Jo det lutar lite åt SKF. 909kr är ju inte så farligt. Annars funderar jag på Meyle, Har varit nöjd med de Meyle-delar jag köpt tidigare. Har hittat dom för ca 500kr på tyska ebay men det priset är kanske lite för bra. Galna skilnader på priserna. Hittade ännu billigare nu. EUR25.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Jaha då var vi tillbaka till luftningsproblem. Det har jag ju haft tidigare i den här tråden. Jag har ju som sagt bytt huvudcylinder och det är väl att den varit tom som orsakar problemet.
Jag luftar med hjälp av att trycksätta behållaren. Luftningen går bra och pedalen känns hyfsad. Startar sedan motorn och pedalen går i golvet helt utan motstånd.
Har läst lite om att man ska ha luftat huvudcylinder löst innan den skruvades dit. Har även läst lite om olika sätt att lufta huvudcylindern på plats, Har lite att testa imorgon. Då har jag även datorn med INPA så jag kan köra ABSen osv.
Ville bara höra om ni hade några tips angående huvudcylindern.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Jag har luftat HBC på plats men lossad och med losskopplade ledningar. Kommer inte ihåg exakt procedur, men att det var en kladdig historia kommer jag ihåg :-) Har för mig man ska hålla ett finger på varje utgående kanal/hål. Sen får man trycka in kolven. Sök på youtube. Meyle hjullager borde funka. Billigare ska man ge fan i..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det här går ju inte bra. Hittade ett tips som jag testade. Då skulle man slanga tillbaka vätskan från oket till behållaren och sen bara pumpa på med pedalen. Det funkade inget vidare.
Sen till råga på allt så gav batteriet upp. Ville inte ge rätt spänning och startmotorn bara klickade. Så det blev en tur till Biltema och ett nytt batteri. Trodde jag var smart och köpte det minsta dom hade men nu passar inte fastspänningsanordningen. Hmmpf.

Åter till bromsarna. Funderar nu på att skruva bort HBC och lossa den från bilen. Förstår dock inte riktigt hur det ska funka med att lufta den utanför. När jag sen monterar HBCn igen rinner inte vätskan ut igen då och så är man tillbaka där man började. Har tittat på ett gäng youtubeklipp och de flesta har speciella nipplar och slangar för ändamålet. Nån som vet vart man kan köpa nått liknande? Att lufta HBCn utan slangar verkar riktigt slabbigt.

Tycker att jag borde haft samma problem när jag bytte bromsrören förra vintern. D tömde jag hela systemet först. Då borde ju även HBCn tömts. Kan ju inte säga att det gick smidigt förra året men pedalen var aldrig så här slapp.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det här går inte bra. Tror inte att jag kommer ha denna bilen med mig till Kinnekulle om en vecka. Den banan som är så kul. Det är dock inte helt kört så jag ska ge det ett försök.

Plockade ut HBCn igen och spände upp den i ett skruvstycke. I nästan alla klippen på youtube så används ett luftningskit för ändamålet. Utan ett sånt lyckas inte jag iaf. Så det blir till att vänta till tisdag och då åka till mekonomen och be dem fixa 2 små rörstumpar med rätt nippel på och sedan en liten slang som går upp i behållaren. Då kan man ju pumpa runt vätskan till dess att bubblorna försvinner.
Rörstumpen sitter ju sen på plats till att HBCn är tillbaka i bilen och slangen till ABS ansluts i dess ställe.

I väntan på detta så har jag fixat batteri, stol och bälte. Så det som är kvar nu är bromsarna, oljebyten i motor, växellåda och diff, Hade ju tänkt att varmköra bilen på pallbockarna i ca 15min eller så. Då borde jag ju få upp lite temp i växellådan och diffen också. Tänkte att jag startar den med 5an i och sen försöker ligga på 2000varv. Då blir det ju bra snurr på grejjerna.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det ser inte ljust ut.
Idag fixade jag jag lite grejjer på mekonomen så jag kunde lufta HBCn. Tyckte att det kändes mycket bra. Inga luftbubblor i slangarna. Skruvade dit HBCn i bilen. Det var lite trassligt att skruva dän kopplingarna som användes för luftningen och sedan skruva dit slangarna till ABSen. Det tog en stund att få dit den ena slangen så det rann ju ut en del vätska men det var aldrig nått problem med nivån i behållaren. Även om det rinner ut en del så ska inte luft ta sig in den vägen. Det går ju inte göra på nått annat sett.
Luftade sedan några vändor och körde även ventiler och pumpen i ABSen genom INPA-programmet. Allt kändes jättebra ända till jag startade motorn och pedalen blev slapp.
Ska ge det ett sista försök till imorgon. Det ska gå att simulera ett ABS-ingrepp. Skulle inte det funka så lägger jag ner och får ta och lämna in bilen till en verkstad men det hinns ju inte med innan Kinnekulle.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
johanedstrom
Piteå
Här sen Aug 2011
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hade samma problem på min e36. Höll på att bli galen!! Tills jag luftade med bilen igång. Tror det behövdes för att få ut all luft ur abs-enheten

_________________
Johan Edström
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Får väl testa det imorgon. Jag är ju dock själv så jag trycksätter behållaren. Kanske gör mer skillnad när bilen är igång om man trycker på pedalen

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det går inte bra alls det här.
Bromspedalen är fortfarande lite slapp. Nu är jag slut på ideer. Ska testa hur bilen känns på vägen imorgon.
Nu har jag ju både ofjädrat svänghjul och lamell så lite rassel från lådan är väl normalt men hur mycket är det?

Försökte filma lite. Vad tror ni?



Efter detta passade jag på att tappa ur oljan. Fick ur dryga litern som var väldigt tunn och mörkgrå. Viskositeten var nog inte långt från vatten. Kunde kanske ana nått litet glitter på pluggen. Men om detta är orginaloljan så vore det väl konstigt om det inte syndes nått alls.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tifosi skrev:
Får väl testa det imorgon. Jag är ju dock själv så jag trycksätter behållaren. Kanske gör mer skillnad när bilen är igång om man trycker på pedalen

Har du provat att lufta med en http://www.swedol.se/bromsavluftare.html

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Jag har provat att lufta med en vakumsug på tidigare bilar men inte inte tyckt att det funkat bra.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Har kollat på några youtubeklipp och där verkar det ju va mest väsen med växellådan i neutral. Jag har inget oljud i neutral men med 5an i så lät det mest. Min bil är ju uppallad och går på tomgång med 5an i.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tifosi skrev:
Har kollat på några youtubeklipp och där verkar det ju va mest väsen med växellådan i neutral. Jag har inget oljud i neutral men med 5an i så lät det mest. Min bil är ju uppallad och går på tomgång med 5an i.


Vilka konstiga tester du gör...

Att veta att det skramlar i lådan med bilen på 6-700 rpm på 5-an och utan belastning..
Vad skulle det ge för info..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande