Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 36, 37, 38 >> 11 besök idag (218617 totalt) |
Topp, så rätt så!
Ja jag kände det lite på mig med, mycket bra poäng. En lite sopig ursäkt: pedalen tog lite längre ner än innan bromsslangsbytet, får gå över och lufta en vända till.
Tacktack, just där i vänstern kändes det slött, borde verkligen vrida ur tvåan bättre och ta växlingen i utgången på vänstern. Lite bredare spår in i T1 med borde göra lite för farten upp mot NGK. Försöker fixa mig en plats på LCCS körning och öva lite mer. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Finns en princip som man kan jobba med - svårare än man tror
All körning är 'digital' du skall antingen pressa ner gasen eller bromsa inget däremellan. Inget rullande... Förstår du ? På gasen fortare och mer än du tror ... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
Kul att läsa din race-rapport och få vara med inne i bilen i filmerna! Lycka till framöver
Trevligt att träffas i depån dessutom, vi får bubbla mer under LCCS-träffen och hoppas på varmare väder _________________ Carl-Johan Hårdh Lotus Elise S2 -01 |
||||||||||
Förbaskat kul att se dig på plats Härliga filmer och bra rapport .
Tror du kan skrapa många fina poäng under året . Det är bara att köra vidare, du har tack och lov en väldigt brant utvecklingskurva (eller resultat..) just nu _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Kul att vara med och stort tack för bilderna! Jag har ju redan 2 sympatipoäng ja vi får hoppas på ett par generalras eller nåt så jag kan skrapa ihop ett par ärliga med Jag ska åka å träna lite med LCCS och försöka implementera Josens råd, förhoppningsvis kommer film på det med. Jättekul om det är till hjälp för nån. Går ju inte bara kika på Aulins eller Pierres filmer och kopiera, kan väl vara bra med ett långsammare perspektiv också _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Efter en välförtjänt tvätt tog Simon min bil på en tur i solskenet och jag hakade på i hans miata. Det var verkligen skoj att se den lilla bilen utifrån på vägen, jag blev alltid glad när jag mötte Eliser innan och det var likadant att ligga bakom nu
Vilket gav god motivation och varm motor att hälla oljan ur, så det tog vi och gjorde för att förbereda med en ny laddning inför Knutstorp med LCCS på fredag! Medan vi väntade på att den rann ner donade vi lite Miata Och fixade lite styling _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Grattis ! Kanon förbättring, cementera detta nu så du kan åka dessa tider konsistent sen tar du sek för sek i säker takt och har kul
Säg till Bjarne att vara tydligare inte vifta så mycket _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
Joråsåattehm, i första stinten gick det bättre direkt, efter idogt studerande av de gamla videoklippen. Rätt mycket trafik i detta dock men på 8e varvet blev det 15.3. I andra där bästa tid gjordes så såg jag till att vara först ut, släppte förbi en grå s1 med danska plåtar å hakade på ett slag, sen försvann han i lite trafik men ett reko spår hade satt sig. Återigen 8e varvet, det är väl den tid det tar att lära gamla hundar svänga Men på video och logg såhär i efterhand från förmiddagen så finns det mycket kvar att hämta vid det här laget, nu är telefonloggen utan gps-puck inte så jäkla bra på positionering och sådär, men det går fortfarande långsamt över krönet och i idioten likaså: Video på ett par av de bättre:
Jo sen stackars Niklas H, vars turbomuttrar hade vibrerat loss och lett till ofrivillig EGR genom tryckslangarna. Han behövde lite supplies för att inte åka laddlös, så vi tog en tur till Biltema i Helsingborg för att införskaffa detta. Väl där beskådade vi både Vallåkras finest å käkade korv: Väl tillbaks på plats körde jag ut lite hastigt på ytterligare ett pass, kände på lite alternativspår o kom därefter in i depån. Som vanligt går motorn gärna lite varm när man går in efter avkylningsvarv, så jag lät den gå tills fläkten har gjort sitt, men när väl fläkten hoppar igång händer detta:
En kylarslang har alltså hoppat av, och inte fan satt den på ordentligt från början. Slår illa kvickt av motorn och får hjälp av Bjarne att mickla tillbaks, med en korrekt monterad slangklämma. När vi väl är klara med det, djuuupt in i hålet brevid vänster framlykta så är motorn inte värst varm längre, så lite nytt vatten i kylsystemet, lufta så gott det går och ut med herr dirigent för lite spårvalsläxor:
Det var tyvärr vad som fastnade på "film" efter gopro-fippel. Efter detta drog vi ytterligare 8-10 varv och "kollade tempen", allt verkade lira som det skulle och den höll stadigt 90-91 grader. Med en lagom mängd flyt verkar toppackningen inte visa några svaghetstecken heller! De sista varven sattes inga nya bästatider, tog det lite lungt på rakan för att hålla koll, men med Bjarnes hjälp filades en hel del saker till. Framförallt mer fart över krönet: Men även spår för bättre utgång ur idioten! Hålla ut lite längre efter rakan in i T1, bromsa senare innan backen upp till idioten. Jag tror detta kan hjälpa stort, mest ner för backen innan bäcken som känns lite sketchy än. Å för å inte göra Niklas Falk besviken såg jag till att åka av i idioten igen, i utgången, precis som föreskrivet!
Jo, det ska nog gå att hålla i och förbättra ytterligare, kul är det garanterat! Bilen fungerar bra (för det mesta), det är bara föraren som begränsar! Mja, det var bra tydliga viftningar ändå, och stort tack för hjälpen med slangen Bjarne Å en vink till Carl Johan, som kör förjävla fort! Du får ta å skriva en rapport i egen tråd nu, eller här om du fortsätter vägra göra en egen. Samt herrn i den guldiga miatan, trevligt att köra turas om att leda vägen Å alla andra i depån, och givetvis gänget från LCCS som arrangerade fantastiskt trevligt, trots små bekymmer med kylningen. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Jag har inte mycket att tillföra mer än ett allmänt imponerat intryck, men jag vill passa på att posta en bild från ett Biltemas besök i samband med helgens oljebyte och mekande. Folk prioriterar uppenbart olika här i livet!
_________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||||||||||
Tack för en bra film, jag körde Knutan förra helgen och filmade också, kul att jämföra!
Har problem med understyrning i kurvan efter rakan, där vinner du mycket. I övrigt åker vi ganska lika. Snyggt kört _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Ja det såg jobbigt ut i T1, men på baksidan kör du snyggare spår och får bättre flyt från idioten och ut på rakan. Där vinns nog en hel del tillbaks! Vilka bra koner ni hade på PCS! Du har ingen logg-bild med hastigheter att slänga upp? Jag glömde ett par punkter tidigare, Håkan B levererade belägg från Johan (cat7even), som jag inte ens hann titta på, de såg kanonfina ut! Däcktryck sedan, jag hade 1.8 Bar varmt på båda fram (steg knappt nåt), bak vänster 2.3 (sänkte något efter 3e stinten) bak höger 2.1 (rätt bra), utgick från samma kalltryck 1.75 fram, 1.85 bak. Så medan jag och Niklas var på supply-run höjde jag lite fram (till 2 kallt, vilket gav 2.1 varmt), det gav ännu bättre turnin och lite mer pålitligt framgrepp. På KMet försökte jag ändra körstil lite å lasta framdäcken mer i racet, men det gick inget vidare, fick nog lite mer varmtryck men det kändes bara sladdrigt, så nu i fredags var jag tillbaks å "kör mest på bakdäcken". Bjarne kommenterade att den var lite lös bak, så om möjligt skulle lite mer grepp där inte skada, jag ska prova släppa lite på rebound vid nästa tillfälle och se om det kan göra något (jag hade hellre släppt lite på kompression, men den går som bekant inte komma åt så lätt för tillfället). Jag ska ta å scanna in mitt hjulinställningsprotokoll, men det lyder ungefär 1.75 neg camber fram (inga shims, måste fräsa av om jag vill ha mer), 2 neg camber bak (lite shims kvar), ~3 caster, går å få lite mer men är bökigt. 1.5 mm toe out fram per sida, 0.5 mm toe in bak per sida. Slitaget verkar väl typ-reko-kanske? Jag skulle vilja ha en vettig sticka-in-termometer, tips mottages gladeligen! Å som bonusbild höll min granne idag på att starta upp sin 2000 GTV efter ett par års törnrosasömn! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Däcktempmätare köpte jag på ebay, Therma Elite från ETI. Har inte hunnit prova den ordentligt än men de var vettigt pris. Vill du låna kan du hojta till
Kul att se utvecklingen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Hittar inte mitt protokoll, vill inte svära på att det är varje sida. Men det ger snabb turn-in och enl. wiki motverkar det även lite av camber-koniciteten, vilket inte skadar. Ska se hur slitaget blir, men hittils syns inget konstigt. 340R och Exige-vinklarna har rätt mycket toe in bak också, jag tog lite mindre, återigen samma sak, lite mer livlig turnin och inte hiskeligt ostabil ändå. Jag kör inte värst disciplinerat, men den är relativt stabil när man önskar, kanske mycket pga den dynamiska toe-innen. Den snurren i idioten och snarlik avåkning på nästan samma ställe sist var med ganska brutal behandling.
Lysande och kul att det roar , jag undrar om inte min stektermometer från Kjell kunde duga, annars lånar jag gärna. Vidare så får vi teorisera lite igen. Jag fick två kurvor på utväxlingen i min låda (C6BP) och den closeratio låda som finns i 111S och lite MGFer, den ena har jag gjort förut med hastighet och varvtal, men min kollega Mattias tyckte det var roande att räkna ut vridmoment på hjulet för olika växlar i olika hastigheter, på så vis kan man se när man borde växla. Det lönar sig alltså att varva 2an hela vägen ut, även om vridmoment från motorn droppar av rätt markant mot slutet, medan 3an kan man shortshifta 100-200 rpm. Just fördelen att ha 2an ut på rakan på Knutstorp var väldigt märkbar, gjorde nästan 10 km/h på sluthastighet. Noterbart är också den lilla momentdippen min standard roverK motor har nånstans på mitten, som man tom kan höra i filmen från rakan, den liksom tvekar pyttelite på mitten. Skitskoj tycker jag _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
You're welcome _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 36, 37, 38 >> 11 besök idag (218617 totalt) |