Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 36, 37, 38 >> 24 besök idag (218597 totalt) |
Häftigt då kan jag lägga upp lite utskrifter på olika setups vid uppladdningen (öl och grillat)inför nästa race.
Jag återkommer med en bild på installationen om/när jag är klar Tack för hjälpen, Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Det är lite försiktigare approach här, de röda X-en representerar k arb fram = 28 och k arb bak = 2.2 Jag ser fram emot bilder på installationen Tommy! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
edit troe inte jag har några packningar till kam ( Vilket kan vara orsaken till oljan i fördelarlocket) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ptja, har du en lös vevvinkelgivare vore det najs, den verkar vart bov i dramat. Mitt nya fördelarlock från EP känns semi sketchy med. Packingen verkar hålla hyfsat tätt ändå. Nu kunde vi köra en vända men den dog efter en 500m, startade igen så vi kom tillbaka men dog en gång på vägen där. Hiskeliga baksmällar när den dog, så det känns tänd-relaterat _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Inte fel ordning på kablarna då? Tar med vev givare plus bättre Beg fördelarlock _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Någon sorts rapport på SSM spektaklet då!
Vi börjar med det roligaste, redan i FP1 satte jag nytt personbästa! Kumhona levererade 1.12.34 rakt av, vilket putsades ytterst lite i FP2 till 1.12.31 på ett ensamt fritt varv där trafiken var tät. I kvalet en hårsmån sämre men bästa på hela helgen sattes i race! 1.12.16! 0.85-ish bättre än i höstas. För att hitta var jag tappar mot Andreas som kör under 1.10 med en väldigt lik bil tar jag hjälp av Circuit tools och en logg från hans träningsvarv förra året: Jag växlar tydligen lite slött på rakan och saknar någon km/h, men framförallt bromsar jag lite tidigt, bara lite jämfört med Andreas men väldigt tidigt jämfört med Mazdorna. Något högre minsta-hastighet är trevlig, men Andreas kliver på gasen hårdare ut, på apex i T1 är jag redan 0.4 s bakom. Upp mot NGK gasar jag ikapp, men släpper av hårdare, innan krönet har jag tappat 0.25 s till, minsta hastighet +12 km/h till den silvriga lotusens fördel. Den hastighetsskillnaden gör att jag tappar ytterligare 0.45 s, nu 1.10 efter. Vi bromsar ungefär lika, men i vänstern upp för backen saknas 5 km/h, vilket kostar ytterligare 0.15 s innan bromsning in i idioten. I utgången är det jämnt, men i vänstern släpper jag mer för att nypa runt bilen, det kostar ytterligare 0.3 s. Kvällsposten är banans nu svåraste kurva för mig, ett par gånger fick jag det att stämma men jag är för feg in, får inte den turnin jag önskar och har således massvis av plats i utgången. Den kostar 0.5 sek. Ner i lito vinns 0.1s tillbaks på tightare spår, men de skänks bort igen med 3 km/h lägre utgångshastighet över bäcken. Här har S2's kortare slutväxel en liten fördel då jag behöver gå från 2an till 3an tidigt, medan S2an kan ha 3an ut. Slutresultat 2.24 sek skillnad. Själva helgen då?! Jävligt härligt depåhäng, perfekt att få stå i tält tillsammans med Haldex-gänget Dag och Andreas. Grymt trevligt skitsnack med alla från MX-5RC och gott kaffe hos Tor och Leif Fredagen var rätt jävla stökig på banan, många bilar jag aldrig kört med förut som jag inte riktigt vet hur de beter sig och vart de ska ta vägen. Träff hade ett lite spännande alternativspår framför mig, Niklasson likaså när jag släppte förbi På lördagen till kval hade jag parkerat längst fram, i hopp om att snabbt sätta en tid då himlen var grå och banan välfylld! Det tog mig dock lång tid att få bett i däcken och snabba grabbar svärmade förbi mig i en jävla hast, samtidigt som jag körde ikapp kön som var på väg ut ur depån. Resulterande varvtid blev någon hundradel långsammare än på träningen, medan många andra flyttade upp. Nesligt slagen av Thomas Pihl med mindre än 0.1 s! P16 var resultatet. Inför race1 var jag bra nervös, komma iväg reko och undvika smällar i första sväng var planen, kanske nypa någon plats? Jag fick en lite halvtaskig launch, men biljäkeln är lätt och går bra på tvåan, jag går från innern en liten bit ut bakom Bertil i hopp om att det ska stå still på apex. Något som Pihl snabbt drar nytta av och nyper innern, jävligt snyggt och klantigt av mig att lämna den dörren öppen! Lugnt och fint över krönet söker jag mig mot yttern innan vänstern upp för backen med Niklas Falks visa ord ekande i bakhuvudet, bra speed, turnin inte riktigt lika bra resulterar i väldigt entusiastisk curb-körning nära dubbelposteringen, men bibehållen plats. Jag finner mig bakom Niclas Larsson ut på start-mål och har visst lite mer maskin att köra ner för rakan med, men Mazdorna bromsar bra och jag fegar lite. Där kör vi som en liten klunga bakom Bertil många många varv, jag missar någon växel, glömmer 4an vid ett hetsigt tillfälle på innern. Tillslut kommer Thomas Sörquist dykande i sin ljusblå Miata med en jävla speed, men fastnar över ambulanscurbsen bakom Larsson och jag kan ta tillbaks placeringen! Dock bromsar jag på mig innan vänster upp för backen och han nyper placeringen igen. Över bäcken går det lite brett för honom efter att kört förbi Larsson med, Larsson bromsar och jag lyfter gas och försöker styra undan, vilket resulterar i en piruett och baklänges ut i grusfållan. Jag missar muren till min stora glädje men får åka flakbärgare tillbaks till depån. 3 min in går starten Race 2 var en lugnare affär, startar näst sist, framför Niva. Ser inte startljusen och kommer iväg lite slött. Kör upp mig en bit men kan bromsa bättre fortfarande. Jagar till min glädje ikapp Sörquists ljusblå mot slutet, stressar honom reko ner i Lito på de två sista varven och kunde väl klämt åt lite mer i utgången. Samtidigt tycker jag det kunde lämnats lite mer plats i ingången på Bäcken så att dragrace-duellen mot målflagg hade skjuvat lite mer till min fördel! Å andra sidan ingen vits att skrapa lack över plats 21-22 3min 55sek är lagom till starten Förjävla kul dessutom att Johan kom förbi med sin vita Elise och hade reservdelar med sig Resten av Lotusklubben verkade inte bry sig värst om märkets representation på annat än parkeringen All in all, bästa racehelgen i Sverige!? Alla borde köra _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Känner igen det där med märkesklubb som mest verkar bry sig om puts på parkering, dock skall sägas att Corvetteklubbfolket (i mitt fall) som besöker SSM visar betydligt mer intresse än på andra banor och brukar kika förbi depåplats. Cred till dem Ja fler borde pröva! Du får prova de andra helgerna med , Karlskoga är en bit bort att åka men försök åtminstone ta dig över åsen och prova på SPVM finalen i Falkenberg i september? |
||||||
Kul att ses
Reflekterade över att Mazdornas bromsljus tänds 10-20 meter senare än vad dina gjorde i vänster innan idioten (hårnålen) Ville inte påverka ditt rejsande under tävling med kommentarer. Det såg även ut på träningen som tack vare tidigt? bromsande samtidigt som du höll konsekvent spår till höger att det blev väldigt enkelt att gå förbi på insidan. Hur är bromsprestandan på Mazdorna jmf m Elisen? om jämförbart, borde du kunna spara rejält med tid där och kanske på andra ställen och i race kunna göra omkörningar betydligt svårare för de som vill om. Kanske finns det någon racefilm från en Mazda ex.vis 2 bilar bakom som visar på vad jag menar? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Jättekul med både logg+analys och racerapport
När man kollar på två loggar och kikar på diff-grafen så är det ju roligare om man förlorar massa tid på ett enda ställe som man kan förbättra istället för utspritt över hela varvet _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja Elisen ska väl bromsa lika bra eller bättre Men det ska man ha lite mod och känsla för brist på ABS och andra dåliga ursäkter! Finns massvis av bra videos! https://www.youtube.com/watch?v=1swe https://www.youtube.com/watch?v=Hdpn
Det blir lite bättre om man jämför med sig själv! Kan tjäna en halv sekund mot sig själv med lite tyngre gasfot ner för backen!
Det tror jag, de riktigt snabba Mazdorna släpper i vad som låter som 0.3-0.5 sek, jag lite mer, bromsar tom ibland lite om jag känner jag missat ingången. Har man riktigt perfekt setup och ingång kanske det går att hålla flat, men jag tror man behöver släppa lite för att "komma in". Vänstern ner för backen kan bli ganska hårig om man kommer fel. Se här t.ex: https://www.youtube.com/watch?v=IW95 eller här: https://www.youtube.com/watch?v=-wDZ _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Riktiga thriller produktioner du lägger ut otrolig spänning . Följde dig på Amigoo hemifrån och var lite undrande men nu har man facit .
Bromsar du hårdare än Andreas? Ser nästan så ut i slutet på rakan i grafen. Du har inte g plotten för den inbromsningen? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Ingen accelerometerdata bara låg-samplad ur GPS-mojjen: Ingen större skillnad, möjligen att jag kliver på lite hårdare och sedan smyger av. Vilket säkert kan bli bra, om jag bara gör det lite senare _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 36, 37, 38 >> 24 besök idag (218597 totalt) |