Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Töjningsgivare på pushrods
4994 besök totalt
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
Jag har för skojs skull satt fast en töjningsgivare (strain gauge) på höger fram pushrod och kopplat den via en förstärkare till min datalogger. Det pinsamma i det hela är att jag inte vet vad jag ska ha datat till

Jag är en bit utanför min kunskapsdomän här och tar gärna emot tips på en riktning vad jag kan lära mig av den här typen av data.

I dagsläget är signalen väldigt brusig, men till exempel ser jag att det är något som oscillerar i kurvorna?



Datat på bilden nedan är från ett varv på Tierp idag.
Kurvorna är long acc (g), lat acc (g), speed (kmh) och strain (V)

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att man har sväningar, röresle, i pushrod förvånar mig inte.
Det är dämparen och fjäderns krafter vi ser om jag nu inte
är ute och cyklar.
Att kurvan åker upp o ner hela tiden är inte för mig förvånde.
I det ligger vägens ogämnheter, kurva, broms och ax.
Intresankt


Jag har aldrig hålt på med töjningsgivare.
Vad är det för sort? Volt?
Om jag då gäller det att omvandla den till en kraft.
Hur då?

Vid broms skall kraften öka, vid vänster sväng också.
Vid ax, minska likaså i högerböj.

En bild med bättre upplösing vore jag tacksam för.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
Kul att någon svarade

fuling skrev:
Att man har sväningar, röresle, i pushrod förvånar mig inte.
Det är dämparen och fjäderns krafter vi ser om jag nu inte
är ute och cyklar.
Att kurvan åker upp o ner hela tiden är inte för mig förvånde.
I det ligger vägens ogämnheter, kurva, broms och ax.
Intresankt


Det jag funderade på var den lilla svängningen som verkar uppkomma ovanpå i en och samma kurva. Jag funderar på om det är helt normalt eller om det beror på felaktig dämpning. Eller om det är tex däcket som skapar svängningen. (eller om det är jag som är darrig på handen när jag styr, eller om jag bara körde på några kerbs...)

Jag börjar inse att för att få ut mest av något som det här, måste man mäta på alla fyra hjul och studera hur lasten förändras mellan hjulen istället för att bara mäta på ett hjul. Men även då vet jag inte riktigt vad man kan lära sig.

fuling skrev:

Jag har aldrig hålt på med töjningsgivare.
Vad är det för sort? Volt?
Om jag då gäller det att omvandla den till en kraft.
Hur då?


Om jag har förstått det hela rätt så är i teorin signalen linjär med kraften. I praktiken är en annan femma och beror nog på allt från vilken lim man använder till hur bra förstärkare man har. I mitt fall har jag en töjningsgivare som inte är helt rätt för ändamålen samt en hemmabyggd förstärkare (en wheatstone-brygga och en op-förstärkare). Pushrodden är också ganska krallig i förhållande till lasten vilket gör signalen väldigt brusig.

Här finns massor av info om töjningsgivare: http://www.hbm.com/fileadmin/mediapool/hbmdoc/technical/s2304.pdf

Jag hittade också den här länken som ger massor av idéer:
http://www.competitiondata.com/sensors/pg8_force_load.htm

fuling skrev:

En bild med bättre upplösing vore jag tacksam för.


Här är högra delen av datat ovan, lite större hoppas jag.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
axelj
Göteborg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 13



Det är svårt att se något värdefullt i tidssignalen. Eventuellt kan man kanske använda den till att ta ut maxlaster i dimensionerande syfte om man ska bygga nytt.

I frekvensplanet är det lättare att plocka ut information (exempelvis kan du se vid vilka frekvenser du har oscilleringar, och därifrån räkna ut om de härrör från hjulobalanser eller något annat. Det är också enkelt att se var man har resonansfrekvenser etc). Det kräver lite mer arbete och kunskap att flytta från tid till frekvensplanet dock. Några länkar om du är intresserad:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform

Open-source kod för signalhantering (kolla in periodogram och welch-metod längst ner på sidan):
http://docs.scipy.org/doc/scipy/reference/signal.html

Om du blir riktigt biten kan man sedan kolla på signalstyrka vs. frekvens och tid, eller annan variabel i tiden:



nicemd skrev:
Jag har för skojs skull satt fast en töjningsgivare (strain gauge) på höger fram pushrod och kopplat den via en förstärkare till min datalogger. Det pinsamma i det hela är att jag inte vet vad jag ska ha datat till

Jag är en bit utanför min kunskapsdomän här och tar gärna emot tips på en riktning vad jag kan lära mig av den här typen av data.

I dagsläget är signalen väldigt brusig, men till exempel ser jag att det är något som oscillerar i kurvorna?



Datat på bilden nedan är från ett varv på Tierp idag.
Kurvorna är long acc (g), lat acc (g), speed (kmh) och strain (V)

_________________
Axel Jonson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Titta på ett hjul ger en hel del.
Vi ser nivårene, riktingen, på sido lastena höger kontra vänsterböj.
Lägger på vad ax och broms ger så ger det vad volt korvan säger.
Sen borde det gå att räkna baklänges om man vet fjädade, ofjädrade vikterna.
Och fjäderkonstant, dämpare hjulgeometri mm.
Små ripplet i voltkurvan kan en del bero på vägomjämheter och en del på störingar.
Här är jag på hal is.
Vi har även rippel i sido och ax/broms, summan av det ripplet + vägen ogämheterna.

Sen en tanke, man bör väll ha en spänning på bilen står på marken och en upphissad.
Den spänningsdiffen borde väll vara ca den fjädade vikten, eller?
Borde i alla fall ge en fingervising, som man kan kolla om den stämmer drägligt.

Tyvärr ger inte mig länkarna så mycket, fattar taskaig engelska i skrift (dyslexi)

Kan man få ut data i en tabell, ax/broms, sidoax, volt och tid?
Typ text-fil.


ps
Det är inte svårt att mäta, det svåra är att förstå vad man mäter

_________________
Johan Sjölinder
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
Efter mycket besvär har jag förkastat python och istället försökt lära mig Matlab och FFT, men jag har inte lyckats hitta något av värde på det sättet.

Däremot har jag i Matlab försökt ta reda på huruvida jag har lift eller downforce baserat på datat ovan. Svårigheten är att det finns inget stabilt tillstånd när man kör bana. Men jag har provat att försöka kompensera för lat-g och long-g och sedan plotta mot hastigheten, och tror jag fick svar på frågeställningen även om jag visste svaret sedan tidigare. Jag har lift. Det positiva är att jag nu kan göra ändringar och se om det förändras.


_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Hej!

intressant tråd.

lite frågor: Jag antar att lasten ges som 0 när bilen står på plan mark?

har du prövat att titta på signalen i frekvensspektrum som någon skriver ovan? finns fina matlab-script för det. sök på pwelch matlab och fft-matlab. Det ger väldigt mycket mer information om självsvängingsfrekvenser, amplituder med mera, snarare än en brusig graf i tiden. Du ser också tydligare vilka frekvenser som är intressanta.

Det är lite svårt att säga något när signalen är brusig, så du borde filtrera den innan du börjar fundera för mycket, frågan är bara vilka frekvenser som är intressanta, vill du bara se statisk last?

Hur har du gjort fit:en i din senaste plot? Återkopplar lite till hur sensorn är nollad

MVH
Henrik Hvitfeldt

_________________
MVH
Citera
Racetech
Töjningsgivare på pushrods
4994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande