Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Iqbad skrev:
Rka skrev:

Om du menar den lilla insexskruven, så hjälper inte det så mycket.
Däremot kan jag rek. att du skiftar hö/vä topplagring vilket ger ca -3-3,5 grader camber.
Funkar utmärkt för bankörning, särskilt med r-däck
Tips är att försöka få tag i billiga 9,5X18 fälgar och köra typ 265 runt om..

Du har inte funderat på sänkfjädrar?
Med rätt hårdhet är det en billig och bra mod. för banköring.
iom att du sänker bilen lite, får du även mer camber bak.
Jag hade -2.5 utan camberstag.
Passa även på att kolla bärarmsbussningar vid nästa hjulinställning...


Hej Erik, tack för svar! Jag har funderat på att byta topplagring hö/vä, men jag var orolig för att -3 grader skulle bli för mycket med vanliga gatdäck? Vad tror du om det?

Jag velar lite om jag ska göra nåt med fjädrar och dämpare, vill helst inte att bilen ska bli så låg, men jag förstår ju att man får lite bättre förutsättninar för andra hjulvinklar.

Vad finns det egenltigen för lämliga fälgar som man kan få tag på som är 9,5x18? Finns det nån BMW originalfälg man kan få tag på som kan funka så man kan köra 265 runt om?


BMW Original är dyrt och tungt, ta en titt på Apex ARC-8, kolla forum eller ring Schmiedmann el Pean om du inte hittar vilka dimensioner du skall ha.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Idag blev det årets sista körning, Track-Monday på Mantorp!

Bromsarna var forfarande kassa (och blev snedslitna som vanligt under dagen), men det får jag jobba med under vintern. Annars gick det rätt så hyfsat att köra, tycker att jag kontrollerar bilen lite bättre än tidigare och hittar runt aningens lättare än förra gången. Det blev en liten förbättring ner till 1:38:59 och många varv på 1:39.XX.

Nu ska jag nog ställa av bilen och börja cykla till jobbet istället så bilen får vila lite. Bilen ska också få en ordentlig service trots att det egentligen bara är ett vanligt oljebyte som ska göras.

Edit:
Ett par XP8 höll bara 3 bankörningar tyvärr, så mina bromsar går nog lite varmt, beläggen är sopslut nu fram!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Iqbad skrev:
Rka skrev:

Om du menar den lilla insexskruven, så hjälper inte det så mycket.
Däremot kan jag rek. att du skiftar hö/vä topplagring vilket ger ca -3-3,5 grader camber.
Funkar utmärkt för bankörning, särskilt med r-däck
Tips är att försöka få tag i billiga 9,5X18 fälgar och köra typ 265 runt om..

Du har inte funderat på sänkfjädrar?
Med rätt hårdhet är det en billig och bra mod. för banköring.
iom att du sänker bilen lite, får du även mer camber bak.
Jag hade -2.5 utan camberstag.
Passa även på att kolla bärarmsbussningar vid nästa hjulinställning...


Hej Erik, tack för svar! Jag har funderat på att byta topplagring hö/vä, men jag var orolig för att -3 grader skulle bli för mycket med vanliga gatdäck? Vad tror du om det?

Jag velar lite om jag ska göra nåt med fjädrar och dämpare, vill helst inte att bilen ska bli så låg, men jag förstår ju att man får lite bättre förutsättninar för andra hjulvinklar.

Vad finns det egenltigen för lämliga fälgar som man kan få tag på som är 9,5x18? Finns det nån BMW originalfälg man kan få tag på som kan funka så man kan köra 265 runt om?



Jag vet fler som kör 265 på 9" fälgar och det funkar bra. BMW M3 18" fälgar bak är 9", dessa är rätt billiga också. Köp två set och sälj framfälgarna till någon som åker vanlig 3-serie.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



magnus428 skrev:
Iqbad skrev:
Rka skrev:

Om du menar den lilla insexskruven, så hjälper inte det så mycket.
Däremot kan jag rek. att du skiftar hö/vä topplagring vilket ger ca -3-3,5 grader camber.
Funkar utmärkt för bankörning, särskilt med r-däck
Tips är att försöka få tag i billiga 9,5X18 fälgar och köra typ 265 runt om..

Du har inte funderat på sänkfjädrar?
Med rätt hårdhet är det en billig och bra mod. för banköring.
iom att du sänker bilen lite, får du även mer camber bak.
Jag hade -2.5 utan camberstag.
Passa även på att kolla bärarmsbussningar vid nästa hjulinställning...


Hej Erik, tack för svar! Jag har funderat på att byta topplagring hö/vä, men jag var orolig för att -3 grader skulle bli för mycket med vanliga gatdäck? Vad tror du om det?

Jag velar lite om jag ska göra nåt med fjädrar och dämpare, vill helst inte att bilen ska bli så låg, men jag förstår ju att man får lite bättre förutsättninar för andra hjulvinklar.

Vad finns det egenltigen för lämliga fälgar som man kan få tag på som är 9,5x18? Finns det nån BMW originalfälg man kan få tag på som kan funka så man kan köra 265 runt om?



Jag vet fler som kör 265 på 9" fälgar och det funkar bra. BMW M3 18" fälgar bak är 9", dessa är rätt billiga också. Köp två set och sälj framfälgarna till någon som åker vanlig 3-serie.


Jag hade nog inte kört 265 på 9tum.. men det beror också helt på vilket däck du väljer, vissa är bredare än andra trots samma dimensioner. Risken med att köra för brett däck är att du får mycket rörelse i stommen och bilen kommer inte känns så direkt i instyrningen som den borde.. 9,5 tum tycker jag du ska ha om du ska köra 265

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Jag kör med fyra original 18 tums bakfälgar och 265-35/18 Kuhmo. Det funkar kanon och däcken slits helt jämnt och fint. Det beror ju också så klart på vilka vinklar man isf . Men visst, kanske 9,5 hade varit bra.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tack för alla svar om fälgar, jag håller lite koll på blocket om det kommer upp nåt som kan passa!

Jag har satt igång och börjat bygga en bromskylning. Jag valde att "kopiera" konceptet från achilles motorsport som hade en ganska enkel konstruktion då jag har något begränsade kunskaper i att bygga saker i metall.

Tillverkning av mall i papp, notera också ny CSL okhållare som köptes från leebmann24 till mycket billigare pris än BMW sverige.


Därefter kapning och svetsning:


Sedan provmontering på bilen:


Nu håller jag på att måla bromssköldarna svarta så de ska vara lite mer diskreta.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
En liten uppdatering. Jag har nu jobbat lite med bilen under juldagarna för att få den i form för nästa säsong.

Först har jag gjort en Inspection 2 på bilen, trots att det egentligen bara är dags för vanligt oljebyte. Ville vara helt säker på att allt är ok.
-Oljebyte 10W-60
-Byte kylarvätska (Gick väldigt smidigt med vacuum-pump, ingen luftning behövs efteråt).
-Byte av: Oljefilter, Luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Tänkte byta också servo-filtret, men det blir nog först nästa år.
- Byte tändstift
- Byte båda drivremmar (AC + Generator)
- Nytt batteri
- Ventiljustering samtliga ventiler. Ny packningar överallt.

Jag har förövrigt nu ett helt kit med ventil-shims, så om någon snäll M3 åkare behöver nån speciell storlek, hör av er till mig så kan vi säkert ordna det =)

-Byte växellådsolja
-Byte diffolja bak

Sedan satte jag igång och gå över bromsystemet. Jag har nu renoverat bromsarna fram med nya packningar och nya glidpinnar. Jag använder fortfarande mässingsbussningar för att minska snedslitaget. Har också monterat mässingsbussningar bak. Oken var faktisk ganska fina och inte speciellt rostiga, bilen går ju inte på vintrarna! Bromsvätska blev RBF600



Sedan har jag nu monterat nya CSL skivor, PFC-08 belägg och förstås CSL okhållare. Bromskylningen är färdigbyggd (bilder kommer lite senare). I efterhand så skulle jag byggt med 2.5 tums slang istället för 3-tums, det blev väldigt trångt att böja slangen runt krängningshämmaren på höger sida. Nu är slangen ganska ihoptryckt och antagligen inte större än 2.5 tums i alla fall!

Eftersom jag slitit mina däck snett under året så tänkte jag fixa bättre hjulvinklar. Jag har också i bakhuvudet att jag kanske ska köra med r-däck nästa år, och då känns kanske originalchassi lite klent. Där köpte jag en liten julklapp till bilen i form av ett Öhlins Road and Track!



Jag har också bytt topplagringar höger/vänster i förhoppning att få runt 3 grader i camber fram.

Vänster topplagring monterad på höger sida och roterad:


Höger topplagring monterad på vänster sida och roterad:


En M12 bult gick av när jag skulle montera bort de gamla dämparna (den som klämmer fast dämparen i spindeln) Det tog nästan 2 dagar att fixa detta och jag tvingades borra ur och gänga om hålet!

Bak köpte jag millways ställbara camberstag, har dock inte hunnit montera dom än.

Nu en fråga till er som kört mycket på bana tidigare med M3 E46, vad ska jag har för hjulvinklar? Jag tänkte ställa in den så den funkar OK med r-däck. Jag får väl förhoppningsvis runt 3 grader fram i camber, men vad bör jag ha i övrigt?

2.5 grader camber bak?
Neutral eller lite toe out fram?
Toe in bak?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Öhlins Road & Track thumbs up

Angående hjulvinklarna så beror det lite på hur du vill att bilen skall uppföra sig. Toe out kommer ge en ganska livlig bil som rör sig lätt, toe in kommer ge en riktningsstabil bil som är trivsam att köra till och från banan. Inte för mycket åt något håll dock (driver däckslitage).

2 grader camber bak kan nog räcka, man vill ju även att däcken skall få fäste för acceleration.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Iqbad skrev:
En liten uppdatering. Jag har nu jobbat lite med bilen under juldagarna för att få den i form för nästa säsong.

Först har jag gjort en Inspection 2 på bilen, trots att det egentligen bara är dags för vanligt oljebyte. Ville vara helt säker på att allt är ok.
-Oljebyte 10W-60
-Byte kylarvätska (Gick väldigt smidigt med vacuum-pump, ingen luftning behövs efteråt).
-Byte av: Oljefilter, Luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Tänkte byta också servo-filtret, men det blir nog först nästa år.
- Byte tändstift
- Byte båda drivremmar (AC + Generator)
- Nytt batteri
- Ventiljustering samtliga ventiler. Ny packningar överallt.

Jag har förövrigt nu ett helt kit med ventil-shims, så om någon snäll M3 åkare behöver nån speciell storlek, hör av er till mig så kan vi säkert ordna det =)

-Byte växellådsolja
-Byte diffolja bak

Sedan satte jag igång och gå över bromsystemet. Jag har nu renoverat bromsarna fram med nya packningar och nya glidpinnar. Jag använder fortfarande mässingsbussningar för att minska snedslitaget. Har också monterat mässingsbussningar bak. Oken var faktisk ganska fina och inte speciellt rostiga, bilen går ju inte på vintrarna! Bromsvätska blev RBF600



Sedan har jag nu monterat nya CSL skivor, PFC-08 belägg och förstås CSL okhållare. Bromskylningen är färdigbyggd (bilder kommer lite senare). I efterhand så skulle jag byggt med 2.5 tums slang istället för 3-tums, det blev väldigt trångt att böja slangen runt krängningshämmaren på höger sida. Nu är slangen ganska ihoptryckt och antagligen inte större än 2.5 tums i alla fall!

Eftersom jag slitit mina däck snett under året så tänkte jag fixa bättre hjulvinklar. Jag har också i bakhuvudet att jag kanske ska köra med r-däck nästa år, och då känns kanske originalchassi lite klent. Där köpte jag en liten julklapp till bilen i form av ett Öhlins Road and Track!



Jag har också bytt topplagringar höger/vänster i förhoppning att få runt 3 grader i camber fram.

Vänster topplagring monterad på höger sida och roterad:


Höger topplagring monterad på vänster sida och roterad:


En M12 bult gick av när jag skulle montera bort de gamla dämparna (den som klämmer fast dämparen i spindeln) Det tog nästan 2 dagar att fixa detta och jag tvingades borra ur och gänga om hålet!

Bak köpte jag millways ställbara camberstag, har dock inte hunnit montera dom än.

Nu en fråga till er som kört mycket på bana tidigare med M3 E46, vad ska jag har för hjulvinklar? Jag tänkte ställa in den så den funkar OK med r-däck. Jag får väl förhoppningsvis runt 3 grader fram i camber, men vad bör jag ha i övrigt?

2.5 grader camber bak?
Neutral eller lite toe out fram?
Toe in bak?



Hmm. Rätta mig gärna om jag har fel men ska inte topplagringarna vridas ett steg så att dämparstången hamnar mot motorn/mitten?
Kan inte BMWs framvangnsgeometri men i andra fall är ju detta det normala för att få mer camber
Som på bilden blir det ju mer caster i alla fall.

Ps. Klart du ska åka R-däck nästa säsong. Då blir det på riktigt...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



De bästa julklapparna får man köpa själv.

_________________
Marcus Marklund
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Öhlins Road & Track thumbs up

Angående hjulvinklarna så beror det lite på hur du vill att bilen skall uppföra sig. Toe out kommer ge en ganska livlig bil som rör sig lätt, toe in kommer ge en riktningsstabil bil som är trivsam att köra till och från banan. Inte för mycket åt något håll dock (driver däckslitage).

2 grader camber bak kan nog räcka, man vill ju även att däcken skall få fäste för acceleration.


Ok, tack för input! Jag vet inte riktigt vad camber bak är original? Den har slitit ganska jämt på bakhjulen under förra säsongn, så jag är antagligen inte allt för långt borta med vinklarna bak.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
jonne skrev:


Hmm. Rätta mig gärna om jag har fel men ska inte topplagringarna vridas ett steg så att dämparstången hamnar mot motorn/mitten?
Kan inte BMWs framvangnsgeometri men i andra fall är ju detta det normala för att få mer camber
Som på bilden blir det ju mer caster i alla fall.

Ps. Klart du ska åka R-däck nästa säsong. Då blir det på riktigt...


Jag har flyttat in center på stången ungefär 10mm från hur det var original. Det går att få in den ännu mer, på det sätt som du beskriver men då får man typ 5 graders camber, det blir väl lite mycket antar jag?

Jag hittade denna bild som någon gjort tidigare, det verkar stämma med det som jag mätt upp:


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Okej,då är jag med.
Ja fem grader är ju kanske lite väl bra om du ska åka gata också.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
jonne skrev:
Okej,då är jag med.
Ja fem grader är ju kanske lite väl bra om du ska åka gata också.


Jonne, BTW, har du ingen tråd om din fina 240?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Ok, idag fick jag äntligen nya bultar för att "spänna" fast dämparna i spindeln. Nu kunde jag för första gången sänka ned bilen fram och kolla hur det såg ut.

Ställde först in fjädrarna precis enligt Öhlins rekommendationer, men bilen blev väldigt låg och det såg både fult ut (i mina ögon) och det var ganska lite fjädringsväg kvar. Enligt dokumentationen så ska bilen bara bli 20mm lägre jämfört med original. Nu glömde jag tyvärr att mäta ordentligt när jag hade original dämpare, men en snabb googling gav att bilen var ungefär 30-35mm lägre än original.

Jag bestämde mig snabbt för att försöka höja upp bilen, jag vill ju egentligen inte ha den så mycket lägre utan vill att den ska kränga lite mindre och ligga bättre på vägen. Jag höjde nu till max på fjäderförspänningen och bilen blev då ungefär 10 mm högre. Nu ligger jag på 66cm från marken till toppen av framskärmen. Avståndet från center på hjulet till skärmkanten är runt 33.5cm, vilket jag förstått ska vara OK höjd för bankörning. Jag är lite anti mot sänkta bilar, men jag antar att jag får leva med detta. Hoppas nu bara att den inte skrapar i när jag kör på grusvägen utanför mitt hus!

Så här ser den ut nu fram:


En något ovetenskapling camber mätning gav: -1.8 grader på ena sidan och -2.5 grader på andra sidan.




Jag är ganska säker på att jag har båda topplagringarna i det "inre" läget, men jag får kanske lyfta sidan som bara har -1.8 grader och dubbelkolla. Nu har jag i och för sig inte kunnat köra bilen nåt mellan inställningarna så det är ju möjligt att den inte har satt sig riktigt också.

När jag får tid så ska jag ge mig på att byta bak också. Bara så jag kommer ihåg det för framtiden så är originalhöjd bak:

Höger: Center / Golv: 37cm / 69cm
Vänster Center / Golv: 36.5cm / 68.5cm

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Saknar min gamla m3a när jag läser din tråd....

Angående hjulvinklar så körde jag -3,25 grader camber fram och 1mm (eller var det grad?) toe out... saaaanslöst mycket grepp i framvagnen och styrde in som en gud.
Skicka sms på en spårig och kurvig väg är dock inte att rekommendera då
Men jag tycker absolut du ska köra med tou out fram!
Bak e jag ganska hundra på att jag hade lite tou in, provade med -2 grader camber bak... men då sladdade det på tok för mycket så körde på -2,5 sen.
Med den setupen blev min bil i mina ögon perfekt, understyrde aldrig utan man kunde lätt balansera ut rumpan på sladd om man ville.

Angående 265or och 9" fälgar så funkar det utmärkt med kumhos, ligger perfekt och ingen snedslitning - precis som kenny skrivit ovan

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Iqbad skrev:
jonne skrev:
Okej,då är jag med.
Ja fem grader är ju kanske lite väl bra om du ska åka gata också.


Jonne, BTW, har du ingen tråd om din fina 240?



Ja du,bra fråga. Antar att det är en kombination av lathet och ointresse / okunskap att sitta o pilla vid datorn.

Men det kanske kommer en dag...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Saknar min gamla m3a när jag läser din tråd....

Angående hjulvinklar så körde jag -3,25 grader camber fram och 1mm (eller var det grad?) toe out... saaaanslöst mycket grepp i framvagnen och styrde in som en gud.
Skicka sms på en spårig och kurvig väg är dock inte att rekommendera då
Men jag tycker absolut du ska köra med tou out fram!
Bak e jag ganska hundra på att jag hade lite tou in, provade med -2 grader camber bak... men då sladdade det på tok för mycket så körde på -2,5 sen.
Med den setupen blev min bil i mina ögon perfekt, understyrde aldrig utan man kunde lätt balansera ut rumpan på sladd om man ville.



Du får skaffa dig en ny M3:a vetja! =)

Det låter bra med mindre understyrning! Jag vill ju att bilen ska bli lite snabbare på bana, men samtidigt vill jag inte att vardagsegenskaperna försvinner helt. Jag funderar på om jag kanske ska köra neutral toe fram som en kompromiss, och sedan original toe in bak.

Jag har i alla fall monterat Öhlins kitet bak också, det var ganska enkelt att montera, och bak gick det faktisk att höja nästan till original om man ville. Jag sänkte den dock så det skulle matcha med höjden fram.

Höjden bak är nu: (vänster och höger lika)
Center / Golv: 34.5cm / 66cm, alltså ungefär en 25mm sänkning.

Det ser nu ut så här:


Nu återstår egentligen bara att fixa camber bak. Jag har köpt camberstag, men det visade ju sig vara en PITA att montera dessa. För att få ut de gamla och få in de nya inre bultarna måste man ju fan losse på hela diffen! Jäkla dålig konstruktion. jag är inte så jättesugen på att göra detta då jag tycker bilen står dåligt när den är upplyft på pallbockar.

Fråga: Hur mycket camber kan man få med original stag och 25mm sänkning?

Jag funderar på att kanske skjuta upp monterandet av dessa stag till nästa vinter då jag ändå ska montera ner diffen.

Jag har fixat nu också så att jag har lite mer än 2 grader negativ camber på båda sidorna fram, pinnbultarna var inte i inre läget helt på vänstra sidan.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Nej. Jag tycker du ska ett djupt andetag och plocka ner diffen i all fall. Tiden fram till sommaren finns ju och jag tror du kanske kommer ångra dig efter en banträff om det visar sig att du behöver ha den extra justermånen.
Och så har du ju monterat allt du köpt och tänkt få på bilen till säsongen.
En riktig fyrhjulsinställning på detta så blir det fint.

Kör på thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Iqbad skrev:
E.Svensson skrev:
Saknar min gamla m3a när jag läser din tråd....

Angående hjulvinklar så körde jag -3,25 grader camber fram och 1mm (eller var det grad?) toe out... saaaanslöst mycket grepp i framvagnen och styrde in som en gud.
Skicka sms på en spårig och kurvig väg är dock inte att rekommendera då
Men jag tycker absolut du ska köra med tou out fram!
Bak e jag ganska hundra på att jag hade lite tou in, provade med -2 grader camber bak... men då sladdade det på tok för mycket så körde på -2,5 sen.
Med den setupen blev min bil i mina ögon perfekt, understyrde aldrig utan man kunde lätt balansera ut rumpan på sladd om man ville.



Du får skaffa dig en ny M3:a vetja! =)

Det låter bra med mindre understyrning! Jag vill ju att bilen ska bli lite snabbare på bana, men samtidigt vill jag inte att vardagsegenskaperna försvinner helt. Jag funderar på om jag kanske ska köra neutral toe fram som en kompromiss, och sedan original toe in bak.

Jag har i alla fall monterat Öhlins kitet bak också, det var ganska enkelt att montera, och bak gick det faktisk att höja nästan till original om man ville. Jag sänkte den dock så det skulle matcha med höjden fram.

Höjden bak är nu: (vänster och höger lika)
Center / Golv: 34.5cm / 66cm, alltså ungefär en 25mm sänkning.

Det ser nu ut så här:


Nu återstår egentligen bara att fixa camber bak. Jag har köpt camberstag, men det visade ju sig vara en PITA att montera dessa. För att få ut de gamla och få in de nya inre bultarna måste man ju fan losse på hela diffen! Jäkla dålig konstruktion. jag är inte så jättesugen på att göra detta då jag tycker bilen står dåligt när den är upplyft på pallbockar.

Fråga: Hur mycket camber kan man få med original stag och 25mm sänkning?

Jag funderar på att kanske skjuta upp monterandet av dessa stag till nästa vinter då jag ändå ska montera ner diffen.

Jag har fixat nu också så att jag har lite mer än 2 grader negativ camber på båda sidorna fram, pinnbultarna var inte i inre läget helt på vänstra sidan.


Justera toe kostar ju som tur e inte många kronor så det e bara att du provar dig fram Prova lite toe-out och tycker du det e helt åt helvete i vanliga trafiken e det ju bara å skruva tillbaka

Få dit "camberstagen" e ett helvete... Köp nya "justerbultar på bmw, kostar typ 25kr/st. Det och sen med din sänkning så borde -2 grader bak inte vara några problem.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Nu är bilen påställd och besiktigad utan anmärkning. Jag har också lämnat in den på hjulinställning. Det blev inte helt så som jag tänkt det då jag tor dom missuppfattat lite skillnaden mellan grader och gradminuter.

Det ser i alla fall ut så här:
Fram:
Camber: -2.8 grader / -2.97 grader
Toe out: 0.18 grader / 0.2 grader

Bak:
Camber: -1.8 grader / -2.05 grader
Toe in: 0.15 grader / 0.15 grader

Jag ville egentligen ha 0.1 grader toe out fram, men jag tror dom har misstolkat det som typ 0 grader och 10 gradminuter som är närmare ~0.17 grader kanske. hade inte tid att räkna igenom allt när jag hämtade bilen och nu är det väl försent.

Jag har testat lite olika inställningar på öhlinsdämparna, och i styvaste läget är bilen väldigt stötig och jobbig, jag får typ ont i ryggen av att åka i den. Typ 10-15 klick från styvaste läget (av 30) så känns den däremot väldigt bra och är inte jobbig att åka med på gata. Nu återstår det att se hur den upplevs på bana, måste bara hitta nån bankörning att åka på!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande