Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Lite funderingar kring downforce
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (27107 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Himlar skrev:
RallyQuattro skrev:


Jodå det lät väldigt vettigt och smart tänkt och en bra anledning att faktiskt bygga diffusor även om man inte kan göra dessa jätte krångliga special tester som det skrivits om.


Eller att demontera bakfångaren / kapa bort delar av den om man ser att den agerar skopa. Ta först reda på vilket problemet är, och lös sedan _det specifika problemet_. Tester måste du ändå göra, eftersom du har placeboeffekter när du modifierar saker "du vet ska hjälpa".


Jo självklart men det känns som att det finns lättare tester än dom som beskrivits i tråden

Funkar det inte tex. med garn snören under i diffusorn och en GoPro kamera?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



På 944:an så satte jag dit en kraftig vinge bak kombinerat med en splitter fram som stack ut cirka 100 mm men inom 50 mm utanför karosslinjen.

Gav en mycket stabilare bil under inbromsning.
Intressant var att det också stabiliserade mitt öppna enaxlade släp. Innan vingen så blev släpet ostabilt i fart över 100 km/h. Efter vinge så vart släpet klippstabilt oavsett fart. Jo jag vet att maxfart med släp är 80 km/h.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



RallyQuattro skrev:
Himlar skrev:
RallyQuattro skrev:


Jodå det lät väldigt vettigt och smart tänkt och en bra anledning att faktiskt bygga diffusor även om man inte kan göra dessa jätte krångliga special tester som det skrivits om.


Eller att demontera bakfångaren / kapa bort delar av den om man ser att den agerar skopa. Ta först reda på vilket problemet är, och lös sedan _det specifika problemet_. Tester måste du ändå göra, eftersom du har placeboeffekter när du modifierar saker "du vet ska hjälpa".


Jo självklart men det känns som att det finns lättare tester än dom som beskrivits i tråden

Funkar det inte tex. med garn snören under i diffusorn och en GoPro kamera?


Jag tror, betonar tror, att flödet är för turbulent för att det enkelt ska gå att utläsa något. Framför allt utan plangolv. Jag hade nog försökt mig på ett blint back-to-back test med och utan bakre stötfångare, om jag hade varit en tillräckligt konsekvent förare.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



JohnC skrev:
På 944:an så satte jag dit en kraftig vinge bak kombinerat med en splitter fram som stack ut cirka 100 mm men inom 50 mm utanför karosslinjen.

Gav en mycket stabilare bil under inbromsning.
Intressant var att det också stabiliserade mitt öppna enaxlade släp. Innan vingen så blev släpet ostabilt i fart över 100 km/h. Efter vinge så vart släpet klippstabilt oavsett fart. Jo jag vet att maxfart med släp är 80 km/h.



Har samma erfarenhet med trailer.

Asconan var helt okörbar med bara splitter över 150kmh, med vingen bak så vart den klippstabil upp till 285blås och i inbromsningar samt att trailern alltid vad sjukt stabil

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Himlar skrev:
Bara för att göra det mer krångligt, diskuterade jag lite med min tame aerodoktorand (en bekant och kollega som forskar på just aerodynamik), och diffusors kan göra nytta men inte av den orsak man tror: en dåligt konstruerad bakre stötfångare kan agera luftskopa, och generera både drag och lift i bakänden. Att bygga diffusor innebär oftast att stötfångaren kapas ned eller att "skopeffekten" byggs bort, och lyfteffekten kan då sänkas. Så diffusorn ger kanske ingenting i sig, men sånt som görs för att montera den hjälper med det diffusorn ska hjälpa med.

Inte blev det enklare, i alla fall?
+1 precis detta diskutera jag och menade i en annan aero diskussion.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Utan uträknad aero så kommer man nog aldrig upp i de 1000+ kg som tex fabriksbilar eller proffsaero kan ge men som som sagts ovan så är det ju alltid en fördel att minska turbulensen så mycket som möjligt och är en halvt inkapslad undersida bättre än en helt öppen. En hemsnickrad diffuser utan plangolv ger nog inte så mycket i sig men om det minskar turbulensen där skivan sitter så är det ju i alla fall en liten vinst.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



GustafB skrev:
Utan uträknad aero så kommer man nog aldrig upp i de 1000+ kg som tex fabriksbilar eller proffsaero kan ge men som som sagts ovan så är det ju alltid en fördel att minska turbulensen så mycket som möjligt och är en halvt inkapslad undersida bättre än en helt öppen. En hemsnickrad diffuser utan plangolv ger nog inte så mycket i sig men om det minskar turbulensen där skivan sitter så är det ju i alla fall en liten vinst.


Gissar att du Gustaf har kikat lite på vad de större teamen från tiden då det begav sig med 944/968 har gjort. Borde vara den bästa genvägen iallafall att försöka ta rygg på vad som redan är utvecklat om det finns för ens specifika bilmodell än att försöka uppfinna hjulet själv.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



JohnC skrev:
GustafB skrev:
Utan uträknad aero så kommer man nog aldrig upp i de 1000+ kg som tex fabriksbilar eller proffsaero kan ge men som som sagts ovan så är det ju alltid en fördel att minska turbulensen så mycket som möjligt och är en halvt inkapslad undersida bättre än en helt öppen. En hemsnickrad diffuser utan plangolv ger nog inte så mycket i sig men om det minskar turbulensen där skivan sitter så är det ju i alla fall en liten vinst.


Gissar att du Gustaf har kikat lite på vad de större teamen från tiden då det begav sig med 944/968 har gjort. Borde vara den bästa genvägen iallafall att försöka ta rygg på vad som redan är utvecklat om det finns för ens specifika bilmodell än att försöka uppfinna hjulet själv.


Fabriksaero på racebilarna från 80-90 talet (pratar standardbilar - inte prototyp-, lemans- eller formelbilar) är ärligt talat rent skräp och jag skulle säga att gemene man kommer längre med enkla gissningar nuförtiden. Nu har jag haft förmånen att jobba med en proffsaerodynamiker som scannat in hela min bil och gjort mängder med simuleringar och tester av olika utformningar på splitter, diffusers, golv, vingar osv så jag har bra insikt i vilka delar som ger effekt. Men det projektet har precis som allting annat också bekräftat termen "the more I learn, the less I know". Utöver en enkel splitter fram och en vinge bak finns det knappt några enkla vinster som ger garanterade resultat.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



GustafB skrev:
JohnC skrev:
GustafB skrev:
Utan uträknad aero så kommer man nog aldrig upp i de 1000+ kg som tex fabriksbilar eller proffsaero kan ge men som som sagts ovan så är det ju alltid en fördel att minska turbulensen så mycket som möjligt och är en halvt inkapslad undersida bättre än en helt öppen. En hemsnickrad diffuser utan plangolv ger nog inte så mycket i sig men om det minskar turbulensen där skivan sitter så är det ju i alla fall en liten vinst.


Gissar att du Gustaf har kikat lite på vad de större teamen från tiden då det begav sig med 944/968 har gjort. Borde vara den bästa genvägen iallafall att försöka ta rygg på vad som redan är utvecklat om det finns för ens specifika bilmodell än att försöka uppfinna hjulet själv.


Fabriksaero på racebilarna från 80-90 talet (pratar standardbilar - inte prototyp-, lemans- eller formelbilar) är ärligt talat rent skräp och jag skulle säga att gemene man kommer längre med enkla gissningar nuförtiden. Nu har jag haft förmånen att jobba med en proffsaerodynamiker som scannat in hela min bil och gjort mängder med simuleringar och tester av olika utformningar på splitter, diffusers, golv, vingar osv så jag har bra insikt i vilka delar som ger effekt. Men det projektet har precis som allting annat också bekräftat termen "the more I learn, the less I know". Utöver en enkel splitter fram och en vinge bak finns det knappt några enkla vinster som ger garanterade resultat.


Intressant info. I mitt fall så är det tyvärr så att Boxster inte direkt använts av fabriksteam, vilket självklart ställer till det hela. Det man får göra är att snegla lite på Cayman och sedan läsa på lite kring vad originalvinge bak har för effekt. Mycket googlande är melodin. Hade varit lättare att hitta beprövad aearo till 996/997.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
GustafB skrev:
JohnC skrev:
GustafB skrev:
Utan uträknad aero så kommer man nog aldrig upp i de 1000+ kg som tex fabriksbilar eller proffsaero kan ge men som som sagts ovan så är det ju alltid en fördel att minska turbulensen så mycket som möjligt och är en halvt inkapslad undersida bättre än en helt öppen. En hemsnickrad diffuser utan plangolv ger nog inte så mycket i sig men om det minskar turbulensen där skivan sitter så är det ju i alla fall en liten vinst.


Gissar att du Gustaf har kikat lite på vad de större teamen från tiden då det begav sig med 944/968 har gjort. Borde vara den bästa genvägen iallafall att försöka ta rygg på vad som redan är utvecklat om det finns för ens specifika bilmodell än att försöka uppfinna hjulet själv.


Fabriksaero på racebilarna från 80-90 talet (pratar standardbilar - inte prototyp-, lemans- eller formelbilar) är ärligt talat rent skräp och jag skulle säga att gemene man kommer längre med enkla gissningar nuförtiden. Nu har jag haft förmånen att jobba med en proffsaerodynamiker som scannat in hela min bil och gjort mängder med simuleringar och tester av olika utformningar på splitter, diffusers, golv, vingar osv så jag har bra insikt i vilka delar som ger effekt. Men det projektet har precis som allting annat också bekräftat termen "the more I learn, the less I know". Utöver en enkel splitter fram och en vinge bak finns det knappt några enkla vinster som ger garanterade resultat.


Intressant info. I mitt fall så är det tyvärr så att Boxster inte direkt använts av fabriksteam, vilket självklart ställer till det hela. Det man får göra är att snegla lite på Cayman och sedan läsa på lite kring vad originalvinge bak har för effekt. Mycket googlande är melodin. Hade varit lättare att hitta beprövad aearo till 996/997.


Det går att få på mycket på boxtern, går att få på gt3 grejer..kolla tex på Altzen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Att kolla på tävlingsklasser är oftast ganska hopplöst.
Deras utformningar styrs nästan alltid av reglementen som sätter begränsningarna.

olika klasser olika strikta regelverk som ger olika möjligheter.

Smartast och smidigast är som Gustaf säger kolla generellt och ta enkla grundläggande förbättringar det bör ge mest downforce och minst huvudvärk.

Använd en beprövad profil i lämplig storlek ge den sen så "fri" luftström som möjligt titta gärna på lite vindtunnelbilder och simuleringar där ser man ganska tydligt luftens grundläggande gång runt bilen.

Undersidan på bilen är mer att förhindra turbulens (Plant) att ge sig på att försöka få vettigt fungerande "downdrag" innebär väldigt många fler parametrar än vad som är smidigt att väga in i byggandet för dom allra flesta.

Ska det bli mycket effekt av diffusorn så ska ju den samarbeta med vingens placering och effekt..

Man ser många konstiga lösningar med mycket tid nerlagt där man istället borde ha läst på lite bättre om grundprinciperna.

Exakt bilmodell är tämligen ointressant då grundutformningen på dom allra flesta är väldigt likvädig självklart skiljer luftströmmens vinklar osv men det är tämligen marginellt då börjar vi komma in mer på finlir..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Det är bra som du skriver att exakt bilmodell är ointressant när det gäller grundutformningen för många har fått för sig att man måste ha allt till 100% CFD och vindtunnel testat. Detta gäller klart för att få ut den sista lilla, se till att alla vortexar träffar rätt och fyller ut alla tunnlar osv, men inte den största delen av downforce.

Ta detta golvet och vilken bil som helst (där det passar) kan utnyttja större delen av det: (gillar verkligen denna bilden!)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Coolt thumbs up

Finns det mer bilder på just denna? ser ut som den skickar upp luft där framme under motorn?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



DTM bilarna är visst väldigt hush hush, hade också uppskattat fler bilder till min samling, har bara officiella bilder annars.

http://www.autoblog.com/2014/03/12/2014-audi-rs5-dtm-official/

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



NU är vi där med det där generella igen....

Den skickar ABSOLUT inte upp någon luft bakom någon motor gör hemläxan istället......

Luften in under splittern fram är reglerad till lagom mängd "tunnlarna" fram mynnar ut bakom hjulet i lågtryckszonen det ger en viss ökad volym på luften under bilen där och sedemera ett undertryck samt att man inte släpper särkilt mycket luft vidare bakåt under bilen...

Exakt utformning är specifik men att ta ut luften bakom framhjulet är generellt en av få lågtryckszoner i framänden...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Precis, just på DTM bilarna (alla 3 märken faktiskt, reglerat i reglerna som är riktigt intressant läsning faktiskt!) så är det feta hål under dörrarna där flödet från den främre diffuserna går, sen har dom olika sätt att vidare hantera detta flödet, detta är där det generella slutar och går in på vääldigt specifikt.

Om man ska ha en diffuser fram (alltså bakom splittern) så måste man kunna tömma ut detta flödet, annars ger det bara en massa extra drag.


På SLK 134 Judd bilen så finns ett bra exempel på en enkel generell lösning för detta.

EDIT: Bättre exempel:


_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Just därför Mikael som jag bad om fler bilder för att få veta vart luften tar vägen..
Men nu vet jag och detta är svårt att kopiera om man inte vill såga sönder bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Kan passa på att ställa en fråga.
Om man inte vill dra upp avgasröret i bak luckan eller ut i tröskeln utan vill ha det mynnade ut bak.

Kan man dra röret hängande inuti den breda diffusorn eller är det bättre att göra diffusorn smalare och dra röret på sidan?

Alltså stör ett 3.5" rör luftflödet inuti såpass att det är bättre att göra en smalare diffusor?

Eller ska man kanske kapa av det i diffusorn och låta avgaserna hjälpa till som på dom gamla F1 bilarna som vi tagit upp redan i tråden, dock funkade ju inte det på Porsche 956/962

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Enligt Renault ger diffusern på Clio 197 40kg DF @ 70mph och upp till 70kg i högre fart.


_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Marcus J arlson skrev:
Precis, just på DTM bilarna (alla 3 märken faktiskt, reglerat i reglerna som är riktigt intressant läsning faktiskt!) så är det feta hål under dörrarna där flödet från den främre diffuserna går, sen har dom olika sätt att vidare hantera detta flödet, detta är där det generella slutar och går in på vääldigt specifikt.

Om man ska ha en diffuser fram (alltså bakom splittern) så måste man kunna tömma ut detta flödet, annars ger det bara en massa extra drag.

Nu börjar de bli intressant! Jag kör ju diffuser fram som leder in luften i hjulhusen bakom hjulet (hoppas jag iaf) Kollar man i skiten i plåtarna under så ser de ju helt klart ut som att luften väljer att åka dit iaf

Men hur mkt hål behöver man bakom hjulet för att ventilera ut luften där på ett vettigt sätt? Går de att kolla upp på nått bra sätt hur de funkar? Kanske tejpa massa snören å ut å köra?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Krullert skrev:
Enligt Renault ger diffusern på Clio 197 40kg DF @ 70mph och upp till 70kg i högre fart.



I call BS.

Här finns lite att läsa om diffusorer på Lotus, bland annat lite om avgasrörs vara eller inte vara mitt i diffusorn.

https://drive.google.com/file/d/0B4HO3O6GTjFldjNsNzZaQm5Oa0k/view?usp= . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Racetech
Lite funderingar kring downforce
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (27107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande