Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför extrema vingfästen bak på TA bilar?
<<   1, 2
27100 besök totalt
Kraemer
trollhättan
Här sen Aug 2014
Inlägg: 17



[

Känns som en lite fånig kompromiss att köra en sån bil på r-däck bara.

Jo, jag förstår att det förmodligen har med reglementet att göra men att göra ett reglemente för den typen av byggen som sen inte får gå på slicks...[/quote]

Det har med regler att göra såklart borde ju lät gå snabbre på slicks men han anväder ju ett set med däck per attack varv. i wtac kör dom ut gör attack varv in jussterar lite nya däck och ut igen.

Men om jag förstår de rätt så är bilarna i wtac alla bilar bygda från en standard bil alltså en plåtkaross. väldigt ombygda men ingen bil är en rörramschassi bil.

så r däck är väl kvar i att dom ska kunna köra på vägen tänket som ta i japan va från början

_________________
pär kraemer

Evo ix 06*
Seat Leon jtcc 10*
Clio sport 172 01*
Gr yaris 21
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag tycker nog Unlimited som vi har här. Där i stort sett allt är fritt ink däcken är vettigare om man nu vill åka så fort det bara går. Lite löjligt annars bygga värsting bil men du får bara köra på cykelhjul
Självklart ska värsta klasserna åka slicks.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



De där vingbladet vill jag ha, vart köper man de under 20k Sökt som en tok men finner de inte överhuvudtaget...

Jag lär dock va en av dem så kallade "copycat" för jag har av ekonomiska skäll precis vingbladet som näms och egen designade vingfästen vattenskurna i 10mm alu och valde av viktmässiga skäl att inte göra dem solida men rent aero kanske de hade varit bättre =)

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Michael Bäck skrev:
Jag tycker nog Unlimited som vi har här. Där i stort sett allt är fritt ink däcken är vettigare om man nu vill åka så fort det bara går. Lite löjligt annars bygga värsting bil men du får bara köra på cykelhjul
Självklart ska värsta klasserna åka slicks.


Om man kollar hur snabbt dom åker på R-däck så är det långt ifrån löjligt!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Inte så snabbt än Anton

Men det kommer nog snart.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Supramannen skrev:
Inte så snabbt än Anton

Men det kommer nog snart.


Menar givetvis WTAC bilarna nu.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173


Trådstartare
Rickard, när får vi se dig utmana Robin på R-däck?
Duell i två ronder, med vs utan slicks thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Anton-Dekorteknik skrev:
Supramannen skrev:
Inte så snabbt än Anton

Men det kommer nog snart.


Menar givetvis WTAC bilarna nu.


Ja dom är snabba

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Bengtsson skrev:
Rickard, när får vi se dig utmana Robin på R-däck?
Duell i två ronder, med vs utan slicks thumbs up


Tveksamt att det kommer ske

Finns inga R däck som riktigt passar min bil., bygga om fjädring+ fälgar känns långt bort för att få på ett par också

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Anledningen att jag bygde mina fästen som jag gjort är simpel.

Jag ville montera fästena i chassiet och inte på luckan. Men jag ville inte kapa i bakluckan.
Och för att få max hävarm så monterades dom längst bak på rambenen där krockbalken normalt sitter.

Vingslagets position är för att få ostörd luft och hävarm.

Med mer hävarm kan man köra vingen med mindre aoa med samma effekt.

Naktdelen blir mer vikt, och mer lift fram.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Phantom skrev:
och mer lift fram.


Om du syftar på att en större vinge bak skulle generera mer lift fram så är det fel. Det du gör bak påverkar inte fram och vice versa. Downforce fram är lika mycket som tidigare.
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



And ersJepp sson skrev:
Phantom skrev:
och mer lift fram.


Om du syftar på att en större vinge bak skulle generera mer lift fram så är det fel. Det du gör bak påverkar inte fram och vice versa. Downforce fram är lika mycket som tidigare.


Jag menade inte rent aerodynamiskt.
Det jag menar är om du lägger 600kg på bakhjulen så kommer det tyngas ner men fronten kommer bli ganska opåverkad. Lägger du det på en stång 5m bakom bilen kommer antagligen framhjul lyfta från marken.

Men du har faktiskt väldigt fel ang att aero bak inte påverkar aeron fram.
Vingen tillsammans med ett fungerande golv och deffusor har väldigt stor påverkan på mängden aero fram om det är rätt byggt.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



And ersJepp sson skrev:
Phantom skrev:
och mer lift fram.


Om du syftar på att en större vinge bak skulle generera mer lift fram så är det fel. Det du gör bak påverkar inte fram och vice versa. Downforce fram är lika mycket som tidigare.


Om vingens tryck ligger bakom bakaxeln kommer det generera lyft fram pga hävarmen.

Edit, ahh såg att jag svarade några sekunder sent......

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Ripper skrev:
De där vingbladet vill jag ha, vart köper man de under 20k Sökt som en tok men finner de inte överhuvudtaget...

Jag lär dock va en av dem så kallade "copycat" för jag har av ekonomiska skäll precis vingbladet som näms och egen designade vingfästen vattenskurna i 10mm alu och valde av viktmässiga skäl att inte göra dem solida men rent aero kanske de hade varit bättre =)


Då skippar man att vattenskära dem, utan fräser istället så kan man göra en kant runt lättningshålen.

Sedan limmar man i balsaträbitar så blir det både vettiga ur luftsynpunkter och lätta

_________________
Roland Johansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Ripper skrev:
De där vingbladet vill jag ha, vart köper man de under 20k Sökt som en tok men finner de inte överhuvudtaget...

Jag lär dock va en av dem så kallade "copycat" för jag har av ekonomiska skäll precis vingbladet som näms och egen designade vingfästen vattenskurna i 10mm alu och valde av viktmässiga skäl att inte göra dem solida men rent aero kanske de hade varit bättre =)


Nej, du har inte rsr bladet. Du har "vanliga" gt3 cup bladet. (Det äldre) ett rakt och fint 2D blad.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det går mode i detta som med allt

I år är det

Plangolv
Diffuser
Front diffuser

Som är på modet sen att det går att åka under 1,20 utan allt sånt med dom viktiga sakerna spelar ingen roll

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56



Supramannen skrev:
Det går mode i detta som med allt

I år är det

Plangolv
Diffuser
Front diffuser

Som är på modet sen att det går att åka under 1,20 utan allt sånt med dom viktiga sakerna spelar ingen roll




_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Enkelt svar på första frågan - copy cats + att många nog tycker det ser häftigt ut.

Jag har nog bland de smidigaste uprightsen bak i TA i Sverige och garanterat mest downforce av alla i bakändan så dra inte alla över en kam

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



GustafB skrev:
Enkelt svar på första frågan - copy cats + att många nog tycker det ser häftigt ut.

Jag har nog bland de smidigaste uprightsen bak i TA i Sverige och garanterat mest downforce av alla i bakändan så dra inte alla över en kam


Hur mycket kommer från vingen respektive diffusorn, eller är vi inne på områden som är 'highly classified' nu?

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Andreas P. skrev:

Hur mycket kommer från vingen respektive diffusorn, eller är vi inne på områden som är 'highly classified' nu?


Ja men jag kan iaf säga att mest kommer från vingen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Supramannen skrev:
Det går mode i detta som med allt

I år är det

Plangolv
Diffuser
Front diffuser

Som är på modet sen att det går att åka under 1,20 utan allt sånt med dom viktiga sakerna spelar ingen roll
Ja tycker du kör utan vinge, plangolv, splitter och diffuser i år

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför extrema vingfästen bak på TA bilar?
<<   1, 2
27100 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande