Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Eunos Roadster Turbo -96 - Kokoro *Kinnekulle 1.01* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 71 besök senaste veckan (83024 totalt) |
Fick en svets av min far i helgen!
Har idag försökt mig på att svetsa för första gången, byggde en handbromsförlängarhävstångsergonomiförbättrare! (behöver inga svetslektioner i svar här, det löser sig själv med tiden) |
||
Forsätter leka med svetsen, idag har jag byggt en början till en brakestopper, som ev även ska vara basen till ett "tredje motorfäste" a.k.a motordämpare:
Insåg rätt fort att jag behöver konkretisera mina designs innan jag bygger, så jag har lagt lite tid på att lära mig SOLIDWORKS, underbar program när man börjar få snitsen på det. En av skisserna: Tog en plattjärn, kapade i tre bitar, svetsade ihop och snyggade till. Tar lite tid när man är ovan att hålla på med stål, men jag lär mig: Sen orkade jag inte mer idag, men jävlar vad kul det är att skapa Fortsättning följer! |
||
Sådär! Kul att svetsa! Sedan saltade dom vägarna igår så nu ställde jag av bilen Next up, besiktning... |
||
|
||
|
||
Tagit bort turbon inför besiktning, gick smidigare än jag trodde bra att designa sakerna så dom går att ta bort lätt när man kan göra det en gång om året.
Gissar att besikningspersonen får sig ett skratt den ser min IC Det bjuder jag på |
||
Kul med svets, nu när jag har byggt färdigt mitt svetsbord så är det dags att använda det för att bygga bildelar:
eftersom denna bil mest går sidledes så behöver den en hydralisk handbroms, jag har tvekat rätt länge för det är svårt att placera den utan att den blir ivägen till vardags, men jag tror jag fått till det nu! Två alupinna blir en tjock spak: Sen insåg jag att jag måste vänta till jag får bromscylindern för att fortsätta, men den är i posten så det blir väl nästa vecka hoppas jag. |
||
Byggde lite luftstyrnbiing till oljekylen idag lite spontant. Behövs nog en övre aluplåt med för det ska vara effektivt.
CAD först så klart Gillar när man ritar sträck och sen helt ignorerar dom |
||
Provkört idag utan turbo inför besiktningen. 5år gamla dubbdäck som jag fått gratis, halt och kul
|
||
Bilen besiktigad till 20170430!
Och idag har turbon hittat tillbaka. Gjort lite ändringar nu med. Flyttat filtret och sluten vevhusventilation. Även bytt oljereturslangen till en som tål mer värme. Hann en kort provkövning, men det regnade hela dan och sen frös på så det var rätt halt, hoppas på bättre väder imorgon! |
||
|
||
Kul att se hur du bygger nya saker efter eget huvud =)
Speciellt, Ritning - CAD - Plåt. Trotts att du inte ville ha svetstips så får du ett ändå. Öka strömstyrkan ett knäpp eller två. Då får du en bättre genombränning och mindre att slipa bort. Mer bilder nu |
||
Blev en tur nedcabbat i solen idag!
Nått speciellt du vill se? |
||
Skulle man kunna få ett recept på turbo-konverteringen?
Kan inte släppa tanken på att turbo-konvertera och behöver fatta vad som behövs. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||
Jag kan berätta vad jag gjort. Dock är det aldrig en bolt on lösning att trimma, det beror helt på vad målet är. Det finns bolt on kit utan riktig ECU eller IC som funkar om man bara vill ha lite mer power och kör gata. Men generellt gäller att du måste öka bromsar och kylning i relation med trim. Jag byggde det mesta innan turbon, som kyningen, och kan tillägga att första turbokörningen va rätt obehaglig på dom billiga coilovers bilen hade, bytte direkt till bättre. Bromsarna är fortfarande undermåliga, så rdäck och trackday känns sådär (tror jag inte testat än), men jag kör mest drifting ändå Begräsningar bilen har nu är förutom bromsarna att spridarna är maxade, vi har uppskattat det till 210hk på bakhjulen nu på 0,7 bar. Turbon spolar snabbt och fint (men inte lika snabbt som en 2554 som en vän kör med e85 och 250hk på bakhjulen). Min setup nedan, inom parantes är planerade ändrningar i framtiden Bränsle Wallbro 255 Pump RX8 Gula Spridare (Flexifuel och E85) (Ännu större spridare) Drivlina Exedy Keramisk Stage 2 Koppling (6vxl låda) Bromsar (Big brake kit fram, nbfl sport bromsar bak) Kylning 19 raders Setrab oljekylare 42mm IL motorsport Vattenkylare En hel del luftstyrning i alu Två fläktar, orginalfläkten plus en extra Luft in Noname liten IC En jävla massa dyra Siliconslangar och alurör Separat tomgångsflöde med eget filter och envägsventil Mambatek adaptrar på turbon (Dumpventil som jag kan styra elektroniskt) Avgassystem och Turbo Garret GT2560R Kullagrad Turbo Flying miata grenrör Mambatek stålomspunna slangar för vatten och olja Downpipe och avgasystem custom med dubbla utblås och spjäll på ena för volymkontroll ECU mm Innovate MTX-L bredbandslambda MSLabs Megasquirt 2 DEt här är inte en komplett lista på modifikationer, utan bara dom turborelaterade. Jag har tex även vatten och oljetempmätare mm. |
||
[quote="Tobias Nyström"]Blev en tur nedcabbat i solen idag!
Nått speciellt du vill se? [/quote Allihop |
||
|
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Eunos Roadster Turbo -96 - Kokoro *Kinnekulle 1.01* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 71 besök senaste veckan (83024 totalt) |