Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24142 totalt)
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 110



matfo skrev:
Målbild till Kinnekulle i augusti:


Sjukt bra målbild! thumbs up

Robin, vad är det som tar sån tiiiid?

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Nu har det varit dåligt med uppdaterande härifrån, måste bli bättre på detta helt klart!

Så, bilen då... Jo det har ju hänt en del, motor köpt, de nödvändiga konverteringar som man skall göra är gjorda och motorn är monterad i bilen.



Det som är kvar är att koppla in elen (skall ladda ner kopplingsschema som Mats Forssén hjälpt mig hitta), ordna med avgas, kylning, service, plenumfix samt växellänkage. Så då till mitt bekymmer jag vill ha löst och behöver hjälp med, skall konstruera ett spakställ som Jens Roos bland annat har i sin Challengebil. Denna modd är ganska vanlig bland Alfa 116 serie åkare (läs banbilar) och det finns olika lösningar. Jag har valt den som Jens gjort men jag kan inte hitta vart jag köper en specifik länk, det är den koppling som sitter på axeln och sedan är det en länk skruvad ovanför som utgör botten utav själva spaken, samt den del som uniballen monteras i där staget går framåt.

Hoppas ni förstår den del jag syftar på enligt dessa bilder:




_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411



Härligt det går framåt Robin, skulle tro att BoMek ordnar fram bitarna inom en snar framtid

Kör på så kommer jag på studiebesök i Februari

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Fränt!
(Väldigt avis, vill nog egentligen göra samma 24V konvertering)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



http://www.wiberger.se/templates/din71752.htm

Typ nåt sånt här. Finns säkert hos någon firma i Tokholm också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Multi skrev:
Härligt det går framåt Robin, skulle tro att BoMek ordnar fram bitarna inom en snar framtid

Kör på så kommer jag på studiebesök i Februari


Har haft en del korrespondens med honom och ett spakställ är i pipen, så vi får se hur det slutar!

Kul, du är så välkommen så

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
http://www.wiberger.se/templates/din71752.htm

Typ nåt sånt här. Finns säkert hos någon firma i Tokholm också.


Jo, det skulle kunna funka, man borrar ett hål genom axeln och använder den, men den lösningen känns sådär, de enligt bild känns betydligt bättre!

Har köpt olja till lådan, beställt servicedelar och tänkte i helgen ta tag i elen

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Nyquist skrev:
Gustav_H78 skrev:
http://www.wiberger.se/templates/din71752.htm

Typ nåt sånt här. Finns säkert hos någon firma i Tokholm också.


Jo, det skulle kunna funka, man borrar ett hål genom axeln och använder den, men den lösningen känns sådär, de enligt bild känns betydligt bättre!

Har köpt olja till lådan, beställt servicedelar och tänkte i helgen ta tag i elen


Aha, jag menade den som sitter på spaken. Den som sitter på axeln är garanterat hemmagjord. Osäkert om det finns att köpa färdigt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Eller nåt sånt här.

http://www.wiberger.se/templates/gn192-rorkoppling.htm

Gäller att få nåt med rätt klämkraft och dimensioner.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Gustav_H78 skrev:
Eller nåt sånt här.

http://www.wiberger.se/templates/gn192-rorkoppling.htm

Gäller att få nåt med rätt klämkraft och dimensioner.


http://www.wiberger.se/templates/gn191-rorkoppling.htm

Mindre dimensioner

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671




_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
En hel del har hänt på sistone, så lite uppdateringar är på sin plats!
Motorn och all tillhörande elektronik är inkopplad, har slagit på tändningen och det klickar i reläer och det går spänning fram på samtliga ställen det ska, mao so far so good!

Har även bytt insugsrör till modell nya fina och blanka!!


Sedan har jag även monterat de galet snygga EZ30 grenrören samt sekundärerna som jag köpte av Kalle Sandler, grymt nöjd med passformen och finishen! En fråga som uppstår kring avgaseriet, det pratas mycket om att det inte skall dras några sidepipe system då man tappar effekt på det men böjen över drivaxeln/bakaxeln är inte alltid super smidig att få till samt att ju längre avgassystem jag bygger desto mer väger det, så... vad tror folket här, sidepipe eller dra systemet hela vägen bak?




Sen kommer lite bilder på elen, hur det sett ut samt hur det ser ut nu, slutlig montering är inte gjord ännu!








_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Kul att du uppdaterar Robin!
Grenrören sitter ju som en smäck

Ge tusan i sidepipe! Helt onödigt att bjuda bort effekt och varv.

Jag har ett helt avgassystem liggandes som du kan få billigt.
Passar "bult on" på dina grenrör. 2x2" rostfritt med dubbla dämpare på slutet. Har suttit på GTV6 så du kommer att få modifiera det lite.
Det sitter en skadad mittendämpare på systemet som måste bytas, eller (med fördel) tas bort och ersättas med rör/x-pipe, alt katalysator (för en sådan måste du väl ha?).

Byggt för gatan så det är relativt tyst. Blir nog lagom att köra utan mittendämparen eftersom du kör race.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426







_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Ändrat....

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534



Kalle_alfaturbo skrev:
Kul att du uppdaterar Robin!

Ge tusan i sidepipe! Helt onödigt att bjuda bort effekt och varv.


Det är böjarna som stjäl effekt, inte var röret mynnar ut någonstans.. Och hur ser det ut kring bromsarna/vxlådan tror du.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Kul att du uppdaterar Robin!
Grenrören sitter ju som en smäck

Ge tusan i sidepipe! Helt onödigt att bjuda bort effekt och varv.

Jag har ett helt avgassystem liggandes som du kan få billigt.
Passar "bult on" på dina grenrör. 2x2" rostfritt med dubbla dämpare på slutet. Har suttit på GTV6 så du kommer att få modifiera det lite.
Det sitter en skadad mittendämpare på systemet som måste bytas, eller (med fördel) tas bort och ersättas med rör/x-pipe, alt katalysator (för en sådan måste du väl ha?).

Byggt för gatan så det är relativt tyst. Blir nog lagom att köra utan mittendämparen eftersom du kör race.


Jag har hört att det är mjuka böjar som gäller, det kommer det dessutom att vara, däremot är det knöligt vid drivaxel/bromsok/bakaxeln regionen och det blir mycket böjar direkt efter varandra som är uppåt 60 grader.
Men vi får se hur det blir, den biten skall lösas om ca tre veckor, men vill gärna ha alla fördelar respektive nackdelar uppradade så jag kan börja planera redan nu!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Givetvis är det inte "sidepipen" i sig som är problemet, det är krökarna som blir när man skall bygga det på en 116-bil med V6-a och standard golv.
Bakaxeln tycker jag inte är något jätteproblem. Går att få till rätt mjuka krökar ändå. Utrymme finns det också (även med ventilerade skivor och ok-breddare).

Krökar och dämpare tror jag är bra att försöka ha så långt bak det går, eftersom det pulsar minde ju längre bak man kommer.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76


Trådstartare
Då har vi äntligen touchdown efter drygt ett år på pallbockar! Kändes riktigt skönt och jävlar vad fet den blir om jag får säga det själv!



_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Snyggt!

Kapa upp golvet och bygg sidepipe. 100 gånger enklare än att krångla sig förbi bakaxeln.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niclas Rosengren
Suzhou, China
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6



Klart bilen skall ha sidepipes

_________________
Niclas Rosengren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande