Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
52 besök senaste veckan (118225 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu är lådan nere. Det var ju en bult till startmotorn som satt kvar.
Sen genast vidare till nästa problem. Har dragit runt skallen på en av M6orna som håller tryckplattan.
Inget får ju gå smidigt.....

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu är koppling och svänghjul nere. Glappet i dubbelmassesvänghjulet var markant. Kopplingen däremot var i stort sett ny. Mätte lamellen till 8,75mm min nya var 9,25mm. Såg nått lite lustigt när jag kollade på mina nya grejjer. Man köper ett kopplingskit från Sachs och det står Sachs på tryckplattan, LUK på lamellens centrumdel och Valeo på lamellmaterialet. På urtrampningslagret stod det ingenting. Har inte tittat på alla siffror men skulle tro att det är exakt likadana grejjer som jag byter till. Hoppas bara att känslan blir bättre.



Här ser man de 2 stora problemen jag har. Ena gängan är trasig och i den andra sitter resterna av bulten.



Lådan ska ju sitta med 4st stora bult i blocket. På min bil så saknades de övre 2 och nu är de nedre 2 paj. Hoppas bara att gängorna i de övre hålen är ok.

Hur hade ni gjort i detta läget?

Behöver även tips på hur jag får ut det lilla lagret ur vevaxeln. Det som sitter där känns helt ok men jag har ju ett nytt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tittade lite på lådan idag. Ingående axel glappar en mm eller så i sidled och snurrar jag axeln fram och tillbaka så klapprar lådan en del.
Hur hur glapp och klapper är normalt?
Kan jag ha orsakat glappet med min omilda behandling vid demonteringen? Behöver jag skaffa ny låda?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Borra ut den avdragna skruven. först körnslag för styrning sedan ett mindre borr ~3 mm sedan stegvis större. När hålet är runt 8 mm kan du slå in en torxbits och försöka lossa skruven.

Traiga örat. Det går ju prova med längre skruv och bricka och mutter.

Lagret dras lättast ut med glidgammare.

Ingående axel brukar vara ganska glapp, lagret i vevaxeln sitter där av en anledning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tack Gunnar. Då hoppas jag på att lådan inte är kass.

Får försöka borra ur den trasiga skruven. får jag inte ut den så kan jag förhoppningsvis gänga upp en m10 eller m8 så har jag iaf nån skruv där. Problemet är att man inte kommer åt att borra vinkelrätt.
Det gick att skruva in en skruv i den trasiga gängan så jag tror nog att jag använder en vanlig skruv men inte drar den så hårt. Det viktigaste är väl att styrhylsorna styr upp korrekt så lådan är i rätt position.

Provade lite med glidhammaren tidigare i dag. Får väl försöka lite mer. Lite knepigt att hitta nått bra mothåll. Det enda jag har som funkar är en krok.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det brukar gå bra att skapa kroktag med skruvskalle. Insexskruv brukar funka ganska bra och stoppa in eller så slipar man om en vanlig sexkantskruvskalle.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Vänta lite här nu, glapp radiellt på nån millimeter på ingående axel i en växellåda låter inte alls normalt. Att det lilla nållagret i svänghjulet skulle ha nåt att säga till om tror jag inte på, de där klarar knappt nån last alls och det sitter på en lång slank bit långt ifrån kuggen.
Om du har ett sånt glapp så är lagret sopor och kuggkontakten är långt ifrån konstruktionsläget, i bäsra fall har det bara låtit lite mer men i värsta läget så är alla kugg också sopor. Du kommer i alla fall behöva riva och byta alla lager och kolla så du inte har spånor överallt. Du får väga det emot kostnaden för en annan låda, troligen är det billigare/enklare att köpa en annan låda.
Har du tömt ut oljan och kollat hur den ser ut?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Hej jag tror inte att lådan är något problem, men kolla oljan i den filtrera oljan är det spån i så mår den inte bra.
Det stora problem som jag ser det är att styrstiftet inte går att få fast där den trasiga "örat"på motorblocket sitter att skruva dit en växellåda utan dessa styrstift skapar enorms problem som leder till vibrationer, haveri på koppling och svänghjul.
Så tror jag skulle tyvärr rekommendera ett motorbyte.

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Hej jag tror inte att lådan är något problem, men kolla oljan i den filtrera oljan är det spån i så mår den inte bra.
Det stora problem som jag ser det är att styrstiftet inte går att få fast där den trasiga "örat"på motorblocket sitter att skruva dit en växellåda utan dessa styrstift skapar enorms problem som leder till vibrationer, haveri på koppling och svänghjul.
Så tror jag skulle tyvärr rekommendera ett motorbyte.

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nu skall jag vara tydlig med jag antog att han avsåg radiellt kast längst ut på ingående axel.
Det är inte ovanligt att ingående axel går "vicka lite" och ger detta "vick" 1 mm längst ut så är det inget jag skulle sova dåligt för.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Att ta bort stödlagret i vevaxeln är inte alls svårt.
Antingen kör du med glidhammare eller så improviserar du = https://m.youtube.com/watch?v=_nKUhb31LKM

Min M3-låda hade ingen glapp alls men du behöver nog inte oroa dig i onödan.
Jag tycker fortfarande du ska ta ut motorn och försöka fixa allt med motorn ute.
Nu när växellådan är av är det en baggis att ta ut motorn.

_________________
Tim Anle
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Tryck in lite fett i pilotlagret och sen ta en bult eller liknande i lagom storlek och knacka så kommer lagret.

Ang lådan så brukar ZF kunna glappa rätt mycket på axeln utan att det är nån fara.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Tifosi skrev:

Här ser man de 2 stora problemen jag har. Ena gängan är trasig och i den andra sitter resterna av bulten.


Lådan ska ju sitta med 4st stora bult i blocket. På min bil så saknades de övre 2 och nu är de nedre 2 paj. Hoppas bara att gängorna i de övre hålen är ok.

Hur hade ni gjort i detta läget?


Är det Alu?
I så fall kanske du kan gjuta upp ett nytt "öra" i zink?
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning . . . .

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Byt motor, eller ta ur den och svetsa på nytt öra, men det är lite jobb

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Oj här hade det skrivits mycket.
Lådan funkade fint innan jag tog ner den. När den inte ville ner så vilade hela lådans tyngd på ingående axel en kort stund. Jag trodde att det kanske hade orsakat glappet. Oljan ska bytas så vi får se hur den gamla ser ut.
Vad gåller motorn så är att plocka ur den eller för den delen byta den inget alternativ just nu. Har inte plats att plocka ur motorn och inga pengar till en ny. Hela vinterns budget har gått åt till bromsbelägg samt svänghjul och koppling.
Den trasiga bulten ska jag nog kunna borra ur. Borde ju gå att komma åt med en vinkelväxel eller vad det heter. Den trasiga gängan kräver ju lite funderande. Det viktigaste är ju att styrhylsan på lådan får ett exakt hål att styra upp i.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



vad ska du använda för olja i lådan?

_________________
Oskar thorn
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Vilken olja? Bra fråga. Fick med några flaskor Castrol Syntrans när jag köpte bilen. Enligt Castrols oljeväljare så rekomenderar de Syntrans B 75W. Så jag ska dubbelkolla vad det är jag har i garaget. Förhoppningsvis är det rätt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alltså.....jag tänkte hålla mej utanför detta.
Men nu tycker jag att det är nog med bra förslag och antagande.

Om jag förstår rätt när det gäller lådan.....så går det att vicka ingående axeln lite..?
I såfall kan du skita i det !!
Lagret i vexaxeln är till för att hålla axeln.....som dessutom bara snurrar med kopplingspedalen nedtryckt.

När det gäller bultar och trasiga hål...... Så måste styrhyllsorna användas på något sätt.
Sedan vad som håller ihop låda och block har inte så stor betydelse. Dra en genomgående bult med mutter, som helst är minst m10.

Borra ur den trasiga bulten....eller skär ett spår i örat och slå ur skiten.
Använd sedan genomgående bult med mutter och brickor och manicker att lägga mellan..., där det går.

Försök att renovera så många av dom andra gängorna som möjligt. Kommer det att fattas någon..så funkar det ändå.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Här händer det inte mycket. Har inte borrat ur den trasiga bulten ännu. Lite svårt att komma åt att borra rakt då väggen är nära. Det löser sig nog.

Under tiden Har jag donat lite med växellänkaget. Från början hade jag tänkt att slopa armen som spaken sitter i och tillverka nått eget att montera stumt i kardantunneln. Då jag inte kom på nån bra idé om detta så fixade jag nya bussningar till orginalarmen. För att styva upp det hela lite så ville jag ha plastbussning där armen sitter i lådan. Då en sådan var på tok för dyr att få hem från USA och lite för dyr att få hem från England så gjorde jag ett par själv istället. Över 500kr för 2 små plastbitar, nä dom pengarna kan man ha roligare för. Det blev inte supersnyggt men förhoppningsvis funkar det som det ska.



_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Ang gängproblem.

Avbruten bult, är den gänga rakt igenom, försök inte att skruva ut den. Oftast lättare att borra och skruva den igenom.
Kanske kommer du åt från baksidan att svetsa på en mutter? Brukar funka rätt bra, då får man lite värme också.


Det avbrutna örat? Du kan inte hittar någon som kan svetsa det på plats?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Sakta går det framåt.
Den trasiga bulten är urborrad så där blir det en genomgående bult med mutter.
Styrlagret i vevaxeln är bytt. Papper och vatten knepet som det tipsades om tidigare funkade utmärkt.
Nu är även så svänghjulet på plats. Känns lite läskigt med saker man skruvar fast som man sen inte kan kontrollera och känna på när allt är på plats. Jag har skruvat fast det enligt Haynes-manualen så förhoppningsvis kommer det sitta fast. Gänglåsnning på bultarna och sedan 105nm.
Höll på att glömma den tunna plattan bakom. Det hade ju vart lite jobbigt



_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
52 besök senaste veckan (118225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande