Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38 >> 50 besök senaste veckan (218531 totalt) |
Va, jag trodde det fanns i planen att dra ner till Ringen i Gumballtempo, sätta en sub8-tid och köra hem via några varv på Spa? _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
Jag trodde One Lap of America redan var inbokat, eller är det bara One Lap of Skåne? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||
Ajdå, om du vill följa med nästa år så har jag en liknande resa på gång (som du säkert sett på LCCS).
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Tog lite inspiration av dina ritningar! Troligen siktar vi på kontinenten nästa år!
Det vore grymt skoj, behöver kolla datum och sådär bara! (11-13 maj alltså, jaha)
Det är klart vi ska till ringen! Om Caymanen och Elisen samordnar sina respektive vridmoment så ska vi väl kunna bogsera runt den där oljepråmen på sub 20 i alla fall _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Ta nattfärjan Trelleborg-Travemünde istället! Kostar inkl hytt ungefär som färjan Rödby-Puttgarten och bron tillsammans, du kommer fram i Travemünde i bra tid på morgonen, och du slipper tråkiga Danmark. Ifall du bestämt måste köra genom Danmark är det trevligare via Odense och Jylland.
Har Pontiacsson hjul på pallbockarna? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||
Den sträckningen är int e den jag tänker mig för att åka genom ostlandet. Uppsala -Frankfurt- Grenoble -route Napoleon- Menton är planerad rutt...... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
åkte i trakterna med x1 i somras, de delar vi åkte då hade jag gärna kört med ELISEN _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Om du inte har läst Mats Drougge:s bok "Äventyr med bilen" så gör det. Många bra tips inför alpresan, du kan låna min om du inte vill köpa. https://www.akademibokhandeln.se/bok Hur illa var det med snön i Norge? Stötte ni på avstängda vägar? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||
Inte läst, låter som en perfekt julklapp Var inte mer snö än nån liten hög i ett hörn. Klarade oss utan nederbörd förutom en liten skur i GBG på vägen hem, det var dock minus över natten längs väg 51. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Risk för att det inte öppnat..... Sedan finns ju tidningen curves... http://coolmaterial.com/media/curves https://drivetribe.com/p/curves-soul _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Snabbform av rapport då! Sovmorgon, gött!
Mycket bra snack i depån, Leif dyker upp med ny erkänt snabb bil. Kullman var visst klar med sitt kopplingsbyte. Magne tillbaks, vilket var härligt att se. Fri träning gick smärtfritt, ingen problematisk trafik, bra flyt, kände mest på banan. 1.13.7 kändes reko. Q1, lyckades tidigt haka på Oskar och Kullman, bara "göra likadant", hålla gasfoten så djupt man vågar. Resulterade i nytt PB, 1.13.008. Stötte sen på lite trafik som tog ett tag att komma förbi. Tittade faktiskt en del på laptimern, men den betedde sig lite hispigt, den tyckte dock det lite djupare in i T1 spåret, det så kallade Nils-Erik spåret, var lite bättre än det tighta jag normalt kör. Dessutom hade han en jävla turn-in i högfartsvänstern, där jag försökte styra in ungefär samma, men bara understyrde och blev tvungen att bromsa! Q2, typ samma sak fast utan snabba bilar att haka på. Körde mest för att samla data, vilket var lönlöst för jag hade internGPS påslaget i racechrono... KM4 racet då. 5e ruta, oväntat snabb tid i kvalet av både mig, före Mads och Bjarne för första gången, samt Dala7an på tredje ruta! Oskar och Kullman längst fram som väntat. Jag får en bra start, men kommer ikapp 7an och Kullman, släpper för mycket, gasar för mycket, kommer djupt. Hamnar ute på curbs till höger om Magne och Bjarne med dålig fart, får sedan Mads till vänster om mig i högfarts, långt ut i gummiresterna och ser mig själv ner på 7e plats! Turligt nog hade 7an lite dålig race-pace han med, Magne, Bjarne och slutligen Mads tar sig förbi, jag kommer ikapp ner i "BMW kurvan" (?) och får en bättre utgång, kan ta innerspår runt "dammen", får köra lite defensivt men det går vägen. Lyckas jaga ikapp Mads, men utan att riktigt kunna utmana genom varvningarna på slutet. Kul ändå, 6e plats, tyvärr precis utanför racepoäng. KM1 bonusrace, då vårt race på Knutstorp i våras var inställt fick vi köra det på Sturup istället! Jag hade motorstrul då, så 12e startruta, men en hel del bilar saknades så det var väl någonstans kring 7e i verkligheten! Nils-Erik gör en herrejössestjuvstart, vilket spelade mig bra i händerna då den rutan var väldigt öppen, jag kommer iväg bra igen, OpelGTn på innerspår gör tydligen inte det, kommer ikapp Tor bra i högfartsvänstern, viker in på innern å lyckas bromsa mig förbi, så vips finner jag mig bakom Mads igen! Tor är inte den som ger upp dock och snart är han hack i häl på mig igen, jag kör lite defensivt i samma kurva som jag körde om honom, vilket leder till att han kan dyka in ner mot BMW, där jag dumt nog försökte köra det snabbare kval-spåret. Jagar järnet, men är lite het på't och bränner mina lägen på dumma ställen istället för att köra korrekta, snabba spår och följa med i slipstreamen och verkligen klämma till där det finns bättre lägen. Över mållinjen skiljer det 0.4 s på transpondertid, 6e plats igen. Nesligt, men så jävla kul Ett stort tack till funktionärshjältarna som ställde upp när klubben verkligen behövde hjälp, här är två av dem (med fler i bakgrunden)! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
En rapport från årets sista tävling då!
Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt. Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan. Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas! Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start! Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16. Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88! Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race! Som grädde på moset hade Ronny knäppt en jävla massa bra bilder, här är de allihop! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Ingen setup-förändring, bara börjar bli van vid vad bilen gör och kör med mer förtroende. Jag märkte av skillnaden beroende på attack på SSM kval/race kontra publikkörningen, om man kör "publiktempo" och rullar in i kurvorna så är den lite milt understyrd, men går man "hårt in" med lite broms kvar så styr den in väldigt fint. Ytterligare kan nog bero på hur fort man styr (faktisk rattvridar-frekvens), jag tror jag vrider in ganska långsamt, i alla fall nu när det var blött och det sitter kvar, och väntar på att bilen svarar på det. Men det leder också till att jag smyger in lite tidigt ibland i kurvorna (tack Oskar), något att fila på till nästa år. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38 >> 50 besök senaste veckan (218531 totalt) |