Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
1, 2, 3, 4   >>
28923 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Liten och lätt bil som skall modifieras varsamt.
Målbild är 860 kg med förare och 160-170 hk ur 1.8 liters Rover motor parat med riktigt vasst chassi och rätt hjulvinklar.

Bilen skall funka för kortare turer till jobbet när vädret är bra samt svänga lite på banträffar som träning.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Utrustningslistan är enorm vilket passar mig utmärkt:

1. Ej AC
2. Ej ABS
3. Ej antispinn
4. Ej antisladd
5. Ej fönsterhissar

Mao så är det människa maskin utan datorer som gör jobbet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



JohnC skrev:
Utrustningslistan är enorm vilket passar mig utmärkt:

1. Ej AC
2. Ej ABS
3. Ej antispinn
4. Ej antisladd
5. Ej fönsterhissar

Mao så är det människa maskin utan datorer som gör jobbet.


Klock-rent och välkommen till Lotus världen, skall ge dig all support jag kan

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Är den utrustad med "Ej stereo"? :-)
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Inom kort Anders....inom kort....;o)

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Finns troligen lätta 15 -20 kg att.plocka

(Stereo med 4 högtalare och stooort barteri)

Sedan blir det svårare och troligen ej intressant.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



JohnC skrev:
Finns troligen lätta 15 -20 kg att.plocka

(Stereo med 4 högtalare och stooort barteri)

Sedan blir det svårare och troligen ej intressant.

är den prrt:ad?
Annars sök efter prrt kit slangar i säljes....
Grattis!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Provvägt lite 880 kg hos bilprovning med 20 liter bensin och köttklump 95 kg i sätet. Nu blir det nya däck innan Gelleråsen i helgen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Blir lite bättre hjulvinklar också.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bra

Snabbt 1:e tips, gå ner på 15/16 storlek ( S1:an storlek ) i R-däck som ban-däck. ( 8 kg direkt )
- Fram, std 15" fälg brukar funka ( ET30/35 )
- Bak, std 16" men behövs en spacer för att nåt ET 16

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hjulvinklar
Fram behöver du om inte det är gjort, fräsa ner styrarmen för att nå camber du behöver
1mm ~ 0,3 camber
Fram Camber på ca -2 - 2,5 behövs
Byt också alla hub-bultar till 12.9 om det inte är gjort. Byt dessa på årsbasis och kontroll-dra då och då

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Kör du 0.5 ytterliga camber bak?

Nådde bara -0.78 i dagsläget på båda sidor. Körde toe out 0.5 mm fram per sida och toe in 1.2 mm bak per sida. Blir stabil i inbromsning mao...;o)

Camber bak blev -1.5 grader.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



JohnC skrev:
Kör du 0.5 ytterliga camber bak?

Nådde bara -0.78 i dagsläget på båda sidor. Körde toe out 0.5 mm fram per sida och toe in 1.2 mm bak per sida. Blir stabil i inbromsning mao...;o)

Camber bak blev -1.5 grader.


Japp lite mera bak, brukar kunna få -3 med alla shims borta. Du behöver fixa fram för att få bra instyrning.
Sätt max Caster också, alla brickor flyttas framåt.

Bra du behöver 1mm toe-in bak, bumpar ut till 0 när den sätter sig. Kan bli lite väl nervös annars i fullfart svängar ( vänder )

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nitron 46 mm race 1 vägs eller vad gäller?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



JohnC skrev:
Nitron 46 mm race 1 vägs eller vad gäller?


Japp funkar fint, räcker med 1-vägs. Själv tycker Gaz Mono är lika bra (billigare). Om du vill kan du få kontakt direct till Gaz. Nitron är också känt bra på Elisen.

Det som är viktigast är att hitta rätt fjädersetup, lite beroende på hur du vill ha bilen och nivån på 'hardcore' det är tänkt

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Elise är väl miljövänligt bilval för transport till jobbet bra tänkt thumbs up

Ser att bilanorexin inte riktigt har släppt ska bli kul att följa utvecklingen på denna

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Om du går i funderingar för nå 160-170 hk
För att kunna köra lite Roadsport B utan att straffas upp i klass A gäller det att åka på omodifierad motor.

Vanligt och billigt är att lägga i en VVC snurra på 160 hk ( som min modell), med frisk motor och sprut, bolt on når man 170. Vill man göra det enklet för sig med sprut köper man ett Rover sprut som en kille i UK mappar om och ger bra ryck. Går att köpa billigt stand-alone.

http://www.kmaps.co.uk

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Vad händer klassmässigt om man kör orörd motor men med Emerald K6 styrsystem? Samt 4-2-1 system?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



JohnC skrev:
Vad händer klassmässigt om man kör orörd motor men med Emerald K6 styrsystem? Samt 4-2-1 system?


Det funkar med då kör du i C och kommer bli snabb Bra början, om du sen vill puffa upp den kan 160 hk gå i.
Räkna med ca 135 hk...

Men du kan inte lätta så mycket då blir 120 x 7 x 1.05 -> 882 kg ( rätt spot on var du är nu ? )
Med bra chassi och körning så kan du matcha monster-miator utan problem thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
1, 2, 3, 4   >>
28923 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande