Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Knutan nästa. ...
tråden läst  
71526 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 15, 16, 17

Tifosi
Myresjö

Här sedan: 09 Apr 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 19:53     Citera

Jo det var väl nått sånt jag tänkt göra men bromskölden är lite i vägen. Hamnar det ett litet snitt i skölden så gör ju inte det så mycket.

BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås

Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 23:45     Citera

Hej! När jag gjort dessa jobb använder jag en lageravdragare istället, så behöver man inte göra åverkan.
Finns för överkomliga pengar på bl a Verktygsboden

https://m.verktygsboden.se/avdragare/avdragare-ab-2

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 17:39     Citera

SUCK!!!!
Det är inte mycket som går smidigt med min bil.
Inre lagerbanan lossa hyfsat lätt när jag hittat en liten kapskiva till Dremeln. Sen fick jag hjärnsläpp och började banka på navet när det nya lagret skulle på plats. Allt bankande och tryckande ska ju ske på lagerbanan närmast tappen. Navet blev då lite wobbligt men jag testade att trycka in det hela vägen ändå. Sista biten trycker man ju in lagret med hjälp av muttern. När det tar stop så märker jag att navet inte går att snurra på längre. Lossar jag på muttern så kan jag med hjälp av hammare få navet att snurra men så fort jag drar åt muttern så låser det.
Tänkte att jag haft sönder lagret så jag drar av det och tar fram det andra lagret. Köpte ju 2 st. Ser nu till att allt knackande sker på den inre lagerbanan och lagret känns tajt och fint hela vägen in där det tvärlåser.
Det enda jag kan komma på är att lagret kläms fast mot dammkåpan. Då borde det dock skrapa tydligt när jag lossat muttern och får navet att snurra. Det gör det inte.

Har ni några idéer?

BMW 218d F22 bruksbil
Christian Jansson
Borås

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 19:46     Citera

Skrev du inte att mutter inte följde med?

En tanke kan vara att din mutter är större än den inre lagerbanan, då låser ju den det yttre när du drar åt.

Annars är det nog nåt knas med dammskyddet eller ABS-krans ,de två inre banorna är ju gjorda för att
dras ihop mot varann.

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 20:58     Citera

Nä precis. Det följde inte med nån ny mutter. Känns lite skumt om den gamla skulle va för stor men får kolla på det i morgon eftermiddag. Annars får jag hoppas att lagret överlever att dras av en gång så jag kan slipa ner dammskyddet lite.

BMW 218d F22 bruksbil
Christian Jansson
Borås

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 13:18     Citera

Du kan ju kolla ditt demonterade lager så att tillverkaren verkligen hållit toleranserna
när de gjorde de inre lagerbanorna - verkar ju lite halvseriöst att inte skicka med mutter, så
kan vara värt att kolla efter annat också.

Om inre lagerbanorna är för smala sett i djupled så kommer du ju att klämma ihop
lagret när du drar åt, då kvittar det vad du gör - kommer aldrig att fungera.
Då är det ju reklamations-läge.

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 17:21     Citera

Detta inlägg börjar också med en suck. En lättnadens suck...

Det var damkåpan som sitter bakom lagret som var boven i dramat. Ett av de nya lagrena kasserades då det särade på sig när det skulle av. När sen dess inre lagerbana skulle bort så orsakade jag en del skador på tappen men de kunde jag slipa bort. Använde Dremeln till att slipa ner damkåpan en aning. Sen var det att få på det andra lagret. Detta var det första som jag skruvade igår. Så det hade ju redan även dragits av en gång. Det känns dock riktigt bra. Ett svagt skrapande ljud finns där men det är väl damkåpan som ligger en aning men inget som påverkar hur lagret snurrar.

Kopplade sen in datorn för att se om ABS-givaren funkade. Det gjord den trots att jag slipat i den och slagit bort flisor ur den. Tåliga grejjer det där.

Då ska jag bara ge mig på lagret på vänster bak också. Nu känns det tajt men har muttern varit lös och hjulet wobblat en del så har ju lagret tagit stryk.

BMW 218d F22 bruksbil
jägerjanne
ölme kristinehamn

Här sedan: 16 Jul 2016
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 17:56     Citera

ett tips när du ska byta bak,när du slagit ur navet så slå bort allt vad inre lager heter och torka bort fettet,svetsa sen en rejäl sträng på "kullen" inne i lagerbanan hela vägen runt sen spola/häll på kallvatten,banan krymper då och går skitenkelt att knacka ur, använd delar av gamla lagret och en gängstång med stora brickor å dra i det nya med,likadant med navet sen

Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 18:54     Citera

Tack för tipset men dessvärre har jag ingen svets. Har bytt lager bak tidigare så jag har egentillverkade verktyg som funkar utmärkt för ändamålet. Det nya lagret kommer att få ligga u frysen några timmar så blir det extra smidigt att få på plats.
Får se om jag hinner fixa med det imorgon. Annars har jag några förmiddagar innan jobbet nu i veckan. Sen är ett set nya Pagid-belägg på väg så jag ska nog testa dom. Är egentligen bra med material kvar på XP10orna men lltid kul att skruva dit nya grejjer....

BMW 218d F22 bruksbil
Christian Jansson
Borås

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 22:03     Citera

thumbs up Bra att det löste sig!

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2017 12:03     Citera

Nu är lagret bytt på vänster bak också. Det gick riktigt smidigt. Det som tog mest tid är ju allt runt om kring. Avgaset ska ner, krängaren ska ner, drivaxeln ska bort osv. Allt under en bil som jag borde pallat upp bra mycket högre. Nu är målet att ha bilen nere på marken igen i morgon, i god tid innan knutan.

BMW 218d F22 bruksbil
Tifosi
Myresjö

Tipsa Facebook   Inlägg  16 Aug 2017 14:15     Citera

Bilen är inte på marken ännu men i övrigt är allt klart. Bytte till nya Pagud RS12 fram. Ska bli spännande att se hur de presterar. Hade en liten slitagekant in mot centrum av skivan som belägget låg mot. Det löstes genom att ta filen och fasa av belägget ca 2mm så nu ligger de plant mot skivan. Fick även tycka till bygeln som håller belägget i kolven. Det är nog det som skiljer 330-beläggen mot de dom är till M3. M3an har lite större kolv i oket.

BMW 218d F22 bruksbil
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Knutan nästa. ...
tråden läst  
71526 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 15, 16, 17

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>