Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38   >>
50 besök senaste veckan (218531 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



And ersJepp sson skrev:
Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?

Va, jag trodde det fanns i planen att dra ner till Ringen i Gumballtempo, sätta en sub8-tid och köra hem via några varv på Spa?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Du ser 200 mil en baggis
långhelg till Monaco historic nästa vår? Du är ju redan på kontinenten blir ju inte mer än 500 mil för dig.....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



And ersJepp sson skrev:
Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?


Jag trodde One Lap of America redan var inbokat, eller är det bara One Lap of Skåne?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Ajdå, om du vill följa med nästa år så har jag en liknande resa på gång (som du säkert sett på LCCS).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Nillet skrev:
Ajdå, om du vill följa med nästa år så har jag en liknande resa på gång (som du säkert sett på LCCS).


Tog lite inspiration av dina ritningar! Troligen siktar vi på kontinenten nästa år!

cat7even skrev:
Du ser 200 mil en baggis
långhelg till Monaco historic nästa vår? Du är ju redan på kontinenten blir ju inte mer än 500 mil för dig.....




Det vore grymt skoj, behöver kolla datum och sådär bara! (11-13 maj alltså, jaha)

Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?

Va, jag trodde det fanns i planen att dra ner till Ringen i Gumballtempo, sätta en sub8-tid och köra hem via några varv på Spa?


Det är klart vi ska till ringen! Om Caymanen och Elisen samordnar sina respektive vridmoment så ska vi väl kunna bogsera runt den där oljepråmen på sub 20 i alla fall

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Pontus Fyhr skrev:




Ta nattfärjan Trelleborg-Travemünde istället! Kostar inkl hytt ungefär som färjan Rödby-Puttgarten och bron tillsammans, du kommer fram i Travemünde i bra tid på morgonen, och du slipper tråkiga Danmark. thumbs up

Ifall du bestämt måste köra genom Danmark är det trevligare via Odense och Jylland.


Pontus Fyhr skrev:
Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?

Va, jag trodde det fanns i planen att dra ner till Ringen i Gumballtempo, sätta en sub8-tid och köra hem via några varv på Spa?


Det är klart vi ska till ringen! Om Caymanen och Elisen samordnar sina respektive vridmoment så ska vi väl kunna bogsera runt den där oljepråmen på sub 20 i alla fall

Har Pontiacsson hjul på pallbockarna?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
Nillet skrev:
Ajdå, om du vill följa med nästa år så har jag en liknande resa på gång (som du säkert sett på LCCS).


Tog lite inspiration av dina ritningar! Troligen siktar vi på kontinenten nästa år!

cat7even skrev:
Du ser 200 mil en baggis
långhelg till Monaco historic nästa vår? Du är ju redan på kontinenten blir ju inte mer än 500 mil för dig.....




Det vore grymt skoj, behöver kolla datum och sådär bara! (11-13 maj alltså, jaha)

Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?

Va, jag trodde det fanns i planen att dra ner till Ringen i Gumballtempo, sätta en sub8-tid och köra hem via några varv på Spa?


Det är klart vi ska till ringen! Om Caymanen och Elisen samordnar sina respektive vridmoment så ska vi väl kunna bogsera runt den där oljepråmen på sub 20 i alla fall

Den sträckningen är int e den jag tänker mig för att åka genom ostlandet.
Uppsala -Frankfurt- Grenoble -route Napoleon- Menton är planerad rutt......

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



cat7even skrev:

**klipp, klipp**
-route Napoleon-
**klipp, klipp**


Det är kanske lite skoj att ha kört den vägen, men det var banne mig inget skoj att köra.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



DJ skrev:
cat7even skrev:

**klipp, klipp**
-route Napoleon-
**klipp, klipp**


Det är kanske lite skoj att ha kört den vägen, men det var banne mig inget skoj att köra.


åkte i trakterna med x1 i somras, de delar vi åkte då hade jag gärna kört med ELISEN

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Båt låter clever, Danmark är segt.

Jag tänkte inte så mycket på vägen, tog närmsta på Google bara, men får jag ha önskemål vore det bra att passera här:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Pontus Fyhr skrev:
Båt låter clever, Danmark är segt.

Jag tänkte inte så mycket på vägen, tog närmsta på Google bara, men får jag ha önskemål vore det bra att passera här:

https://rejsa.nu/im/user/204/2017-08-29-15-16-29_vag.png

Om du inte har läst Mats Drougge:s bok "Äventyr med bilen" så gör det.
Många bra tips inför alpresan, du kan låna min om du inte vill köpa.
https://www.akademibokhandeln.se/bok/aventyr-med-bilen-en-guidebok-til . . . .

Hur illa var det med snön i Norge?
Stötte ni på avstängda vägar?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Nillet skrev:

Om du inte har läst Mats Drougge:s bok "Äventyr med bilen" så gör det.
Många bra tips inför alpresan, du kan låna min om du inte vill köpa.
https://www.akademibokhandeln.se/bok/aventyr-med-bilen-en-guidebok-til . . . .

Hur illa var det med snön i Norge?
Stötte ni på avstängda vägar?


Inte läst, låter som en perfekt julklapp

Var inte mer snö än nån liten hög i ett hörn. Klarade oss utan nederbörd förutom en liten skur i GBG på vägen hem, det var dock minus över natten längs väg 51.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
Båt låter clever, Danmark är segt.

Jag tänkte inte så mycket på vägen, tog närmsta på Google bara, men får jag ha önskemål vore det bra att passera här:


Risk för att det inte öppnat.....
Sedan finns ju tidningen curves... http://coolmaterial.com/media/curves-driving-magazine/
https://drivetribe.com/p/curves-soulful-driving-start-of-VDZAjbfpSqGjd . . . .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Snabbform av rapport då! Sovmorgon, gött!
Mycket bra snack i depån, Leif dyker upp med ny erkänt snabb bil. Kullman var visst klar med sitt kopplingsbyte. Magne tillbaks, vilket var härligt att se.

Fri träning gick smärtfritt, ingen problematisk trafik, bra flyt, kände mest på banan. 1.13.7 kändes reko.

Q1, lyckades tidigt haka på Oskar och Kullman, bara "göra likadant", hålla gasfoten så djupt man vågar. Resulterade i nytt PB, 1.13.008. Stötte sen på lite trafik som tog ett tag att komma förbi. Tittade faktiskt en del på laptimern, men den betedde sig lite hispigt, den tyckte dock det lite djupare in i T1 spåret, det så kallade Nils-Erik spåret, var lite bättre än det tighta jag normalt kör. Dessutom hade han en jävla turn-in i högfartsvänstern, där jag försökte styra in ungefär samma, men bara understyrde och blev tvungen att bromsa!

Q2, typ samma sak fast utan snabba bilar att haka på. Körde mest för att samla data, vilket var lönlöst för jag hade internGPS påslaget i racechrono...

KM4 racet då. 5e ruta, oväntat snabb tid i kvalet av både mig, före Mads och Bjarne för första gången, samt Dala7an på tredje ruta! Oskar och Kullman längst fram som väntat. Jag får en bra start, men kommer ikapp 7an och Kullman, släpper för mycket, gasar för mycket, kommer djupt. Hamnar ute på curbs till höger om Magne och Bjarne med dålig fart, får sedan Mads till vänster om mig i högfarts, långt ut i gummiresterna och ser mig själv ner på 7e plats! Turligt nog hade 7an lite dålig race-pace han med, Magne, Bjarne och slutligen Mads tar sig förbi, jag kommer ikapp ner i "BMW kurvan" (?) och får en bättre utgång, kan ta innerspår runt "dammen", får köra lite defensivt men det går vägen. Lyckas jaga ikapp Mads, men utan att riktigt kunna utmana genom varvningarna på slutet. Kul ändå, 6e plats, tyvärr precis utanför racepoäng.

KM1 bonusrace, då vårt race på Knutstorp i våras var inställt fick vi köra det på Sturup istället! Jag hade motorstrul då, så 12e startruta, men en hel del bilar saknades så det var väl någonstans kring 7e i verkligheten! Nils-Erik gör en herrejössestjuvstart, vilket spelade mig bra i händerna då den rutan var väldigt öppen, jag kommer iväg bra igen, OpelGTn på innerspår gör tydligen inte det, kommer ikapp Tor bra i högfartsvänstern, viker in på innern å lyckas bromsa mig förbi, så vips finner jag mig bakom Mads igen!

Tor är inte den som ger upp dock och snart är han hack i häl på mig igen, jag kör lite defensivt i samma kurva som jag körde om honom, vilket leder till att han kan dyka in ner mot BMW, där jag dumt nog försökte köra det snabbare kval-spåret. Jagar järnet, men är lite het på't och bränner mina lägen på dumma ställen istället för att köra korrekta, snabba spår och följa med i slipstreamen och verkligen klämma till där det finns bättre lägen. Över mållinjen skiljer det 0.4 s på transpondertid, 6e plats igen. Nesligt, men så jävla kul

Ett stort tack till funktionärshjältarna som ställde upp när klubben verkligen behövde hjälp, här är två av dem (med fler i bakgrunden)!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Bra rapport thumbs up verkar vara den klassiska spänningen i C som vanligt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Nytt PB - snyggt!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
En rapport från årets sista tävling då!

Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt.

Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan.

Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan

I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra

Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas!

Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start!
Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16.
Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88!

Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race!



Som grädde på moset hade Ronny knäppt en jävla massa bra bilder, här är de allihop!















_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Ser bra ut
Jobbat med geo eller bara förarträning!
Ser ut att vara betydligt mindre understyrning nu jmf med tidigare filmer

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
cat7even skrev:
Ser bra ut
Jobbat med geo eller bara förarträning!
Ser ut att vara betydligt mindre understyrning nu jmf med tidigare filmer


Ingen setup-förändring, bara börjar bli van vid vad bilen gör och kör med mer förtroende.

Jag märkte av skillnaden beroende på attack på SSM kval/race kontra publikkörningen, om man kör "publiktempo" och rullar in i kurvorna så är den lite milt understyrd, men går man "hårt in" med lite broms kvar så styr den in väldigt fint.

Ytterligare kan nog bero på hur fort man styr (faktisk rattvridar-frekvens), jag tror jag vrider in ganska långsamt, i alla fall nu när det var blött och det sitter kvar, och väntar på att bilen svarar på det. Men det leder också till att jag smyger in lite tidigt ibland i kurvorna (tack Oskar), något att fila på till nästa år.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38   >>
50 besök senaste veckan (218531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande