Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW cup budget
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11138 totalt)
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Hej på er.
Ni får ha överseende med att jag kanske postar detta på fel ställe.
Jag har alltid åkt BMW och en och annan trackday med en tidigare M3 GT, men det är på två hjul jag lagt det riktiga krutet, bl.a. Inom roadracing och nu senast motocross. Tyvärr har en krasch för fyra veckor sedan kraftigt ifrågasatt huruvida min kropp kan fortsätta med detta, nu är det fokus på rehab.
BMW cup har intresserat länge men har i princip avskrivits dels pga andra satsningar men också på grund av ekonomin, så till min fråga.

Någon med erfarenhet som har en hyfsad budget för en BMW cup säsong i klass standard, förstår att det är individuellt men vi kanske kan få in flera exempel. Har sökt runt lite men inte hittat det så konkret som jag är ute efter, har jag missat en tråd får ni gärna hänvisa dit.

Tack på förhand!

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hej!

Jag har gjort det till en grej att försöka rejsa på liten budget.
Jag har faktiskt samlat på mig uppgifter under året för att skriva en artikel om detta.
När jag får ihop den hamnar den på klubbens hemsida och min byggtråd.

Hursomhelst
Jag brukar räkna med 30.000 kr per säsong i modifierad, utspritt över hela året.
Bensin är svårt att göra nåt åt, det kostar vad det kostar.
Däck kan man köpa beggat här på rejsa, annars kollar man med Martin Gistell och kollar
vad man får för pris. Ibland finns det en bra deal på fjolårsdäck t.ex.
Carbotech bromsbelägg är kanske inte billiga att köpa, men de är bra och håller länge.

Man bör oxå fundera över hur man ska fixa övernattning. Vandrarhem, stuga på banan eller tält?
Jag har en gammal Merca 508 racebuss, där alla prylar får plats plus kylskåp, kök och sängplats för 4 pers.
Den är skattebefriad och kostar 200 spänn i månaden i försäkring.
En sådan får man för runt 30.000.

Annars ligger BMW Cup väldigt bra till när det gäller startavgifter och framförallt standard och modifierad-klasserna ger väldigt mycket prestanda för pengarna.

Vi kan ju hålla tråden igång här, jag svarar gärna på fler frågor!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Tack för svar, ser fram emot artikeln du pratar om.
Utrustning har jag dålig koll på, krav på särskild hjälm, overall osv för att inte glömma stol och bälte, antar att detta gärna sticker iväg då det måste vara bra och friska grejer. Nåväl, hoppas fler fyller på med sina erfarenheter.

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Jodå jag börjar bli rätt sugen på att skriva den själv.

När det gäller utrustning på bil och förare följer vi SBF's tekniska reglemente.
I korta drag är det såhär:

Bilen ska ha skyddsbur för racing, huvudströmbrytare, klassad stol och 6-punktsbälte.
Datummärkning är inget krav, det är skicket som avgör.
Bilen behöver även vagnbok och godkänd katalysator, samt klara bullergränsen på 95 dB

I depån ska bilen stå på en riktig pressening (inte lättvikt). Godkända brandsläckare ska oxå finnas. Kommer inte ihåg på rak arm men jag tror det är minst 9 kg släckmedel man ska ha.

Föraren behöver minst 2-lagers flamsäker overall, underställ, balaklava, strumpor, handskar och godkända skor.
Godkänd hjälm är oxå ett krav. Ett HNRS-skydd typ HANS eller Hybrid är inget krav men rekommenderas starkt. Det kommer bli krav på det förr eller senare.

Det kanske låter mycket men det behöver faktiskt inte bli så förskräckligt dyrt.
Jag köpte min 3-lagers Sparco-overall begagnad för 1500 kr och har använt den själv i 5 år, nu är den dock rätt slut.

Någon får gärna fylla på om jag har missat något!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MathiasLBR skrev:
Jodå jag börjar bli rätt sugen på att skriva den själv.

När det gäller utrustning på bil och förare följer vi SBF's tekniska reglemente.
I korta drag är det såhär:

Bilen ska ha skyddsbur för racing, huvudströmbrytare, klassad stol och 6-punktsbälte.
Datummärkning är inget krav, det är skicket som avgör.
Bilen behöver även vagnbok och godkänd katalysator, samt klara bullergränsen på 95 dB

I depån ska bilen stå på en riktig pressening (inte lättvikt). Godkända brandsläckare ska oxå finnas. Kommer inte ihåg på rak arm men jag tror det är minst 9 kg släckmedel man ska ha.

Föraren behöver minst 2-lagers flamsäker overall, underställ, balaklava, strumpor, handskar och godkända skor.
Godkänd hjälm är oxå ett krav. Ett HNRS-skydd typ HANS eller Hybrid är inget krav men rekommenderas starkt. Det kommer bli krav på det förr eller senare.

Det kanske låter mycket men det behöver faktiskt inte bli så förskräckligt dyrt.
Jag köpte min 3-lagers Sparco-overall begagnad för 1500 kr och har använt den själv i 5 år, nu är den dock rätt slut.

Någon får gärna fylla på om jag har missat något!


Saneringsmedel typ absol samt ett uppsamlingskärl för vätska på minst 9 liter.
Till bilen behövs även en transponder för tidtagningen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Uppenbart att jag valt fel bilmärke. Brukar räkna 100 tkr som budget inkl allt för en säsong.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Tanke budget kalkyler typ e36 och inte det värsta.
Grov kalkyl om man inte drabbas av riktig avkörning haverier eller annat elände.
Klass standard, modifierat och special budget?
Engångskostnader: (eller delas efter försäljning på antal säsonger)

Inköp bil färdig eller eget bygge. 60000, 100000, 150000
Förs efter 3 år 40000, 80000 120000
Inköp släp eller annat transport medel. 30000
Förs efter 3 år 20000
Inköp personlig utrustning. 10000
Övrigt 5000

Årskostnader:
Startavgifter besikting licens mm 10000
Milkostnader dragbil. 5000
Boende. 5000
Övrigt mat mm. 3000

Tävlingsbil

Drivmedel 5000
Däck 8000, 12000, 10000
Bromsar 5000
Oljor filter underhåll 5000
Underhåll kollisioner haverier 2000, 5000, 10000
Utveckling bil 0

Kostnad per säsong om försäljning av bil och släp efter 3 säsonger.
58000, 65000, 75000 per år utan utveckling?

Hur mycket har jag missat?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



JohnC skrev:
Uppenbart att jag valt fel bilmärke. Brukar räkna 100 tkr som budget inkl allt för en säsong.


Du kan spotta ut popcornen igen som fastnade i halsen. Jag räknar med samma budget som du om året i Special. Och då pratar vi ren drift. Ska jag "skriva av" bilen också så har första säsongen varit rrrrätt så dyr...

Men för att ge något upplyftande till herrn som frågar hur mycket det kostar:

1. Precis så mycket du tjänar. (förhoppningsvis inte mer då blir det klabb efter hand)
2. Att komma igång med grejor samt preppa en bil med basgrejor som bur etc. =35-50k kr beroende på hur händig man är själv. Framför allt buren som det finns lite att spara på. (Men klart värt att leja bort )

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Hur fasiken du än räknar så lurar du dig själv och inte minst dina närmaste.

Du upptäcker snart att du inte vill ha reda på vad det kostar

Jag har hållit på med alla former av motorsport i snart 53 år Ett år så sparade jag alla kvitton som var "rejsrelaterade", satte mig sedan på Nyårsdagen och räknade ihop
Efter det sparar vi inga kvitton.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2608



Blixt, hur tusan kan du bränna 100 lök, du sover ju tom i tält!

Själv räknar jag sex däck, ett par bromsbelägg och ett par burkar bättringsfärg utöver soppa och obligatoriska avgifter. Under vintern en omgång olja och ev nåt lager eller så. Brukar slagga på nåt enkelt vandrarhem el liknande (sällskapet är viktigare än rummet) och hyr släp för nån hundringar när jag inte kan låna.

Men det är jag..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Anmälnigsavgift, bensin, däck, resor, försäkring, skatt, mat, logi, reparationer....100 tkr är tyvärr lite lågt räknat i mitt fall.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Jag inser att jag måste snabba mig att skriva den där artikeln

Det är klart att man kan bränna 100 lusentappar om året, men man måste inte

Det brukar alltid sluta med att det kostar samma för alla, dvs alla pengar man har

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



MathiasLBR skrev:
Jag inser att jag måste snabba mig att skriva den där artikeln

Det är klart att man kan bränna 100 lusentappar om året, men man måste inte

Det brukar alltid sluta med att det kostar samma för alla, dvs alla pengar man har


Hepp hepp hepp

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Nu får ni nog vara ärliga allihopa, skulle tro att Blixten är nära vad det i verkligheten kostar.

Vill inte på något vis skrämma nya killar eller tjejer som vill börja med rejsing, men verkligheten kan vara svår att se

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567




_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Den stora faktorn är ju i vilken bil man åker och vilken serie med vilken ambition.

Tar man inte med alla kostnader för vad bilen faktiskt kostar så är man ju från vettet tycker jag. Det är den faktorn som dom allra flesta verka missa när man pratar om ämnet. Jag har räknat lågt på mina 350000kr om jag tar med alla delar jag har liggandes och som dessutom har bytts ut eller bara passerat garaget pga förändringar. Kan troligen med lätthet lägga till iaf 50-100k till.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Är sugen på att pröva att köra mån cup. Så låga siffror tilltallar mig.

_________________
Per Ferm
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2608



Ambition styr allt..

Mina motsvarande poster är:

Transporter 9 kr/mil (tjänstebil)
Släphyra 400kr/dygn
6 däck 12000
Vätskor 1000kr (En omgång olja till motor och diff)
Reservdelar 3000kr (Priser: En motor 4000kr, en låda 500kr, en framskiva 500kr , en drivaxel 300kr osv)
Och bilen har väl kostat en femtedel av din..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



...och din mekaniker är billig i drift (en brödbit och vatten)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Rikard Ahlin skrev:
Ambition styr allt..

Mina motsvarande poster är:

Transporter 9 kr/mil (tjänstebil)
Släphyra 400kr/dygn
6 däck 12000
Vätskor 1000kr (En omgång olja till motor och diff)
Reservdelar 3000kr (Priser: En motor 4000kr, en låda 500kr, en framskiva 500kr , en drivaxel 300kr osv)
Och bilen har väl kostat en femtedel av din..


Dvs en budget mellan 30-40k kr /år om inget går sönder eller bromsarna måste renoveras, stag byta etc.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Måns Ulveståhl skrev:
...och din mekaniker är billig i drift (en brödbit och vatten)


Fick han verkligen vatten sist i Danmark ?

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW cup budget
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande