Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 36, 37, 38 >> 55 besök senaste veckan (218526 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Krängningshämmare bak?
Hej du verkar ha bra koll på räknestickan, har du kikat på för och nackdelar med att montera krängningshämmare bak på din elise? Vi kör en elise i långlopp och har börjat fundera i på om det skulle vara en förbättring med en krängningshämmare då vi har en känsla av att bilen är lite långsam att byta "slagsida" vid snabba kursändringar. MVH Tommy, Wot-Racing _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Ja jag och Fuling har pratat lite om det ett par sidor bak. Det finns absolut både för och nackdelar, men rätt dimensionerat så borde fördelarna överväga nackdelarna! Vad har ni för fjäderkonstanter och framkrängardimension idag? Kör ni med diffbroms? Edit: Vad kör ni på för dämpare? Gaz? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Ok jag har missat ert resonemang, ska kolla på vad ni skrivit
Jag har tyvärr inte data /specifikation i huvudet men jag ska ta fram det vi kör med torsen diff( original Honda)och stötdämparna är fabrikat Intrax Jag återkommer med data MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
https://arc.seloc.org/viewthread.php
Om randy säger så så.................. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Det praktiska är svårt men lösbart, det finns några italienare som har en "köpelösning" som nyttjar toe-link fästena. Man skulle kunna göra något kring avgasfästet högre upp med. För min egen del har jag viktat upp en del så det vore ingen stor panik.
Ja de är duktiga och har testat mycket på Hoffmans. Däremot som Fuling vart inne på beror det lite på var man vill ha sin rollgradient, som jag ser det är en krängare en fjäder som de vanliga. Vill man ner i rollvinkel utan att gå på väldigt ojämn bak/fram ride-frekvens eller göra framkrängaren till en liten del i ekvationen (vilket även minskar dess inverkan vid justeringar) så kan det vara en bra idé att gå på bakkrängare. På ett mer filosofiskt plan så gillar jag Lotus ursprungstanke, med mjuk bak, ingen diffbroms och så vidare. Men de har själva satt kränghämmare bak på v6 modellerna och Evora. Så det handlar mer om att dimensionera rätt imo. edit: den ovan är Elise S1 bakre subframe/upphängning _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Hur översätt, förklara "snappy" ???
Typ överstyd? Test med och utan bak krängre. Hur är den gjord? (se sida 14 i denna tråd) fram bak MR 0,77 0,75 k 79 92 MR arb 0,68 0,89 k arb 72 22,5 Utan bakkrängre blir det ca k arb 25 0 Ca 1/3 av krängran fram för behålla samma rollfördeling fram och bak. Om man nu har 25N/mm framkängare och hänger dit en 22,5 bak är jag inte ett dugg förvåndan att bilen blir överstyrd. OBS nu detta är bara vad som kan hända om man inte har tunga i rätt mun Inga påhopp, idiotförklaringar av någon eller något. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad randy menar med snappy har jag ingen aning om Men Han är mer eller mindre en Guru när det gäller setups på elise plattformen. Snappy torde vara hur snabbt den går från understyrt till neutralt till överstyrt och vice versa. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Det finns en OEM lösning från en ganska annorlunda bil, här är en bild på exige v6 bakre upphängning att jämföra med Elisens som jag postade ovan: Italienarna som säljer en "bolt on" finns här: http://www.dna-racing.it/_p/prd14/46 Ser ut som: Den är anpassad för Toyota S2, som även den har en längre subframe (delas med speedster) än Rover S1/S2. Givetvis kan man låna idéer av dem, men hävarmslängder blir kortare och således behövs tunnare rör och möjligen en annan "reaktionspunkt" på upright eller bärarm. Just var man fäster in krängaren mot upphängningen är det mest luriga problemet som jag ser det, enklast vore att svetsa ett fäste i en bärarm, så länge man tänker efter noga var och hur. Något mer elegant (om man sätter kränghämmaren "högre upp") vore att göra ett nytt övre balljoint-fäste mot upright, som inkluderar ett fästöra. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Efter man är klar med undertray gör man sig en kort 6mm insex: Plockar bort de små alu-profilerna: Detta steg tar en halv evighet då man har nästan precis 60 graders slag på den lilla insexan. I den övre skruven har de gjort ett litet hål, men 1/2" spärrskaft får inte plats. Detta är British Engineering at its finest. Det hade gått att ha en mutter eller nåt annat gängat på motsatt sida, en liten försäkning på aluprofilerna men ICKE. När man väl är klar med det så sitter hämmaren inlåst av en liten aluplåt på var sida, nitad med 3 nitar var. Dessa får man helt enkelt borra ur. När man väl gjort det får man en kränghämmare i nyllet. Man kunde möjligen gjort det i omvänd ordning om man var smart. Väl där kan man byta ut den svarta mot en röd och hoppas den fräsigare färgen gör att man kör snabbare. Det tar nästan lika lång tid att sätta tillbaks som att montera av. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Återkoppla till resonemanget kring bakre krängningshämmare
Jag har dimensionerna som du eftersökte på fjädrar och främre krängningshämmare Fram 180-80 (80N/mm) bak180-90 (90N/mm) Krängningshämmare dia 19mm justerad i hårdaste läget hävarm =200mm MVH Tommy, Wot-Racing _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Ja! Det passar bra att reflektera lite kring mid nya framhämmare också. Jag har plottat era fjädrar (till vänster) med er hämmare (som är som standard, möjligen med lite kortare hävarm), båda med 3mm godstjocklek. De var väldigt snarlika de Nitron kör på sina "trackday" dämpare f.ö. De röda och mörkröda är den 22mm kränghämmare jag monterat, med mitten och kortaste hävarmen (235 mm samt 210mm). Med ovanstående bild som utgångspunkt undrar jag vad vi är ute efter, vill vi bibehålla fram/bak lastfördelning i roll? I så fall kan vi räkna fram dimensioner för en bakre kränghämmare som matchar t.ex. den jag monterat fram eller en ännu styvare. Eller har vi någon specifik rollgradient i åtanke? Du skrev att bilen var lite långsam i snabba höger-vänster kombinationer vilket är ett svårare dynamiskt problem. För min egen del satte jag min hämmare i mitten, så ungefär från den högra svarta plutten till den högra ljusröda, hiskeliga 2% mer FRC. Min utvärdering på KM2 blev kortlivad (motorstrul) så jag har inte mycket att säga om det än. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Vad man vill åstadkomma, tja det är väl lägre varvtider.
Det är häftigt med teori kring olika beteenden. i din tråd nämns det att bilen är "Snappy" jag förstår vad författaren vill beskriva, det beteendet är märkbart i blött före, då släpper bakändan väldigt snabbt och oförutsedd. Beteendet finns givetvis i torrt också men är inte alls så kraftigt. Eftersom vi åker med diffrensialbroms så kan jag uppleva att bilen ska vara mindre krängningsbenägen. Utan att vara uppbackad av någon teori har jag påbörjat ett montage av en krängningshämmare bak dimension 12 mm torsionslängd 800mm hävarm 400-300mm justerbart krängningshämmaren fästs i upright . MVH Tommy, Wot-Racing _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Klockrent! Det är bra att bygga prototyper och testa, kan man sen koppla det till någon teori kan man förhoppningsvis slippa bygga lika många! Snappy i blött håller jag med om, och det är ytterligare ett skäl att ha en snabbt justerbar krängare (både fram och bak) för att kunna ställa in mer understyrt och "safe" beteende. I torrt skulle jag kalla min ganska snäll, saker händer relativt långsamt. Just angående Torsen diff får någon med mer praktisk erfarenhet gärna fylla i (dude, fuling?). Så länge gjorde jag en ny graf med vad mina räkningar säger att din bakkrängare bör göra: Ungefär lika mycket mer rollstyv som min krängare (antog 12mm solid stång samt MR=1), fast i andra ändan. Jag tror det är en väldigt bra början. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 36, 37, 38 >> 55 besök senaste veckan (218526 totalt) |