Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
(SÅLD) Alfa Romeo 147 GTA -04, #16 CAR Challenge (kl II)
4 besök senaste veckan (12867 totalt)
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare


Motor
Original 3,2l Busso V6 250hk. Grenrör från 166 3.0 V6 utan kat. I övrigt egentillverkat 3" avgassystem med racekat. Hemsnickrat insugsrör, original luftfilterbox.

Drivlina
Framhjulsdrift. Original 6-vxl växellåda, LSD från AH Motorsports i England. Förstärkt lamell, tryckplatta och urtrampningslager från Helix Motorsport.

Framvagn
Penske coilovers. Egentillverkade topplagringar. Övre och undre fjäderbensstag från "STAGMAN", Original undre bärarmar, modifierade övre bärarmar med delrin-bussningar. Original krängningshämmare.

Bakvagn
Penske coilovers. Egentillverkade topplagringar. Egentillverkade tvärgående stag med kulleder. Eibach justerbar krängningshämmare.

Bromsar
Original "stora" (330x32mm) GTA-bromsar fram. Original skivor, Ferodo DS3000-belägg. Original bromsar bak. Original skivor, Ferodo DS2500-belägg. ABS-enheten borttagen, ersatt med traditionellt system med justerbar reduceringsventil på bakre kretsen.

Däck och fälg
Däck 235/40-R17 Kuhmo Ecsta V700A K91 Hårda vid torrt eller 225/45-R17 Kuhmo Ecsta V700A K61 Medium vid regn. Fälgar OZ Racing 17x9".

Vikt och klassning
1135kg i racetrim, klassningskalkylen ger 4,31 kg/hk = Klass II (4,25-6,00 kg/hk)


Resultat 2018
Club Alfa Romeo Challenge - p1 (av 13) i klassen och p1 (av 31) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)




Resultat 2017
Club Alfa Romeo Challenge - p1 (av 13) i klassen och p2 (av 36) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)




Resultat 2016
Club Alfa Romeo Challenge - p1 (av 12) i klassen och p2 (av 30) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)




Resultat 2015
Club Alfa Romeo Challenge - p4 (av 14) i klassen och p11 (av 30) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)



Alfa Romeo Challenge Europa, säsongsfinalen Scuderia Alfa Classico i oktober



Följ även framfarten på
Instagram: #16atterhall
Byggtråd på alfaromeo.org
Videokanal på Youtube

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76



Ser bra ut! Om två veckor ska du få jobba stenhårt för att inte tappa placering emot mig! 👊

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



en 147 gta är bra koncept, stark pålitlig standardmotor. Hyfsade bromsar redan original.

Går nog åka fort och länge med när dom vanliga barnsjukdomarna
som gatbilar drabbas av när tar dom till tävlingsbanan är bortsorterade.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Där kom tråden ja, gött!

Har du hunnit göra nåt sen jag var där häromdan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Härlig bil!! Har själv gått i tankarna på att hitta en 147 eller 156 GTA för att på sikt köra TimeAttack...skall bli intressant att följa!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



dubbelpost...

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Karossmodingtips till nästa säsong...




Lycka till i helgen...!!!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
Racerapport #16 Stefan Atterhall, Alfa Romeo 147 GTA -04
Club Alfa Romeo Challenge (klass II)
Race 5, 6, 7 och 8
Kinnekulle Ring 2015-08-15/16


Så var det äntligen dags att få rulla iväg mot Kinnekulle och två dagars racing med CAR Challenge!

Sedan sist har kopplingen och motorfästena bytts. Kopplingen blev en förstärkt organisk lamell från Helix Motorsport med tillhörande förstärkt tryckplatta och urtrampningslager. Motorfästena modifierade vi originalen och svetsade dem stumma med gott om stål.

25 ekipage anmälda till helgen är sjukt kul, men det kommer bli ganska trångt på banan.




Lördag

Vilken morgon! Lite kyligt och daggen från natten hänger kvar, men blå himmel och strålande sol. Det kommer bli en varm och svettig dag ute på banan men förutsättningarna är perfekta.


Träning
Nu är jag riktigt sugen på att komma ut och köra, så jag tar rygg på Robin ut på banan. Vi har mekat och hjälpt varann att komma till start, så det kändes inte mer än rätt att haka på honom och se så att allt funkar både för honom och mig själv. Sen är han trots allt en av mina konkurrenter i klass II, så det gäller ju att hålla lite koll på hur vi står mot varann.

Alla kör väldigt försiktigt till att börja med och efter två varv konstaterar jag att bilen sitter ihop och att allt verkar lira. Den nya kopplingen i kombinationen med motorn som sitter stumt kräver att man är mer exakt vid växlingarna, så det är bara till att skärpa sig och köra bil på riktigt!

Nu går det för långsamt, så jag sveper förbi Robin och Henke på rakan och börjar bygga upp lite tempo. Jag upplever inte att bilen känns lika självklar som sist, och framförallt att den är lite orolig under inbromsning. ABSen beter sig lite som den själv vill. Jag kör dagen till ära med lite bredare framdäck (beg 245or Kuhmo K91) då det är varmt och vi ska nöta på dem i dagarna två. Det tar sin lilla tid att bygga upp temperaturen i allt, både bromsar och däck men sen biter det i helt ok utan att kännas fantastiskt.




Taxi
Taggad för att få köra taxi rullar jag fram först i ledet och får glatt besök av en kvinna som sett min bil på forumet och gärna vill åka med en sväng. Vi spänner fast henne och väntar på att banan ska bli fri så vi får susa ut. Full fart ut när grönflaggen visas och vi kom inte längre än till Kvarnen innan motorn börjar misstända och motorlampan blinkar och det piper och gnäller för fullt i instrumenteringen och tjatar om VDC och ASR som inte funkar. Linkar lite snopet in till depån och släpper av min passagerare för att sedan rulla in bilen och koppla upp datorn (tack och lov tog vi med den från jobbet!) och började leta felkoder och se vad jag kan göra.

Enda felkoden som ligger är på vänster positionsljus fram. Wtf? Raderar och startar upp motorn - går fortfarande illa men nu utan motorlampa. Stänger av igen, kollar felkoder och värden - inget att anmärka på. Hmm. Raderar felkoder igen och kontrollerar bodycomputern och alla värden för tändning osv - allt verkar ok. Startar upp igen och nu minsann går den som om inget har hänt! Glad i hågen gör jag mig redo för att rulla ut och få några varv men nu är passet nästan slut så jag lyckas i alla fall klämma in ett varv där bilen funkar fint.


Kval
Det var lite snopet att bli utan både taxi och nämnvärd träning i passet innan, så jag känner mig inte riktigt förberedd för kvalet. Men det är bara att ladda om och köra för fullt.

Rullar ut och börjar värma upp materialet och hamnar ganska snart i klunga med Mats (#71, klass II) bakom och Robin (#6, klass II) framför, toppen! Värsta konkurrenterna vad det verkar som i närheten. Kämpar för att hitta tempo och rytm och det blir bättre vartefter passet löper på, men det känns inte som att det lossnar ordentligt.

1.04,766 räcker till 16e (av 22) startruta totalt, 6a (av 8) i klassen. Inte riktigt vad jag tänkt mig men det är bara att digga läget. Ligger några tiondelar ifrån Ola, men i alla fall några hundradelar framför Mats och ytterligare någon tiondel före Robin.




Race 5
Den dummygrid vi brukar köra med funkar inget vidare inne i depån och det blev inte mindre stökigt av att bilen får för sig att mer eller mindre dö på väg ut ur depån och upp mot Kvarnen. VDCn fick frispel och tycker jag inte ska få åka vidare utan jag hackar sakta fram tills bilen står helt still! VDCn stänger då av sig tillsammans med ASRen och nu går det att elda på igen. De andra måste undra vad i h#EUR/%ete jag håller på med. Dags för fullt fokus på att få lite temperatur i däck och bromsar. ABSen kommer och går som en extra bonus. Kommer fram till startrakan och här är det kaos. Bilar står kors och tvärs och jag får till slut komma fram till min plats och förbereder för start.

Ola (#88, klass II) framme till höger, Mats bakom till höger och Robin bakom honom. 23 bilar totalt på gridden - det kommer bli tight!

Efter vad som känns som en hel evighet och lite till så drar Mange starten! Släppte kopplingen vid 3000 giri och det blev lite väl mycket hjulspinn men kommer iväg från startrutan riktigt okej gentemot de andra ändå! Kenneth framför ångar på och jag hänger med. Det blir lite trångt in mot bron då vi går 3-4 i bredd i några led och jag fegar ur och backar av lite. Mats som tagit rygg på Ola kommer förbi men jag hakar på honom in i Kvarnen på yttern. Plötsligt försvinner Benny ut i grusfållan framför till vänster men vi lyckas alla undvika kontakt och kämpar vidare. Ligger och jagar på bakom Mats fram till tv-krönet där det flaggas gult för fullt. Slår av på tempot och då kommer Henke på innern och glatt flyger förbi i full fart, där vi sen kommer runt och ser att det står ett koppel av bilar i klump på väg in i startkurvan. Misstänker att det blir rödflagg så jag slår av ordentligt och rullar förbi alla bilarna och mycket riktigt var det rött på huvudposten. Rullar runt banan och börjar förbereda för att åka in i depån, men hela kön stannar kvar ute på banan och kör mot gridden. Tänkte snabbt att jag nog måste missat något, men hakar på. Vore ju snopet att få starta från depån om det nu blir omstart.

Det blev lineup igen och efter en hel del trixande står alla bilar på gridden igen. Dock utan att ha värmt upp något nämnvärt så det här kommer också bli spännande. Får till en bra start igen och hakar på Kenneth som banar väg på vänstersidan. Återigen blir det trångt in under bron och den här gången dyker Mats bryskt in framför mig men jag hakar återigen på. När vi kommer ut på rakan har jag häng på honom och sveper förbi innan bron och tar ett defensivt spår in i Kvarnen och lyckas stänga dörren. Eldar på fram till tv-krönet där det återigen vinkas gult. Inget synligt hinder den här gången men ett tydligt spill på banan. Slår av ordentligt och börjar stå på igen vid huvudposten, även om grön flagga saknades så var det inte vidare gult. Kommer ganska raskt ifatt Danne (#4, klass III), Ola och Dagge (#84, klass II( som låg i klungan framför. Det var gult återigen vid TV och nu hade jag rygg på Danne ut på rakan, så när vi slog på tempot igen vid huvudposten där det nu var grönt körde jag om på innern mot bron, men Danne var sen på bromsarna och kom dykandes på innern där Mats inte var sen att haka på. Jag fick inte in nosen och Mats gled dessutom ut rätt ordentligt på slutet av Kvarnen så det var bara att ta rygg då det inte lämnades någon plats på yttern.

Vid TV den här gången bromsade Dagge på sig och gled ut på gräset på till höger framför Mats som grisnitade för att undvika honom och jag gled förbi på innern, där jag missade att det återigen var gult bakom bilar och damm. Med tanke på att ekipagen framför inte slagit av något nämnvärt på takten så stod jag på och tog Danne återigen på rakan. Gulflaggen fortsatte vid TV fram till näst sista varvet och jag hade ett hugg på Ola, men han lyckades hålla emot fram till målflagg.

5e plats i klassen och 8a totalt efter ett riktigt stökigt race. Inga varvtider att hurra för med 1.04,7 som bäst.




Race 6
Efter stöket i föregående race tog vi ett extra förarmöte för att få lite ordning i leden och reder ut begreppen med vad som gäller. Kommer överens med Mats att jag släpper förbi honom i starten som kompensation för gulflaggsdebaklet.

Dummygridden sitter nu som smäcken och det känns som att det är mer ordning på alla. Rullar in på gridden med Ola snett fram till höger och Mats bakom honom. Framför stor Jens (#72, klass I) som vann förra racet och därmed får starta 6a, bakom står Robin.

Är lite för ivrig i starten och spinner lite väl mycket innan det börjar skjutsa på. Står inte på för fullt utan släpper förbi Mats på höger sida innan jag tar rygg mot på honom in i Kvarnen. Håller ryggen och får en riktigt bra utgång ut på rakan och kan svepa förbi väl innan startlinjen för att börja jaga Ola. Vi leker katt och råtta några varv där jag är uppe i rygg på Ola in i Kvarnen och han sakta drar ifrån fram till rakan, där jag återigen jagar ikapp. Efter en tid kommer Niclas Thorell (#85, klass I) ikapp som startat långt bak och tar sig förbi, och där tappar jag lite moment mot Ola, som i sin tur hakar på Niclas när han passerat honom och sakta drar ifrån mig. Framdäcken känns som att de har gjort sitt och jag slår av något på tempot och tar målflagg med ytterligare en femte plats i klassen, elva totalt.

Det var ett mycket bättre race med bättre disciplin och jag tror den värsta nervositeten hade släppt för alla, det hade den definitivt gjort för mig även om jag inte kände att det gick vidare fort. 1.04,4 i sista rejset för dagen och jag tog kväll med lite hängande axlar.

Vi fick en fantastiskt trevlig middag och kväll på Carinas kök med klubben, men det blev ganska tidigt i säng för att ladda om för söndagen.


_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
Söndag

De här tvådagars-mötena är fantastiska på så många sätt, men det bästa är nog att man kan dra igång på söndag morgon och redan ha allt besiktigat och att man är varm i kläderna.


Träning
Rullar ut och börjar känna på grejerna för dagen. Värmer upp och konstaterar att bromsarna fortfarande är lite oberäkneliga och det blir till att lufta efter det här passet. Kommer efter passet också på att jag glömt att montera transpondern som jag stoppat på laddning i tidtagningstornet över natten, så det blev första prio att montera.

Med fantastisk hjälp av Jocke och Sebastian så luftade vi bromsarna och mycket riktigt hittade vi luft både höger bak och vänster fram.




Taxi
Bättre lycka på taxin idag! Tänkte spara "monsterdäcken" lite och skiftar över till lite halvslitna smalare framdäck som jag har med. Börjar taxipasset med att sätta mig själv i passagerarsätet och låter Claes Hoffsten (#89, klass I) köra några varv så att han får prova bilen och komma med lite synpunkter och för att få diskutera lite spår. Det är så grymt nyttigt att sitta lite bredvid ibland! Vi hade lite olika spår på några ställen, men på det stora hela konstaterar jag glatt att jag inte är helt off och laptimern skvallrar om att jag är några tiondelar snabbare också. Puh!

Hoppar sedan över för att ta förarsätet för att själv köra lite taxi. Mange Lindberg, Sune Karlsson och storebror får hänga med några varv med skrikande däck. Oj vilken skillnad det är med passagerarens vikt att släpa på. Balansen blir verkligen annorlunda. Jag hade på skoj slagit på laptimern för att se hur tiderna låg till och ser till min glädje att vi nu varit ute på några höga 1.03:or - rätt mycket snabbare än vad jag kört under gårdagen.




Taxikön var slut men det fanns tid kvar på passet så jag passade på att få några fria träningsvarv. Ut direkt och eldar på allt vad som går för att hitta spåret till kvalet. Utan passagerare känns balansen bekant igen och bilen börjar verkligen sätta sig under mig. Vilken skjuts ut ur böjarna! Kliver på varvstoppet på trean redan ur Kvarnen och får lov att peta i fyran en kortis, innan det är dags att gå tillbaka till trean in under bron upp mot Mohlins. Varvstoppet igen fram till vänstern innan tv-krönet, bromsa sent -tvärt in, vänsterbromsa lite efter krönet för att få runt bilen ordentligt - fullt ner mot startkurvan, varvstopp igen! Bromsa hårt, tidigt in mot apex och fullt ös ut på rakan. Målflaggen är ute.

1.03,2 på varvet. Nu jäklar börjar det lossna!


Kval
På med 245orna fram igen - nu jäklar ska det kvalas! Rullar ut tidigt för att bygga temp i två varv och sen banka in två-tre snabba varv. Bilen känns inte alls lika harmonisk som i förra träningen och jag börjar inse att de breda framdäcken nog är problemet. Känns lite snopet att ha slarvat bort lördagen på detta men jag inser att det är för sent att byta tillbaka nu och det blir till att göra det bästa av situationen. Börjar få lite temp i grejerna och bankar in ett varv 1.04,007 - nästan en sekund långsammare än förra passet. Suck!

Laddar om mentalt och ger det en chans till. Får en bra utgång på rakan och ger järnet. Thorell dyker upp rätt långt bak i backspegeln när jag går in under bron men jag tänker att det får lösa sig på rakan nästa varv. Icke - Thorell är ikapp in mot tv-krönet och tvingar sig förbi på innern, för att sen grisnita en bit in i nästa kurva mitt framför nosen på mig och gå in i depån. Arg som ett bi för att mitt varv blev ordentligt sabbat i onödan konstaterar jag att jag ändå började få för lite soppa i tanken när bilen bluddrade till ut på rakan, så det blev bara till att avbryta och se hur långt den snöpliga 1.04:an skulle räcka.




Race 7
Kvaltiden räckte till startruta nio totalt (trots allt tvåa i klassen!) = femte led på höger sida.

Efter missen i kvalet var jag taggad upp över öronen och adrenalinet började äntligen slå på. Med assistans av mästermek Sebastian bytte vi raskt tillbaka till de "smala" 235orna och justerade lufttrycket. Jag förvarnade Danne, Dagge och Sune ur klass tre som stod framför mig om att jag skulle komma farande som en torped i starten, men de skrattade bara åt mig och önskade lycka till.

Rullade ut och värmde bromsarna mer eller mindre konstant på utvarvet, då jag insåg att om jag skulle få till starten så vill det till att ha bra bromsar till ingången i Kvarnen. Det börjar nypa riktigt bra mot slutet av varvet så jag nöjer mig och börjar fokusera på starten. Sune närmast framför, med Danne framför honom. Till vänster Dagge snett fram och Hanström (#32, klass I) snett bak. Ture (#42, klass II) två rader fram. Det ska banne mig gå att torpedera sig igenom!

Dagge är som vanligt riktigt het på gröten och är på väg att tjuvstarta men hinner hejda sig innan starten går. Magnus drar flaggan och jag släpper kopplingen vid 2500 rpm - minimalt med hjulspinn den här gången och snabbt i med tvåan, det blev en lucka till vänster då Hanström spinner bort sig lite. Smiter raskt in i den, sen i med trean och låter den fantastiska Busson göra sitt när jag rundar Danne, Dagge och Sune innan bron i ett huj i jakten på Ture. Fy satan vilket ös! I med fyran och dyker in under bron med högerskon stadigt planterad i golvet. Får rygg på Thorell i Fiaten med jättevingen som i sin tur har tappat starten till Ture. Bromsade helt rätt och fick en bra ingång i Kvarnen men sen gick det helt enkelt inte att hänga med. Jag låg till en början på för allt vad däcken höll, men det gick inte att jaga ikapp. Backade således av lite för att spara på däcken inför kommande race.




Tog till slut målflagg som tvåa i klassen strax efter Ture som helt enkelt var för snabb! Premiär på pallen och det stora målet för säsongen avklarat! Äntligen släppte det. Nu känns det att rattrosten börjar släppa och det är med ett stort flin som jag rullar på avkylningsvarv och sen in i depån.

Nu kändes bilen väldigt mycket bättre och varvtiderna visar tydligt att det går markant fortare; så gott som bara 1.03or med 1.03,3 som snabbast.

Sexa totalt ger med den omvända startordningen startruta ett i kommande race.






Race 8
Pole position! Vilket sätt att få avrunda helgen. Det är med en riktigt härlig känsla i kroppen jag rullade ut i täten på formationsvarvet och började jobba upp temperaturen i ekipaget. Vilken mäktig syn i backspeglarna!




Med Ture snett bakom var min chans att göra en bra start och sen försöka hålla honom bakom mig på de kurvigare partierna På rakan hänger han inte med. Starten blev bra den här gången också! Först in under bron med Ture snett bakom på vänster och Micha och Claes på led snett bakom till höger. Bromsar sent som fan och håller ett lite vidare spår för att släppa förbi klass I-pojkarna på innern och sen ta rygg. Ture uppfattar såklart detta och kommer som ett ånglok i Kvarnen och jag har inte en chans att haka på ut ur kurvan.

Jag jagar på för allt vad som går, men Ture har konstant några billängder och det var det så det fortsatte. Mot slutet kröp Dagge som fått upp farten allt närmre bakifrån, och på näst sista varvet på tv-krönet är han uppe i rygg. Precis i samband med att jag vänsterduttar lite på bromsen för att få ut bakändan på bilen efter krönet så poffar det till och rycker i ratten, samtidigt som motorn börjar bluddra. Jippi! Misstänkt punka och för lite soppa på en gång - bara att koppla ur och släppa ner motorn på tomgång så att bränslepumpen börjar jobba igen (moderna sprut. gaah!) och sen gå på't igen.

Dagge hann precis smita förbi och jag tog rygg på honom ut på rakan medans jag kände på hur illa ställt det var med däcken. Det var inte katastrof och jag fick ett jäkla ös ut ur kurvan så jag passade på att klippa förbi honom igen innan mållinjen. Så lätt ska han inte få det! Ut på sista varvet nu. Tog det mycket försiktigare in under bron och det funkade fint i vänstern. Bromsade ordentligt in i Kvarnen och kände att vänster fram inte var så glatt men att det höll ihop, så jag såg till att hålla tillräckligt tempo för att hålla ifrån Dagge. Han hade tacksamt också slagit av lite, så det höll hela vägen fram även om det var yvigt och vingligt. Målflagg och ytterligare en andraplats i klassen!




Återigen konstant på lägre 1.03or när det inte var trafik och bilen kändes toppen. Det blev två pokaler och en lätt punkterad, men hel bil att lasta och ta med sig hem! Snacka om fall framåt.




_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Riktigt kul läsning!
Skall verkligen försöka komma till Mantorp. Om inte annat för att heja på och stå stand-by för mekning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
MaZ skrev:
Riktigt kul läsning!
Skall verkligen försöka komma till Mantorp. Om inte annat för att heja på och stå stand-by för mekning.


Tack, du är alltid varmt välkommen - det vet du. Tack för senast också! thumbs up

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
elCrillo skrev:
Karossmodingtips till nästa säsong...

Lycka till i helgen...!!!


Tack, du är inte helt ute och cyklar Crille!

Steg 1 är att under vintern snickra ihop någon bra splitter till att börja med. Framvagnen kommer breddas något i samband med att undre länkarmarna byggs om, så det får nog lov att bli någon form av breddare också misstänker jag. Bak är redan ombyggt, så där är det bara att skruva på efter humör när framändan väl lirar.

Vi får se vad och hur det blir, men det verkar som jag lyckas lägga vantarna på en cup-splitter som vi tar med oss hem efter Nurburgring i oktober, när planen är att vi är några från CAR Challenge som ska åka ner och delta i den stora finalen i europeiska Alfa Romeo Challenge.

Nu efter Kullen är det (peppar, peppar!) inte så mycket att skruva med innan diffen kommer från AH. Det har varit ett jäkla tjatande fram och tillbaka, men nu verkar vi vara på banan att prylarna faktiskt kommer. Innan Mantorp får vi se, men den ska definitivt i innan surkålsäventyret!

Stagen verkar för övrigt hålla ihop, även om färgen fått ge med sig lite här och var! thumbs up

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



beatwise skrev:


Stagen verkar för övrigt hålla ihop, även om färgen fått ge med sig lite här och var! thumbs up


Kul att det funkar!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=KHaX7Di2qWE

En filmsnutt från race 7 på Kullen.

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
Jaha, nytt år och ny säsong!

Jag blickar nöjt tillbaka på min debutsäsong med GTAn. Det blev till slut 4e plats i min klass (II) i CAR Challenge, 11a totalt några få poäng efter Jonas Klang i klass III. När svenska serien var över laddade jag och några till om för att åka ner till Nürburgring och delta i finalracet i vår europeiska motsvarighet. Diffbromsen jag fick några dagar innan vår final på Mantorp monterades och som vanligt med några timmars marginal lastades bilen, provkörd ett varv runt kvarteret utanför garaget... 160 mil enkel resa för att provköra, dessutom på slicks som jag inte kört bilen på tidigare!

Det funkade kalas och resan kommer att vara ett bestående minne för livet! GP-slingan var mäktig och det står klart att de större banorna söderöver är något extra jämfört med vad vi har här hemma.

Till årets säsong så ska givetvis lite smått göras med bilen, men det känns fantastiskt skönt att inte ha några hundra byggtimmar framför mig... Det blir full satsning för seger i klass II i CAR Challenge, men också att komma ner till Spa/Belgien och Zandvoort/Holland för att köra med europeiska gänget. Vi får se hur långt pengar och energi räcker!

Film från första racet på ringen:
http://youtu.be/LPKbGphH-XI

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
Efter att ha haft en blöt och stökig säsongspremiär på Gelleråsen där jag ändå lyckades skrapa ihop två andraplatser var det så dags att ta sig an Rudskogen, en bana jag aldrig kört på... Efter Gelleråsen har bromsservot blivit återställt och jag hade dessutom monterat rätt ordentligt mycket hårdare fjädrar bak.

Resan till Rudskogen gick via Linköping och Göteborg för kundbesök och Iron Maiden-konsert. Spirran erbjöd vänligt parkering för räserbilen och sovplats till natten fredag/lördag (stort tack!). Konserten på Ullevi var i vanlig ordning grym, och direkt efter hoppade jag i bilen och styrde kosan norrut. Landade hos Spirran strax innan ett och fick några timmar sömn under bältet innan vi rullade vidare mot Rudskogen kl fem. Landade lagom sliten vid banan runt 8.00 och lastade av.


Träning
Lite trött och förvirrad gav jag mig ut på första träningspasset för att försöka få lite ordning på bromsbalansen och lära mig hitta runt banan. Oj vad kuperat det var, och asfalten tog slut fort i så gott som varje kurva! Här kommer det krävas fullt fokus. Det var bra nyp i bromsarna nu men med en ganska känslig pedal och fortfarande för mycket broms bak, vilket gjorde inbromsningarna nere i Angsten lite väl spännande med en hel del upplåsningar bak.

Ut på träning två, nu med bättre justering av bromsverkan så började det så smått lossna men spåret var fortfarande katastrof. Den här banan är svår att få med sig farten på!

Till träning 3 var det inte mycket att be för, det är bara ge sig ut och börja gå på attack. Mentalt började det släppa och så smått började den där goa känslan infinna sig. Det kändes klart bättre, men att det fortfarande fanns att finslipa på. Jag var snabbast i klassen nu med 8 hundradelars marginal till Micke Wiklund. Det här kommer bli en tight eftermiddag!


Kval
Med lagom mycket matkoma och tydligt grus i ögonen så var det så dags att börja köra på allvar. Jag kände att det fanns en hel del till att ge, så nu var det dags att flytta lite bromspunkter och utmana banan. Självklart misstänkte jag att Micke skulle hitta lite mer tid även han och att även Mats kunde ha ett ess i rockärmen, men att om jag hittade en dryg halvsekund så kunde jag nog klara att vara snabbast i klassen.

Ute på banan fastnade jag i trafik varv efter varv och slog av när jag insåg att det är inte blev något vidare. Det fick bli till att göra en "Vettel" och satsa allt på ett kort. Så jag byggde upp en rejäl lucka inför sista kurvan på vad jag förmodade skulle bli sista varvet och började sen elda på. Inbromsningen ner i Angsten gick hyffsat, tillbaka uppför backen desto bättre. Inte för fort över krönet, in med nosen - bra utgång, i med fyran ner mot gropen. Sen inbromsning, tidigt in och snabbt upp med de där frustrerande metrarna innan vridet börjar komma på treans växel i uppförsbacken. Över krönet, glida ut till höger för att placera bilen bra inför inbromsning och sen rejält på hejdarna och vika in till vänster. Full fart ner mot lilla knixen inför startkurvan, och sen vänta, vänta, vänta genom den låååånga högerkurvan innan det är dags att kliva på fullt ut på start och mål. Målflaggen ute denna gång. Tittar ner på laptimern och konstaterar att jag nu var drygt 6 tiondelar snabbare än förra passet med 1.43,2. Såja! Men det visade sig att Micke hade hittat ytterligare fyra tiondelar (!!), så jag skulle starta 2a i klassen, 5a totalt. Högra startledet i rad 3 bakom Kenneth, med Micke snett framför till vänster.


Race 1
Om jag var lite sliten inför kvalet så var jag snudd på döende inför race 1. Spirran sträckte fram en energidryck som var välbehövlig, och hög på socker rullade jag ut på formationsvarv.

Rullande start stod på schemat som jag misstänkte kunde ge mig en liten fördel mtp vridmomentet i Busson. Formationsvarvet gick städat och griddningen satt på första försöket. När väl starten gick tror jag Kenneth som var framför mig satt och sov, för jag var uppe i bakluckan på honom innan jag hann lägga i 4an, så det var till att ånga förbi och börja ta position inför inbromsningen till kurva ett. Med rygg på Micke ut ur första chikanen bar det ner mot Angsten, där jag hade häng men där jag inte riktigt kom till och så var jakten igång.

Vi var en klunga på tre som satte av i full fart. Micke, jag och därefter Kenneth som krigade för att återta position. Efter några varv hade Kenneth fått upp farten och tog sig förbi, där jag försökte hänga med men jag överhettade framdäcken en smula och fick backa av något och sedan hålla position in i mål som 4a totalt och 2a i klassen.


Race 2
Med kaffe och glass denna gång som bränsle var det dags att peppa! Omvänd startordning gav start i ruta 3 med Micke snett bakom denna gång. Ola och Mats (klass 2) framför - Kenneth och Jens (klass 1) bakom. Micha som inte kom till start i första racet pga elproblem skulle nu starta längst bak och skulle nog komma ångande ganska snart.

Starten den här gången var mycket tätare. Kenneth var mer på hugget (snudd på tjuvstart?) och det var tight ner i första sväng. Efter lite positioneringar var jag i rygg på Micke som blivit passerad av Kenneth och som som hade Ola och Mats på utsidan. Ner i Angsten var det full fart, där Micke lyckades klämma sig förbi Ola. Mats tog sedan tillfället i akt vid inbromsningen i hårnålen. Jag tog mig förbi Ola på rakan för att sedan få häng på Mats ner mot Angsten och kunde ta mig förbi på insidan.

Med bra feeling i bilen började jag därefter ta upp jakten på Micke och Kenneth. Sakta men säkert minskade avståndet och några varv senare hände det - Micke bromsade på sig efter långa rakan och det blev tight mellan honom och Kenneth, så jag kunde få häng och passera nere i Angsten. Kenneth drog sakta iväg men Micke lyckades jag hålla bakom mig genom att göra bilen bred i kurvorna och sedan nyttja vridet på rakorna. Ytterligare några varv senare kunde jag ta min första klassvinst i CAR Challenge!!


Nu laddas det om för fullt till Kinnekulle som vi ska ta oss an om ca två veckor. Då kommer det in ytterligare konkurrenter i klassen som visar sig bli ett riktigt getingbo i år! Jag går ut i serieledning med några få poängs marginal och hoppas givetvis att det ska fortsätta vara så efter nästa helg, det få vi se då...

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89



Grattis till första segern!

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
romauno skrev:
Grattis till första segern!


Tack Olle!

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Grattis till första segern Stefan
Hoppas dock jag kan bjuda på bättre motstånd under resten av säsongen
Jag passar redan nu på att önska lite hästkraftsutjämnande väder

Så här såg det ut när du passerade mig i race 2:



Går även att se på ombordfilmen här:
https://youtu.be/2VP3ZZGPKHs?t=2m34s

11 dar till nästa race

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
Rapport race 5 & 6
#16 Stefan Atterhall
Klass II
Alfa Romeo 147 GTA -04


Peppad efter vinst på Rudskogen och nyfiken på hur bilen skulle funka med diffbroms på Kullen var det härligt att lasta av på torsdageftermiddagen i den gassande solen. Gissa om det var lite snopet att vakna upp till lätt regn på fredagen - fan, jag som skulle sätta nytt pers idag?! Mitt mentala mål var att lyckas ta mig ner på en varvtid på 1.01,xxx. Det snabbaste jag hade kört på hittills är 1.03,2 förra året, men då utan diffbromsen och framförallt på torr bana.

Som tur är slutade det regna och banan torkade ganska snabbt upp. Redan på träning 2 lyckades jag klämma in 1.01,82 så det visade sig finnas fart i både bil och förare idag! #51 Micke Wiklund var som vanligt snabb som blixten (1.01,12) så det blev till att kavla upp ärmarna ordentligt om det skulle bli något snack om de stora pokalerna här idag. Nykomling (och tillika europamästare) #11 Jocke Darbom började så sakta få upp farten han med, så till kvalet blev det till att gräva djupt för att få en framskjuten placering.

1.01,66 i kvalet och 5e ruta (3a i klassen) blev det, med Micke snabbast i klassen på ruta 2 och Darbom som 2a på ruta 4 precis till vänster om mig.


Race 5

Video på Youtube
Varvtider på Speedhive

#13(kl I) Micha Grönvalls som stod längst fran missade starten totalt och #22 (kl I) Kenneth Stefansson där bakom som var rätt långsam av linjen han med fick lov att nita. Jag kom av linjen bra och var på väg ut till vänster men såg att #66 (kl I) Hans Bjurman redan var där, så det blev glatt till att grisnita in till höger igen för att samtidigt se Bjurman flyga förbi i luften till vänster (!)

Vi kom på rull och det blev många varv jagandes #11 (kl II) Jocke Darbom,#58 (kl I) Benny Steen och #22 (kl I) Kenneth Stefansson som låg i klunga. Vartefter deras däck började ge sig, ffa Darbom och Steen så sjönk tempot något så jag kom ikapp och det var väldigt tätt och fint i några varv - racing när det är som bäst!

På varv 8 kom vi ifatt för en varvning in under bron, där de tre herrarna framför bromsade upp en hel del och jag passade på att hålla vänsterspår då jag hade så mycket högre fart och kunde ge. Tyvärr uppfattade inte Benny det (trots ny fin 17" backspegel *host host* :-P), så han vek av utåt i inbromsningen där jag då befann mig. Trots rätt till spår ville jag inte ha sidan intryckt, så det blev till att välja gruset som bromszon. Inte helt optimalt, men tack och lov klarade sig både bil och förare bra. Jag tog mig ut på banan igen i lugn och ro och kände efter om prylarna satt ihop, vilket de visade sig göra så det blev till att börja jaga ikapp och rädda det som räddas kan. Ytterligare två varv senare dör bilen inför TV-krönet och bluddrandes rullar jag in direkt i depån. Det visade sig att jag lite för lite soppa i tanken, men jag var ändå rätt irriterad över hur det gått till ute på banan så det var lika bra att rulla in i depån och varva ner lite och se över bilen inför nästa race.

Grattis #51 Micke Wiklund till vinst i klassen, #11 Jocke Darbom till 2a plats på debuten och #69 Ronny Andersson som kom trea! Det börjar bli bra fart på 75an nu!


Race 6

Video på Youtube
Varvtider på Speedhive

#62 Ronny Andersson i Pole, #11 Lars-Erik Nylander som skulle ta över spakarna efter Jocke Darbom på 3e, #51 Micke Wiklund på 5e, och jag längst bak på 17e plats tack vare DNF i race 5. Mentalt ställde jag in mig på att ha kul, så får vi se hur långt det kan nå och hur många poäng jag kan lyckas bärga hem.

Det var strul i de främre leden när vi griddade upp, så det blev ytterligare ett formationsvarv. Det visade sig att #51 Micke Wiklunds bil gett upp och att de fick knuffa av honom (Det visade sig att soppapumpen gett upp). Tråkigt, men möjligheten till mer poäng när huvudkonkurrenten inte kom till start kändes som en tröst efter resultatet i förra racet.

Jag tog det extremt lugnt i starten för att inte ställa till det för varken mig eller de andra runtomkring då jag troligen var rätt mycket snabbare både i starten och på varvet. Det var ju trots allt 12 varv (visade sig vara 14) jag skulle ha på mig så det var ingen idé att göra något förhastat. Efter första varvet hade jag tagit 3 positioner. Under andra varvet ytterligare 2 för att sedan göra i stort sett en omkörning per varv.

När jag kom ikapp #71 Mats Forssén på varv 9 och började skymta #69 Ronny Andersson längre fram växte hornen en smula - det här kan kanske gå? #59 (kl 3) Sune Svensson i Suden hade riktigt bra fart, men fick efter 1,5 varv ge sig och vinkade tydligt förbi mig på insidan när vi gick ut på rakan. Jakten på Ronny kunde börja, och ytterligare ett varv senare låg jag i rygg. Ronny låg och jagade på bakom #58 (kl 1) Benny Steen som tydligen varit av något varv innan och en långsam #22 Kenneth Stefansson som körde med varningsblinkersen på och gled in och ut ur raceline till och från. Det blev tätt som tusan ut på rakan och målflaggen hängde ute. Jag tog i för allt vad det gick ute till vänster och lyckades med 3 hundradelars marginal komma före Ronny över linjen.

Uppkörning från sista plats till 4e totalt och vinst i klassen - vilket race och skön revansch från det snöpliga slutet i förra!


Summering

Bilen går förjäkla bra!

Det som saknas är greppet inne i långa svängar (läs Kvarnen och efter Mohlins) och det märks runt Kullen att jag är tung gentemot många av klasskamraterna. Busson kompenserar för det på rakan, absolut, men den är inte så lång. Bortsett incidenterna i race 5 med lite för heta förare (startsmällen och att Benny tryckte mig av banan) så tycker jag det var en kanonhelg. Snopet att helt bli utan poäng i race 5 och därmed få lämna över serieledningen till #59 (kl 3) Sune Svensson, men givetvis skönt att tack vare vinst i race 6 behålla ledningen i klassen även om marginalen till Mats Forssén på 2a plats nu är extremt liten.

Nu är det ett alldeles för långt uppehåll tills vi kommer tillbaka till Kullen i augusti. Då blir det även racetaxi igen vilket ska bli skitkul. Jag hoppas bara att jag har däck så att jag klarar resten av säsongen.

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109


Trådstartare
beatwise skrev:


Motor
Original 3,2l Busso V6 250hk. Grenrör från 166 3.0 V6 utan kat. I övrigt egentillverkat 3" avgassystem med racekat. Hemsnickrat insugsrör, original luftfilterbox.

Drivlina
Framhjulsdrift. Original 6-vxl växellåda, LSD från AH Motorsports i England. Förstärkt lamell, tryckplatta och urtrampningslager från Helix.

Framvagn
Penske coilovers. Egentillverkade topplagringar. Övre och undre fjäderbensstag från "STAGMAN", Original undre bärarmar, modifierade övre bärarmar med delrin-bussningar. Original krängningshämmare.

Bakvagn
Penske coilovers. Egentillverkade topplagringar. Egentillverkade tvärgående stag med kulleder. Original krängningshämmare.

Bromsar
Original "stora" (330x32mm) GTA-bromsar fram. Brembo racing skivor, Ferodo DS3000-belägg. Original bromsar bak. Original skivor, Ferodo DS2500-belägg

Däck och fälg
235/40-R17, Kuhmo Ecsta V70 Hårda eller Toyo R888 Medium, vi får se vilka som funkar bäst efter väder och humör. OZ Racing 17x9".

Vikt och klassning
1135kg i racetrim, klassningskalkylen ger 4,31 kg/hk = Klass II (4,25-6,00 kg/hk)


Resultat 2016
Club Alfa Romeo Challenge - p1 (av 12) i klassen och p2 (av 30) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)




Resultat 2015
Club Alfa Romeo Challenge - p4 (av 14) i klassen och p11 (av 30) totalt. (Tabellen på alfaromeo.org)



Alfa Romeo Challenge Europa, säsongsfinalen Scuderia Alfa Classico i oktober



Följ även framfarten på
Instagram: #16atterhall
Byggtråd på alfaromeo.org
Videokanal på Youtube

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
(SÅLD) Alfa Romeo 147 GTA -04, #16 CAR Challenge (kl II)
4 besök senaste veckan (12867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande