Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (109899 totalt)
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Racerapport Timeattacknu.se deltävling 1 på Kinnekulle:

Vi fick tyvärr inte tag på några nya däck innan tävlingen som vi hade hoppats på.
Körningen gick helt OK.
I kvalet låg vi på 7:e plats med tiden 59:026
Jag hade hoppats på att förbättra den tiden något i finalen men det var en hel del trafik i finalen och av 12 varv körda så blev det endast 3 attackvarv.
Snabbaste tiden i finalen landade på 59:082 och det gjorde tyvärr att vi halkade ner en placering till 8:e.
Lite bitter var man självklart efter detta men det är bara att ta nya tag inför nästa tävling och då med nya däck som förhoppningsvis ska göra en del på varvtiderna =)





Film från kvalet:


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Har varit ute och testat lite mer med metanolsprutet.
Nu börjar det trycka på ordentligt



Ska försöka få till en bänkning inom kort!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Kul! Hur mycket mer kan du ladda på med methen? Kör du metanol/vatten blandat? Inte funderat på att köra bara vatten med mindre munstycken (a la GTS) för att även kunna använda i TA?
Delar du loggfilen(csv)?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
johmei skrev:
Kul! Hur mycket mer kan du ladda på med methen? Kör du metanol/vatten blandat? Inte funderat på att köra bara vatten med mindre munstycken (a la GTS) för att även kunna använda i TA?
Delar du loggfilen(csv)?


Ja det är sjukt kul
Just nu så laddar den ca 27-28PSI och bör ligga på ca 610-620whp.
Jag vet inte riktigt hur mycket mer vi vågar ladda då det börjar närma sig gränsen.
BurgerTuning har kört 700+whp med liknande setup men som de säger själva att det inte är säkert.

Vi har kört ren metanol hittills.
Vi ska även testa hur det lirar med 75% metanol.

Vi behöver inte metanolen i TA.
Det känns rätt så lagom med effekten som är utan på bana.

Jag kan skicka loggfilen till dig på mail.
Vad har du för mailadress?

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Lite fördröjd uppdatering här men i alla fall..
För 2 veckor sedan så var jag uppe en sväng på Karlskoga Motorsportvecka.
Riktigt bra event och mycket fina bilar.
Vi körde lite "uppvisning" inne i staden och många bjöd verkligen på en riktigt bra show.

Här är video från en av körningarna: https://www.instagram.com/p/BHSU581hJ84/?taken-by=viktoroertegren



Jag stannade förbi en träff i Göteborg på kvällen och vad händer? Jo bilen blir påkörd på parkeringen...
Föraren av det andra fordonet smet givetvis också innan någon hann ta regnr....
Så nu har man spenderat 2 kvällar med att polera strålkastaren och som tur är så gick det att få bort alla repor och den ser ut som ny igen.
Nu ska bara fronten komma tillbaka från lackering igen och sen så är allt återställt.



Har även stött på ett problem.
Beställde Pirelli P Zero Trofeo R
Kör nu med Toyo R888 265 på 10" fälgar fram och 305 på 11" bak.
Jag hade velat köra 275 fram men det finns inte i 19" så jag beställde 285, det blev lite väl tight så dessa får jag tyvärr byta mot 265 istället.
Men bak där jag redan kör 305 så är Pirelli ca 18mm bredare än Toyo...
Så jag får gå ner i storlek bak (jag har inte en millimeter kvar ut till skärmkanterna)
Det vill jag självklart inte göra men jag har inget val.
Hade det varit några enstaka millimeter hade jag kunnat valsa skärmarna lite lätt men inte 10mm, det kommer inte att bli bra..

Idéer?? =)

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tråkigt som fan att någon kört in i bilen . Tur i oturen att det blev på "rätt" ställe.

Ang fälgarna. Hur mkt plats har du inåt? Ändring av offset är ju ett alternativ isåfall.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Det var länge sedan en uppdatering nu.
Har haft fullt upp så här kommer ett låååångt med massa bilder...



Nya lacken på fronten blev sjukt bra.
Passade på att lägga igen hålen för nummerplåten och sätta magneter på insidan av fronten istället.
Alla repor på strålkastaren gick att få bort så nu är bilen som ny i fronten igen.




Deltävling 2 Timeattack.nu - Mantorp Park

Andra deltävlingen av Timeattacknu var helt klart den roligaste bandagen med bilen hittills.
Jag fick hoppa över uppvärmningspasset då jag hade lite att fixa med bilen innan den var redo för banan.
Jag hoppade direkt in i Q1 och tyckte att bilen eller alt. banan kändes extremt hal.
I början så sladdade jag mest omkring utan att få något grepp alls någonstans.
Till slut så började jag få ordning på det och det började flyta på bättre i körningen.
Jag fick till 2st hyfsade tider i Q1 - först 1:27:948 på varv 5 och sedan 1:27:606 på varv 8.

I Q2 låg tiderna ungefär samma som i Q1.
Snabbaste tiden i Q2 landade på 1:27:612 så min snabbaste kvaltid blev från Q1 alltså 1:27:606
Detta räckte till en 7:e plats inför finalen.

I finalen så gick det bättre och jag låg på låga 1:27-tider och höga 1:26-tider i stort sett varje varv.
Till slut så fick jag till en varvtid som jag känner mig riktigt nöjd med: 1:26:665
Detta är nytt PB för mig och och en tid som känns helt OK.
Tiden lyfte mig från 7:e till en 6:e plats i finalen.

Nu är det bara att ladda om inför Gelleråsen 19-21 Augusti!
Kommer bli lite nya uppdateringar tills dess =)

Video från finalen kommer!












Efter tävlingen var det dags för lite ledighet (dock ej från bilar)
Vi var ett gäng på 8 bilar som satte kurs söderut mot världens största BMW-träff i den lilla Tyska staden Obermehler.
Det är utan tvekan en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om.
Innan avfärd så hann vi även med att få till en ny design på bilen som jag velat göra länge men inte riktigt haft tid för.









Något av det absolut bästa med resan var definitivt när träffen var slut och vi skulle bege oss därifrån.
Medans mina vänner vände hemåt fortsatte jag söderut mot München först och sedan Italien.
Den första sträckan var på landsvägar som var riktigt underhållande att köra på.



Nere i Italien så var jag på besök hos vår leverantör av sportavgassystem Supersprint där jag passade på att fota bilen runt omkring deras fabriksområde.








Och det var allt för denna gången!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Som utlovat: här kommer film från snabbaste varvet i finalen på Mantorp.


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Timeattacknu.se deltävling 3 - Gelleråsen

Vilken helg det har varit...
Mycket drama med avåkningar non-stop under förmiddagen på söndagen.



Hur som helst..
Vi kom upp på fredagen, riggade upp tält och fixade med bilen så att den var klar för besiktning på lördagen.
Jag hade till slut fått tag på nya däck som faktiskt fick plats och fungerade att köra med
Så jag var riktigt sugen på att testa de nya däcken och se om jag skulle förbättra mina varvtider.
På lördagen körde jag ett träningspass och bilen kändes bra, lite annorlunda känsla med Pirelli istället för Toyo.

På söndagen hade det regnat under natten så banan var fortfarande blöt på uppvärmningen.
Jag tog det rätt lugnt och fick inga märkvärdiga tider.

Q1

Var jag övertaggad på att slå min bästa tid från i våras 1:13:38 eller var det något annat?
Jag kan inte säga helt säkert men det började inte bra i detta heat.
Tyvärr så har jag ingen video men vad som hände var följande:
Jag körde ut från depån och tog ett uppvärmningsvarv.
Direkt in på första varvet så laddade jag på rätt så bra och hade riktigt bra fart genom första kurvan.
In i andra kurvan så hände något, bilen greppade inte alls fram.
Jag tänkte snabbt att jag kommer nog att komma utanför banan med vänster sida.
Denna tanke ändrades snabbt till "=#¤%%¤ jag kommer åka rakt fram"
Och så blev det..
Rakt ut i gruset och vidare tills jag kom ut på banan efter att ha tagit en genväg förbi 2 svängar.
In i depån igen direkt för att kontrollera skadorna.



Jag tänkte att det var nog bara att packa ihop och åka hem men lyckligtvis så var det lättare skador.
Oljekylet hade tryckts till lite men det var inga skador gjorde att det fanns risk för läckage som tur var.
Så vi satta fast allt som var löst och förberedde för att ge oss ut igen i Q2 och förhoppningsvis knipa en plats till finalen.



Q2

Kval heat 2 gick betydligt bättre.
Jag lyckades få till några hyfsade tider och bästa låg på 1:12:8XX som gav mig en 6:e plats inför finalen.
Jag visste att jag var tvungen att förbättra mig med ca 0,5 sekunder för att ha någon chans alls på en pallplats.

FINAL

Under finalen så var siktet inställt på pallplats.
Jag skulle knipa 3:e platsen om det så var det sista jag gjorde.
Tyvärr så blev det en del trafik även denna gången under finalen men jag fick några fria varv och det kändes riktigt bra.
Dock inte så bra så att det räckte till top 3.
Jag låg stabilt på en 4:e plats i stort sett under hela heatet.

Sen så hände det underliga.
På sista varvet (som kändes riktigt kasst).
Jag hade omkörning, kom för snabbt in i vissa partier - ja, det kändes som att det skulle bli ett 1:14-varv i bästa fall.
När jag kom ut på målrakan så såg jag målflaggan och tänkte att nu är det försent.
Detta blev otroligt nog det snabbaste varvet för dagen 1:12:104 och flyttade mig från 4:e till 2:a plats!

ÄNTLIGEN EN PALLPLATS!





Film från sista varvet i finalen:


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Visst är det konstigt att det är så svårt att känna vad man får för varvtid

Läge för en logganalys kanske thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Fina bilder o kul reportage!

_________________
Stefan Larsson
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
höfläkt skrev:
Fina bilder o kul reportage!


Tackar =)
Är det inte dags att ställa upp i TimeAttack med Porschen?

Magnus Thomé skrev:
Visst är det konstigt att det är så svårt att känna vad man får för varvtid

Läge för en logganalys kanske thumbs up


Ja det är väldigt svårt.
Jag får väl ta och köpa mig en logg och sätta mig in i det där..
Kommer du till Knutan på finalen?

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
"Jag hoppas läppen har klarat sig"


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
I måndags befann vi oss på Emmaboda flygfält tillsammans med bl.a. Tomas "Gullabo" Jansson som fick ta en testkörning i bilen på Superstage-banan.
Tyvärr så får vi inte avslöja några tider förrän tidningen har kommit ut men enligt journalisten Fredrik som höll i testet så var det "En jävligt bra tid" vilket var riktigt kul att höra






_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
I väntan på att fler uppdateringar på bilen ska påbörjas så kan jag bjuda på lite bilder från ett kommande reportage i den Tyska BMW-tidningen BMW SCENE


















_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Ser fin ut thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Shit pommes frites vilken kärra

Skönsjungande o mysig! Den måste följas

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Riktigt fint!
Är buren från Wiechers ?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
magnum skrev:
Ser fin ut thumbs up


Qvisfr skrev:
Shit pommes frites vilken kärra

Skönsjungande o mysig! Den måste följas


Tack allihopa =)

N Wiberg skrev:
Riktigt fint!
Är buren från Wiechers ?


Tackar!
Yes buren är från Wiechers.
Vi beställde den olackerad och pulverlackade den här hemma.
Hör av dig om du vill ha pris på bur till din =)

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 580



Schmiedmann skrev:
johmei skrev:
Kul! Hur mycket mer kan du ladda på med methen? Kör du metanol/vatten blandat? Inte funderat på att köra bara vatten med mindre munstycken (a la GTS) för att även kunna använda i TA?
Delar du loggfilen(csv)?


Ja det är sjukt kul
Just nu så laddar den ca 27-28PSI och bör ligga på ca 610-620whp.
Jag vet inte riktigt hur mycket mer vi vågar ladda då det börjar närma sig gränsen.
BurgerTuning har kört 700+whp med liknande setup men som de säger själva att det inte är säkert.

Vi har kört ren metanol hittills.
Vi ska även testa hur det lirar med 75% metanol.

Vi behöver inte metanolen i TA.
Det känns rätt så lagom med effekten som är utan på bana.

Jag kan skicka loggfilen till dig på mail.
Vad har du för mailadress?


Hej Victor.

Ang meth. sprutet, kör du BMS egna styrning ihop med JB4an? Kör du på original mappar för JB4an och tillägsstyrningen för sprutet eller är det justerade värden? När ni kört med 100% så har ni fått köra med andra värden?

Funkar det felfritt så här långt?
Finns mycket + men också lite - på de amerikanska forumena.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Schmiedmann skrev:
"Jag hoppas läppen har klarat sig"



Det der ligner en typisk Flossmann splitter..

Vi har selv kort med dem engang.. Og de klarer sig aldrig..

Med venlig hilsen

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (109899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande