Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Serious-Racing.com - Lägg upp loggfiler och jämför!
9406 besök totalt
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014
Inlägg: 10


Trådstartare
Vill bara tipsa folk här om en riktigt bra sida som är under utveckling: https://serious-racing.com/

Man skapar ett konto och lägger upp sina loggfiler (.csv), man kan då snabbt kolla igenom och analysera ens varv och se hur man kört (GPS-data läggs över google maps). Den visar även vilken temperatur och väderlek det var för varje varv!
Lägger man till vänner så kan man jämföra hur man kört (blir två/tre/fyra/... prickar på kartan som åker runt). Man kan plotta hastighet och jämföra vilka kurvor man tog snabbast osv.
Söker man och går in på t.ex Kinnekulle så ser man snabbaste varvtiderna hos de som kört banan samt vilken temp och vilket väder det var när varvtiden sattes.

Går att lägga in flera bilar och även motorcyklar samt info om bilen/motorcykeln med bild om man så vill.
Man kan även länka youtubefilm på ens runda.

Även om man kanske inte är intresserad av att jämföra mot andra så är det sjukt smidigt sätt att hålla koll på alla ens körningar och varvtider!


Se denna youtubevideo så förstår ni hur sidan funkar: https://www.youtube.com/watch?v=5wFn55ReHlU&
Väldigt användarvänlig och lätt att använda.


Vi är inte så många som använder det här än i Sverige (är väl 5 st användare som lagt upp loggar på Kinnekulle), vore kul om fler kunde börja. Det kostar ingenting och är det någon feature som man tycker saknas så kan man bara skriva ett inlägg till dom på deras facebook-sida så brukar det fixa sig rätt fort!


_________________
Konrad Lindblad
Mitsubishi Evo VII
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag är med där och någon ringentid.

Det som jag inte riktigt fattar är hur man ska hitta andra att jämföra med. Man måste söka specifikt på någons namn för att hitta någon att göra det med. Det skulle varit listor med tider och användare etc. så att man kunde jämföra mot vem som helst. (Eller så har jag bara inte hittat den funktionen alls...)

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014
Inlägg: 10


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Jag är med där och någon ringentid.

Det som jag inte riktigt fattar är hur man ska hitta andra att jämföra med. Man måste söka specifikt på någons namn för att hitta någon att göra det med. Det skulle varit listor med tider och användare etc. så att man kunde jämföra mot vem som helst. (Eller så har jag bara inte hittat den funktionen alls...)


Du kan ju se alla andras bästa varvtider på banan du tittar på (om det finns några användare som kört på den banan), men för att jämföra mer detaljerat så måste man lägga till varandra som vänner. Då kan man jämföra så man ser varandra som prickar som åker omkring på kartan samt kolla grafer så man ser vem som tagit en viss kurva snabbast osv.

Lägg gärna till mig som vän, heter KonradL där.
Har dock bara lagt upp Kinnekulle än så länge, och min gps var helt kass så det ser ut som om jag åker utanför banan, men hastigheterna stämmer rätt bra.
(Jag har beställt en ny extern GPS som ska vara bästa skiten, det är en Dual XGPS160, har stöd för GLONASS och klarar av att mata på i stadiga 10 Hz. Så nu jävlar ska det bli bra loggar!)

_________________
Konrad Lindblad
Mitsubishi Evo VII
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Mja just det, det finns en hake till

Möget är svåranvänt som ett 3 bitarsnintendo från medeltiden. Har nu dropboxat, mailat, meckkat, packat om filer och fan så många grejor, och det funkar inte fortfarande.

Det blir nog inget mer där...

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014
Inlägg: 10


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Mja just det, det finns en hake till

Möget är svåranvänt som ett 3 bitarsnintendo från medeltiden. Har nu dropboxat, mailat, meckkat, packat om filer och fan så många grejor, och det funkar inte fortfarande.

Det blir nog inget mer där...


Va? Krångligt? Vadå dropbox? Det är inte mer än 2 klick, vad är det för sida du är inne på egentligen?
Man klickar på UPLOAD och väljer sin .csv-fil och sen är det klart. Har man flera .csv-filer kan man zippa ner dom och ladda upp precis på samma sätt.
Eller försöker du göra det via mobilen eller nått så det är något annat interface?
Går ju knappast göra lättare på datorn iaf. Se bild nedan:


_________________
Konrad Lindblad
Mitsubishi Evo VII
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Straffet ligger i att hans server hänger sig och tror att man skickar upp dubletter hela tiden. Därmed så måste Mr Tom gå in manuellt och ta bort filer varje gång jag ska lägga upp en ny tid.

Jag använder Harrys Laptimer för att logga mina tider och det lirar inte särskilt bra med den sidan verkar det som.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117



Jag använder Racechrono och där är det bara att dela via mail till dem och så ligger det uppe typ 5 min senare. Tycker det är en bra sida.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag gillar inte racechrono. Jag gillar Harrys

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014
Inlägg: 10


Trådstartare
Jag använder RaceChrono Pro, brukar lägga upp loggen och filmen på Dropbox (spelar in med mobilen samtidigt som jag loggar, funkar skitbra i racechrono) så den synkar till datorn iom att jag ändå gör "racefilmen" i RaceRender. (Loggar massa grejer med OBD i racechrono så jag vill kunna lägga in dom som overlay i filmen.) Så det går på en handvändning att bara ta .csv-filen och ladda upp på Serious-Racing. Nemas problemas!
Senaste RaceChrono kan ju även styra GoPro-kameror så det är kanske värt att prova.

_________________
Konrad Lindblad
Mitsubishi Evo VII
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Trådlyft!

Provade att skicka upp lite grejer på Serious Racing (jag heter "onemanracing") från Harry och det sättet som funkar är om man exporterar alla varv i en session så man får två olika filer att skicka upp, får man bara .csv så blir det inget...

Riktigt kul att kolla hur man kör mot andra, även mot sig själv.
Varven på Ringen är t ex intressanta att jämföra då en liten skillnad blir en grym utväxling i sluttid.

Lite jobbigt är det dock att namnet på banan måste vara exakt rätt när man laddar upp annars så kan man inte jämföra det med nån annan. Harrys heter ju t ex NordschleifeBTG och det verkar inte så många kalla sina varv.

Fler kompisar efterfrågas!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Jag vill osså jmfr med fler!

UR_TT hittar ni mig.


_________________
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Har inte lyckats ladda upp ett enda varv sedan 2014. Båda CSV-filerna kommer upp under upload men får alltid "Failed (There was a problem processing this file. We'll take a look as soon as we can and contact you if we need any further information. If you need to contact us, just email us.)" efter någon minut.
Använder Harrys Laptimer Grand Prix och har försökt både att exportera till dropbox och skicka mail direkt till Serious-racing. Filerna ser ut att innehålla korrekt info. Idéer på vad jag gör för fel?

Jag har mailat Serious racing ett antal gånger men de svarar inte.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



johmei skrev:
Har inte lyckats ladda upp ett enda varv sedan 2014. Båda CSV-filerna kommer upp under upload men får alltid "Failed (There was a problem processing this file. We'll take a look as soon as we can and contact you if we need any further information. If you need to contact us, just email us.)" efter någon minut.
Använder Harrys Laptimer Grand Prix och har försökt både att exportera till dropbox och skicka mail direkt till Serious-racing. Filerna ser ut att innehålla korrekt info. Idéer på vad jag gör för fel?

Jag har mailat Serious racing ett antal gånger men de svarar inte.


+1

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag markerar varvet jag vill exportera, scrollar ner och väljer "lådan + mail Export" sen på nästa sida väljer jag "Session" och ".csv" och klickar "Mail".
Sen mailar jag samma mail vidare från samma mailadress som jag reggat mig med på Serious Racing till deras mailadress uploads@serious-racing.com

Sen tar det en liten stund så ploppar den upp.
Om man inte väljer session så får man inte båda filerna och då failar den. Om man inte har exakt rätt namn på sin bana så kan man inte jämföra den med nån annans. Jag hade t ex en egen bana som jag kallat "Kullen" och även om jag laddade ner den officiella banan från Harry så sparades allt under namnet "Kullen" och jag kunde inte jämföra. Lösningen var att radera banan Kullen och associera om alla varven mot "Kinnekulle" istället.

Svårare är det med Nordschleife BTG då Harrys bana heter NordschleifeBTG och det får inte plats ett mellanslag till. Just nu är jag näst snabbast på Serious Racing med min tid. Vi är två som har tider från NordschleifeBTG...
Har provat att lägga till ett mellanslag i .csv filem men då säger den att "detta ver4kar vara en duplicerad fil, fail" när jag laddar upp den. Mäkta irriterande.

Ser att det finns ett par rejsianer som lyckats så jag antar att det går...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
*Bra beskrivning för hur det fungerade även för mig förr och hur det skall fungera.*

Jag gör som du säger:




De poppar upp under mitt konto på hemsidan efter någon minut med texten "Pending". Denna text övergår sedan i felmeddelandet jag tidigare kopierade in. Riktigt skumt.



Man får även ett mail som meddelar att det inte gick.


Varianten med att spara på dropbox och sedan manuellt ladda upp på hemsidan ger som sagt samma resultat så det känns som något är knas i själva CSV-filerna (även om de fungerar i andra program).

Någon som kan detta kanske kan se vad som skulle kunna vara fel med filerna som skall innehålla 3 varv på Gotland Ring.
https://www.dropbox.com/s/izb7kucip2eay3j/LapTimerDB.csv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pj4gsq0gik70yxu/LapTimerGPSRecDB.csv?dl=0

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Kunde inte riktigt släppa det här idag så jag gick igenom CSV-filerna på vinst och förlust. Det såg lite konstigt ut på kolumnen VEHICLE. Jag hade döpt bilen till "BMW 335i (lsd 3,46)" i Harrys. Att använda ett komma har nog gjort att det blivit en extra kolumn i databasen när Serious-Racing analyserat min CSV. Jag har nu ändrat kommat till en punkt och Serious-Racing verkar svälja detta!

Men nu så har jag också fått problemet med namnen på banorna. När jag försöker ändra namnet kan man inte längre ange så långa namn. Suck!


_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Väldigt frustrerande... Känns lite Win 3.11 på nåt sätt.
Frustrerande att man bara kan arkivera och inte radera också. Vad vinner dom på det?

Du får klicka lite på kedjelänkarna till höger vid varvet också så jag får jämföra mot ditt Kinnekullevarv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



mblixt@gmail.com skrev:

+1

Du har ju 3,2 i namnet på bilen så säkerligen samma problem. Ändra namnet på bilen och det kommer fungera igen!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Serious-Racing.com - Lägg upp loggfiler och jämför!
9406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande