Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (60946 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha då var ett nytt projekt igång och till att börja med måste jag säga att det är mindre genomtänkta men ROLIGA beslut som smidits och tagits i dagarna. Jag och min vapendragare har försökt få ihop våra egna bilar till både Knutstorp och Ringen men vi är en bra bit ifrån klara med bilarna så vad gör man då? Jo man köper ett nytt projekt såklart

Bilen ifråga är mer eller mindre körklar och skall bara genomgå smärre justeringar innan den är redo. I vanlig ordning finns det risk för urspårning men vi hoppas vi kan bärga oss och fokusera på det vi tänkte ,att ha SKOJ i en vettig bil för små pengar.

Bilen kommer att masseras några dagar inte för att få i bruksskick för det är den redan nej utan för att bli lite roligare på banan, dock kommer vi att göra modifieringar som går att återställa osv. Bilen är än så länge osedd i verkliga livet och köpt per sms och swish, bilen köres med stor sannolikhet ner från Kronoberg senare ikväll av en god vän och har vi en jäkla otur är det mer att göra än vi tror, dock är jag inte jätteorolig då vi köper av en rejsaprofil och det känns tryggt. Vi är givetvis medvetna om att prisbilden inte ger oss en racebil i nyskick och det är inte vad vi är på jakt efter iheller.

Här är bild på projektet Mer info asap. Tack till Fartfabriken som redan sponsrat projektet! ALL form av OT är givetvis välkommen i tråden

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Haha - man lever bara en gång och allt det där.........helrätt grabbar!

_________________


Porsche 964
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul

Vad kan det vara grabbarna grus köpt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lättat lite på förlåtet gällande bilval så nu är det fritt fram att gissa. Det är sub 200 hk och ingen sub 9 bil på ringen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Första pimpgrunkan bortsliten från min eifelwagen som ändå bara står och ruttnar i garaget




Sa jag att bilen fortfarande inte finns här?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Din signatur stämmer den Davve?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Johan Sjöström skrev:
Din signatur stämmer den Davve?


Haha - diskret ledtråd!

_________________


Porsche 964
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
nja så enkelt är det inte men hans signatur pekar på en bil han inte äger längre

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
Din signatur stämmer den Davve?
Njae. Har valt att låta den vara kvar även om bilen är avyttrad. Inbillar mig att folk lättare känner igen bilar än personen i den. Och även om jag är banbilslös så kan folk (om de är intresserade) se vad jag pysslat då jag hänger mycket här ändå. Så tänkte jag.

Flash_malmö skrev:
Johan Sjöström skrev:
Din signatur stämmer den Davve?


Haha - diskret ledtråd!
Nä, bilen i Johans tråd har inget med min signatur att göra!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Hepp hepp då har ören landat i sitt näste. Ett stort fett jävla tack till Anna som helt förutsättningslöst åkte och hämta en bil och körde 25 mil enkel resa ner till oss för att lämna bilen och sedan hoppa på tåget hem igen.

Jag fick möjlighet att provköra galenpannan på väg till tåget och förväntningarna var väl i paritet med priset ganska modest. Då vi nyligen köpt en 90 hästars swift till frugan så märkte jag direkt att bilen hade både vrid och lite temperament vilket gillades. Jag noterade även DIREKT att växelspaken var HELT fuckad, slaget i sidled var decimeterlångt och spaken i sig var en blyklump som gemensamt bidrog till en riktigt usel känsla, detta hade vi blivit förvarnade om så det var lugnt. Som tur är kan man åtgärda detta relativt enkelt och då jag redan hade varit i garaget och nallat lite godis från min egen kärra såg jag till att byta växelspaksknoppen bums. Framöver blir det en enklare genomgång av spakstället, kanske någon direkt kan peka på vad som skall bytas med det gigantiska glappet i sidled?

I övrigt kändes bilen vettig och solid, krockskadan vi visste om i fronten var där men störde inte vår plan, där var lite vibrationer i framvagnen och den var lite lite nervös men vi köpte med nya ventilerade skivor och DS3000 belägg med säkert hälften kvar, passande bromsok sponsrade Fartfabriken med vilket vi uppskattar! Karaktären på motorn var trevlig och med lite mer ljud (kanske ett raggarfilter eller nåt) så tror jag bilen har en riktigt trevlig potential i förhållande till insatsen. Chassiet som är någon form av Kinacoilisar kändes bra, det var inte för stötigt men kändes lite styvare och betydligt fräschare än ett 20k mil gammalt originalchassie. Jag tror det kan funka för oss helt klart!

Ellucka och hissar i alla ära men jag hade hellre sett att AC:n kylde, stereon får nog sitta kvar då det kan vara gött om man drar söderut längre fram i höst (tänkt gris)

Det var väldigt länge sedan jag knäckte en pilsner mitt i natten, tog verktygen,ficklampan och gick ut på framsidan av huset för att mickla lite med bilen. Det visade sig att jag glömt hylsnyckeln i garaget men efter lite mekkilimekk var plötsligt förarstolen utanför bilen. Då bilen redan var billig i inköp såg jag det som ett fynd när jag hittade 8 spänn liggandes på golvet nära kardantunneln! Dock fick återmontering av sittastillstolen i skuffen på Volvon vänta tills jag gjort en klassisk damsugning, vet ni vad damm å sånt väger nuförtiden!! Imorrn blir det trimning å det grövsta och inte vilken trimmning som helst utan den bästa av dom alla DEKALTRIMMNING. Jag kommer även ge mig på att byta till min "mockaratt" som är av skinn för att få lite bättre känsla, den befintliga ratten känns gammal även om den är hel och fin.

Följande står på åtgärdlistan i dagsläget och det kommer säkert lite till

Byta ut glykolen mot vatten
Byta bärarmar
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg
Byta ratt
Byta stol
Ta bort reservhjul
Ta bort baksätet mm.
Dekaltrimma
Se över bussningar
Se över motor och växellådsfästen
Renovera spakstället minimalt
Kolla över alla upphängningar till avgaset
Fixa fälgar och kränga på däck
Lätta det som går utan att förstöra bilen
Smörja det som skall smörjas

Bilen är relativt nyservad på mångas vis och vi tänker inte göra om det som redan är gjort.

Vi har gott om R-däck i 16" men däremot saknar vi 16" fälgar så har ni en uppsättning som passar på E36 är vi intresserade av dom så länge dom kostar en spottstyver för bilen är en budgetgrej men utan direkta svagheter är det tänkt, det luktar mycket bil för rimliga pengar när vi är klara, Sa jag att vi är anmälda till Knutan förresten!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Lite dåligt med bilder - men det är väl ont om ljus så här dags....bot och bättring senare idag?

_________________


Porsche 964
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sorry givetvis bjuder vi på en bild (nybytt knopp)



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
madgas
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 45



Varför ska ni köra utan glykol? Kul med nytt projekt!

_________________
Esed Alijazovic
Bmw 325Ix-89
Bmw 325I Touring-89
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



madgas skrev:
Varför ska ni köra utan glykol? Kul med nytt projekt!


Brukar inte gillas när man kör på bana blir väldig halt om bilen spottar ur sig glykolblandningen på banan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Precis som herr Bäck säger eliminerar vi risken att folk skall halka och slå sig OM vi skulle få ett läckage av glykol. Nu verkar allt tätt och fint så det finns ingen annan anledning.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Upp i ottan och pimpla lite kaffe, efter det så var det dags för lite tid med bilen medan frugan var hos hästen.

Jag började med den välkända damsugningen för att sedan montera skalstolen, vi var överens om att kompromissa om körställningen då jag ville sitta lååångt bak och min vapendragare ville sitta lååångt fram, det blev efter lite test en körställning som funkar ok för oss båda. Klart trevligare med en sittastill stol än standardstolar.

För att komma vidare i arbetet valde jag att dra ner till garaget då jag saknade verktyg här hemma. Väl på plats började jag med att slita ut lite gammalt sterokablage ur skuffen och bara 5 minuter senare var baksätet bortplockat också.

Nästa projekt var att montera ditt ny trevligare ratt och varför då inte plocka befintlig från min bil så länge..
Sagt och gjort så efter lite mikkel var airbagen lossad, kablaget borttaget och sedan ersatte jag airbagen med ett motstånd för att inte tända lampan. Allt gick relativt smidigt (med mina mått mätt) Jag ersatte även växelpaksdamasken och lite knoppar inne i bilen för att få en fräschare look. Lite olja fylldes på och plötsligt var klockan dags att lämna för idag. Jag var tvungen att åka ut till min vapendragare och låta han provköra bilen, tiden var lite knapp så det blev lite inspirerad körning på vägen dig.

Bilen är riktigt trevlig att köra, chassiet gillas och instyrningen funkar. När vi har åtgärdat växelspak, bärarmar och bromsar samt monterat R-däck kommer bilen att bli en lite pärla tror jag. Personligen stör jag mig mer på växelspakens vidriga känsla än att framvagnen är lite sliten (dock ingen katastrof)

Mer mindre moddar lär komma och det är skoj som fan, båda är taggade och tror på objektet!

Så här ser listan på åtgärder ut nu

Byta ut glykolen mot vatten
Byta bärarmar
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Ta bort reservhjul
Ta bort baksätet mm. CHECK
Dekaltrimma
Se över bussningar
Se över motor och växellådsfästen
Renovera spakstället minimalt
Kolla över alla upphängningar till avgaset
Fixa fälgar och kränga på däck
Lätta det som går utan att förstöra bilen
Smörja det som skall smörjas
Fästa batteriet bättre
rensa ur gammalt sterokablage
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet
PIMPA
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske)
Fixa bälteslås förarsidan
Byta passagerarstol till original Sportstol



En del av dagens rester

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Söndag =vilodag och så var det väl även här trodde jag men så fort jag såg bilen utnaför dörren kunde jag inte låta blir att pilla lite på den. Jag började med att demontera reservhjulet och dess hållare. Alla verktyg flög sin kos också. Sen börajde jag dra i ett kvarglömt stereokablage som var avklippt i skuffen. Det blev en kilometer eller två med kabel innan jag var klar och det kändes riktigt skönt att få bort den skiten.

Jag fixade även CODE till stereon så vi har en fungerande stereo om vi skall besöka grisen lite senare i höst. Bogseröglan åkte på där framme så man är redo in wurst case liksom


Så här ser listan på åtgärder ut nu
Fixa bälteslås förarsidan
Ut med verktyg/Domkraft mm. CHECK
Demontera Reservhjul/Hållare CHECK
Ta bort baksätet mm. CHECK
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Rensa ur gammalt sterokablage CHECK
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet CHECK
Kolla över alla upphängningar till avgaset CHECK
Dekaltrimma CHECK
Lätta det som går utan att förstöra bilen PÅBÖRJAT
Renovera spakstället
Byta bärarmar
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg
Fästa batteriet bättre
Se över bussningar
Se över motor och växellådsfästen
Byta ut glykolen mot vatten
Fixa fälgar och kränga på däck
Smörja det som skall smörjas
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske)
Byta passagerarstol till original Sportstol
PIMPA


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Det var jäkligt dåligt med gissningar här....

Jag gissar på en E36 318is thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Bästa gissningen Hitills men fel fel fel

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Självklart är det en 328 iT!

När sticker ni föresten till Ringen?
Jag funderar själv på att ta en tur dit.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (60946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande