Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Knutan nästa. ...
tråden läst  
75399 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Nästa>>
 
   
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 09:56     Citera

Hahaha. Jag har ingen aning om vad jag håller på med. Det är ju därför jag frågar er ju. Nån gång kanske man lär sig något.
Jag ska hälla ny olja i lådan och sen ut och köra.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 10:07     Re: Citera

Tifosi skrev:
Hahaha. Jag har ingen aning om vad jag håller på med. Det är ju därför jag frågar er ju. Nån gång kanske man lär sig något.
Jag ska hälla ny olja i lådan och sen ut och köra.


Varför det utan olja...oxå.....




_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2913
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 10:07     Citera

Min skramlar rätt duktigt vid fiskörning på höga växlar sen jag satte på lättare svänghjul.
Skulle inte fundera så mkt på det.


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 10:39     Citera

Nej nej. Jag har inte kört den utan olja. Ville ju se hur den gamla oljan såg ut. Hade ju planerat ett byte av oljan. Så snart är det ny fin olja i.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 20:23     Citera

Bilen är nu provkörd. Bromsarna bromsar alldeles utmärkt och rakt. Pedalen däremot är lite skum. De första centimetrarna är lite slappa men sen blir den fast. Den den sjunker inte iaf.

Växellådan funkar nog bra. Det är helt omöjligt att höra om det är några missljud då det är ett hiskeligt oväsen i bilen. Utanför är den ganska tyst men inuti vrålar det som bara den. Galna resonanser från avgaset. Tror nog att det ligger emot nånstans. Jaja, det finns ju hörselkåpor.

imorgon ska bilen pallas upp igen och bromsvätskan bytas till Motul RBF600. Kommer jag ihåg så byter jag även diffoljan. Sen ska bilen tvättas av lite snabbt och sedan packas. Tur att man slutar en timme tidigare på fredagar....


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mblixt@gmail.com
Strandbaden





Här sedan: 10 Jul 2012
Inlägg: 1528
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2017 22:21     Citera

Du behöver inte oroa dig för ljuden från växellådan. Det låter precis som min gjorde när jag hade nytt svänghjul och lamell. Allt stelt och gott


_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 23:14     Citera

Lördagen spenderades alltså på ett soligt Kinnekulle. Fick kört en del och bilen uppförde sig väl hyfsat. Bromsarna funkade fint trots lite slapp pedalkänsla. Tyckte att bilen understyrde en del vid instyrning men det kan ju också va jag som hade för hög hastighet in i sväng också. 1,04,11 mäktade jag med. Med en optimal tid på 1,02,79 så finns ju en del att slipa på för att få det där perfekta varvet.
Dom som stod vid sidan av banan påpekade att bilen lät lite konstigt. Nästan som att jag hade rakskurna drev. I bilen hörs det inte så tydligt men jag har en ljud som kommer och går när man går på gas och släpper av. Tycker att det låter som diffen men den hade jag inga problem med i höstas och sen har jag inte rört den. Så det måste va lådan. Ska försöka dämpa resonanserna från avgaset en aning så man kan höra bättre var ljudet kommer från.

Håller nu på att få en passagerarstol på plats. Har köpt en till Sabelt Titan. Till denna stol har jag FartFabrikens underrede så det går ganska smidigt.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2017 16:26     Citera

Funderar lite på hjulvinklar och chassisättning.
Upplevde på Kinnekulle att bilen understyr vid instyrning. Märktes mest i kvarnkurvan och i sista kurvan. Det enda jag laborerat lite med är hårdheten på dämparna och där hamnat på mitteninställning både fram och bak.
Hjulvinklarna vet jag inte riktigt vad de är men strax under 3gr camber fram med lite toe out och ca 2,5gr camber bak med lite toe in. Fram sitter en 26mmm M3-krängare och bak en orginal 15mm. Nu även en Quaife diffbroms. Däcken är R888 225/45/17 på 8" fälg ET40. Fram har jag 10mm spacer.



Det jag skulle kunna ändra på är grövre krängare bak, mer camber fram samt lite mer spacer fram. Som synes på bilden kan jag vrida toplagringen för mer camber men då mindre caster. Skulle då få några tiondelar över 3gr. Jag har en M3 bakkrängare på ca 22mm. Den kräver dock ombyggnad av infästningarna så smidigare är ju att köpa en annan på skroten. Verkar finnas 18, 19 och 20mm att få tag i som passar rakt av. Det funkar nog med ytterligare 5 eller t.o.m. 10mm spacer i fram.

Vad tror ni? Vad ska jag testa? Nästa körning är på Ljungbyhed och den banan skiljer sig väl ganska markant mot Kinnekulle.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2913
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Maj 2017 09:39     Citera

Ingen chassiexpert men har ju kört en del E46 på kullen. Skulle börja med Kumhodäck (235-245 )på bredare fälgar. Har testat 888 på 8" och det var ingen höjdare. Sen är kurvorna du nämner ganska krävande, tror de flesta std bilar lider av lite understyrning i Kvarnen.


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Maj 2017 15:41     Citera

Då däck och fälgar är en ganska rejäl kostnad så lär det nog dröja till nästa år. Vill köra slut på däcken jag har först. Hade hoppats på nått billigare tips. En krängare bak kostar ju bara nån hundring så det är en mer rimlig investering.

Det är egentligen bara direkt vid instyrning det understyr. I mitten av kurvan och utgången känns det bra. Det kanske är jag som kör lite för fort.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2913
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Maj 2017 16:15     Citera

Ang däck testade jag 215/45 888 på 8"och det var inte ens roligt att köra.
Caster ser du ut att ha tillräckligt, typ 6gr?
Ökade själv från 6 till 7gr och det gav ingen aha-upplevelse.
Min behövde inte mer än -3gr camber fram på kullen.
Kolla Toe så du ligger rätt där.


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Maj 2017 18:46     Citera

Så illa att det inte är roligt att köra är det absolut inte. Körde 2 dagar i höstas på Mantorp med samma setup och där har jag inget minne av nån understyrning alls. Så på kullen så kanske det är så enkelt att jag attackerade lite hårt in i dom 2 kurvorna.
Funderar ändå på att köpa en bakkrängare och testa. 26mm fram och 15mm bak känns ju inte riktigt optimalt för perfekt balans.
Hittade lite gammal info och jag verkar ha ca 6,5gr caster, 2,7gr camber och 1mm toe-out per sida. Med topplagringarna vridna för max camber hade jag 3,2gr camber men ca 4,5gr caster vilket va mindre än original.
Ska försöka klura på om jag kan tillverka nått själv för att förbättra inställningsmöjligheterna i topplagret. Nu är det ju muttern på dämparaxeln som tar i fjädertornet.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2017 09:57     Citera

Har fått tag i en 18mm krängare. Ska bli spännande om jag känner nån skillnad mot den 15mm som sitter på bilen nu. När den bara kostade 225kr så är det ju värt att testa.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jun 2017 21:39     Citera

En 18mm krängare sitter nu på plats. Blir spännande att testa om man märker nån skillnad.
Passade då även på att byta olja i diffen. Det konstiga här var att jag inte fick i så mycket som jag hällde ut. Jag fick i ca 1,3 liter. Har inte mätt exakt hur mycket jag hällde ur men det ser ut att va mer. Då lutade jag även bilen lite framåt när jag hällde i. Diffen ska ju egentligen rymma 1,7 liter. Kan det va så att Quaife-bromsen tar upp så mycket plats?


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 08:39     Citera

Nu med 2v kvar till Knutan har jag lite att pyssla med.
Under körningen på Gelleråsen i början av semestern dök med skrapande ljud upp vid sväng. Det visade sig vara hjullagret höger fram som glappade en del. Det hade jag ju känt redan i vintras men köpte aldrig nått lager. Inget mer körande denna dag. Man vill ju komma hem också. På vägen hem dök ett annat skrapande ljud upp vid sväng men nu vänster bak. Kunde dra åt muttern som håller nav och drivaxel över ett varv.
Lager är beställda så med lite tur är jag igång igen innan Knutan.
Då jag inte varit hemom sen Gelleråsen körde jag ju hem i bilen igår kväll och hade ca 1,5mil kvar då jag fick soppatorsk. Mätaren visade kvarts tank och räckvidden var 20mil. Fick tag i en bekant som kunde hjälpa till med en dunk bensin. Väl vid macken fick jag i ca 40lit. Så det stämmer ju med kvarts tank. Hade samma problem efter Ljungbyhed men då med ca 10mils räckvidd kvar. Då hade jag turen att jag fick stopp ca 500m från en mack.
Det är alltså bensin kvar i tanken men inte så pumpen får tag i den. Pumpen sitter ju på höger sida och returen går ner i vänster sida. Jag har alltså haft bensin kvar på vänstersidan men tomt på höger sida. Hur tar sig bensinen från vänster sida till höger sida? Det verkar ju inte funka på min bil.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borz
Hässleholm





Här sedan: 22 Sep 2006
Inlägg: 323
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 09:54     Citera

Det heter Sucking Jet Pump *tihihi*
Kopierar från ett annat forum!
Citat:
The sending unit on the drivers side has a mechanical pump on it that uses the pressure/flow of the fuel as it returns from the fuel rail. Kind of like a water wheel. That pump constanty pumps Fuel from the drivers side bladder of the fuel tank to the passenger side bladder so you dont end up draining the passenger side and leaving the drives side with 2-3 gallons of fuel (essentially 1/4 tank). Its possible the pump part is faulty or it could be the level sender. There are 2 level senders. They both work together to tell you what the correct amount is that's in the tank.

Gissar på att någon slang har lossnat!

Vi ses på Knutan!


_________________
Tim Anle
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 10:56     Citera

Hoppas att det kan va så enkelt som en slang. Den elektriska pumpen tror jag inte att det är nått fel på. Sen får vi väl se hur många hjullager jag hinner byta. Till knutan kommer jag oavsett men det är ju klart roligare med en bil som jag vill ta ut på banan.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2913
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 17:34     Citera

Hade samma problem på min. Bytte jetpumpen, dvs hela den armaturen.


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 388
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 18:52     Citera

Då var hjullagerbytet igång. Hade tur att jag hade kommit hem från jobbet innan UPS kom med lagrena. Lite irriterande är dock att köper man nått som kallas hjullagersats förväntar man väl sig att få med en mutter också. Så nu har jag ingen ny mutter. Funderar starkt på att återanvända då jag inte riktigt har tid att invänta en ny. Eller är återanvändning av muttern ett stort "NO NO"?
Bytet började iaf smidigt. Pinnbultarna lossade ganska lätt och navet gick enkelt att dra av. Den inre lagerbanan däremot blir klurigare. Tänkte lägga ett snitt i den med vinkelslipen och sen spräcka den med huggmejsel. Dessvärre är ju bromsskölden i vägen. Vill ha den kvar då bromskylningen sitter bra i den. Försökte skruva loss den men ABS-sensorn och dammkåpan bakom lagret var i vägen. ABS-sensorn vägrar flytta på sig. Vill inte va alltför våldsam med den då den är bra att ha hel.
Min tanke är nu att kapa bort den del av bromsskölden som går ut runt lagret. Är det en bra eller dålig idé?


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jägerjanne
ölme kristinehamn





Här sedan: 16 Jul 2016
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 19:12     Citera

kapa ringen på snedden,behöver du inte ha sönder nåt, dra muttern med rätt moment och lås på sama sätt


_________________
janne pettersson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jägerjanne
ölme kristinehamn





Här sedan: 16 Jul 2016
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 19:19     Citera



_________________
janne pettersson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Knutan nästa. ...
tråden läst  
75399 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0565   |||   Client render time:
 




o