Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
20 besök senaste veckan (109899 totalt)
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
dvorak skrev:
Schmiedmann skrev:
dvorak skrev:
Jag har fortfarande inte hittat någon fälg som är snyggare än originalfälgarna på M4an. PS-7 är dock helt ok!

Har du adaptivt chassie på bilen?


BMW har helt klart lyckats riktigt bra med designen på M-fälgarna till de flesta nya modeller.
Men med PS-7 kommer man upp lite i bredd också samt sparar en del vikt på fälgarna.

Det satt EDC på original men nu är det KW clubsport.

Jag antar att ni fick koda bort det? Eller hur fungerar det?

Är sugen på coilovers själv, men jag hade gärna behållt funktionaliteten. Vad jag förstått så är det bara Bilstein som kommer ha den möjligheten?

Kan du dela några mer bilder på framskärmarna?


KW har ett delete-kitt som man köper till och kopplar in så att bilen tror att det fortfarande sitter EDC-dämpare på.
Så alla M-lägen och allt fungerar som vanligt förutom att det inte påverkar chassit.

KW har även "sleeve-kitt" där man behåller original stötdämpare och monterar på nya justerbara fjädertallrikar och nya fjädrar.
Ett sådant kitt ligger på ca 6000kr inkl. moms så det är ett rätt så prisvärt alternativ om man vill få justerbar höjd men inte vill köra på ett komplett kitt och ta bort EDC-funktionen.

Fler bilder på skärmarna kommer inom kort!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Har fått hem originaldelarna som gör livet surt för mig.
Drevet är inte ens pressat på axeln så det är inte konstigt att detta problem uppstår.
Jag har t.o.m. läst om personer som råkat ut för detta som kör helt original.





Hoppas på att få tillbaka delarna som är på lackering innan helgen.
I så fall blir det en tur ner till Knutstorp på lördag och kolla på timeattack-final!
Sen blir det att ställa in bilen och börja med motorn.

Funderar lite på vad man ska köra nästa år.
Det blir track-days med BMW SC givetvis men är sugen på att köra lite timeattack också.
Att tävla är ju alltid kul...

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Är de enbart remskivan som trycker fast drevet med vevaxelbulten? Ingen kil heller

_________________
ulf edgren
Citera
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50



Tävla är härligt, i vilken time attack serie skulle denna passa tro?

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
uffarn skrev:
Är de enbart remskivan som trycker fast drevet med vevaxelbulten? Ingen kil heller


Precis, det är inte någon kil, splines eller något alls.




_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Bjrr skrev:
Tävla är härligt, i vilken time attack serie skulle denna passa tro?


Det blir troligtvis Timeattack.nu's Pro Street-klass.
Detta ska fortfarande vara en gatbil så det får inte spåra ur för mycket

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Schmiedmann skrev:
det får inte spåra ur för mycket


Det får det visst då!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Schmiedmann skrev:
Bjrr skrev:
Tävla är härligt, i vilken time attack serie skulle denna passa tro?


Det blir troligtvis Timeattack.nu's Pro Street-klass.
Detta ska fortfarande vara en gatbil så det får inte spåra ur för mycket


Vid en snabb anblick så låter det som en toppenklass för denna bilen men vikten kanske blir ett bekymmer?

Förutom tanu så tycker jag att du ska köra i BMW SC TA också. Vore bra om E36orna fick möta lite bättre turbomotstånd
Blir iofs jobbigare för mig att ta någon pokal då men det är ju ett annat bekymmer

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Schmiedmann skrev:
uffarn skrev:
Är de enbart remskivan som trycker fast drevet med vevaxelbulten? Ingen kil heller


Precis, det är inte någon kil, splines eller något alls.





Precis samma lösning som på min Renault, där sitter dreven till kamrem med klämkraft både på vevaxel och kammar. Smidigt vid montering eftersom man kan på spänningen på remmen/kedjan helt jämn men inte 100% ur tillförlitlighets synpunkt. Det har hänt att drevet släppt exempelvis vid missad växel, med totalras som följd.

Det som kanske är intressant är att Renault nu i alla sprängskisser och rekommendationer gått över till turbons kilade vevaxeldrev även för sugmotorerna.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Det är inte OK av BMW att släppa sådana här bilder när man håller på att bygga bil och funderar över hur man ska göra med inredningen....


_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Schmiedmann skrev:
Bjrr skrev:
Tävla är härligt, i vilken time attack serie skulle denna passa tro?


Det blir troligtvis Timeattack.nu's Pro Street-klass.
Detta ska fortfarande vara en gatbil så det får inte spåra ur för mycket


Vid en snabb anblick så låter det som en toppenklass för denna bilen men vikten kanske blir ett bekymmer?

Förutom tanu så tycker jag att du ska köra i BMW SC TA också. Vore bra om E36orna fick möta lite bättre turbomotstånd
Blir iofs jobbigare för mig att ta någon pokal då men det är ju ett annat bekymmer


Vikten kan bli ett bekymmer ja.
Speciellt eftersom många andra i klassen kör med helt rensad inredning m.m.
Vi kommer dock inte banta ner denna till någon ren banbil som med E46'an.
Den ska hållas clean och fortfarande gatbil men med race-stuk.

BMW SC TA blir det =)

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Härligt att det börjar spåra ut

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Delarna är snart klara för montering!







Stort tack till Kurts Billack i Kungsbacka för ett riktigt bra jobb med delarna!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Ser ut att bli bra det där thumbs up

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare


Lite finjustering på skärmarna och huven sen ska frontläppen, bakluckan och vingen på!

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332


Trådstartare
Då så var alla Flossmann-delar monterade.
Fick stressat på frontläppen och bagagelucka med vinge på fredagen.
Måste ändå säga att även om vi monterat en del Flossmann-grejer nu så blir man alltid lika positivt överraskad över passformen.
Visst, man behöver göra en hel del jobb själv så som att skära ut all ventilering, hål för nummerplåtsbelysning osv men grejerna passar väldigt bra.
Nu sitter bakluckan på med back-kamera och allt som om det vore original - GRYMT!
Det läcker dock in lite vatten runt vingfästet och baklamporna så det behöver vi fixa =)

På lördagen blev det en tur ner till Ring Knutstorp för reklaminspelning!
Så missa inte nästa avsnitt av Timeattack på Viasat motor den 22/10!

Här är de första bilderna på hela bilen! (äntligen?)
Det ska även på sidolister och någon form av diffuser bak men detta kommer vid ett senare tillfälle.







_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Djävligt tuff thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Ser RIKTIGT grym ut!!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Clean men farlig och "stealthig" look! Ser ut som detta kan göra nytta för både downforce och kylning. thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Den ser fantastisk ut Viktor, grymt mycket habegär på den besten thumbs up

Har BMW gjort någon lösning för att kyla bromsarna?
Om inte, kommer ni göra eller litar ni på att de keramiska tål värmen ändå?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661




_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
20 besök senaste veckan (109899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande