Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum time attack 2015!!!!! | 1, 2 >> 23821 besök totalt |
Sjukt snabba bilar iår!!!!
Smr körde grymma tider !! David björk kommer bli riktigt snabb när bilen funkar som den ska.. Mvh Ivanko |
||||||
Sjukt balla bilar och trevligt folk och crew MEN tror de är i överkant av brutala byggen för att de skall bli valuta för pengarna på en så liten bana som Kullen, pga saneringar, avåkningar mm så fick jag på en hel dag endast köra totalt 6 varv, ganska dyra varv samt att de blir svårt att konkurrera om poäng i serien när jag va dum och för en gång skull va mogen :P o valde att köra Q1 på ej full attack för hitta spårval, bromspunkter och ett allmänt flyt för försöka sätta en rökar tid i Q2.....Nu har även jag lärt mig nått hehe
Nästa stopp Mantorp och då får vi hoppas folk hittat barnsjukdomarna på sina brutala vagnar så tidsschemat håller och vi slipper långa saneringar..... Saneringar o avåkningar blir de alltid såklart i viss mån. Edit så folk inte missförstår hur jag menade, all cred till Micke & Crew och Mantorp kommer bli som natt o dag med den anläggningen. |
||||||
Va bara otur att detgick sönder så mycket för folk denna gång. Men visst det är extrema byggen så risken är lite större för ras.. Men saneringar och avåkningar är endel av motorsporten även på F1 nivå
Annars tycker jag det funkade strålande med kinnekulles förutsättningar. Tro också björk blir farlig, som tur är lirade inte allt för mig med _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Tror man behöver fundera på upplägget att efterföljande klasser drabbas. Det naturliga vore att den klass som ställer till, också är den klass som drabbas i första hand om det blir tal om strykningar. Förstår att fokus ligger på Pro och U men bredden och nyrekrytering återfinns i huvudsak i de lägre klasserna, finns alltså en fara på sikt om icke drabbade klasser återkommande "straffas" pga maskinella problem bland de mindre driftsäkra fordonen. |
||||||
Det är en balansgång med antal deltagare. Jag tror själv att det är på bristningsgränsen i år med antal deltagare och räknar med att man utvärderar det för framtiden.
Valuta för pengarna i form av många varv så är enkla svaret nej. Det går inte att slå en träningsdag med open pitlane i det sammanhanget. Tävlingsdagarna blir späckade och det är mycket som kan gå fel så allt måste stämma för egen del för att det ska gå vägen. Ska man ha chans göra bra ifrån sig måste man prestera direkt på warmup för att sedan köra 100% på kval 1. Att det kostar mer på tävling får man se som en premie för komplett Rescue, flaggvakter och enorm mediauppbackning. Vill man bara testa är det mer effektivt med något annat. Fortsätter intresset för TA så får man nog dela upp det på två dagar med tex Club och Club Challenge + test ena dagen och övriga tävlar dag 2. Det är framförallt Pro och U som behöver skakedown. Pro St, Pro och U skulle kunna köra test dag 1 när Club och Club CH kör tävling och sedan tävling för Pro Street, Pro och U på dag 2. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Det går absolut att förbättra.
I mantorp kanske man kan slå ihop tre proklasser till två pga längre bana? Eller att man kortar passen i början av dagen för att köpa sig tid, och får man tid över så kan man köra längre q2 samt längre finaler. Kort varmup + kort q1. Finns det tid över i slutet av dagen = längre q2 och final. Dock ändras ju schemat isf och det blir viktigt att kommunicera ut tider. Anslagstavla? Får hoppas nu att framförallt alla ekipagen tar till sig att får man problem med bilen så är det sannolikt bättre att köra ut lugnt och sansat i gräset istället för att spilla olja över en tredjedel av banan. Det vinner vi alla på. Men det fanns ju bra saker också, starkt av crew att skippa lunchen för att låta club få lite körtid iaf. Kudos på det. Men helt klart behöver vi lite mer luft i programmet. Finns det möjlighet att köra på lunchen som regel? Dvs man får ta sin lunch när det passar. Förstår om det inte går, men frågan är ju fri. Det behövs fler funktionärer. Vad mer? Mvh _________________ henrik plojak |
||||||
När jag höll på med skotertävlingar så satt man inga tider för heaten utan bara heatnummer. Sedan hade man en hög tavla där heatnumret kom upp och då skulle man ställa sig i line, normalt hade man 2-3 heat upplineade och klara hela tiden.
Funkade kalasbra! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Finns ju en anledning till att man kör med flytande schema på motortävlingar och jag ser ingen direkt orsak till att man inte skulle kunna genomföra heat på samma sätt som man gör inom vanlig banracing. TA.nu har ju visat sig teknikvänliga och när det gäller organisationens kommunikation till förare så skulle man kunna använda sig av speaker och utrop eller kanske löpande skicka ut grupp-sms med kort info till förarna alternativt sätta ut en och annan skärm i depån med tidtagningsskärm (man brukar kunna lägga in TL meddelanden direkt på tidtagningsskärm). Och skulle man likväl bli kort om tid på slutet av dagen så brukar det gå bra att ringa tillståndsgivande polis och förlänga polistillståndet. |
||||||
Samma i Folkrace och Rallycrossen. Höll även jag på inom skoteråka men på arrsidan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Jag va långt ifrån värst drabbad, jag fick 6 varv, en kille jag pratade med i min klass (Pro) Fick endast 1 i Q1 sen ställdes Q2 in för Pro medans U med endast 4 körande fick köra ett helt pass själv, i de fallet hade de i min bok fungerat att delat upp tiden för er och oss eller låtit oss köra ihop med er! Jag tror att 100 ekipage är i överkant för göra folk nöjda på endast 1 dag om man skall räkna med endel problem, jag ser fram emot Mantorp och vet att endel saker kommer ses över och kan även säga att JAG KOMMER INTE lyssna på Micke om att ta de lugnt utan jag lär gå på full attack redan från warm up hehe |
||||||
Jävligt bra arrangerat överlag med tanke på antalet deltagande.
Tycker också att det var på tok för korta och för få körtillfällen. Q1 och Q2 bör vara minst 20 min körtid. Inte 5-6 minuter i realiteten. Nu blir det säkert bättre på mantorp där man kan vara fler på banan samtidigt. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Liiiiiite jobbigt att vara publik utan bil. Hoppas lösa bilfrågan inom kort och
kanske vara med och köra nästa år. Tog lite bilder, några finns nedan, alla finns länk nedan: https://www.flickr.com/photos/marter |
||||||
Fina bilder Martin Är det några fler som har bilder från Kinnekulle 2015-05-23? Gärna en försenad blå audi tt Mvh _________________ henrik plojak |
||||||
Rätt bra drag på våran Facebook och så finns det ju TV-episoder att följa på Viasat Motor. :-) https://www.facebook.com/Timeattackn |
||||||
EN episod!? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
? Tre episoder ute hittills. Går finna på Viaplay. Vi har också släppt två kortfattade referat av deltävlingarna. Självklart går det lösa biljett på plats. Finns fortfarande körplatser i alla klasserna på Festival 2 aug. |
||||||
Allmänt banåkaforum time attack 2015!!!!! | 1, 2 >> 23821 besök totalt |