Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (45784 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Då var det dags igen, en brilliantröd 318is till Fast denna gång en E36. En sån måste man ju prova också
Ville frigöra pengar och framför allt tid i och med detta bytet från min gamla turbo-is och på så sätt fokusera mer på körning än på att mecka i garaget. Fokus ligger också på att använda standardprylar så långt det går för att slippa lägga ett antal timmar på minsta grej.
M42-motoriserade E36 är ju inte sådär jätteheta i banåkakretsar så jag misstänker att det kommer bli mycket monolog i denna tråd

Köpte den av Marcus S och i stora drag är följande gjort med den:
Svetsad helbur
Lättad, vikt i dagsläget ca 1085-1090kg utan förare och bensin.
Renoverade bromsar med racebelägg
Renoverad motor med Fekzenchip och Catcams mildaste kammar. Hela 110 hk på baknaven
Kinachassi med 90N/mm fjädrar fram och 100N/mm bak.
Excentrisk plastbussning till bärarmen fram
Millwaybussning till länkarmen bak och ledlager som på M3 3.2.
M-sport krängare (26mm) kopplad till fjäderbenet fram och H&R (21mm) bak
168 diffbroms, 3.45:1, dvs samma som original
17x9 Team dynamics ET23
Begagnade Toyo 888 GG 235/40 -17 från 2007

Fantastiskt rolig att köra så länge det inte är en raksträcka inblandad

Så här såg den ut när jag köpte den






_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Lacken var minst sagt i behov av kärlek och efter lite velande kom jag fram till att en polering får duga. Eftersom jag inte har tid att polera den själv så fick byggherren äran Sjukt vilken skillnad det gör thumbs up










Original stötfångarna var lite för risiga för att ens polera så jag skaffade m-tech varianten istället.
Provisoriskt tejpade sidolister, men man sparar ca 1.7kg på det Får fixa till det lite snyggare i vinter.





_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Original bakre krängningshämmare var lite för klen visade det sig då jag hade problem med hjullyft höger fram på första banträffen. Så det blev byte till H&R 21mm. Tyvärr var den lite annorlunda utformad än original så det blev lite smide för att den skulle få plats. Hade helst svetsat om avgaseriet men det var ju det där med tiden också Tappar nog inte alltför mycket effekt på det.
Fungerade gjorde det, betydligt mindre lyft nu thumbs up



Bagageluckan led av övervikt så jag köpte en nibbler och kapade bort överflödig plåt.
Ca -2.5 kg thumbs up



Rock'n rollverktyg för ca 200:- på Byggmax thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Några träffar har hunnits med under sommaren. Jag har fokuserat lite på Kinnekulle då den passar bilen bra samt är riktigt underhållande :
I dagsläget ligger PB på 1:02,57 men optimalt varv är 1:01,94 enl. Racechrono. Första målet är att nå 1:01,xx. Får se om det räcker med förarträning eller om jag behöver byta ut mina 7 år gamla 888







_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att du fick till en tråd!
Man ska ju inte sälja bilar till kompisar heter det ju...men denna bil är kul att ha kvar i sin närhet. Charmig bil och underskattad modell och du har ju visat att det kan gå undan rätt så bra thumbs up
Trevligt att du börjar få till det yttre också, det hanns ju inte riktigt med under min tid

Nu får vi hoppas på en sensommar/höstkörning med snabb luft så vi klämmer den där mål-tiden

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Den här tråden är verkligen otrevlig... på ett härligt sätt!
Filosofin bakom din bil verkar vara samma som jag var ute efter till min Alfa GTV - att hålla det enkelt med lättning, bur och chassimods - men jag fick för mig att bli student istället så det får vänta. Därför får jag en riktig köra-bil-abstinens i din tråd! Fortsätt uppdatera! thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Bytte ut spindlar och länkarmar fram till M3 3.2 grejor igår och upptäckte att spårvidden var ca 30-35 mm smalare fram?
Åker folk så eller bör jag åtgärda det?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Snabb googling sa att e36 har ca 15mm mindre spårvidd fram original och min med mer camber bak och caster gör väl att det diffar mer. Ingen som åker e36 som har provat att åka med spacers fram som kompensation??

Lite bilder från fredagsmyset i trökagarrett



3.2 till vänster. Mindre bumpsteer, lite snabbare styrning och mer caster är väl det mest uppenbara.


Lite har hjulet hoppat fram men det går fritt iaf


Jag förväntar mig ingen wow-upplevelse men det borde inte göra ekipaget långsammare iallafall.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Gjorde slag i saken och skaffade ett 14Ah batteri från Biltema.
Utan att veta hörnvikter så inbillar jag mig själv att det sitter bra höger fram. CW är något som står på önskelistan men det får bli till våren tidigast.



Lite plåtsmide medelst skruvstäd och händer


Tunn gummiduk kändes vettigt att ha emellan. Lade en bit även under batteriet.


Lite isolertejp för att förhindra ofrivilliga ljusbågar


Och så här blev det. Ca 9kg lättare totalt thumbs up


Ska även slänga ut passagerarstolen tills körningen på söndag och då blir bilen ytterligare 24 kg lättare.
Tomvikten borde ligga kring 1060 kg då.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Lättning det gillar vi thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ja, speciellt när det är gratis eller åtminstone kostar väldigt lite både i tid och pengar thumbs up
Men nu börjar det bli snålt med lågt hängande frukter så som detta. "Oneblock" framlysen och glasfiberframskärmar står nog på vinterns inköpslista

Lysena hade jag dock tänkt köpa begagnat, nypris i förhållande till viktbesparing går inte ihop i min ekvation.
För er som läser kan detta betraktas som en köpes

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Micke Fagner skrev:
Ja, speciellt när det är gratis



Tur att bakspoilern redan var lättad då thumbs up

Har plastskärmar men dom fodrar lite jobb Är i princip bara siluett skärmar LÄTTA men bak kant och skärmkant får man göra själv thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Rolfson skrev:


Tur att bakspoilern redan var lättad då thumbs up

Har plastskärmar men dom fodrar lite jobb Är i princip bara siluett skärmar LÄTTA men bak kant och skärmkant får man göra själv thumbs up


Både gratis och lättad är svårt att slå


Låter intressant med skärmarna, du har pm

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ibland går saker och ting snabbare och smidigare än vad man kunde tro, så GF skärmar från hovleverantören Stålheim motorsport har redan flyttat in i garaget thumbs up
Blir ca 4kg viktbesparing. Frågan är om man ska stressmeka dit dom innan körningen på Kinnekulle på söndag


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Ser bra och Lätt ut Har du några spacer på bilen eller vad har du för "et" på fälgarna?

MVH

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Inga spacers och 17x9 ET23

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Kinnekulle 13/9:
Många nya och bekanta ansikten, sånt är kul. thumbs up

Det var även kul att få känna på bilen idag efter lite lättning och framvagnsfix. Framdelen kändes bättre och på 40-talet varv idag har jag varit mellan 0.1-0.4 sek snabbare genom kvarnkurvan än på mitt PB på 1.02:57.
Greppet totalt upplevde jag tyvärr som sämre än vid de tidigare körningarna och då två av mina däck var rätt slitna provade jag att sätta dom bak men det blev lite för överstyrt och resulterade i en fin piruett uppför Mohlins
Men ska man åka fort med en 318is så får man inte släppa gasen Tyvärr blev det ingen putsning av den tiden även om det "optimala" varvet blev något bättre, 1.01:88 ska jag tydligen kunna åka

....men det får bli nästa år. Med gummi som inte är tillverkat 2007

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Jimmy Gärling hade tagit många fina bilder från träffen och tom min 318 lyckades fastna på några thumbs up
En annan notis är att jag körde ett helt pass med lysande soppalampa utan problem med att den sög torrt och började hacka, trots att det är väldigt vanligt på E36.
Är väl en kombination av att jag kör för långsamt och spisen inte drar nån sås

På bilderna ser det iaf ut att gå fort






_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Långsamt ? Ekipaget är ju snabbt! Eller brukar du bli omkörd ofta ? ( förutom av den egna bakänden då , hihi )

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Marcus S skrev:
Långsamt ? Ekipaget är ju snabbt! Eller brukar du bli omkörd ofta ? ( förutom av den egna bakänden då , hihi )


No guts, no glory

Nä, men tänker mest på att typ alla verkar ha problem med att E36 suger luft i högersvängar men några såna tendenser finns inte alls på denna bilen? Och tanken/pump lär vara orörd.
På långa rakan blir jag omkörd av typ alla men den känslan antar jag att du känner igen

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50



Trevlig tråd, har den röda faran rastats någonstans förutom kinnekulle? Känner du att du lider av bristen på effekt? Är inne på ett liknande projekt, skulle man tröttna finns det ju alltid diverse hjälpmedel för överladdning, har hört talas om att kompressor från någon mini cooper trivs i 318is

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is E36 -93 *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (45784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande