Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118067 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Att skruva är nog inte problemet. Det är utrymmet i garaget som saknas.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73



Hej.
Det kan vara att mina högtalare här förvränger ljudet men det lite som en slang har lossnat. Har haft liknande ljud och det var en slang som lossnat. Eller är oljudet mer som knackade/slagliknande?
Om du har möjlighet att filma medans du gasar på lite skulle underlätta.

_________________
Jens Pedersen
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Nu är jag ingen expert alls i ämnet. Men jag skulle lossa tändspolar och tändstift och kolla ner och se om du har någon spännande avvikelse i något av hålen. Med regelbundenheten så tänker jag att det är knas med en av cylindrarna.

Men lägg upp en film till med lite mer gasande så kanske man hör något annat/tydligare.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Den låter inte så när den är kall och det känns som att motorn går som den ska.
Fick hjulinställning gjord idag. Modifikation av toplagrena måste göras i vinter. Fick bara 2,2grader camber fram. Vill ju ha 1grad till iaf. Kollade även acn. Den kyler som den ska men det verkar som att nån ventil till varmvattnet är öppen hela tiden. Är det inte det ena så är det nått annat...

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73



Hmm. Nu kan jag inte bmw så där bra men har dom något typ vakuumspjäll som öppnar vid en viss temp?
Men ljudet verkar inte som lagerras eller glapp. Men någon kunnig här kanske kan vilka slangar mm som sitter på avgassidan.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Svårt att höra men låter som avgasläck?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Nisse Järnet skrev:
Svårt att höra men låter som avgasläck?


Det tænker jeg med. Det låter som packning mellem avgasmanifold och motor.

Brug en slang type o6-o10mm, hold den ene ende imot dit ore. den anden ende kan du præcis lokalisere kilden til lyden med. Tænk læge med stetoskop :-)
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tack för tipsen. Hoppas att det är en avgasläcka. Tycker att ljudet puffar lite. Jag ska försöka lyssna lite nogrannare och känna på bultrna till grenröret.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Kände på muttrarna runt grenröret och det var flera stycken i framkant som satt ganska löst. Så jag är hoppfull.
Idag återstår då vindrutespolningen, lite stolsmek och till sist ska allt packas in.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Tifosi skrev:
Kände på muttrarna runt grenröret och det var flera stycken i framkant som satt ganska löst. Så jag är hoppfull.
Idag återstår då vindrutespolningen, lite stolsmek och till sist ska allt packas in.


provede du at starte, efter at have fæstnet muttrarna - var ljudet forsvunnit?

Om muttrarna har varit löse. da må du sandsynligvis forvente att packningen er gået sönder. Så du slipper inte lite meck.
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu är Knutstorp avklarat och oljudet som diskuterats ovan har nog blivit lite bättre. Ska känna på muttrarna igen. Är flänsen på grenröret lite skev är det ju lite svårt att känna hur hårt muttrarna sitter.
I övrigt funkade bilen bra men jag märkte ju av bristen på camber i fram och diffbroms och rolig utväxling där bak. Men det ska nog lösa sig under vintern.
Jag har lite gnäll från styrservon. Jag har bytt vätska i den till Redline Power steering fluid. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur den lät innan bytte men den gamla vätskan va riktigt äcklig. Fick ett tips från nere på Knutan att servon va lite petig med vilken vätska som används. Vad tycker ni? Jag har lite Castrol Transmax Dexron 3 multiveichle. Ska jag testa att byta? Enligt vad som står på redline-flaskan så ska ju den va blandbar med Dexron 3 ATF. Och Redline har ju hört att det är nån sorts mirakelmedicin så den borde ju funka.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det brukar står på locket vilket typ av servoolja du skall ha, i vårt fall var det ATF

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det står atf men redlineoljan ska va "kompatibel" och blandbar med aft står det på flaskan.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tifosi skrev:
Det står atf men redlineoljan ska va "kompatibel" och blandbar med aft står det på flaskan.


Min fd diffolja från agip skulle vara fullständigt kompatibel med dom krav som ställdes på oljan. Diffen överhettade och väsnades en hel sommar. Efter byte till castrols olja för bromsade diff ar tystnade den och överhettade aldrig mer. En liknelse som du säkert förstår. Tack för helgen Ola. Vi ses snart igen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det står atf men redlineoljan ska va "kompatibel" och blandbar med aft står det på flaskan.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tifosi skrev:
Det står atf men redlineoljan ska va "kompatibel" och blandbar med aft står det på flaskan.


Läs ovanstående inlägg. Fundera sedan på om den lät likadant innan du tillförde en vätska som "skall" vara kompatibel. Jag säger inte att den är orsaken men det är ju fullt möjligt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Vad konstigt det blev med inläggen. Dubbelpost med några minuters mellanrum med johans imellan.
Ska försöka byta till castrololjan imorgon. Är ju enkelt gjort när bilen väl blir upppallad.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det var ett tag sen den senaste uppdateringen. Det blev ju en trip till Ringen via Padborg park i Danmark. Bilen uppförde väl sig ganska ok. Fort gick det dock inte så tiden med hyr-Swiften får stå ett år till.



Ena bromsoket i bak kärvade en del där nere men det va det enda strulet förrens jag var halvvägs hemma igen. Då började bilen hosta och rycka vid gaspådrag under 3000varv, Över 300varv så var det inga problem. Får se om jag hittar nått knas under vintern.

Nu är alltså vinterns arbete med bilen igång. Man blir ju lite deprimerad när man ser vilken fart ni andar har i era garage. Det jag har hunnit med är att palla upp bilen, plocka ner alla bromsar då det ska renoveras ok och avgaset är också nere.

Målet för dagen var egentligen att få ner hela bakvagnen men kom inte längre än bara avgaset.
Hur ska man få bort handbromsvajjrarna? Det måste ju va så att den gängade biten framme vid spaken ska dras ut under bilen men det vill den inte. Några tips?
Sen skulle jag lossa på kardan från diffen. Men att bara ha i växel räckte inte för att hålla emot när jag försökte lossa skruvarna. Får väl skruva ihop handbromsen igen för att få mer mothåll.

Vinters "att göra"-lista ser ut ungefär så här:
-Bakvagnsbussngar
-Glapp i drivaxlar och diff?
-Växellänkage
-Bärarmar och styrstag fram.
-Bättre hjulvinklar fram. Nya topplager och bärarmsbussningar?
-Ny styrenhet till ventilation.
-Nya lyktglas.
-Nya bromsrör runt om.
-Ny koppling
-Montera katalysator. Kassa avgasvärden utan.
-Plana grenrörsfläns?
-Se över motorn. Tändstift, slangar, komptesta
-Snygga till inuti
-Nya framskärmar samt fram och bak stötfångare

Ett mål är att få till en bakvagn som inte dunkar och slår när man växlar. Vill inte ha flera saker på G på bilen samtidigt utan jag ska bli färdig med en sak innan jag påbörjar nästa. På så sätt minska ju risken att bilen inte är körbar till våren. Den risken är stor då det varken är lätt eller kul att jobba i mitt trånga och mörka garage.


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Vajrarna ska gå rycka ur. Passa även på att lossa navmuttrarna till drivaxlar innan du plockar ner bakvagnen om du tänkt byta dem. thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Ok. Jag får väl dra lite hårdare då.

Jo det kan ju va bra att lossa muttrarna innan allt hamnar på backen. Man känner ett tydligt glapp i båda drivaxlarna så dom ska bytas. Ska även försöka hitta en annan diff. Diffbroms är på tok för dyrt men en lite roligare utväxling behöver inte kosta så mycket. En diff med 3,46 går att hitta för några tusingar. Det finns även 3,64 och 3,73 men dom var Alpina och svindyra.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tifosi skrev:
Ok. Jag får väl dra lite hårdare då.

Jo det kan ju va bra att lossa muttrarna innan allt hamnar på backen. Man känner ett tydligt glapp i båda drivaxlarna så dom ska bytas. Ska även försöka hitta en annan diff. Diffbroms är på tok för dyrt men en lite roligare utväxling behöver inte kosta så mycket. En diff med 3,46 går att hitta för några tusingar. Det finns även 3,64 och 3,73 men dom var Alpina och svindyra.


Då kan jag tipsa om X3 och Z4 också. Köpte själv en Z4 aut 3,64. X3 har en lattjo medbringare men den är ju lätt att byta.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
24 besök senaste veckan (118067 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande