Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum BMW cup budget | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11138 totalt) |
Hej på er.
Ni får ha överseende med att jag kanske postar detta på fel ställe. Jag har alltid åkt BMW och en och annan trackday med en tidigare M3 GT, men det är på två hjul jag lagt det riktiga krutet, bl.a. Inom roadracing och nu senast motocross. Tyvärr har en krasch för fyra veckor sedan kraftigt ifrågasatt huruvida min kropp kan fortsätta med detta, nu är det fokus på rehab. BMW cup har intresserat länge men har i princip avskrivits dels pga andra satsningar men också på grund av ekonomin, så till min fråga. Någon med erfarenhet som har en hyfsad budget för en BMW cup säsong i klass standard, förstår att det är individuellt men vi kanske kan få in flera exempel. Har sökt runt lite men inte hittat det så konkret som jag är ute efter, har jag missat en tråd får ni gärna hänvisa dit. Tack på förhand! _________________ Björn Johansson 1st BMW E87 2st BMW E39 5st BMW E36 |
||
Hej!
Jag har gjort det till en grej att försöka rejsa på liten budget. Jag har faktiskt samlat på mig uppgifter under året för att skriva en artikel om detta. När jag får ihop den hamnar den på klubbens hemsida och min byggtråd. Hursomhelst Jag brukar räkna med 30.000 kr per säsong i modifierad, utspritt över hela året. Bensin är svårt att göra nåt åt, det kostar vad det kostar. Däck kan man köpa beggat här på rejsa, annars kollar man med Martin Gistell och kollar vad man får för pris. Ibland finns det en bra deal på fjolårsdäck t.ex. Carbotech bromsbelägg är kanske inte billiga att köpa, men de är bra och håller länge. Man bör oxå fundera över hur man ska fixa övernattning. Vandrarhem, stuga på banan eller tält? Jag har en gammal Merca 508 racebuss, där alla prylar får plats plus kylskåp, kök och sängplats för 4 pers. Den är skattebefriad och kostar 200 spänn i månaden i försäkring. En sådan får man för runt 30.000. Annars ligger BMW Cup väldigt bra till när det gäller startavgifter och framförallt standard och modifierad-klasserna ger väldigt mycket prestanda för pengarna. Vi kan ju hålla tråden igång här, jag svarar gärna på fler frågor! _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Tack för svar, ser fram emot artikeln du pratar om.
Utrustning har jag dålig koll på, krav på särskild hjälm, overall osv för att inte glömma stol och bälte, antar att detta gärna sticker iväg då det måste vara bra och friska grejer. Nåväl, hoppas fler fyller på med sina erfarenheter. _________________ Björn Johansson 1st BMW E87 2st BMW E39 5st BMW E36 |
||
Jodå jag börjar bli rätt sugen på att skriva den själv.
När det gäller utrustning på bil och förare följer vi SBF's tekniska reglemente. I korta drag är det såhär: Bilen ska ha skyddsbur för racing, huvudströmbrytare, klassad stol och 6-punktsbälte. Datummärkning är inget krav, det är skicket som avgör. Bilen behöver även vagnbok och godkänd katalysator, samt klara bullergränsen på 95 dB I depån ska bilen stå på en riktig pressening (inte lättvikt). Godkända brandsläckare ska oxå finnas. Kommer inte ihåg på rak arm men jag tror det är minst 9 kg släckmedel man ska ha. Föraren behöver minst 2-lagers flamsäker overall, underställ, balaklava, strumpor, handskar och godkända skor. Godkänd hjälm är oxå ett krav. Ett HNRS-skydd typ HANS eller Hybrid är inget krav men rekommenderas starkt. Det kommer bli krav på det förr eller senare. Det kanske låter mycket men det behöver faktiskt inte bli så förskräckligt dyrt. Jag köpte min 3-lagers Sparco-overall begagnad för 1500 kr och har använt den själv i 5 år, nu är den dock rätt slut. Någon får gärna fylla på om jag har missat något! _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Saneringsmedel typ absol samt ett uppsamlingskärl för vätska på minst 9 liter. Till bilen behövs även en transponder för tidtagningen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Tanke budget kalkyler typ e36 och inte det värsta.
Grov kalkyl om man inte drabbas av riktig avkörning haverier eller annat elände. Klass standard, modifierat och special budget? Engångskostnader: (eller delas efter försäljning på antal säsonger) Inköp bil färdig eller eget bygge. 60000, 100000, 150000 Förs efter 3 år 40000, 80000 120000 Inköp släp eller annat transport medel. 30000 Förs efter 3 år 20000 Inköp personlig utrustning. 10000 Övrigt 5000 Årskostnader: Startavgifter besikting licens mm 10000 Milkostnader dragbil. 5000 Boende. 5000 Övrigt mat mm. 3000 Tävlingsbil Drivmedel 5000 Däck 8000, 12000, 10000 Bromsar 5000 Oljor filter underhåll 5000 Underhåll kollisioner haverier 2000, 5000, 10000 Utveckling bil 0 Kostnad per säsong om försäljning av bil och släp efter 3 säsonger. 58000, 65000, 75000 per år utan utveckling? Hur mycket har jag missat? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Du kan spotta ut popcornen igen som fastnade i halsen. Jag räknar med samma budget som du om året i Special. Och då pratar vi ren drift. Ska jag "skriva av" bilen också så har första säsongen varit rrrrätt så dyr... Men för att ge något upplyftande till herrn som frågar hur mycket det kostar: 1. Precis så mycket du tjänar. (förhoppningsvis inte mer då blir det klabb efter hand) 2. Att komma igång med grejor samt preppa en bil med basgrejor som bur etc. =35-50k kr beroende på hur händig man är själv. Framför allt buren som det finns lite att spara på. (Men klart värt att leja bort ) _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Hur fasiken du än räknar så lurar du dig själv och inte minst dina närmaste.
Du upptäcker snart att du inte vill ha reda på vad det kostar Jag har hållit på med alla former av motorsport i snart 53 år Ett år så sparade jag alla kvitton som var "rejsrelaterade", satte mig sedan på Nyårsdagen och räknade ihop Efter det sparar vi inga kvitton. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Blixt, hur tusan kan du bränna 100 lök, du sover ju tom i tält!
Själv räknar jag sex däck, ett par bromsbelägg och ett par burkar bättringsfärg utöver soppa och obligatoriska avgifter. Under vintern en omgång olja och ev nåt lager eller så. Brukar slagga på nåt enkelt vandrarhem el liknande (sällskapet är viktigare än rummet) och hyr släp för nån hundringar när jag inte kan låna. Men det är jag.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Anmälnigsavgift, bensin, däck, resor, försäkring, skatt, mat, logi, reparationer....100 tkr är tyvärr lite lågt räknat i mitt fall.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Jag inser att jag måste snabba mig att skriva den där artikeln
Det är klart att man kan bränna 100 lusentappar om året, men man måste inte Det brukar alltid sluta med att det kostar samma för alla, dvs alla pengar man har _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Hepp hepp hepp _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Nu får ni nog vara ärliga allihopa, skulle tro att Blixten är nära vad det i verkligheten kostar.
Vill inte på något vis skrämma nya killar eller tjejer som vill börja med rejsing, men verkligheten kan vara svår att se _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Den stora faktorn är ju i vilken bil man åker och vilken serie med vilken ambition.
Tar man inte med alla kostnader för vad bilen faktiskt kostar så är man ju från vettet tycker jag. Det är den faktorn som dom allra flesta verka missa när man pratar om ämnet. Jag har räknat lågt på mina 350000kr om jag tar med alla delar jag har liggandes och som dessutom har bytts ut eller bara passerat garaget pga förändringar. Kan troligen med lätthet lägga till iaf 50-100k till. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Ambition styr allt..
Mina motsvarande poster är: Transporter 9 kr/mil (tjänstebil) Släphyra 400kr/dygn 6 däck 12000 Vätskor 1000kr (En omgång olja till motor och diff) Reservdelar 3000kr (Priser: En motor 4000kr, en låda 500kr, en framskiva 500kr , en drivaxel 300kr osv) Och bilen har väl kostat en femtedel av din.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Dvs en budget mellan 30-40k kr /år om inget går sönder eller bromsarna måste renoveras, stag byta etc. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Fick han verkligen vatten sist i Danmark ? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Allmänt banåkaforum BMW cup budget | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11138 totalt) |