Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (109957 totalt) |
Då var bilen tillbaka igen från Essen!
Fått väldigt mycket positiva reaktioner och den stack verkligen ut på mässan så det var riktigt kul. Nu är det verkligen hög tid att sätta igång och jobba med resten av grejerna som ska göras innan nästa säsong. Stolarna från Recaro anlände under tiden som bilen var på mässan så idag började vi montera buren. Vilken färg tycker ni vi ska köra på buren?? _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Jag röstar för cleant - Antingen bilens färg eller svart halvblank
Hur fästs bältessträvan som är på G på bilden? |
||||||
Det lutar åt rött faktiskt. Måste få något som bryter av lite inne i kupén.
Bältesstaget sitter under det bakre krysset. På bilden ser det nästan ut som om det sitter i främre men det gör det alltså inte =) _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
En liten teaser på de nya showfälgarna som kom in idag..
Ska bli riktigt intressant att se hur de blir på bilen. 9,5*20" fram med ET10 11*20" bak med ET35 Lekte lite med kameran i helgen. Helt nöjd med tanke på att man är amatör på detta _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
_________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
_________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
I väntan på delar och specialverktyg har det stått stilla ett tag.
Det nya navet och drevet till kamkedjan är klara för montering. Vi har 3 set klara just nu och vi kommer att köra 5 set till på en gång. Det är samma delar OEM på N55 så ifall någon är i behov så finns det för omgående leverans =) De nya turboaggregaten är precis färdiga från tillverkning och ska komma in under nästa vecka. _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Ja det stämmer. Vi blir dock begränsade av att vi inte kan köra E85 och att växellådan inte klarar hur mycket som helst (DKG). _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Ok Så vad är dom specade till på bensin ? Kör ni inte meth sprut också ? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag har inte fått någon detaljerad specifikation än men det kommer. Vi kommer att installera ett metanolkitt men tanken och pumpen kommer att monteras bort vid timeattack då effekten kommer bli för hög med detta. _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Mycket ball bil! Snygga fälgar, jag blir avis! Har ni koll på bältesvinklar? Vad jag förstått så ska man ha övre bältesinfästningarna så nära stolen som möjligt, alltså röret i krysset och inte långt bak i bilen. med 10-15 grader nedvinklat från axlarna sett. Jan Phersson på Simpson brukar hålla bra seminarier om ni är intresserade! Annars mycket fint som sagt! _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Ett litet tips är att läsa på en gång till om den lösningen för nav och drev till kamkedjan... |
||||||
Kör en riktig mjukvara istället så får du rätt momentrapport till lådan och kopplingen får rätt tryck. |
||||||
Det hade vi kunnat göra men det finns flera anledningar till att vi valt just JB4. Dels så har vi möjlighet att ha flera olika mappar för olika tillfällen samt stänga av boxen helt och köra original om så skulle önskas. Vi kan byta map eller stänga av boxen under körning direkt från ratten (ingen extra panel eller laptop behöver kopplas in). Boxen stöder E85-blandning och metanolinsprutning. Felkodsavläsning finns färdigt i boxen. T.ex. så kommer vi att köra med metanolinsprutning under vissa event t.ex. GTBoard men vi vill inte köra med metanol under vanlig körning eller på Time Attack-tävlingarna så då kan vi ha färdiga mapar för de olika eventen vi kör på. Det finns ytterligare väldigt många funktioner men kort och gott, JB4 passar vårt ändamål bäst. _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Då så har bygget börjat ta fart igen.
Specialverktygen från BMW har kommit in så att vi kan byta ut hubben vid vevaxeln. Med 4 veckor kvar till Elmia börjar man känna av stressen... Växellådan är nere och kopplingspaketet ska bytas ut till ett Dodson Motorsport Sportmans DCT som ska klara över 1000Nm. Original turboaggregat är nere och de nya kommer på måndag. Så fort motorn och växellåda är klart (förhoppningsvis nästa vecka) så är det interiören kvar. Stolarna ska monteras in ordentligt, buren ska lackas och monteras. Mappning blir troligtvis efter Elmia i brist på tid innan. Ett problem som jag har lite svårt att bestämma mig för hur vi ska göra är när det gäller fälgar och däck. Med de keramiska bromsarna går inget mindre på än 19" R-däck i 19" finns det inte jätte mycket att välja på. Det jag hade velat köra är 10" med 275 fram och 11" med 305 bak. Nu till problemet: Om jag väljer att köra Toyo R888 så finns det endast 265 att köra fram, nästa steg är 295 vilket blir för brett. Om jag väljer Michelin Cup 2 så finns det 295 eller 325 bak och 325 är för brett för att få plats i hjulhusen bak. Helst hade jag velat köra Hankook men de finns inte i 19" tyvärr. Några idéer? _________________ Viktor Örtegren Schmiedmann Sverige Viktor@schmiedmann.se Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137 |
||||||
Michelin cup2:or finns i 19" och 305 bredd, en vanlig dimension på 997GT3 mfl.
Jag har själv en uppsättning sådana liggandes till min bil. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M4 F82 - Schmiedmann Motorsport - #652 TIME ATTACK | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (109957 totalt) |