Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävla i Roadsport B?
<<   1, 2
13283 besök totalt
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497


Trådstartare
Josen skrev:
Erik jag vill inte slå ner ambitioner att köra klass B men om du har tänkt kunna nå vettiga varvtider funkar inte S2000 i B, du blir för tung och kommer tröttna att inte ha någon att köra emot.

Citat:
Men sedan har du ABS och vinge, vilket ger tilläggsvikt på 10%, så 1310*1.10 = 1441


Ingen fara, det är detta jag tänkt/funderat över länge.
Men, ska fundera lite mer över hösten etc

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Josen skrev:
Erik jag vill inte slå ner ambitioner att köra klass B men om du har tänkt kunna nå vettiga varvtider funkar inte S2000 i B, du blir för tung och kommer tröttna att inte ha någon att köra emot.


Vi hade en snabb S2000 i klubben, med org.motor som kördes av "Fodden".
Den hade ganska konkurenskraftiga tider, dock vet jag inte vad den hade för vikt/effekt efter omräkningen enligt Roadsport reglerna.

Men fundera lite på om du är beredd att laga lite plåt, då och då.
Även om det är "gentleman racing" och man skall undvika fysisk kontakt, så finns risken.



Men, man lever bara en gång, så absolut prova på du! thumbs up


Jag kommer kanske hinna bli klar med min nya crx tills nästa säsong, för jag vill också fortsätta.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Benci skrev:

Men fundera lite på om du är beredd att laga lite plåt, då och då.
Även om det är "gentleman racing" och man skall undvika fysisk kontakt, så finns risken.

Jag har inte haft en kontakt på 4 år så laga då och då stämmer inte för mig eller som jag upplever det; inte de flesta andra heller, men visst risken finns..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Visst finns det risk att det blir en skråma eller två i bilen. Jag har haft kontakt en gång och det tog ett tag att reparera, men det är bara att bita ihop och fixa för att inte köra är betydligt mindre lockande.
Att S2000 inte skulle vara konkurenskraftig har jag ingen som helst koll på och i mina ögon är det oftast mest upp till föraren och viljan. Att man sedan kan ha lika roligt som den som är överlägsen i klassen är mycket troligt. Det är när man är jämnsnabb med någon annan och fightas om placeringen som det är roligast, inte när man ligger ensam i fältet.

Tyvärr håller Södra Bilsportsförbundet inte många licenskurser och därför tog jag min licens i Linköping för ett par år sedan. Här är länk till kalender: http://www.ostergotlandsbf.se/attachments/article/61/kurskalender_2015 . . . .

Mitt tips, tag licens nu i sommar. Kom och titta på MSCC's klubbmästerskap den 1 augusti i Minnesbergsbacken, 30 augusti på Sturup och anmäl dig sedan till höstracet på Knutstorp 20 september. När du besöker klubbmästerskapet kan du prata med besiktningskillarna, kanske få bilen kontrollerad och räta ut ev frågetecken inför första tävlingen.
När du sedan är fast i tävlingsmomentet fixar du vagnbok på bilen och kör SPVM

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497


Trådstartare
Benci skrev:
Josen skrev:
Erik jag vill inte slå ner ambitioner att köra klass B men om du har tänkt kunna nå vettiga varvtider funkar inte S2000 i B, du blir för tung och kommer tröttna att inte ha någon att köra emot.


Vi hade en snabb S2000 i klubben, med org.motor som kördes av "Fodden".
Den hade ganska konkurenskraftiga tider, dock vet jag inte vad den hade för vikt/effekt efter omräkningen enligt Roadsport reglerna.

Men fundera lite på om du är beredd att laga lite plåt, då och då.
Även om det är "gentleman racing" och man skall undvika fysisk kontakt, så finns risken.



Men, man lever bara en gång, så absolut prova på du! thumbs up


Jag kommer kanske hinna bli klar med min nya crx tills nästa säsong, för jag vill också fortsätta.


Benci det är ju Foddens gamla bil jag ägt i några år nu

Hoppas du kommer igång med din crx snart!!

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Visst finns det risk att det blir en skråma eller två i bilen. Jag har haft kontakt en gång och det tog ett tag att reparera, men det är bara att bita ihop och fixa för att inte köra är betydligt mindre lockande.
Att S2000 inte skulle vara konkurenskraftig har jag ingen som helst koll på och i mina ögon är det oftast mest upp till föraren och viljan. Att man sedan kan ha lika roligt som den som är överlägsen i klassen är mycket troligt. Det är när man är jämnsnabb med någon annan och fightas om placeringen som det är roligast, inte när man ligger ensam i fältet.

Tyvärr håller Södra Bilsportsförbundet inte många licenskurser och därför tog jag min licens i Linköping för ett par år sedan. Här är länk till kalender: http://www.ostergotlandsbf.se/attachments/article/61/kurskalender_2015 . . . .

Mitt tips, tag licens nu i sommar. Kom och titta på MSCC's klubbmästerskap den 1 augusti i Minnesbergsbacken, 30 augusti på Sturup och anmäl dig sedan till höstracet på Knutstorp 20 september. När du besöker klubbmästerskapet kan du prata med besiktningskillarna, kanske få bilen kontrollerad och räta ut ev frågetecken inför första tävlingen.
När du sedan är fast i tävlingsmomentet fixar du vagnbok på bilen och kör SPVM


Jag har ju följt roadsport i 20år minst. Alla i släkten har kört där,framförallt i roadsport A.
Så man har ändå en bra bild över hur racing går till så sätt.

Linköping kan man garanterat besöka, som du säger det verkar väldigt tunnt "här nere"..

Det lät som en bra plan Sturup körningen kommer jag garanterat på! Vore kul att få en bedömning över bilen i befintligt skick just nu!

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nu vill jag elda på med mina råd och samtidigt lobba för MSCC KM. Med tanke på att du har en startklar bil och är en licens ifrån att köra (gissar att du har personlig utrustning) så är det inget att tveka över. Anmäl dig och KÖR!! Tyvärr blir det i A med nuvarande konfiguration men å andra sidan brukar A köra med B så i verkliga livet spelar det mindre roll.

Kommer du till start och provar kommer du få insikter i följande uttalande:
* Ätt det där med racing är bara skräp. Då kan du med gott lägga den erfarenheten på hyllan och fortsätta med Trackdays som vanligt. (jag finner dock detta högst osannolikt.. )
* Det är kul med racing så pass att du vill köra vidare i KM. Eller ännu värre att racing är askul så att köra SPVM blir en självklarhet .
* Att Hondan är en skräpbil för Roadsport så det är bättre att skaffa en bättre lämpad maskin för aktiviteten.
* Att Hondan är en ruggigt bra plattform att piska Eliser med och väl värt att optimera för Roadsport B och även skaffa vagnbok på (personligen hoppas jag på denna ).

Alla dörrar är öppna, möjligheterna är oändliga och vi är fantastiskt många som med våra hjärtan står beredda att få dig djupt ner i racingträsket . Kom och besök oss på KM, mer än hälften kör SPVM så du har all möjlighet att den infon du behöver. Hellst ser vi dig köra

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Stor skillnad på trackdays och tävling. Med tävling tar man sjumilakliv förarmässigt. Trackdays är mellanmjölk

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Erik

Jag tror det är bättre att då går över på Miata spåret på sikt, då kan vinna både i C och B thumbs up
Det helt fritt att byta motorer/chassi komponenter mellan 1990 - 2015 för att skapa optimal bil

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497


Trådstartare
[quote="Josen"]Erik

Jag tror det är bättre att då går över på Miata spåret på sikt, då kan vinna både i C och B thumbs up
Det helt fritt att byta motorer/chassi komponenter mellan 1990 - 2015 för att skapa optimal bil [/quote

Den tanken har slagit mog åtaliga gånger (då man träffar herr Robert Serwanski) lite tätt som tätt.

Problemet är... att jag älskar min bil. Och att ersätta bilens karaktär, motor, chassi mot en mx-5 kan gå. Men inget lätt steg att ta..

Men, helt klart. Allt logiskt säger ju mx-5

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ja förstår dig Själv försöker jag och utvecklas i Lotusen men SPVM-styrlesen vill inte som jag

Vill inte förstöra rekryteringen men du kommer tröttna, B är den 'död' klass som ligger fel effekt-mässigt. Kör lite MSCC race och testa men vill du tävla på rikligt är det bättre ha bra plattform. Miatan med den friheten som reglementet ger denna bil typ är klock-rent och stort startfält. Du kan dubbla i klasser och växa förarmässigt

BTW jag försökte får B klassen ändrat till 4.8 kg/hk då hade din bil varit tillsammans med andra perfekt. Men det vill inte SPVM lyssna på. Trodde tom Robert var på väg att köra en S2000 om det hade hänt. Men vi får väl prova igen och få den ändrad trägen vinner

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
svarvis
sundsvall
Här sen Jul 2012
Inlägg: 42



jag har 2 bilar ..en opel astra 2,016v 156 hk och rundt 900kg med halvbur som vi kör i krutcupen med
och en clio 2,0 8v på 128hk med sbf bok
vilken skulle funka i road sport ??

_________________
jon arne fordal
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



svarvis skrev:
jag har 2 bilar ..en opel astra 2,016v 156 hk och rundt 900kg med halvbur som vi kör i krutcupen med
och en clio 2,0 8v på 128hk med sbf bok
vilken skulle funka i road sport ??
Ingen av dem, helt fel karosstyper.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
svarvis
sundsvall
Här sen Jul 2012
Inlägg: 42



ok

_________________
jon arne fordal
Citera
svarvis
sundsvall
Här sen Jul 2012
Inlägg: 42



någon pratade om bmw compact ..men kan inte finna denna i era listor hellre ..2 dörars bilar pratade dom om ..men det verkar inte bara va det ..ser vell inte så stor skillnad på en miata eller en crv och astran .men det er vell det endå

_________________
jon arne fordal
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i Roadsport B?
<<   1, 2
13283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande