Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
9 besök senaste veckan (84999 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Pedgren skrev:

Teknisk efterkontroll efter en teknisk plan klarar vilken a-licensierad tekniker som helst av. Det är föraren/hans mekaniker som ska skruva och det är föraren som SKA ha dokumentation på sin bil. Att t.ex. kolla mönsterdjup vid påfart på banan ställer bara till strul. Det viktiga i det fallet är hur det ser ut efter körpasset. Lätt att kolla i park ferme'. Det optimala för serien vore en tekniker som följer med på alla tävlingar och betar av x antal kontrollpunkter under året.

Kanske skall förtydliga; SPVM har redan en serietekniker som följer serien, denne får före säsong kontrollpunkter som sedan skall planeras och genomföras. Det finns en del idéer på hur SPVM skall kunna utveckla kontroll och säkerställa efterlevnad av reglementet men det är en fråga för årsmötet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Peter

Jag bara påpekade att detta görs i princip aldrig av någon

Våra däcksmönster i Roadsport 1,6mm gäller FÖRE åkning inte efter i Parc Ferme
Dessutom brukar vi ha Park Ferme i parkeringsdepån, bara historiska bilar som stannar i Parc Ferme området

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Pontus Fyhr skrev:
DJ skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Skärmbreddning är tillåtet, har diskuterats tidigare.
Påskruvad eller integrerad ger samma resultat= breddade skärmar.
Alltså inget nytt i praktiken mot tidigare.


Profilkravet på siluetten sett uppifrån är nytt, därav frågan. Men tack för klargörandet. thumbs up

Då kan jag alltså valsa ut bakskärmarna och kanske även skruva på 996 turboskärmar fram?


En filosofisk följdfråga då, eftersom max vingbredd är "bredaste punkt" minus 150 mm, är det före eller efter breddning?



_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Bengt Metz skrev:
HDessutom brukar vi ha Park Ferme i parkeringsdepån, bara historiska bilar som stannar i Parc Ferme området
"Brukde" ja, men inte 2016 och framöver...

Om det finns behov så går det utmärkt att göra kontroller i lineup också, precis som det kollas att säkerhetsutrustningen används rimligt korrekt (Hjälm på huvét och skorna på fötterna, inte tvärt om).
Mönsterdjup har kollats i lineup ibland, men det brukar inte vara nåt hejarklacksuppbåd så det märks inte så mycket (och förare har lite skygglappar just då).

Att kolla däckdjup efter körpass skulle ge enorm fördel av ABS, en bromsplatta kan ju ge uteslutning pga oreglementesenlig bil, om resten av däcket är tillräckligt på marginalen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
A.Roos
stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Ni kan ju vara säkra på att nån som är gröngörling o läser denna tråd kommer aldrig i helvete våga ge sig på
roadsport eller modsport jiiissses !!

tycker verkligen synd om stackars ansvariga för reglementet etc i spvm.
sånt här dravel har dödat mer än en klass i historien.

snart vår föresten hoppas ni får klar bilen haha.

tjingeling ja helt rätt sitter på läktaren o kollar ,vågar faan ge sig in i detta.

_________________
Anders Roos
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det brukar bli en draveltråd var tredje år, däremellan lyckas vi locka en och annan som inte hittat trådarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Niklas Falk skrev:
Bengt Metz skrev:
HDessutom brukar vi ha Park Ferme i parkeringsdepån, bara historiska bilar som stannar i Parc Ferme området
"Brukde" ja, men inte 2016 och framöver...

Om det finns behov så går det utmärkt att göra kontroller i lineup också, precis som det kollas att säkerhetsutrustningen används rimligt korrekt (Hjälm på huvét och skorna på fötterna, inte tvärt om).
Mönsterdjup har kollats i lineup ibland, men det brukar inte vara nåt hejarklacksuppbåd så det märks inte så mycket (och förare har lite skygglappar just då).

Att kolla däckdjup efter körpass skulle ge enorm fördel av ABS, en bromsplatta kan ju ge uteslutning pga oreglementesenlig bil, om resten av däcket är tillräckligt på marginalen.


En seriös tekniker skulle ALDRIG skriva rapport på en bromsplatta såvida den inte når runt HELA däcket. Sedan tror jag alldeles säkert att det kollas mycket mer än vad förarna är medvetna om! Om det nu finns med ett minsta mönstedjup i reglementet borde det naturligtvis gälla hela tävlingshelgen,från inbesiktigad bil till utgången protesttid efter sista körning!

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Varför är det så viktigt att mönsterdjupet ska uppfyllas efter avslutat körpass?
Jag anser att det är en bra mitigering mellan säkerhet och ekonomi att mönsterdjupet är ok innan körpasset påbörjas. Om man istället ändrar till att mönsterdjupet ska uppfyllas efter körpasset, hur mycket ska man då ha extra innan för att veta att man med marginal klarar mönsterdjupet efter passet? Ser tyvärr bara att det skulle innebära skenande kostnader och protester/gnäll. Det är trots allt amatörracing vi pysslar med.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
försöker läsa ikapp i tråden, men kör en latmansfråga som är enkel och konkret:

kommer jag att få köra med den eftermarknadsfront jag monterade efter min krasch och körde med i år?

Jag fick den för 500 kr och har fått många positiva kommentarer om den under säsongen...

Håller på att spara till ny hjälm och hybridskydd, men vill gärna veta om jag ska spara till viktigare saker - som en ny originalfront...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Dennis Kullman skrev:
försöker läsa ikapp i tråden, men kör en latmansfråga som är enkel och konkret:

kommer jag att få köra med den eftermarknadsfront jag monterade efter min krasch och körde med i år?

Jag fick den för 500 kr och har fått många positiva kommentarer om den under säsongen...

Håller på att spara till ny hjälm och hybridskydd, men vill gärna veta om jag ska spara till viktigare saker - som en ny originalfront...


Oavsett profildiskussion och liknande, åtminstone till 2017 enl:

"Ej bärande, karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil.." Bilar
medges under 2016-2017 års säsonger lättnad från ev. behov av återställande av
karossform och profil.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Magnus

Är sk ducktails ok på framskärmar, bakskärmar samt bakom föraren på en Caterham

Hur höga får dom vara

Lägga tak ovanpå min bur

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
försöker läsa ikapp i tråden, men kör en latmansfråga som är enkel och konkret:

kommer jag att få köra med den eftermarknadsfront jag monterade efter min krasch och körde med i år?

Jag fick den för 500 kr och har fått många positiva kommentarer om den under säsongen...

Håller på att spara till ny hjälm och hybridskydd, men vill gärna veta om jag ska spara till viktigare saker - som en ny originalfront...


Oavsett profildiskussion och liknande, åtminstone till 2017 enl:

"Ej bärande, karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil.." Bilar
medges under 2016-2017 års säsonger lättnad från ev. behov av återställande av
karossform och profil.


Tack Pontus! Vid tillfälle får jag sätta mig in i vad som avses med begreppen ovan...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Dennis Kullman skrev:
Tack Pontus! Vid tillfälle får jag sätta mig in i vad som avses med begreppen ovan...


Jag skulle ändå gärna se ett svar på frågan om Dennis front, mest för att få ett exempel på hur stor avvikelse som är menat att vara ok! Profilen är ju inte långt ifrån Henriks front som jag postade tidigare, men som vi redan har konstaterat är det ju ett gränsdragningsproblem.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Simon Bjerkborn skrev:
Dennis Kullman skrev:
Tack Pontus! Vid tillfälle får jag sätta mig in i vad som avses med begreppen ovan...


Jag skulle ändå gärna se ett svar på frågan om Dennis front, mest för att få ett exempel på hur stor avvikelse som är menat att vara ok! Profilen är ju inte långt ifrån Henriks front som jag postade tidigare, men som vi redan har konstaterat är det ju ett gränsdragningsproblem.


Simon, vilka är vi?
Du ser återkommande problemformulering av olika slag.
Faktum är att en hel del är precis som förut, om än skrivet i annan form.

Roadsport reglementet inte är skrivet för specifik bil eller modell utan försöker omfatta dem alla. Regelpunkterna anger modifieringar som tillåts och man bör ha viss medvetenhet om att precis som tidigare finns- och behöver en viss generell toleransnivå tillåtas när specifika måttangivelser inte tydligt anges (tex profil och siluett pga bil- och modellfloran).
Slutligen så är det svårt att ens kommentera ev. gränsdragningproblematik utan tydligt underlag som tex bilder i profil (som också är påtalat).
Rejsa.nu är inte och kommer inte heller vara platsen där avgörande tolkningsdiskussioner om specifik detalj på specifik bil kommer att ske.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Magnus Bengtsson skrev:
Simon Bjerkborn skrev:
Dennis Kullman skrev:
Tack Pontus! Vid tillfälle får jag sätta mig in i vad som avses med begreppen ovan...


Jag skulle ändå gärna se ett svar på frågan om Dennis front, mest för att få ett exempel på hur stor avvikelse som är menat att vara ok! Profilen är ju inte långt ifrån Henriks front som jag postade tidigare, men som vi redan har konstaterat är det ju ett gränsdragningsproblem.


Simon, vilka är vi?
Du ser återkommande problemformulering av olika slag.
Faktum är att en hel del är precis som förut, om än skrivet i annan form.


Magnus Bengtsson skrev:
Låt mig säga så här; eftermarknadsfront är ett ämne med gränsdragningsproblematik, finns en del exempel på marknaden som avskräcker.
Ditt exempel är onekligen en av de bättre exemplen men som nu kan får lida pga existens av avskräckande exempel och det är svårt att dra en gräns utan att speca varenda variant som finns till samtliga godkända bilmodeller.


Med 'vi har redan konstaterat att det är ett gränsdragningsproblem' menar jag att du, Magnus, har konstaterat att det är ett gränsdragningsproblem.

Att jag ber om förtydligande exempel är helt enkelt för att förstå hur reglementet ska tolkas. Det normala när man skriver ett tekniskt reglemente är att den bokstavliga tolkningen gäller. Står det att karossen ska följa originalprofil så är det normalt det som gäller, inte att den 'ungefär ska likna originalprofilen, men vi tänker inte säga exakt hur mycket'. Det existerande reglementet gav inte detta tolkningsutrymme.

Varför tror du att det blir så många frågor i denna tråden angående 'får man göra så här'? Eller 'är denna fronten ok'? Jo, för att det inte går att sluta sig till vad som är ok och inte utifrån nuvarande reglementesförslag. Då försöker många människor, jag inkluderat, komma med exempel för att förstå vad som är ok och inte. I fallet med Dennis front avviker den från originalformen från den främre punkten av nosen, dvs den har inte kvar kurvaturen i originalfront. Att jag frågade om den var för att försöka förstå huruvida den lösningen är på rätt sida av gränsen, eller 'tillräckligt nära orginalprofilen'.

Hur föreslår du att tävlande som funderar över en eller en annan front ska göra, om det inte är ok att fråga dig här på rejsa hur ni menar? Skickar in skiss per mail till regelkommittén?

Allt detta besvär hade kunnat undvikas om man skrev ett tekniskt reglemente som faktiskt säger vad som är ok eller inte.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Simon Bjerkborn skrev:

Magnus Bengtsson skrev:
Låt mig säga så här; eftermarknadsfront är ett ämne med gränsdragningsproblematik, finns en del exempel på marknaden som avskräcker.
Ditt exempel är onekligen en av de bättre exemplen men som nu kan får lida pga existens av avskräckande exempel och det är svårt att dra en gräns utan att speca varenda variant som finns till samtliga godkända bilmodeller.


Med 'vi har redan konstaterat att det är ett gränsdragningsproblem' menar jag att du, Magnus, har konstaterat att det är ett gränsdragningsproblem.

Att jag ber om förtydligande exempel är helt enkelt för att förstå hur reglementet ska tolkas. Det normala när man skriver ett tekniskt reglemente är att den bokstavliga tolkningen gäller. Står det att karossen ska följa originalprofil så är det normalt det som gäller, inte att den 'ungefär ska likna originalprofilen, men vi tänker inte säga exakt hur mycket'.

Varför tror du att det blir så många frågor i denna tråden angående 'får man göra så här'? Eller 'är denna fronten ok'? Jo, för att det inte går att sluta sig till vad som är ok och inte utifrån nuvarande reglementesförslag. Då försöker många människor, jag inkluderat, komma med exempel för att förstå vad som är ok och inte. I fallet med Dennis front avviker den från originalformen från den främre punkten av nosen, dvs den har inte kvar kurvaturen i originalfront. Att jag frågade om den var för att försöka förstå huruvida den lösningen är på rätt sida av gränsen, eller 'tillräckligt nära orginalprofilen'.

Hur föreslår du att tävlande som funderar över en eller en annan front ska göra, om det inte är ok att fråga dig här på rejsa hur ni menar? Skickar in skiss per mail till regelkommittén?

Allt detta besvär hade kunnat undvikas om man skrev ett tekniskt reglemente som faktiskt säger vad som är ok eller inte.

Ok, ja eftermarknadsfront kan vara ett ämne med gränsdragningsproblematik men utgångspunkten är standard och du önskar ett exakt svar på hur långt man kan tulla ut i gråzonen utan att få stopp.
Behöver jag besvara den typen av frågeställning i en forumtråd? Nej.

Jag säger att om man önskar frångå standard så får man ta reda på om den tänkta lösningen kan vara ok men profilform är en gräns (inkl.förändring för spoiler) och siluett är en annan. Du är lika välkommen som annan förare att skicka ett pm eller mail om din bil och aktuellt problem så tar vi upp det.

Vad jag menar är att rejsa inte är det officiella organet för SPVM (även om flera finns här).
Att jag överhuvudtaget började svara i tråden var för viss ledsagning och uppföljning av konsekvenser och rena tekniska hinder för en standardmässig sportbil att kunna deltaga, inte så mycket för detaljerade enskilda tolkningsdiskussioner om möjliga modifieringar och till vilken nivå.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Magnus Bengtsson skrev:
Vad jag menar är att rejsa inte är det officiella organet för SPVM (även om flera finns här).
Att jag överhuvudtaget började svara i tråden var för viss ledsagning och uppföljning av konsekvenser och rena tekniska hinder för en standardmässig sportbil att kunna deltaga, inte så mycket för detaljerade enskilda tolkningsdiskussioner om möjliga modifieringar och till vilken nivå.


Det är en rimlig inställning, tack för det svaret! Jag lär absolut återkomma i pm eller mail med skisser eller foton när jag har mer konkreta idéer.

Men ok, vi släpper frågor om konkreta förslag och håller oss till uppföljning av konsekvenser: Reglementesförslaget är i sin strängaste tolkning mer restriktivt angående karossform än sin föregångare, men öppnar upp för en gråzon som inte fanns där tidigare. Att döma av den här tråden är det ganska många som har eller är intresserade av att ha icke-standarddelar, och då blir det att ni som bedömer måste ta ställning till varje enskilt fall (även om det som du säger bör ske per mail och inte i en forumtråd här på Rejsa).

Vill ni göra det lätt för er (och undvika tjafs i stil med 'men Nisse får ju ha sin spoiler, varför får inte jag ha denna' de närmaste tre åren) så skulle jag överväga att skriva vissa saker lite mer konkret, och därför försöka minimera den där gråzonen. Men det är som sagt mest för att ni i reglementskommittén ska slippa huvudvärk, och för att minimera mängden tjafs när folk väl börjar bygga bilar.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Simon Bjerkborn skrev:

Vill ni göra det lätt för er (och undvika tjafs i stil med 'men Nisse får ju ha sin spoiler, varför får inte jag ha denna' de närmaste tre åren) så skulle jag överväga att skriva vissa saker lite mer konkret, och därför försöka minimera den där gråzonen. Men det är som sagt mest för att ni i reglementskommittén ska slippa huvudvärk, och för att minimera mängden tjafs när folk väl börjar bygga bilar.


Tack för omtanken, men tror att vi klarar att hantera det.

Numera är det föraren som från utgångspunkt i reglementet via en påbörjad modifiering initierar och därefter "äger" den eventuellt uppkomna gråzonen och sedan skall kunna beskriva varför en modifiering eller tolkning kan anses vara ok och inte som tidigare att SPVM skall försöka motivera varför den inte är det.
Stor skillnad mot tidigare och vidare diskussion i denna tråden förändrar inte det faktumet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
StenJarl
helsingborg
Här sen Apr 2011
Inlägg: 356



Off topic . Precis hemkommen från Professional Motorsport World Expo. Tidig Julafton ,massor med nyheter,det som stack ut är mängden av olika eco o styrsystem , samt audis r8 i snik variant. 2 liters turbo 650 hästar,950 kg. Snik o snik säkert dyr så det räcker,Träffade folk från V A C DREXLER DRENTH BACCI ROMANI , Sek lådor o diffar finns i alla utförande , rena gottebordet. Sprang på folk Från SSK ,Pean, Intresset för racing bara ökar i Sverige ,kul att se. På måndag bär det av till Uk hämta ersättningchassit till Hayabusan. Och en byggsats till. Ses till våren 2016 , i Spvm SSK och något gästspel i Timeattack. Bilar klara i skrivande stund Modsport Bmw m3 gtr Bmw ZM Bmw z4 v8 Mk indy full race 1000 cc turbo, ev 2 bilar till , i SSK bMW M3 GTR OCH bMW M3 GTRV8 ALMS , I TIME ATTACK BMW M3 GTRV8 ALMS O BMW Z4 V8 SAMT BMW M3 GTR. sÅ DET BLIR EN FULL SATSNING 2016 I SVENSK RACING.

_________________
Sten Jarl
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Helt fantastiskt offtopic

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Björn Davidsson skrev:
Helt fantastiskt offtopic
Hade nån väntat sig nåt annat?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglementesförändringar Roadsport - SPVM vs. MSCC KM
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
9 besök senaste veckan (84999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande