Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför extrema vingfästen bak på TA bilar?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (27105 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Har sett en hel del TA bilar med vingfästen som mer liknar cykelställ än vingfästen, finns det en logisk förklaring eller är det en form av Copycat utan närmare eftertanke?

När målet är att köra så snabbt som möjligt så borde det väl vara effektivare ur en aerodynamisk hänseende att hålla så mycket av konstruktionen innanför karossen och ha en så aerodynamisk design som möjligt, vingplanet kan ju fortfarande hamna på samma placering och generera liknande hävkraft (om det är syftet).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Menar du att dom sitter väldigt långt bak och högt?

Isf har jag tolkat det som att det är den ostörda luften så långt bort från bilen som ger effektivast downforce, har dock inte forskat djupare i ämnet.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja tror det är Mr cooy cat som är frame dessa fästen ör vanligast på evos

Vanligt är också att köra ett 997 rsr blad som Porsche tog fram för gt2 reglementet 07 och dess begränsningar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
NIzmo skrev:
Menar du att dom sitter väldigt långt bak och högt?

Isf har jag tolkat det som att det är den ostörda luften så långt bort från bilen som ger effektivast downforce, har dock inte forskat djupare i ämnet.


Att man vill få vingen placerad där den är (ostörd luft) är jag med på, funderade snarare på fästets utformning/utseende och varför man valt denna lösning.

Borde bli en hel del störning på luften med sådan lösning jämfört med att tex behålla infästningsbenen innanför karosseriet och sedan använda mer aerodynamiskt neutrala fästen upp till vingen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ja tror det är Mr cooy cat som är frame dessa fästen ör vanligast på evos

Vanligt är också att köra ett 997 rsr blad som Porsche tog fram för gt2 reglementet 07 och dess begränsningar


Låter rimligt, blev fundersam när olika biltyper börjar använda samma infästningslösning.
Ja, vingblad från Porsche och nya andra GT bilar är ju breda och har mycket cord så de borde ju funka bra.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Ja tror det är Mr cooy cat som är frame dessa fästen ör vanligast på evos

Vanligt är också att köra ett 997 rsr blad som Porsche tog fram för gt2 reglementet 07 och dess begränsningar


Låter rimligt, blev fundersam när olika biltyper börjar använda samma infästningslösning.
Ja, vingblad från Porsche och nya andra GT bilar är ju breda och har mycket cord så de borde ju funka bra.


Porsches är inte bra på dessa RSR blad då dom är gjorda för att sitta i boxen som gt2 har specat..dom är gjorda för flödet över rutan och funka så effektivt som möjligt på denna styrda plats...men det finns kopior på marknaden och den är stor och billig så därför kör många denna

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Supramannen skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Ja tror det är Mr cooy cat som är frame dessa fästen ör vanligast på evos

Vanligt är också att köra ett 997 rsr blad som Porsche tog fram för gt2 reglementet 07 och dess begränsningar


Låter rimligt, blev fundersam när olika biltyper börjar använda samma infästningslösning.
Ja, vingblad från Porsche och nya andra GT bilar är ju breda och har mycket cord så de borde ju funka bra.


Porsches är inte bra på dessa RSR blad då dom är gjorda för att sitta i boxen som gt2 har specat..dom är gjorda för flödet över rutan och funka så effektivt som möjligt på denna styrda plats...men det finns kopior på marknaden och den är stor och billig så därför kör många denna


Är Porsches vinge 3D? Tänkte i första hand på 2D vingar.
Ja att plocka vingar som är avsedda för en viss pkarossprofil blir ju lätt fel.
Har noterat det också; att det används 3D vingar när det (enligt mig) borde vara en 2D pga att mitten av profilens AOA blir fel

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja dom är 3D..Vilket är helf fel för en TA bil som får ha vingen fritt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Rx7GTR
Luleå
Här sen Jul 2015
Inlägg: 12



vilka vingar är att föredra vid ett fritt reglemente?

_________________
Håkan Wäppling
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rx7GTR skrev:
vilka vingar är att föredra vid ett fritt reglemente?


Det beror på hur mycket aero du har i fronten.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rx7GTR
Luleå
Här sen Jul 2015
Inlägg: 12



Michael Bäck skrev:
Rx7GTR skrev:
vilka vingar är att föredra vid ett fritt reglemente?


Det beror på hur mycket aero du har i fronten.


utgå från det värsta fram och bak.

_________________
Håkan Wäppling
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Rx7GTR skrev:
Michael Bäck skrev:
Rx7GTR skrev:
vilka vingar är att föredra vid ett fritt reglemente?


Det beror på hur mycket aero du har i fronten.


utgå från det värsta fram och bak.


Största möjliga, placerad för den bilkaross och placering vingen är utformad och avsedd för.
Jag skulle säga att är det fri luft så är 2D profil det rätta valet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Rx7GTR
Luleå
Här sen Jul 2015
Inlägg: 12



Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .


så ska det se ut!

_________________
Håkan Wäppling
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Rx7GTR skrev:
Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .


så ska det se ut!


Det är så jag menar thumbs up , därav min undran över vingfästen på svenska TA byggen

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .

Det är ser ju ut att vara på rätt väg thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .

Det är ser ju ut att vara på rätt väg thumbs up


Grymt att du ger tumme upp till en av värdens bästa ta bilar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .

Det är ser ju ut att vara på rätt väg thumbs up


Grymt att du ger tumme upp till en av värdens bästa ta bilar

Tumme ner hade varit värre

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Nått liknade en custom byggd likt Under suzics

http://www.worldtimeattack.com/wp-content/uploads/2014/12/10393743_102 . . . .

Det är ser ju ut att vara på rätt väg thumbs up


Grymt att du ger tumme upp till en av värdens bästa ta bilar

Tumme ner hade varit värre


Känns som en lite fånig kompromiss att köra en sån bil på r-däck bara.

Jo, jag förstår att det förmodligen har med reglementet att göra men att göra ett reglemente för den typen av byggen som sen inte får gå på slicks...

_________________
Martin Öberg
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Herre jösses vilken flygplansvinge!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Herre jösses vilken flygplansvinge!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför extrema vingfästen bak på TA bilar?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (27105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande