Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
4 besök senaste veckan (84976 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
_


Föreslagna förändringar i reglementet kommer innebära att jag inte får köra med SPVM i min bil i nuvarande skick efter 2016.

Jag har tidigare fått höra att "ingen bil som idag är godkänd ska tvingas ut", t ex genom en dispens som gäller så länge dagens ägare behåller bilen, men det gäller tydligen inte i SPVM.

Vad gäller i MSCC KM?

Samma, eller kommer jag att få fortsätta köra även efter 2016?

_

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Hej Dennis,

inget är beslutat än i MSCC. Däremot är reglementet sedan ett år tillbaka helt likställt med SPVM's och det ska finnas bra välmotiverade skäl för att inte ha det så. Det finns väl inget som tvingar dig ut ur serien varken SPVM eller ev MSCC, utan du blir uppmanad att bygga tillbaka vissa av dina modifieringar för att fortsätta köra. Hoppas att du har delarna kvar för vi vill inte att folk ska sluta köra utan tanken är att locka fler in i serien och samtidigt behålla Roadsport's grundtanke med en hög säkerhetsnivå.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Hej Dennis,

inget är beslutat än i MSCC. Däremot är reglementet sedan ett år tillbaka helt likställt med SPVM's och det ska finnas bra välmotiverade skäl för att inte ha det så. Det finns väl inget som tvingar dig ut ur serien varken SPVM eller ev MSCC, utan du blir uppmanad att bygga tillbaka vissa av dina modifieringar för att fortsätta köra. Hoppas att du har delarna kvar för vi vill inte att folk ska sluta köra utan tanken är att locka fler in i serien och samtidigt behålla Roadsport's grundtanke med en hög säkerhetsnivå.


Hej Magnus och tack för ditt svar!
Tvinga är ett starkt ord så jag ska förklara vad jag menar.

Min bil är den enda(?) med 1,6-liters motor som någorlunda kan hävda sig i Roadsport C.
I SPVM innebär det inte pallen, men placering runt 5-10.

När jag började tävla med bilen för ca 10 år sedan var det annorlunda, så i sakta mak har jag lättat bilen allt mer.

De lättningar som gett mest per krona är utan tvekan byte till plastdörrar och lättare strålkastare. Bytet till plastdörrar väckte frågan om säkerhet, vilket slutade med att jag satte in en svetsad fullbur med dubbla dörrsträvor.
Det ger en säkerhetsnivå som är överlägsen originaldörrens vars "dörrbalk" är en tunn bockad plåt...

Dessvärre gav det också 30 kg extra vikt, vilket ganska väl motsvarar den vikt jag sparade med plastdörrarna.

Om jag nu ska sätta tillbaks originaldörrarna (jag har dem kvar) - och strålkastarna - blir det ytterligare 40 kg, vilket blir dödsstöten för tävlande - med 1,6-liters motor. 950 kg / 116 hk går bara inte och särskilt mycket mer att lätta finns inte.

Då återstår det jag gjort till en princip att undvika: byte till större motor.

Jag har svårt att se hur det passar bättre in i Roadsport än att skruva dit ett par andra dörrar och strålkastare? Hur lockar det fler till serien? Är det mindre "kostnadsdrivande"?

Det andra alternativet är förstås att sluta tävla i Roadsport.

Jag har inte bestämt mig än; det kan förstås bli så att jag byter motor - trots att det blir en stor kostnad, men det krävs inte mycket fantasi för att se ett scenario där man om några år kommer på att motorbyte minsann inte är Roadsport...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Martin.N
Malmö
Här sen Aug 2012
Inlägg: 27



Hej!

Var hittar man de föreslagna ändringarna? Jag sitter precis och letar efter andra lampor än original till min Miata 1.6 för att få ner vikten.

Mvh
Martin

_________________
Martin Nihlén
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Martin.N skrev:
Hej!

Var hittar man de föreslagna ändringarna?

Mvh
Martin


Kontakta Magnus Bengtsson som håller i reglementsarbetet för SPVM. (Han finns även här på forumet.)

Som jag förstått det är ändringarna i reglementet främst riktade mot att gå lite tillbaka mot "Road" och lite mindre "Sport" (eller "Modsport light").
Förhoppningsvis ger ändringarna också lägre instegströskel till klassen.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Martin G skrev:
Martin.N skrev:
Hej!

Var hittar man de föreslagna ändringarna?

Mvh
Martin


Som jag förstått det är ändringarna i reglementet främst riktade mot att gå lite tillbaka mot "Road" och lite mindre "Sport" (eller "Modsport light").
Förhoppningsvis ger ändringarna också lägre instegströskel till klassen.


Ta en titt på toppbilarna i C... är det dörrar och strålkastare som är nyckeln?
Den låga instegströskeln finns redan, men då måste man förstås köra MX-5a (MX-5 CUP standard).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Ett av problemen med reglementet är att de som föreslår ändringar själv kör efter reglementet

Tydliga spår i reglementesförändringarna genom åren syns tydligt

Brogren = Sevenbilar
Niklas Falk = Miatabilar
Magnus Bengtsson = Corvette

Problemet blir att det blir väldigt enögt då reglementesgubbarna tänker, man snöar in på vissa detaljer men sväljer stora ändringar med hull och hår

Ta exemplet med Dennis bil, man tvingar honom att byta motor om han skall åka vidare med sin 1.6a

Man kan ju förstås köpa en bil med 1.8a och slippa dessa problem Dennis

I mitt eget fall så skall man lägga på 23 kilo för att jag har 4 ventiler i stället för 2
Reglementet har inte visat nån skillnad mellan 2 och 4 ventiler i minst 8 år, skulle en fyrventilare helt plötsligt lämna 7 hk mer dvs samma som en insprutningsmotor

I reglementet talas om att det inte skall vara fördyrande, att byta ut mina förgasare, bränsletrycksregulator, bränslepump, bränslesystem samt motorstyrsystem kostar minst 30000 kronor plus alla inställningskostnader kanske upp mot 10000 kronor summa 40000 kronor

Man talar om att det är otidsenligt att åka förgasare på en fyrventilsmotor, vad kan mer vara otidsenligt på en Roadsportbil??, glödlampor i stället för H4 eller Xenon lampor, fast ratt i stället för avtagbar, listan kan säkert göras lång

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Bengt Metz skrev:

Ta exemplet med Dennis bil, man tvingar honom att byta motor om han skall åka vidare med sin 1.6a

Man kan ju förstås köpa en bil med 1.8a och slippa dessa problem Dennis
/ Bengt Metz


Ja, och det är ju inte kostnadsdrivande...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Dennis Kullman skrev:
Den låga instegströskeln finns redan, men då måste man förstås köra MX-5a (MX-5 CUP standard).


Det är många som funderar på att bygga tillbaka alternativt byta bil för att kunna köra Standardklassen istället för Modifierad.
Detta pga den stora investering som krävs för att vara konkurrenskraftig.
Kan ju också vara en indikation på att Roadsport har skenat iväg lite för långt...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Reglerna är lite tokiga på många sätt i roadsport

MEN fullt startfält i C på SSM och Falkenberg visar ju på att nått är rätt! Och ändra vinnande recept ska man vara försiktig med.

Vad vill man åstakomma med regelförändringarna? Vad är målet?

Om man vill att dörrar ska vara orgnial för att höja säkerheten förstår jag, men lysen? Ska NA miatorna åka med popusen uppe om det regnar

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
TPR skrev:
Dennis Kullman skrev:
Den låga instegströskeln finns redan, men då måste man förstås köra MX-5a (MX-5 CUP standard).


Det är många som funderar på att bygga tillbaka alternativt byta bil för att kunna köra Standardklassen istället för Modifierad.
Detta pga den stora investering som krävs för att vara konkurrenskraftig.
Kan ju också vara en indikation på att Roadsport har skenat iväg lite för långt...


Jag har redan erbjudit min fru att byta bil, men hon vill inte byta sin standard NBFL mot min...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Reglerna är lite tokiga på många sätt i roadsport

MEN fullt startfält i C på SSM och Falkenberg visar ju på att nått är rätt! Och ändra vinnande recept ska man vara försiktig med.

Vad vill man åstakomma med regelförändringarna? Vad är målet?

Om man vill att dörrar ska vara orgnial för att höja säkerheten förstår jag, men lysen? Ska NA miatorna åka med popusen uppe om det regnar


Dörrarna handlar inte (längre...) om säkerhet utan om att det inte är "Roadsport"...

Jag håller med om att något ändå är rätt! Det är ganska fantastiskt att C ökat från 2-3 bilar till nästan 40 på några år! thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Dennis Kullman skrev:
Tobias Nyström skrev:
Reglerna är lite tokiga på många sätt i roadsport

MEN fullt startfält i C på SSM och Falkenberg visar ju på att nått är rätt! Och ändra vinnande recept ska man vara försiktig med.

Vad vill man åstakomma med regelförändringarna? Vad är målet?

Om man vill att dörrar ska vara orgnial för att höja säkerheten förstår jag, men lysen? Ska NA miatorna åka med popusen uppe om det regnar


Dörrarna handlar inte (längre...) om säkerhet utan om att det inte är "Roadsport"...

Jag håller med om att något ändå är rätt! Det är ganska fantastiskt att C ökat från 2-3 bilar till nästan 40 på några år! thumbs up

Om det inte är Roadsport så kanske man ska börja med att återinföra kravet på besiktning en bil som går på släp till och från tävlingar och aldrig är laglig på väg är definitivt inte "roadsport", utan mest "sport"

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Med tanke på att "besiktning" som resulterar i uppdatering av data i bilregistret inte nödvändigtvis påverkar skillnaden från en Modsportbil med påtejpade lampor så finns det ett behov att speca lite själva.
Allt som kan slinka igenom en besiktningshall (om nu bilen ens varit där) behöver ju inte vara på det vis som vi vill.

Med tanke på (avsaknad av) klassbesiktningsorganisationen så gäller det att hitta små lättkollade saker vilka får följdeffekter att fler saker backas lite i den visuella modifieringsgraden.
Jo, det är just det visuella som är skillnaden mellan Modsport och Roadsport, cylindervolymen är det inte så många som ser.

och det är inte bara _DIN_ (riktat till vem som helst) bil som påverkas. Det finns gott om andra bilar än Miator som har dörrar och huvudstrålkastare som man kan vilja modifiera för att det är skoj.

Att det är kostnadsdrivade att börja med fel bil och sen modifiera den mot nåt ouppnåeligt, det är väl ingen nyhet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Med tanke på att "besiktning" som resulterar i uppdatering av data i bilregistret inte nödvändigtvis påverkar skillnaden från en Modsportbil med påtejpade lampor så finns det ett behov att speca lite själva.
Allt som kan slinka igenom en besiktningshall (om nu bilen ens varit där) behöver ju inte vara på det vis som vi vill.

Med tanke på (avsaknad av) klassbesiktningsorganisationen så gäller det att hitta små lättkollade saker vilka får följdeffekter att fler saker backas lite i den visuella modifieringsgraden.
Jo, det är just det visuella som är skillnaden mellan Modsport och Roadsport, cylindervolymen är det inte så många som ser.

och det är inte bara _DIN_ (riktat till vem som helst) bil som påverkas. Det finns gott om andra bilar än Miator som har dörrar och huvudstrålkastare som man kan vilja modifiera för att det är skoj.

Att det är kostnadsdrivade att börja med fel bil och sen modifiera den mot nåt ouppnåeligt, det är väl ingen nyhet.


Niklas, jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men är fortfarande inte säker på vad du egentligen vill få fram...
Vilka är "vi"?
Vill "vi" ersätta meningsfulla kontroller med lätta?

Började jag (exempel) med fel bil eller har reglemente och tolkning av det gjort rätt bil till fel bil?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Rossi
Bjärred
Här sen Aug 2011
Inlägg: 13



Undertecknad anser det finns måånga anledningar till att Roadsport C har 'ballat' ur. Själv har jag följt klassen i ett tjugo- (20!) tal år och tittar Ni tillbaka på tidsskillnader mellan A vs B och B vs C på olika banor genom åren så förstår Ni. Något har gått otroligt snett när en C-bil spöar alla B bilar och klämmer sig in i mitten i A gänget.

Man behöver inte var så mycket ingenjör för att förstå att något är fel och att klassen blivit mer än 'Modsport light'. Youtube avslöjar oxå ganska mycket tycker jag, med varvtal som överstiger vida vad någon std-motor borde klara av och att sen väga in den lättade bilen som omodifierad, lämnar en del tvivel. Det förklarar kanske dock race-tiderna som är verklighet idag enligt ovan.

Ja - jag är förmodligen en otroligt dålig förlorare men det är liksom inte roligt längre när det spekuleras som det gör och definitivt inte kostnadseffektivt och sannerligen ingen instegsklass som attraherar - förutom möjligen, som Ni beskriver, att köra standardklassen (om den kommer att kontrolleras seriöst).

Snälla ansvariga - gör klassen (Roadsport C) till det, det en gång var!!

_________________
Anders Johansson
MGF
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hej,

Vill först gärna beskriva processen fram till Falkenberg Classic.
Under både Mantorp och Kinnekulle så har klassrepresentanter och regelgruppen träffats för att diskutera kommande regler (MX-5 ordf var dessutom med på sändlistor pga volymen av Miatabilar inom Roadsport), vilket sedan legat till grund för det regelförslag som blev utskickat till samtliga serieanmälda under SSM. Samtliga serieanmälda fick möjlighet att studera förslaget i lugn och ro och komma med synpunkter utan att riskera bli undanskuffade i verbala diskussioner som annars lätt kan bli fallet.
För dem som inte var serieanmäld så lades information ut om att förslaget kunde skickas ut till den som så önskade. Sammantaget kan jag konstatera att vissa har utnyttjat sin möjlighet att framföra synpunkter, andra inte. Dock skall sägas att inkomna kommentarer lyfter en möjlig konsekvens som måste tas i beaktande. Och där är vi nu och längre fram i höst är ambitionen att förslaget är avvägt, slutjusterat och färdigt för inlämning till SBF

Vid sidan av säkerhetsrelaterade frågor eller regelfrågor kopplat till att tävla med gatregistrerad sportbil så kan prestandajämförelse föranleda justering, vilket av olika skäl inte alltid uppskattas av den som eventuellt drabbas. Syftet har dock aldrig varit att slå ut bilar/bilmodeller utan tvärtom öka möjligheterna att hitta ett koncept som kan passa den egna bilen och då från en något lägre utgångspunkt än den nuvarande. Därför finns bland annat förslag på standardmotoreffekt helt utan några tillägg, som ett exempel. Martin G har en god beskrivning av tankesättet.

Till den som säger att nuvarande reglemente är optimalt och påvisar x volym av ett märke/modell som bevis för sin tes eller framgångsfaktor, tycker jag skall fundera på om det verkligen är ett bra tecken att A eller C nästan kan liknas vid märkesklass? B har bäst blandning och funkar i den meningen bättre än de övriga två.


Ps,
Bengt; När man pekar finger mot någon betyder det ofta tre fingrar mot en själv.
tycker du skall fundera på innebörden av att peka finger som du gör med ditt påstående att jag personligen bedriver någon form av häxjakt mot dig.
Även om du inte håller med så försöker jag tillsammans med övriga i regelgruppen faktiskt åstadkomma något i ett större perspektiv än det som borde vara till gagn för egna jaget/bilen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Rossi skrev:
Undertecknad anser det finns måånga anledningar till att Roadsport C har 'ballat' ur. Själv har jag följt klassen i ett tjugo- (20!) tal år och tittar Ni tillbaka på tidsskillnader mellan A vs B och B vs C på olika banor genom åren så förstår Ni. Något har gått otroligt snett när en C-bil spöar alla B bilar och klämmer sig in i mitten i A gänget.

Man behöver inte var så mycket ingenjör för att förstå att något är fel och att klassen blivit mer än 'Modsport light'. Youtube avslöjar oxå ganska mycket tycker jag, med varvtal som överstiger vida vad någon std-motor borde klara av och att sen väga in den lättade bilen som omodifierad, lämnar en del tvivel. Det förklarar kanske dock race-tiderna som är verklighet idag enligt ovan.

Ja - jag är förmodligen en otroligt dålig förlorare men det är liksom inte roligt längre när det spekuleras som det gör och definitivt inte kostnadseffektivt och sannerligen ingen instegsklass som attraherar - förutom möjligen, som Ni beskriver, att köra standardklassen (om den kommer att kontrolleras seriöst).

Snälla ansvariga - gör klassen (Roadsport C) till det, det en gång var!!


Ja, du låter precis som en dålig förlorare. Världen förändras, förändras med den eller dö som det heter

Erik Blixt vann Roadsport C, hans bil är en budgetbygge av rang. Den har en orginalmotor som går på vanlig bensin och är optimerad på vanlig väg. Sedan finns det andra bilar på kostat betydligt mer, men så länge Erik Blixt och Richard Niva åker ifrån dom dyra byggerna i sina lågbydgeträcers så handlar det ju om smarta byggen med bra förare inte om pengar.

Större problem verkar vara onödig kontakt mellan bilar, förare som inte visar respekt emot varandra och handfallen tävlingledning som inte delar ut straff när sånt sker. Men du Anders ger väl alltid andra bilar plats på banan? tex 55 sek in i denna film där du ger Waern en tackling på en RAKSTRÄCKA:

https://youtu.be/sW5qwMp2oGg?t=55

Men det är ok, misstag händer så lätt, eller? Men varför gjorde du samma sak igen ett varv senare, 2.32 in i samma film:

https://youtu.be/sW5qwMp2oGg?t=141

Så är välbyggda racebilar med bra förare verkligen det största problemet i Roadsport?

Jag har pratat med två olika förare som står redoa att tävla som avstår pga av dessa onödiga incidencer (var några till i helgen på falkenberg tyvärr, bla en förare som lyckades krocka med tre andra på fyra varv thumbs down ).

En regel som ger båda bilarna poängavdrag vid kontakt, och ett system där man bli avstängd om det upprepas. På det sättet behöver ingen domare bedöma varje enskilt fall (resuskrävande). Och dom få bilar som inte kan bete sig få ändra sin körstil eller hitta nån annanstans att köra (folkrace kanske )

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Bengtsson skrev:
Hej,

Vill först gärna beskriva processen fram till Falkenberg Classic.
Under både Mantorp och Kinnekulle så har klassrepresentanter och regelgruppen träffats för att diskutera kommande regler (MX-5 ordf var dessutom med på sändlistor pga volymen av Miatabilar inom Roadsport), vilket sedan legat till grund för det regelförslag som blev utskickat till samtliga serieanmälda under SSM. Samtliga serieanmälda fick möjlighet att studera förslaget i lugn och ro och komma med synpunkter utan att riskera bli undanskuffade i verbala diskussioner som annars lätt kan bli fallet.
För dem som inte var serieanmäld så lades information ut om att förslaget kunde skickas ut till den som så önskade. Sammantaget kan jag konstatera att vissa har utnyttjat sin möjlighet att framföra synpunkter, andra inte. Dock skall sägas att inkomna kommentarer lyfter en möjlig konsekvens som måste tas i beaktande. Och där är vi nu och längre fram i höst är ambitionen att förslaget är avvägt, slutjusterat och färdigt för inlämning till SBF

Vid sidan av säkerhetsrelaterade frågor eller regelfrågor kopplat till att tävla med gatregistrerad sportbil så kan prestandajämförelse föranleda justering, vilket av olika skäl inte alltid uppskattas av den som eventuellt drabbas. Syftet har dock aldrig varit att slå ut bilar/bilmodeller utan tvärtom öka möjligheterna att hitta ett koncept som kan passa den egna bilen och då från en något lägre utgångspunkt än den nuvarande. Därför finns bland annat förslag på standardmotoreffekt helt utan några tillägg, som ett exempel. Martin G har en god beskrivning av tankesättet.

Till den som säger att nuvarande reglemente är optimalt och påvisar x volym av ett märke/modell som bevis för sin tes eller framgångsfaktor, tycker jag skall fundera på om det verkligen är ett bra tecken att A eller C nästan kan liknas vid märkesklass? B har bäst blandning och funkar i den meningen bättre än de övriga två.


Ps,
Bengt; När man pekar finger mot någon betyder det ofta tre fingrar mot en själv.
tycker du skall fundera på innebörden av att peka finger som du gör med ditt påstående att jag personligen bedriver någon form av häxjakt mot dig.
Även om du inte håller med så försöker jag tillsammans med övriga i regelgruppen faktiskt åstadkomma något i ett större perspektiv än det som borde vara till gagn för egna jaget/bilen.


Tack för förtydligande av proccessen Magnus, vi som inte tävlar för närvarande ser ju inte hur det går till.

Finns det nån övergripande vision för roadsport nedskriven? Vad målet är? Menar är målet att ha en så attraktiv racing klass med många deltagare? Eller en så billig klass som möjligt? Eller en så enkel som möjligt att börja med (nybörjarracing)? Eller så rättvis som möjligt?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Dennis Kullman skrev:
Niklas, jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men är fortfarande inte säker på vad du egentligen vill få fram...
Vilka är "vi"?
Vill "vi" ersätta meningsfulla kontroller med lätta?

Började jag (exempel) med fel bil eller har reglemente och tolkning av det gjort rätt bil till fel bil?
När det gäller regler runt Roadsport så blir ett slarvigt "vi"ofta SPVM/Roadsport förarförening/ eller de dom jobbar delegerat därifrån.

Det är inte så mycket att ersätta kontroller som att genomföra öst.
När klassbesiktades en bil senast tex (formellt) av nån med befogenhet att byta klass?

Att starta med 150kg övervikt underlättar inte, om vi pratar bilsalongen, men marknaden och tävlingsmiljön var annorlunda för 10 år sen.

Utvecklingen sen dess kan man välja att se som ett problem.
Men jag vill inte tillbaka till två notiser som inte har så bråttom som det var i C 2007.
Nu är det en hel drös som gör vad de kan för att komma först i mål, lite av målet med racing som jag vill se det
Att sätta maxbudget på talang, träning, dekor, husbil etc funkar inte.
I en entypsklass kan man börja hårdstyra tex däck för att påverka prestanfördelen med större budget. Men en av topmiatorna bränner mer på belägg...

Tajt tävlande driver på utvecklingen. Att utvecklat ekipage i en "långsammare" klass är snabbare än ekipage i en "snabbare" klass är inget konstigt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rossi
Bjärred
Här sen Aug 2011
Inlägg: 13



Tobias Nyström skrev:
Rossi skrev:
Undertecknad anser det finns måånga anledningar till att Roadsport C har 'ballat' ur. Själv har jag följt klassen i ett tjugo- (20!) tal år och tittar Ni tillbaka på tidsskillnader mellan A vs B och B vs C på olika banor genom åren så förstår Ni. Något har gått otroligt snett när en C-bil spöar alla B bilar och klämmer sig in i mitten i A gänget.

Man behöver inte var så mycket ingenjör för att förstå att något är fel och att klassen blivit mer än 'Modsport light'. Youtube avslöjar oxå ganska mycket tycker jag, med varvtal som överstiger vida vad någon std-motor borde klara av och att sen väga in den lättade bilen som omodifierad, lämnar en del tvivel. Det förklarar kanske dock race-tiderna som är verklighet idag enligt ovan.

Ja - jag är förmodligen en otroligt dålig förlorare men det är liksom inte roligt längre när det spekuleras som det gör och definitivt inte kostnadseffektivt och sannerligen ingen instegsklass som attraherar - förutom möjligen, som Ni beskriver, att köra standardklassen (om den kommer att kontrolleras seriöst).

Snälla ansvariga - gör klassen (Roadsport C) till det, det en gång var!!


Ja, du låter precis som en dålig förlorare. Världen förändras, förändras med den eller dö som det heter

Erik Blixt vann Roadsport C, hans bil är en budgetbygge av rang. Den har en orginalmotor som går på vanlig bensin och är optimerad på vanlig väg. Sedan finns det andra bilar på kostat betydligt mer, men så länge Erik Blixt och Richard Niva åker ifrån dom dyra byggerna i sina lågbydgeträcers så handlar det ju om smarta byggen med bra förare inte om pengar.

Större problem verkar vara onödig kontakt mellan bilar, förare som inte visar respekt emot varandra och handfallen tävlingledning som inte delar ut straff när sånt sker. Men du Anders ger väl alltid andra bilar plats på banan? tex 55 sek in i denna film där du ger Waern en tackling på en RAKSTRÄCKA:

https://youtu.be/sW5qwMp2oGg?t=55

Men det är ok, misstag händer så lätt, eller? Men varför gjorde du samma sak igen ett varv senare, 2.32 in i samma film:

https://youtu.be/sW5qwMp2oGg?t=141

Så är välbyggda racebilar med bra förare verkligen det största problemet i Roadsport?

Jag har pratat med två olika förare som står redoa att tävla som avstår pga av dessa onödiga incidencer (var några till i helgen på falkenberg tyvärr, bla en förare som lyckades krocka med tre andra på fyra varv thumbs down ).

En regel som ger båda bilarna poängavdrag vid kontakt, och ett system där man bli avstängd om det upprepas. På det sättet behöver ingen domare bedöma varje enskilt fall (resuskrävande). Och dom få bilar som inte kan bete sig få ändra sin körstil eller hitta nån annanstans att köra (folkrace kanske )



Ja - Världen förändras, och Vi med den...dock, förändringar är inte alltid förbättringar!? Det känns oxå skönt att andra medtävlande kan se skillnad på uppsåt eller inte. Kör Videon i slowmotion så ser Du vad som händer...

Nåväl, en annan intressant fråga är om/hur mycket en 'instegsklass' ska utvecklas för att verkligen vara en instegsklass där karriären börjar...(eller slutar)??

_________________
Anders Johansson
MGF
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
4 besök senaste veckan (84976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande