Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 36, 37, 38   >>
41 besök senaste veckan (218537 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Pontus Fyhr skrev:


Har någon tips på andra breda 4x100 fälgar tar jag gladeligen emot dem, 15 fram 16 bak. 4x95.25 har jag nästan gett upp att hitta.

Fanns väl en hel del 9x16 eftermarknadsfälgar till BMW E30.
Du får lusläsa blocket osv

Eller annars, såvida dina fälgar inte är smidda, lämna in på 1" breddning!👍
Kanske enklast på innerbanan och sen korrigera spårvidd med spacer.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Finner man sig ute på roadtrip i skitväder kan man glädjas åt att möget bjuder på lite on-surface streamlines:



Ang fälgar så lutar det åt Braid i 8" fram samt 8" bak, då de är dryga 4000 billigare än 9" bak. Alternativt 7" fram, men då är det nära till "default" Rota som är 6.5" fram (8 bak), några hundra billigare och lättare.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Efter ett par slitiga veckor på jobbet är det nu dags att ta tag i säsongen, hittils har jag #detailersOfRejsa-putsat lite (väldigt lite). Sourceat tillfälliga fälgar, samt insett att en vårservice är nästa på agendan.

Förra året körde jag på Castrol olja, överväger en vända på Biltema från tips av annan Lotusförare samt en Miatist, några invändningar?



_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


Det blev en Mobil 1 som tydligen skulle vara bra till miata motorer, rekad och levererad av Simon. Något spännande som vanligt att manövrera undertray själv, men det går bättre och bättre varje gång.

På undertray hittade jag denna lilla goding



Hann med ytterligare lite småputs medan oljan rann ut och följde det med en underbar provtur! Fasen vad rolig den är!

Konbana med mx5 gänget på lördag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240



Pontus Fyhr skrev:


Konbana med mx5 gänget på lördag!


Kul! Då ses vi där

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Konbana ja! Det övningskördes:





Lite svårt att hitta ibland, gillade inte att bromsa för tidigt men fasen imponerande för första gången!

Själv tog jag i vanlig ordning i för mycket och käkade upp massvis av konor de första rundorna. Senare deltog jag inte i sprintcuppen (utom tävlan ändå), men här är det snabbaste "korrekta" varvet:



Och ett ännu lite snabbare där det saknades ett par koner som hade blåst bort:



Håkan L fångade massvis av härliga bilder:





Här en stilstudie i rollvinkel och positiv camber

I övrigt en kalasträff som vanligt, med riktigt härlig stämning och många nya bekantskaper! Dessutom fick herr arrangör köra lite med:


Och Oskar som inte var nöjd med speeden i sina Dunlop vad-det-nu-var på bruksmiatan tog en vända för att komma under minuten:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hade ju totalt inte kopplat att det skulle köras i helgen . Hade ju lätt kommit förbi annars. Jag känner mig lätt rostig när jag kollar dina filmer . Ser ut som nu hade kul

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hade ju totalt inte kopplat att det skulle köras i helgen . Hade ju lätt kommit förbi annars. Jag känner mig lätt rostig när jag kollar dina filmer . Ser ut som nu hade kul


Det hade vi! Du har inte missat att det är KM1 till helgen?

Bara en förberedelse kvar:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Hade ju totalt inte kopplat att det skulle köras i helgen . Hade ju lätt kommit förbi annars. Jag känner mig lätt rostig när jag kollar dina filmer . Ser ut som nu hade kul


Det hade vi! Du har inte missat att det är KM1 till helgen?

Bara en förberedelse [/img]


Nejdå, stor risk att jag besikta din bil Vi ses där

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


Lite beachbuggy stance inför KM1 på Lördag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Sådärja, betydligt fetare!

Men väderprognosen ser ganska blöt ut för lördagen

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Hade ju totalt inte kopplat att det skulle köras i helgen . Hade ju lätt kommit förbi annars. Jag känner mig lätt rostig när jag kollar dina filmer . Ser ut som nu hade kul


Det hade vi! Du har inte missat att det är KM1 till helgen?

Bara en förberedelse kvar:



Ovanligt men coolt med dubbelmontage!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
JohnC skrev:

Ovanligt men coolt med dubbelmontage!


Ryktet säger att det kördes karts med dubbelmontage innan det förbjöds, så vitt jag vet tillåtet än i SPVM

Lite mer "fitment" bilder, de passar väldigt bra Rota fälgarna. Skulle vilja komma ner kanske 10mm bak och något liknande fram.


Det krävdes en fulmodd för frigång, de här är 8" bak mot de gamla som var 7:



P-clipet som höll handbromsvajern tog i, får hitta på en bättre lösning framöver men det blev dugligt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Pontus Fyhr skrev:

Det krävdes en fulmodd för frigång, de här är 8" bak mot de gamla som var 7:



P-clipet som höll handbromsvajern tog i, får hitta på en bättre lösning framöver men det blev dugligt.


Fulmodd med finess - färgmatchat buntbanden till bilens lack! thumbs up
Det gick inte bara att vända P-clipset 180 grader så att vajern går bakom själva fästskruven för p-clipset på bärarmen?

Lycka till i helgen!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Figgz skrev:

Fulmodd med finess - färgmatchat buntbanden till bilens lack! thumbs up
Det gick inte bara att vända P-clipset 180 grader så att vajern går bakom själva fästskruven för p-clipset på bärarmen?


Nja vajern är väldigt styv, den ville inte riktigt så långt bak/upp

Citat:

Lycka till i helgen!


Helgen ja, det gick både och lite dåligt.

Bes:


Sen till Q1 glömde jag starta gopron, vilket kanske var bra. Ut ur depån fick bilen för sig att något limpmode var lämpligt, den ville inte varva och kom inte ens upp för backen mot krönet! Ridå på Q1 tänkte jag och försökte köra ur vägen ut i gruset, så långt kom jag inte ens utan motorn dog. Den var lite trött på startmotorn, slog av allt inkl huvudbrytaren, på igen och vips vaknade den till liv!

Någonstans i mitten av Q1 hade jag sinnesnärvaro nog att klicka igång inspelningen, det såg ut såhär:



Mot de sista varven var jag dels frustrerad över att inte komma förbi den gula Opeln, samt konfunderad över oförmågan att dragracea Quicks miata (den mörkgröna) på rakan. Kanske fick jag dålig utgång, kanske de nya däcken skapar mer drag. Jag bestämde mig hursom för att motorn inte lät/gick riktigt rätt, vilket må vara hjärnspöken eller inte, lyssna gärna i filmen ovan och ge ert utlåtande. Något mer "slamrig" eller "burkig" tyckte jag.

Vmax löd: 162.3, 161, 161.5, 156.6, 157.9, 158,1.

Mina kanske inbildade motorbekymmer kvarstod i Q2, så jag körde bara ett fåtal varv och vände in i depån. Jag tänkte inte köra racet långsamt och vara ivägen för folk. Som tur var (för mig)/tråkigt nog för alla så drog ett haveri i Modsport/RS ut på tiden så vårt race blev inställt

På vägen hem övertygade jag mig om att bekymret borde bero på en avgasläcka, den låter och går helt normalt på låga varv/laster, men blir "burkig" vid högt gaspådrag från lågt varv. Victor fick ta en provtur och tyckte den var normal. Vilket även Bjarne och andra bekanta Lotusiaster tyckte från lite torrvarv i depån. Själv börjar jag tveka på mina öron, men jag ska leta lite i dagarna för att vara säker.

De nya däcken då!? Ja jävlar! Med lite modifierade spår (tack Oskar) och dessa nya däck hade jag helt annat självförtroende att ladda över krönet (10 km/h+ direkt) med mer att ta av! Det var kallt som fasen, så jag gick ut på 1.75 runt om, vilket resulterade i 2.0 vänster fram, 1.95 höger fram, 2.15 båda bak. Väldigt progressiva i känslan (kanske pga de bredare Rota fälgarna?) och riktigt bra feedback från framhjulen! Tiderna i Q1 var kanske inget att hänga i granen, 1.14.0, 1 sek sämre än i racet på hösten förra året, men sektortiderna i loggern skvallrar om potentialen!

Här är racechrono loggen från de 4 bästa varven:

Samt sektorsplittarna från samma:


En kort stund trodde jag tiden ovan skulle räckt för ett ynka kvalpoäng då Bertil var felmärkt i listorna som "Historic II", men icke, 11e bil i klassen. Bättre nästa gång

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Attans att man inte kunde vara på plats
Bra rapport och kul att det går i rätt riktning thumbs up . Väldigt intressant att läsa dina intryck om däcken. Du har ingen jämförande logg mot de gamla däcken?

Edit: Ser att du också fått uppleva Sunes Opel den är bara att ta sig om och inte lika besvärlig som Brobergs Elan

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Pontus Fyhr skrev:
...
Med lite modifierade spår (tack Oskar)...


Nyfiken på vad du ändrade

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Attans att man inte kunde vara på plats
Bra rapport och kul att det går i rätt riktning thumbs up . Väldigt intressant att läsa dina intryck om däcken. Du har ingen jämförande logg mot de gamla däcken?

Edit: Ser att du också fått uppleva Sunes Opel den är bara att ta sig om och inte lika besvärlig som Brobergs Elan


Magnus Thomé skrev:
Pontus Fyhr skrev:
...
Med lite modifierade spår (tack Oskar)...


Nyfiken på vad du ändrade


Jo visst finns det, här är näst bästa från i Lördags mot bästa på racet i höstas:


från början då, lite lägre speed på rakan, kan vart en lite halvtam utgång, slappa växlingar etc. Bromsar lite väl tidigt.

Nu när de huggit bort skogen så körde jag mer "skolboksspår" in i T1, ut till gruset, svänga, gasa. Lite "feg" entryspeed pga det, men bättre utgång. Slapp jävla växling till 3an i kvalet, tappar lite speed uppåt krönet, senare broms, tidigare på, 10 km/h högre vmin, vinner dock inte sketamycket tid då jag hade tidig fullgas där uppe innan, men det kan man nog gå tidigare.

Spåret Oskar visade mig där var att ta ännu senare turnin (jag svängde i slutet på vänstercurbsen innan och träffade innercurbs på höger sida ofta), nu väntade jag nästan till jag var uppe på det platta, något andetag efter vänstercurben tar slut, det finns massvis av asfalt där som man inte ser på vägen upp.

Sen lite senare turnin vänstern upp mot idioten, men ca samma. Tappar här massor på att bromsa tidigt in i idioten (att det kan gå åt en halvsekund bara sådär?) men högre vmin, dock på gas ungefär samtidigt så ingen jätteskillnad. Här har jag anammat Pierres "ta 3an innan vänstern", för att kunna hålla stadigt mycket gas, blir lite av en shortshift, men sätter upp för en mycket bättre höger (kvällsposten) där jag fegat mycket innan, lite bättre vmin å ca samma gas där, just detta varvet gav det inte skitmycket men lite högre speed ner i Lito på vissa (107 km/h mot 102 eller så tidigare), ungefär samma i lito med lite bättre utgång, in i "lite meh" över Bäcken, där finns mycket mer att hämta. Pushade rätt bra där i racet i höstas och nu var det samma på lite halvförsök. Ut på rakan, lite tam växling, tappar lite speed.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig genomgång Det kommer nog gå riktigt bra framöver. Lite impad av sen styrning uppe på krönet thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Det händer inte mycket. Jag letade efter mitt märkliga ljud, hittade att katalysatorn har tyckt bra om stag till bakre dragögla samt en lite rostig klämma på avgassystemet. Ska passa på och byta lite avgas och motorfästen.

Här är två fina bilder från KM1 tagna av Pierre och Simon respektive:




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 36, 37, 38   >>
41 besök senaste veckan (218537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande