Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2015-07-12 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
tråden läst  
3302 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

 
   
davve d
Norrtälje





Här sedan: 09 Apr 2009
Inlägg: 162
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2015 22:24     2015-07-12 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen Citera

Ett stort tack till alla er härifrån som kom och gjorde våran dag på Gelleråsen bra.

Vi är nöjda med dagen och tyckte dagen flöt på bra och vi höll schemat och hade få incidenter som ledde till stopp i körningen. Mycket körtid blev det och vi hoppas ni alla är nöjda!? Själv blev det 31 varv.

Fint väder som resulterade i en riktig tomatsolbränna i ansiktet och en kul blandning på bilarna, 71 besiktigade bilar var på plats.

Ös på med ris och ros så vi vet vad vi gjorde bra och kan förbättra.

Tog nån bilder så lägg gärna upp dem så de som inte var på plats ser hur kul vi hade det.

På återseende!

Länkar till de andra eftersnackstrådarna:

FCS: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=82233

HPC: http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=67&t=73040&p=721178#p721178

OCS: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=90903


_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden

Ford Focus RS 2010
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tonie Pettersson
Katrineholm





Här sedan: 20 Jul 2004
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2015 23:37     Citera

Kanondag, bra väder och massor med körtid. En salig blandning på bilar vilket enbart är roligt.
Första gången för mig på Gelleråsen så tog en bra stund innan man hittade runt någorlunda. Kändes lite som på Liseberg i de doserade partierna .

Har tyvärr inga bilder att dela med mig av men hoppas det var andra som var flitigare (hoppas såklart det finns massor med bilder på en svart Speedster .



Det enda lilla ris jag kan ge är väl att man flaggade av passen med röd-flagg. Den flaggan ska bara ut (i mitt tycke) när det hänt något allvarligt och alla tar sig väldigt sakta ut i depån.
Nu blev det så att den kom ut och alla åkte i 60-80km/h för att kyla av skapligt innan man åkte av banan. Så man hade ingen koll på om det verkligen hänt nåt eller om passet bara var avflaggat.

Målflagg när passet är slut vid huvudpostering så får alla ett varv att kyla, det tycker jag är melodin även om det kanske tar någon minut längre.


_________________
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Figgz
Göteborg





Här sedan: 16 Dec 2002
Inlägg: 5193
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 07:24     Citera

Jag får tacka för en bra dag på banan med mycket körning trots många bilar thumbs up

Bra rotation på flaggvakter, bra disciplin på att få ut bilarna i respektive grupp och riktigt föredömligt med besiktning kvällen innan vilket sparade tid både för deltagare och arrangörer.
Många roliga pass ute på banan med rutinerade förare som bjöd på roliga utmaningar och snygg körning, det är toppen!


I övrigt vill jag hålla med Tonie, det som kändes som en punkt att förbättra är informationen under förarmötet (less is more) och att hålla på flaggornas betydelse. Rött är avbrutet pass och inget annat, målflagg är avslutat pass. Man skall aldrig missbruka en varningsflagg. (Tänk historien om "Pojken och vargen").

En vinst för er som klubb med att ha avkylningsvarv på banan är att det blir färre bilar utanför banan på vägen, vilket kommer generera färre grannars irritation och mindre risk för grann-gnäll vilket kan riktas mot er som banhyrare thumbs up


Mvh
Fredrik i den silvriga Speedstern i grupp A


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas Jonsson
Täby Kyrkby





Här sedan: 30 Maj 2004
Inlägg: 1205
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 07:24     Citera

Det var en kanondag med bra väder och massor med körning. Korta stopp vid byten och flöt på riktigt bra.

Håller med Tonie om rödflaggen och sen att ni i depån borde haft tre olika uppliningar för A, B och C så man kunde ställt sig rätt direkt. Speciellt i B-gruppen spelade det roll fö rdet var så många att om man inte ställde sig i kö innan visste man inte om man kom med ut

En av dom bäst rullande dagarna jag kört på och det har ju blivit ett par stycken


_________________
Jonas Jonsson
Opelgalning
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonne
Borås





Här sedan: 30 Jan 2008
Inlägg: 230
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 11:59     Re: Citera

Figgz skrev:
Jag får tacka för en bra dag på banan med mycket körning trots många bilar thumbs up

Bra rotation på flaggvakter, bra disciplin på att få ut bilarna i respektive grupp och riktigt föredömligt med besiktning kvällen innan vilket sparade tid både för deltagare och arrangörer.
Många roliga pass ute på banan med rutinerade förare som bjöd på roliga utmaningar och snygg körning, det är toppen!


I övrigt vill jag hålla med Tonie, det som kändes som en punkt att förbättra är informationen under förarmötet (less is more) och att hålla på flaggornas betydelse. Rött är avbrutet pass och inget annat, målflagg är avslutat pass. Man skall aldrig missbruka en varningsflagg. (Tänk historien om "Pojken och vargen").

En vinst för er som klubb med att ha avkylningsvarv på banan är att det blir färre bilar utanför banan på vägen, vilket kommer generera färre grannars irritation och mindre risk för grann-gnäll vilket kan riktas mot er som banhyrare thumbs up


Mvh
Fredrik i den silvriga Speedstern i grupp A



+1 thumbs up


_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 på sommaren.

Ford Sierra på vintern.
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Patan
Skärblacka



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 07 Jun 2013
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 16:17     Citera

Mycket trevlig dag på Gelleråsen. Vädret blev kanon. Bra arrangemang av Ford klubben. Kylvarv på banan ingår liksom anser jag. Påtalade det även på förarmötet Åka runt på allmän väg och köra långsamt är ingen höjdare thumbs down Finns en målflagg på huvudposteringen är det nog lämpligt att använda den vid körpassets slut så får man naturligt ett kylvarv dessutom.


_________________
Patrik Sköld

Honda NSX
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
davve d
Norrtälje





Här sedan: 09 Apr 2009
Inlägg: 162
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 18:11     Citera

Först och främst kul att ni hade en bra dag på Gelleråsen!

Vidare så är det kanon att ni kommer med feedback, ris som ros.

För att dyka på det här med flaggningen så är det något som är framarbetat av våra respektive banträffsansvariga i klubbarna. Jag vidarebefordrar era tankar kring dem och föreslår er att ta upp det med eran banträffsanvarige för vidare diskussion inom banträffssamarbetet då jag ser att ni som svarat tillhör OCS och HPC.

Alltså inget nytt påfund hos oss i Ford Club Sweden och har mig veterligen varit på samma sätt på samtliga banträffar i samarbetet sen jag började köra under Fordflagg 2007?

Vad fick ni för tider ni som hade tidtagning?

MVH


_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden

Ford Focus RS 2010
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2780
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 18:50     Citera

Jag fick ett varv på 1:23,05 som bäst, tror inte jag hade klarat att köra speciellt mycket fortare med veteranbilen.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peppe Fröjd
Motala





Här sedan: 08 Jan 2003
Inlägg: 769
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 20:15     Citera

Här kommer lite bilder. Helt oredigerat Hoppas de duger.

Hela dagen var perfekt. Som sagt mycket bantid och allt flyter på riktigt bra.
Högsta betyg till arrangörerna.



































_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 E36 -95
Renault Megane RS -11
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tonie Pettersson
Katrineholm





Här sedan: 20 Jul 2004
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 20:15     Citera

Näst sista varvet på dagen åkte jag 1.19.99. Kändes helt okej för att vara första gången på Gelleråsen, men fanns helt klart mer tid att hämta.
Grymt rolig bana, hoppas det blir nån mer körning där i år.


_________________
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Focus RS
Sverige





Här sedan: 03 Jun 2004
Inlägg: 207
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2015 21:40     Tack! Citera

Jag vill också passa på och tacka alla rejsianer för Ert deltagande och föredömliga bemötande. Vi tar med oss Era kommentarer inför planering av framtida banträffar!

På återseende!



/Per-Anders.


_________________
Per-Anders Gustafsson
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ajpe63
Nynäshamn



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 09 Maj 2014
Inlägg: 5
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jul 2015 16:47     Eftersnack Citera

Tack för en trevlig dag vi två från peugeot klubben


_________________
Ronny lundvall
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
evochris
Göteborg





Här sedan: 10 Feb 2014
Inlägg: 59
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jul 2015 15:02     Citera

Tack för ett härligt evenemang.

Jag hade dock lite otur då mina klossar tog slut efter 6 eller 7 varv. Jag tänkte "de klarar en banträff till" men d gjorde de verkligen inte. Orkade en 1.18.6 med halvtrasiga bromsar i min evo 6a. Bytte till standard belägg och de var väldigt undermåliga, åkte av efter rakan.

Men en fint arrangerat dag återigen av ford klubben. Tack!


_________________
Chris Marnoch
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Struve
Öckerö, Sveriges vackraste skärgård





Här sedan: 11 Nov 2003
Inlägg: 622
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jul 2015 19:31     Citera

Angående flaggningen, ta en koll på SBF och inte minst SMA:s regler gällande flaggning.
Man bör följa gemensamma regler inom motorsporten för att slippa missförstånd.

Gul flagg: Tillfälligt hinder på/vid banan, omkörning förbjuden
Röd flagg: Olycka/oljespill av den dignitet att körningen måste avbrytas, direkt till depå
Svart flagg: Tekniskt problem alternativt att föraren klantat sig, uppsök huvudpostering för information
Svartvitrutig flagg: Målflagg, sänk hastigheten och kyl av bilen och bromsar , direkt till depå.

Gul och röd flagg används ute på posteringar.
Gör, röd, svart och svartvitrutig vid huvudpostering.

Varningsflagg skall icke missbrukas eller användas felaktigt, speciellt när det finns gemensamma flaggregler från försäkringsgivarna, i det här fallet SMA.

OT!
Varit aktiv inom motorsporten sedan 1996 och aldrig sett att man använder rödflagg (eller annan flagg) som målflagg än svartvitrutig flagg.
Varit aktiv inom OSC styrelse fram till 2014 och tävlingsledare vid många tillfällen på våra träffar under många år.


_________________
Per Erik Struve


Senast ändrad av Struve, 17 Jul 2015 19:36, ändrad totalt 1 gång
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Struve
Öckerö, Sveriges vackraste skärgård





Här sedan: 11 Nov 2003
Inlägg: 622
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jul 2015 19:35     Citera

Dubbelpost


_________________
Per Erik Struve
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
MrB1958
Borlänge





Här sedan: 08 Feb 2012
Inlägg: 99
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jul 2015 15:42     Re: Citera

davve d skrev:
Först och främst kul att ni hade en bra dag på Gelleråsen!

Vidare så är det kanon att ni kommer med feedback, ris som ros.

För att dyka på det här med flaggningen så är det något som är framarbetat av våra respektive banträffsansvariga i klubbarna. Jag vidarebefordrar era tankar kring dem och föreslår er att ta upp det med eran banträffsanvarige för vidare diskussion inom banträffssamarbetet då jag ser att ni som svarat tillhör OCS och HPC.

Alltså inget nytt påfund hos oss i Ford Club Sweden och har mig veterligen varit på samma sätt på samtliga banträffar i samarbetet sen jag började köra under Fordflagg 2007?

Vad fick ni för tider ni som hade tidtagning?

MVH


1:23:59 lyckades Granada 6an pressa ur sig i alla fall


_________________
Björn Liedström
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2015-07-12 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
tråden läst  
3302 ggr 


  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.301 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec