Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
1, 2, 3 ... 36, 37, 38   >>
65 besök senaste veckan (218346 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Efter att den gode Alfan lämnat ett stort hål i mitt garage och hjärta med sin hastiga avfart, till sitt nya hem hos Anton, började jakten på något lite mer driftsäkert. Målbilden var väl ungefär densamma som tidigare, drivning bak, inte allt förjävla tungt, vettiga driftkostnader. Men med den stora skillnaden, driftsäkerhet!

Valet var därmed enkelt, lyda mina egna råd från ett otal "Vad ska jag köpa" trådar, Miata! Sagt och gjort provkördes första bästa närmsta NB Miata, en 1.6a någonstans i februari/mars, vilket var väldigt angenämt. Budgeten spikades till ungefärliga 50 tusen och jakten på en vettig 1.8, gärna med 6växlad låda å torsen diff? Våren började närma sig och ännu hade ingen miata hittats, så en dag tog jag en tur ner till Auto Classica som hade en till synes väldigt reko Boxster ~00 som knappt sett ut att kört i regn ens. Boxster 6an mullrade gott och bilen rörde på sig reko när man bad den, där fanns ju dessutom bagageutrymme som får vilken city-skolåda som helst att skämmas! En sån kunde man kanske sträcka sig till? Dryga 2x miatapengar, varför inte?

Njaa tillslut kändes det inte helt rätt, Boxster S gick väl få för en liten slant extra, och varför är blinkersspakarna gjorda av överkokt spaghetti? Men väl där började både däckskonton och försäkringspremier skjuta i höjden. Z4 coupé var väl ungefärligen samma sak. Och hur var det nu med den där Miatabudgeten?

Näe men fasen, man kanske skulle göra som så många andra, vända blicken åt den stora ön strax västerut? Där kan man ju köpa hoplimmade alu-lådor med glasfiberskal, hopsnickrade av majroveodlare i Norfolk, lysande bara boka flyg och åka å hämta!

Eller vänta nu...


Så blicken vändes åter hemmåt, och åt våra germana vänner i söder. Efter många om och men, två turer till Göteborg, med stopp nånstans ute på landet i Falkenbergstrakten, och så den där Stockholmsturen som aldrig blev av tack vare den något mer snabbfotade Martin Thorsvret så hittades något som föll mig i smaken strax norr om Vetlanda!





Jag har hittils inte gjort mycket mer än att äta glass och försökt få fortkörningsböter i rondeller, därav tråd-avvaktandet. Men nu har jag i lugnt mak skruvat lite, samt påbörjat diverse småhamstrande, det blir ingen direkt Maz-takt på det hela, men så sakteliga ska jag väl lära mig hitta till Knutstorp igen. Hittils har bilen återigen begåvats med sin standardluftbox.



Samt en (väl använd) uppsättning extrafälgar införskaffades från cat7even här på forumet.



Två stora och två små.



Jag gav mig på en av dem idag för att se om det gick att få lite fason på't. Min goda kollega Mattias assisterar:



Slip slip



Och ett lager primer



Tips och goda råd vid detta skede mottages gladeligen

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    MaZ
    Göteborg
    Här sen Nov 2002
    Inlägg: 18555



    Grattis, även om du haft den ett tag.

    MaZ-takt? Förra eller nuvarande bilen?

    Har bara målat ett set hjul men då med Auto-K fälgfärg. Den färgen tålde att åka av med under bron på Kullen på tvären i gruset. Bara att peta ut gruset mellan fälg och däck och köra vidare. Bra färg. thumbs up

    _________________
    /Mats Strandberg
    onemanracing.com

    BMW 330i -05
    Citera
    oneyet
    Huskvarna
    Här sen Nov 2004
    Inlägg: 1049



    Kul skrivet och ett stort grattis till en kul bil.

    _________________
    Fredrik Liljenberg

    Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
    Citera
    Rikard Niva
    Luleå
    Här sen Apr 2006
    Inlägg: 734



    Grattis, Lotus en klar favorit, bästa kontrastfärgerna thumbs up

    _________________
    Rikard Niva
    Citera
    Eddie Varvstopp
    Kävlinge
    Här sen Nov 2002
    Inlägg: 3116



    Kul att timmarna i telfon som facilitator gav denna bilen som uttdelnig för dig Råd vette tusan om jag har några kvar men glada tillrop finns det gott om thumbs up .

    Tur att man har tagit dina handskar som gisslan, öppnar upp möjligeter att få se bilen fler gånger

    _________________
    Edvin Persson
    #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    Tacktack!

    Ja nya bilen då MaZ

    Hoppas vi ses på SSM igen Rikard!

    Och Edvin, tack för ditt moraliska stöd genom denna otroligt påfrestande process

    Jag har fortsatt i mitt ytterst makliga tempo, kört i regn över midsommar och låtit stackars bilen stå utomhus en natt



    Väl hemma har jag idag givit mig på jakt efter skramlande underplåt och gnisslande rem, ett bra tillfälle att plocka fram min nypimpade biltema-liggvagn.



    Källan till den skramlande plåten är att katalysatorn är lite för bra kompis med diffusorn. Remmen får vänta ytterligare någon dag.

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    And ersJepp sson
    Lund
    Här sen Feb 2003
    Inlägg: 12841



    Äsch, fixa båda felen samtidigt. Det är så enkelt - bara ställ den på pallbockar. Du vet att du vill. Pallbockar. Pallbockar. Pallbockar.
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    And ersJepp sson skrev:
    Äsch, fixa båda felen samtidigt. Det är så enkelt - bara ställ den på pallbockar. Du vet att du vill. Pallbockar. Pallbockar. Pallbockar.


    Ja jo alltså för att skona den sköra alu-undersidan har jag planerat inköp av nya flata gummiklädda pallbockar

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    cat7even
    Uppsala
    Här sen Jan 2003
    Inlägg: 2363



    Pontus Fyhr skrev:
    Tacktack!

    Ja nya bilen då MaZ

    Hoppas vi ses på SSM igen Rikard!

    Och Edvin, tack för ditt moraliska stöd genom denna otroligt påfrestande process

    Jag har fortsatt i mitt ytterst makliga tempo, kört i regn över midsommar och låtit stackars bilen stå utomhus en natt



    Väl hemma har jag idag givit mig på jakt efter skramlande underplåt och gnisslande rem, ett bra tillfälle att plocka fram min nypimpade biltema-liggvagn.



    Källan till den skramlande plåten är att katalysatorn är lite för bra kompis med diffusorn. Remmen får vänta ytterligare någon dag.


    Håll koll på toelinksen bak iom original
    " they snap like carrots" Tydligen ok för gata, r däck + bana kan bli för mycket.
    titta efter brottsanvisningar i den gängade delen. https://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
    Kommer att ha ett prrt kit ( slangar) - prrt till salu inom kort

    _________________
    Johan Lundberg
    *BBDB*
    Ex Marcos 2T
    EX Marcos 1600 GT
    Nu Lotus Elise S1 KR1
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    cat7even skrev:


    Håll koll på toelinksen bak iom original
    " they snap like carrots" Tydligen ok för gata, r däck + bana kan bli för mycket.
    titta efter brottsanvisningar i den gängade delen. https://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
    Kommer att ha ett prrt kit ( slangar) - prrt till salu inom kort


    thumbs up
    Jo det ligger i kundvagn hos elise-shop, ska bara komma fram till exakt vad jag behöver mer, och vad jag gott kan vara utan

    Vad händer med din?

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    cat7even
    Uppsala
    Här sen Jan 2003
    Inlägg: 2363



    Pontus Fyhr skrev:
    cat7even skrev:


    Håll koll på toelinksen bak iom original
    " they snap like carrots" Tydligen ok för gata, r däck + bana kan bli för mycket.
    titta efter brottsanvisningar i den gängade delen. https://www.youtube.com/watch?v=8odtKj7aXFM
    Kommer att ha ett prrt kit ( slangar) - prrt till salu inom kort


    thumbs up
    Jo det ligger i kundvagn hos elise-shop, ska bara komma fram till exakt vad jag behöver mer, och vad jag gott kan vara utan

    Vad händer med din?

    Vara utan? När mann kan lägga på lager? Fick precis hem en massa grejor från elise shop. Bl.a halva kitet till en laminova water oil cooler. Inväntar slangkit för prt från eliseparts.
    I övrigt inget mer än att köra. Iofs mer sonen än jag. Elis shop kan jag verkligen rekommendera, hade problem med ett kyl som jag märkte läckte först efter ett år. Hursomhelst så tog de tillbaka kollade och bedömde att det var ett tillverkningsfel.
    Ska bli kul och kolla din tråd här, speciellt hur lång tid det dröjer innan uppgraderingsbacillen dyker upp.
    Viskar sabreheads, dvapower o

    Edit
    Tiewrappa clipsen spm håller kablarna i bak om set inte är gjort. Har du otur så släpper de när du är ute och kör.
    Kan vara svåra att få tag på. Iofs en baggis att göra egn med hjälp av lite alu plåt men när man ändå är i närheten......

    _________________
    Johan Lundberg
    *BBDB*
    Ex Marcos 2T
    EX Marcos 1600 GT
    Nu Lotus Elise S1 KR1
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    cat7even skrev:

    Vara utan? När mann kan lägga på lager? Fick precis hem en massa grejor från elise shop. Bl.a halva kitet till en laminova water oil cooler. Inväntar slangkit för prt från eliseparts.
    I övrigt inget mer än att köra. Iofs mer sonen än jag. Elis shop kan jag verkligen rekommendera, hade problem med ett kyl som jag märkte läckte först efter ett år. Hursomhelst så tog de tillbaka kollade och bedömde att det var ett tillverkningsfel.
    Ska bli kul och kolla din tråd här, speciellt hur lång tid det dröjer innan uppgraderingsbacillen dyker upp.
    Viskar sabreheads, dvapower o

    Edit
    Tiewrappa clipsen spm håller kablarna i bak om set inte är gjort. Har du otur så släpper de när du är ute och kör.
    Kan vara svåra att få tag på. Iofs en baggis att göra egn med hjälp av lite alu plåt men när man ändå är i närheten......


    Låt mig omformulera, vad som bör prioriteras! Vilka clips avser du? De till diffusorn?


    Efter snack med de goda herrarna Aulin och Jähnke på SSM sparas det nu slantar friskt till ett par Nitrons.

    Det trillar även snart in ett par:

    Och lite serviceprylar.

    Den gode Stacke på Pean får leverera en uppsättning belägg och bromsvätska, även om jag ännu är kluven mellan RS14 och RS42.

    Motorgodis får vänta ett bra tag, först ska det ut å köras!

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    cat7even
    Uppsala
    Här sen Jan 2003
    Inlägg: 2363



    Clipsen = de som sitter vid slutet på växelvajrarna vid vxllådan

    _________________
    Johan Lundberg
    *BBDB*
    Ex Marcos 2T
    EX Marcos 1600 GT
    Nu Lotus Elise S1 KR1
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    cat7even skrev:
    Clipsen = de som sitter vid slutet på växelvajrarna vid vxllådan


    Ah, ska ta mig en titt!

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    Lite godbitar har anlänt!

    Med dubbel uppsättning vänster resp. högergängade kulleder och dust-boots!
    Stagen är solida stål, för egen notis 295mm långa, om jag skulle få för mig att göra rör-varianter

    Vidare har jag kontaktat Nitron och Quantum ang. dämpare, Nitron lämnade inte ut några uppgifter. Quantums kurvor ser ut såhär:


    Jag antar att det linjära området i övre vänstra kvadranten är i övergång mellan långt och kort slag i dynon, väntar på deras svar om detta.

    I övrigt svag "digressive" beteende, relativt låg hysteres? Vad tror den samlade expertisen?
    Rekommenderade standardfjädrar för "road & track" är 61 N/mm fram och 79 N/mm bak på min lätta S1. Det gick dock att välja fritt.

    Jag ska kontakta Gaz också och se hur deras standardsetup ser ut.

    Vidare minnesnoteringar på lite ofjädrade vikter, bak: upright 2 kg, fälg 10 kg, däck 9kg. fram: upright 2 kg, fälg 8 kg, däck 9 kg.
    Här saknas vikter på hjullager, hubb, A-arm/dämparbidrag.
    "Kul" läsning om de extruderade aluspindlarna kontra de smidda stål de ersattes av:
    https://drive.google.com/file/d/0B1hED25SmKV6aXNubV9SbTQ2LXc/view?usp= . . . .

    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    Pontus Fyhr
    Lund
    Här sen Dec 2002
    Inlägg: 5072


    Trådstartare
    Hopp, lite tyst på Lotusfronten, men lite har gjorts! Ett småirriterande remgnisselljud kring 3000 rpm har åtgärdats. Jag misstänkte först generatorrem, men den var fin och spännmekanismen hel. Så jakten gick vidare med byte av kamrem, vattenpump och spännare

    Två specialverktyg rekommenderas, en 8mm spärr-ringnyckel för att lossa kamkåpa:


    Samt en avkapad 22mm hylsa till remskivan:


    Som sitter lite trångt till:


    Den gamla spännaren misstänker jag var boven i dramat, något hårt åtdragen och lätt krökt:




    Stort tack till Ragnar för goda tips och råd i detta skede, samt bra instruktioner på seloc och liknande.
    På med ny pump och lite tillsnyggad remskiva, som jag övervägde att svarva av AC hjulet på, men då den var balanserad skippade jag det tills vidare.





    Tackar även mina vänner Jon och Mattias för starka armar i att lossa och momentdra 205 Nm vevskruv, stoppa vev-lås-verktyg i det lilla hålet vid höger drivaxel och glatt garagehäng.



    Efter mycket om och men kunde vi njuta tomgång medan kylsystemet fick lufta sig lite.


    _________________
    Pontus Fyhr
    Citera
    Josen
    Göteborg
    Här sen Aug 2004
    Inlägg: 2043



    Kanon

    Ett tips är att svarva bort yttre kransen på vevhjulet gör alla jobb mycket lättare

    _________________
    Joachim Osbeck
    Lotus Elise S2 111
    Citera
    Nillet
    Eslöv, Skåne
    Här sen Okt 2004
    Inlägg: 4016



    Man känner igen det här med att korta verktyg, lämnade med alla kapade verktyg i bilen när jag bytte in den. Spärr-ringnycklar är bra verktyg i dessa bilar, allt man skall skruva på sitter med jättelånga gängor och gärna så man måste leda armen tredubbelt för att komma åt.

    _________________
    Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
    = NILLET RACING =
    https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
    Citera
    JohnC
    Jönköping
    Här sen Sep 2004
    Inlägg: 1789



    Nillet skrev:
    Man känner igen det här med att korta verktyg, lämnade med alla kapade verktyg i bilen när jag bytte in den. Spärr-ringnycklar är bra verktyg i dessa bilar, allt man skall skruva på sitter med jättelånga gängor och gärna så man måste leda armen tredubbelt för att komma åt.


    Spärr-ringnycklar är mina bästa vänner vid Lotusskruvande. Väldigt trångt på många ställen!

    _________________
    John Carlsson

    ________________________


    Porsche 944 S2 YTCC 1991
    Porsche 996 GT3 Cup 2004
    Citera
    Fejlep
    Malmö
    Här sen Mar 2012
    Inlägg: 400



    Pontus Fyhr skrev:


    Bilen har återigen begåvats med sin standardluftbox.



    Av ren nyfikenhet undrar jag varför du bytte tillbaka. Antar att det satt ett öppet konfilter på innan? Kändes det som att det stal effekt? Jag får aldrig nog när det "Braaaap:ar" så härligt tre decimeter bakom ryggen

    _________________
    Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
    Citera
    Fixxe
    Halmstad
    Här sen Okt 2004
    Inlägg: 1272



    vilken söt kyckling-tvålkopp!

    thumbs up thumbs up
    varit bra sugen på att hämta något från lilla ön i väst oxå, men huset tar för mycket tid o cash...

    _________________
    Fredrik Heijel
    www.hondaklubben.com
    Civic -00 BilsportSS 1.24.12
    Civic FK8 Type R -19
    Subaru Outback Summit 2,0D -17
    Citera
    Våra race- och banåkarbilar
    Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
    1, 2, 3 ... 36, 37, 38   >>
    65 besök senaste veckan (218346 totalt)
    Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande