Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4
60880 besök totalt
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Iqbad skrev:
Dags för en liten uppdatering. Jag har inte kört så många gånger nu på hösten då jag har varit bortrest och jobbat en del. Bilen är nu avställd och vilar upp sig för nästa sommar. Jag har börjat fundera lite på vad som ska göras till nästa år och har skrivit en liten lista på vad jag tänkt på för uppgraderingar. Vi får se om jag lyckas med allt.

1. Jag var i USA och passade på att köpa ett par porsche boxster ok på en skrot. Dessa ska jag montera fram för att förhoppningsvis få lite bättre bromskänsla.



Oken har lite klarlacksläpp, är det nån som har några tips om hur man kan fixa det så det blir snyggt igen?

2. Jag ska installera nya camber-plattor fram så jag kan ställa ännu mer camber till nästa säsong.
3. R-däck ska monteras på mina 4st 18" bakfälgar, måsta man ha spacers tro för att dessa ska gå fria porsche ok och öhlins road and track? Det blir nog Cup2:or som däck tror jag.
4. Jag ska byta all bussningar både fram och bak, har inte riktigt bestämt mig än för vilka bussningar som ska köpas.
5. Bakvagnen ska tas ned och inspekteras för sprickor. Jag fixar nog någon förstärkning när allt ändå är nere. Då ska jag passa på att montera mina bakre camberstag som jag köpte förra vintern.
6. Jag har funderat lite på en annan grej som jag tycker har varit lite irriterande speciellt när jag kör på gata. Styrutväxlingen är ju egentligen jävligt seg på en M3:a. Det ska ju om jag förstår det rätt gå att byta styrservo så att man får lite färre rattvarv mellan ändlägena. Är det någon som vet vilka artikelnummer man ska leta efter? Finns det nåt som är bolt on eller måste man bygga om mycket?



Gött att se att du fortsätter utveckla bilen
Och helrätt att ta R-däck steget. Du kommer inte ångra dig. Men nu kommer du kanske upptäcka nya svaga länkar i bilen...

Har varit på ett par Track Mondays i år men inte sett dig. Hoppas vi kanske ses på någon nästa år
Mvh // Jonas.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
jonne skrev:


Gött att se att du fortsätter utveckla bilen
Och helrätt att ta R-däck steget. Du kommer inte ångra dig. Men nu kommer du kanske upptäcka nya svaga länkar i bilen...

Har varit på ett par Track Mondays i år men inte sett dig. Hoppas vi kanske ses på någon nästa år
Mvh // Jonas.


Tjena! Jag var på några track mondays i börja av året, men sen har jag bara jobbat och varit bortrest =( Nästa gång vi ses får du skjutsa runt mig nåt varv i din 240!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Iqbad skrev:
jonne skrev:


Gött att se att du fortsätter utveckla bilen
Och helrätt att ta R-däck steget. Du kommer inte ångra dig. Men nu kommer du kanske upptäcka nya svaga länkar i bilen...

Har varit på ett par Track Mondays i år men inte sett dig. Hoppas vi kanske ses på någon nästa år
Mvh // Jonas.


Tjena! Jag var på några track mondays i börja av året, men sen har jag bara jobbat och varit bortrest =( Nästa gång vi ses får du skjutsa runt mig nåt varv i din 240!


Jasså,det fastnade såpass i minnet
Ska vi nog kunna lösa...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Iqbad skrev:
vince skrev:
Styrväxeln du vill ha heter 7852 974 712

http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1067164070&postcount . . . .

Läs gärna denna tråd ang förstärkning av bakvagn/golv http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

Och här är lite ang mitt senaste projekt http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=552534


Tack för info Vince! Jag har läst dina trådar förut en del, du är grym på att fixa grejer! =)

Fråga 1: Har du kollat om du fått mindre total hjulvinkel med yellow-tag styrväxeln? Eller blir det samma som original? (Jag menar alltså max vinkel på hjulet, vid max rattvinkel).

Fråga 2: Jag är grymt sugen på att göa din super-modd för bakvagnen, hur mycket arbetstid är det snack om? Jag är lite orolig att jag inte hinner med nu i vinter =(


Svar 1: Samma max styrvinkel, bara färre rattvarv för att komma dit.

Svar 2: borträknat tiden att ta ner bakaxeln och att ta ur inredning skulle jag säga cirka 10-20 timmar för någon som gör det för första gången.

Tack för beställningen!

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag fick med ett par original porsche boxster S belägg som var nästan nya när jag köpte mina nya ok, frågan är om dessa belägg klarar lite bankörning eller om jag bara ska köpa något värre direkt?

Jag undrar också om det finns några bra alternativ till PFC08 som har samma prestanda, men är billigare? En uppsättning belägg fram kostar ju typ 3000kr, lika mycket som ett par nya skivor!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Då har jag börjat skruva lite ute i garaget. Pinbultar är på plats och porsche oken är provmonterade. Oken ska in på maskinering i nästa vecka så att beläggen täcker hela skivan.



Jag har också tagit bort en av bärarmsbussningarna fram och tänkte montera nya från Millway. Men har dom tänkt att man ska pressa in den 4-kantiga bärmen in direkt i den runda bussningen? Original så är dom ju anpassade efter formen på armen och många andra bussningar som jag sett från andra firmor har också denna anpassning. Någon som har monterat dessa tidigare?


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Du har mail!

_________________
Marcus Marklund
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tack för mailet Maccan!

Gamla bussningen pressas ur:


Ny bussningen pressas på plats:


Resultat:


Bussningen skulle tryckas på direkt på bärarmen och smörjas med T-röd. Materialet anpassar sig efter formen på tappen. Det gick ganska smidigt att få dom på plats med två snabbtvingar:


Nya camberplattor monterades också för att få tillbaka lite höjd och slippa köra med distanser. Monteringen gick fort och de passade fint tillsammans med Öhlins Road & Track kitet.


Nu i veckan åker Porsche oken in på maskinering och sedan ska jag montera PFC08 igen och byta bromsvätska.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Uppdatering! Under vintern har jag fått på porsche oken och monterat PFC08 också på dessa. Jag hade inte tid att fixa allt själv i bakvagnen så jag lämnade in bilen till BMW för att fixa på ställbara camberstag bak + att byta bärarmsbussningar.

Idag var det premiär på Mantorp och dagen till ära hade jag också nya 265 breda CUP 2 på M3 bakfälgar runt om. Jag tyckte bromsarna funkade rätt så bra, ungefär samma bromskapacitet som tidigare, men lite fastare pedal, ungefär som väntat. Jag upplevde at det inte var så himla stor skillnad mellan CUP2 och Pilot Super Sport som jag körde förra året. Visst var det väl något bättre grepp i framvagnen, men inte så stor skillnad som jag hade föreställt mig.

Tyvärr fick jag nån slags vibrationer när jag svänger från bakvagnen, så jag fick avrbyta innan dagen var slut och köra hem. Jag får hissa upp bilen och kolla så att allt ser bra senare i veckan.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag hittade ingen fel på bakvagnen, antagligen har jag haft en del däcksrester som fastnat på utsidan av däcket och gett upphov till vibrationer när man laddad på ordentligt. Jag kunde inte återskapa problemet efter att ha kört en sväng på vanlig väg och "rensat" däcken.

Jag bytte trots detta diffolja "just in case" den var dock bytt för typ 500 mil sedan så den såg jättefin ut.

Körde sen på torsdagskvällen på Sviestad. Riktigt kul! Här ser ni mig i action (Lånad bild av Robban på forumet!)



Bilen fungerade bra men jag var lite ringrostig på banan. Lyckades tillslut putsa lite på personbästa men det borde finnas mer att hämta nu med dom nya däcken. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta sista kurvan innan startrakan på ett bra sätt och kommer ofta in för fort i den. Då är det också svårt att växla ner på 2:an så jag brukar få åka på 3:an ut mot rakan. Sen har jag problem med att jag precis går på varvtalsstoppet innan inbromsningen inför långa rakan, här känns det också som att jag tappar lite =(

Jag skulle behöva en instruktör! Finns det ingen duktig åkare här på forumet som kan tänka sig att instruera lite mot ersättning något pass på Sviestad eller på Mantorp?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Jag var inne på 1:a maj och var åskådare på Mantorp Park... Din M3:a var ju otroligt fin thumbs up Roligt att se utvecklingen från att vara helt original till det du har åstadkommit nu! Kommer följa bilens utveckling under året

Ses garanterat på Sviestad inom kort

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Uppdatering!

Jag har kört några trackdays främst på Mantorp under sommaren. Bilen har funkat jättebra och känns väldigt välbalanserad och snabb. Efter att ha kört lite mer nu med CUP2 däcken så är det tydligt att dom ger ett bättre grepp än MPSS. I och med att jag nu har 265 runt om så understyr aldrig bilen längre utan den har väldigt bra grepp i framvagnen. Jag tycker dock att instyrningen kunde vara lite vassare och jag misstänker att däcken är lite för breda för mina fälgar. Bilen hade bättre instyrning med 19 tumsfälgarna och MPSS, men greppet är så pass mycket bättre nu så jag är nöjd ändå

Bromsarna fungerar nu utan fade trots full attack i 20 minuter. Bromskänslan är mycket bättre med Cayman s oken och jag bromsar nu vid c:a 125m efter långa rakan. Nästa gång jag byter belägg ska jag nig prova pfc-11 istället för 08 som jag har nu.

Bästa loggade tiden tidigare idag var på 1:34:20, men batteriet tog sen slut så jag fick inte logga mina sista 2 pass. Jag tippar jag hade några varv på 1:33 då bilen blir lite lättare med mindre bränsle och jag upplevde också att jag hade flera bra varv där bromspunkterna satt riktigt fint.

Jag håller tyvärr på att fundera på om jag ska sälja bilen. Jag är sugen att prova något annat! Lite synd med tanke på att det är först nu bilen funkar riktigt bra. Jag kommer nog återställa den till original då det antagligen genererar högst pris. Men om någon lägger ett bra bud så jag slipper skruva bort alla fina delar så är ju det ännu bättre. Bilen har bara gått 8700 mil och är i mycket bra skick!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 580



Iqbad skrev:
Uppdatering!

Jag har kört några trackdays främst på Mantorp under sommaren. Bilen har funkat jättebra och känns väldigt välbalanserad och snabb. Efter att ha kört lite mer nu med CUP2 däcken så är det tydligt att dom ger ett bättre grepp än MPSS. I och med att jag nu har 265 runt om så understyr aldrig bilen längre utan den har väldigt bra grepp i framvagnen. Jag tycker dock att instyrningen kunde vara lite vassare och jag misstänker att däcken är lite för breda för mina fälgar. Bilen hade bättre instyrning med 19 tumsfälgarna och MPSS, men greppet är så pass mycket bättre nu så jag är nöjd ändå

Bromsarna fungerar nu utan fade trots full attack i 20 minuter. Bromskänslan är mycket bättre med Cayman s oken och jag bromsar nu vid c:a 125m efter långa rakan. Nästa gång jag byter belägg ska jag nig prova pfc-11 istället för 08 som jag har nu.

Bästa loggade tiden tidigare idag var på 1:34:20, men batteriet tog sen slut så jag fick inte logga mina sista 2 pass. Jag tippar jag hade några varv på 1:33 då bilen blir lite lättare med mindre bränsle och jag upplevde också att jag hade flera bra varv där bromspunkterna satt riktigt fint.

Jag håller tyvärr på att fundera på om jag ska sälja bilen. Jag är sugen att prova något annat! Lite synd med tanke på att det är först nu bilen funkar riktigt bra. Jag kommer nog återställa den till original då det antagligen genererar högst pris. Men om någon lägger ett bra bud så jag slipper skruva bort alla fina delar så är ju det ännu bättre. Bilen har bara gått 8700 mil och är i mycket bra skick!


Med nuvarande marknad hoppas vi på vettigt betalt! 👍

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Nu ligger bilen till salu här på rejsa!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Bilen är nu såld sedan en tid tillbaka och en ny banbil har hittat hem i garaget!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111077

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4
60880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande