Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19 besök senaste veckan (45702 totalt)
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Stiligt projekt, kan nog bli klart intressant med k20-rova!

Har själv haft lite funderingar på en prelude, men funderade på f20 och rwd

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Tack för att ni säger det grabbar.
Man får som sagt inte stirra sig blind på svaren det har ni rätt i, utan man får kolla in antalet besök i tråden istället

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Nya däcken för 2017 har kommit. (För mig alltså, de är ingen nyhet med V70A K61)



Frågan är nu om jag behöver nya fälgar?
Nuvarande är 15x6,5" med Toyo R888 205/50-15 (Till höger)
Samma fälg med 205/50-15 Kumho V700 (Till vänster)



Kumho ser ut som att de ogillar det bulkiga som blir med 6,5" bredd.
Så jag funderar på om det ska beställas 15x8" fälgar istället?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Hade blivit mycket bättre med 8", helt klart värt det om du frågar mig!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



till 888or tycker jag har sina smärtgränser såhär
195-205 till 6,5"
205-215 till 7"
215-225 till 8"

sen är ju olika däck lite olika breda, så V70A kan mycket väl behöva 8" till 205or...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja däcken skulle må bra av bredare fälgar.
Jag tyckte att 7" fälg var för smalt för 195/50 R888

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Daugaard skrev:
Frågan är nu om jag behöver nya fälgar?



Kumho ser ut som att de ogillar det bulkiga som blir med 6,5" bredd.
Så jag funderar på om det ska beställas 15x8" fälgar istället?


Hallå Emil!

Svaret på den frågan är utan tvekan ja!

Eller snarare - vill du få ut den prestanda däcket kan ge är 6,5 tum alldeles för smal fälg till ett 205/50R15 R-däck (oavsett modell) och kanske särskilt till ett V70A.

Den generella erfarenheten är att V70A gillar relativt breda fälgar så 8,0x15" till ett 205/50R15 är ett bra val (finns även de som provat åka dem på 8,5-9,0 tums fälgar med bra resultat).
Om du åker 205/50R15 på dina 6,5" fälgar kommer du i kurvor inte använda hela däckets bredd då fälgen inte stöttar däcket tillräckligt. Risken för ojämnt slitage ökar också (däckets formförändring vid kurvtagning blir större på en smal fälg).

Jag vet att många i Honda-världen är lite besatta av fälgars vikt men för prestanda i kurvor är det viktigare att däcket får ordentligt stöd av fälgen än att den är så lätt som möjligt.
(Ska du bara åka rakt fram funkar det säkert med 6,5"... )

Mvh
Martin
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Verkar ju inte bättre än att man får beställa fälgar då...

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Fälgar är beställt nu thumbs up

Börjat skruva ihop bakbromsarna med den nya setupen.
Bromsskivor från Jazz Hybrid -13 och original-ok utflyttade med spacers gjorda av Folke på RoF Teknik







Som synes så använder jag inte hela skivans yta men det är mer massa som kan absorbera värme och det viktiga är att bromsarna är ändrade så att SFRO blir glada när jag besiktar med nya motorn sen. (Jag har diskuterat denna setup med SFRO och fått svar att det bör funka)(Det är ju inte mindre yta för beläggen än tidigare)

Funkar det inte får jag kolla på en annan variant, men det är klurigt med uppgradering av bakbromsar för det är så få som gör det.

Väntar nu bara på belägg så är bilen körklar för årets banpremiär på Mantorp.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Ser bra ut!

Vad blev det för fälgar?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
robber skrev:
Ser bra ut!

Vad blev det för fälgar?


Hur kul är det om jag bara skriver det rakt ut innan jag har bilder?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Daugaard skrev:
robber skrev:
Ser bra ut!

Vad blev det för fälgar?


Hur kul är det om jag bara skriver det rakt ut innan jag har bilder?


Hur kul är det med teaser utan bilder?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Det blev konstaterat att jag behövde nya fälgar så här kommer det bilder.









Fitment on point! Det blev sjukt bra!







_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278




_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Fälgarna blev så himla rätt till din bil!

Karossen ser så låg ut fram på dessa bilar att man nästan kan tro att motorn sitter bak.

De där Bil & Industribroms i Bromma -på ett ungefär vad får man ge för renovering av ett par ok?
Kommer den silvervita bilen bli den du tar genom SFRO?, eller är det ff den röda som gäller inför det?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Fälgarna blev så himla rätt till din bil!

Karossen ser så låg ut fram på dessa bilar att man nästan kan tro att motorn sitter bak.

De där Bil & Industribroms i Bromma -på ett ungefär vad får man ge för renovering av ett par ok?
Kommer den silvervita bilen bli den du tar genom SFRO?, eller är det ff den röda som gäller inför det?


Ja dom passade riktigt bra så jag är jävligt nöjd

Lägsta huvlinjen som fanns -88 även inräknat bilar med mittmotor thumbs up

Jag tror att det landade på typ 3k för 2st 2-kolvsok och ett bak-ok med handbroms.

Typ alla delar från den "vita" ska över till den röda så den kommer vara trefärgad men det viktiga är ju att den är snabb

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Kinnekulle avklarades 1/5 med en bästa tid på 1.04,32 MEN en virtual best på 1.01,35!!
Jag tror att jag vet var jag kan kapa 1 sekund nu när jag har synat loggen från Harrys.



Mer info om helgen kommer senare.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Mera Kullen



Och nu även MANTORP!


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Inget har gjorts sedan förra körningen, jag har bara inväntat årets för mig sista körning tillika karossens sista körning.

Bavaria Racing anordnade trackday dagen innan Fordklubben så jag tänkte köra på båda dagarna. Massor med körning med andra ord.

Utvärdering "Nya Gelleråsen"
Nya asfalten och nya kurvan har gjort massor med skillnad!
Ojämnheterna i och efter första kurvan (Trösen) är helt borta och det går att gena ganska gött med ena hjulparet på insidan av curbsen. Inbromsningen vid Ejes är bättre och utan ojämnheter efter krönet, dock fortfarande ojämnt innan krönet även om det är mindre än förut.
Nya kurvan ska vara bättre för motorstarkare bilar (ca 1 sekund snabbare än gamla kurvan) men den passade mig bättre än den gamla och jag hade lättare att hitta spår.

Körningen:
Bilen kändes stabil och med något högre tryck i framdäcken än tidigare (Kinnekulle) så såg däckslitaget betydlig bättre ut. Kinnekulles långa höger "Kvarnen" äter vänster fram med en skum slitagebild. Varmtrycket nu var 2,35 fram och 2,0 bak, tidigare har jag haft 2,0 fram och bak.
Förra året hade jag Toyo R888 GG i år Kumho V70A K61, bara där är det ca 1 sekund per varv enligt de flesta test jag sett.
Förra årets bästa tid va 1:23,72 dagens bästa tid blev 1:20,94 vilket jag är grymt nöjd med! :cool:

Här kommer två videos från dagen.




Bavaria Racing har även en Time Attack serie som tillåter annat än BMW så jag tänkte att den kan det va kul att komma sist i men det gick tyvärr inte.


Jag hade chansen att göra en corner weight tack vare Fredrik Skoghag som ställt upp sin SMA-buss i depån.
Resultatet är helt ok tycker jag. Nu ska det i ny motor som väger mer så det blir ändå till att göra om, men kul att se.


Det dåliga vädret på Fordklubbens körning och faktumet att det gick så bra på lördagen gjorde att jag avstod körningen med Fordklubben.

Nu ska det bli karossbyte och ny motor

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Senaste uppdateringen är från Juli 2017 och fram till den 23/2-18 hade jag inte gjort ett skit!
Sista januari sa jag upp mig utan att ha ett jobb och planen blev att sluta sista april. Så blev det inte när jag väl hittade ett jobb så slutdatum blev 2/3. Jag har alltid haft bilen på jobbet så nu blev det bråttom!

23/2 såg bilen ut så här.


Med hjälp av de mest hjälpsamma vänner jag har började rivandet av vita bilen.
Efter 23e såg bilen ut så här.


24e hämtas röda bilen och körs till jobbet.


25e rivs bakvagnen och den nya monteras nästan klart.
Bilen är i ett grymt skick ur rostsynpunkt. Funderar fan på att flytta till Gotland.
30 år gammal och 20000 mil men det märks inte.


(Väldigt mycket kalk dock)




26e vilodag (hämtar barnen på förskola och skola)

27e görs bakvagnen klart, vi börjar med framvagnen och lite karossdelar.


28e fortsätter med montering av framvagn och karossdelar.



1a hämtas vita bilen och körs på skroten med det mesta från den röda som inte skall sparas.



Sen fortsätter vi med att riva ur onödig inredning för att kunna montera stolar.




Mätarhuset byts ut så ABS-Lampan försvinner och blinkersindikatorerna fungerar.
Vi konstaterar att spolningen till framrutan inte funkar men gamla bilen är redan pressad på skroten... Typiskt mig att missa något sådant. Solskydden skulle jag också behövt spara men det missade jag.

2a åker till Biltema och hittar en lämplig spolarpump. Monterar den och asgamla vinterdäck och kör bilen till besiktning.


Blanka papper och 2 år till nästa besiktning! Woop woooop!!


Kör bilen till nya jobbet


3/3 in i värmen


7 dagar 7 vänner 100h så var det klart.
Grymt stort tack till alla inblandade!!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Underbart!
Detta gjordes riktigt bra och så"nice att skruva ut saker som inte är rostade.
Sanslöst fin i plåten denna rackare, du får vara försiktig då detta lär vara den friskaste karossen i detta rike.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19 besök senaste veckan (45702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande