Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW cup budget
<<   1, 2
11133 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



Vatten??

30-40 räcker lätt även om jag behöver byta rätt mycket prylar eftersom jag undviker det mesta av fancy shit. Undantaget är om jag måste upp i riktbänk el liknande som kräver specialutrustning. Räknar ej kost för bilen, den skriver jag av direkt.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Fast en hundralapp för lite bilvax kunde du allt unna dig

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Väldigt mycket hänger ju på vilken bil man åker med.
En lätt E30 i Modifierad är ganska billig att driva, 4 däck håller hela säsongen, belägg fram håller 2 säsonger osv.
Dessutom funkar det inte på samma sätt med avskrivning på en sådan bil.
Jag köpte min bil 2009. Om jag säljer den nu får jag mer än dubbelt av vad jag gav då.

Jag har börjat lite smått med artikeln jag skall skriva och jag kunde inte hålla mig utan jag gick igenom
mina kontoutdrag och anteckningar för vad säsongen 2015 faktiskt har kostat.

Det slutade på 27.799 kr

Då har jag spons på vissa grejer vilket drar ner kostnaden
Å andra sidan ingår ny vagnbok för 2150 kr samt färjebiljetter till Danmark för 2660 kr

En viktig grej är att den totala däckkostnaden i år blev 4100 kr

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Håller med dig Mathias, att DRIVA en bil är inte dyrt alls så länge du inte parkerar den i ett räcke.
Att hålla på att räkna på avskrivningar på bilar, släp och annat bröte är ingen ide för i mångt och mycket styr detta vilken ambitionsnivå du har.

Att man behöver ett släp och en dragbil är självklart. Sen om man har en BMW X5M och ett värsting släp eller en gammal Volvo och ett 10kkr släp är en jäkla skillnad. Detta kan kategoriseras som "förutsättningar"

Bygger man bilen ordentligt går inget sönder. Då kan du köra flera år och endast byta slitage delar (belägg/oljor/däck). Så tips är att bygg ordentligt så blir det billigare i längden.

Ett annat tips är att dela bil med en kompis, 50% av kostnaderna och visserligen 50% av körtiden men upplägget på BMW Cup stödjer bra att dela bil.

Annars får du göra som vi andra, smyg in kostnaderna över tid & räkna INTE efter hur mycket det kostar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tävlar ju inte men ändå..
Gissar att man aldrig får tillbaka 30-50% av vad det kostar att bygga en bil vid försäljning.
Så hur många säsonger man kör med samma bil borde ju vara ganska avgörande för kostnad/år.

Finns ju skillnader men en säsong gatbilskörning ligger nog på 40-50K för mig.
Borde väl kosta ung samma även om det satt nummerlappar på dörrarna

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Marcus S skrev:
Tävlar ju inte men ändå..
Gissar att man aldrig får tillbaka 30-50% av vad det kostar att bygga en bil vid försäljning.
Så hur många säsonger man kör med samma bil borde ju vara ganska avgörande för kostnad/år.

Finns ju skillnader men en säsong gatbilskörning ligger nog på 40-50K för mig.
Borde väl kosta ung samma även om det satt nummerlappar på dörrarna


Helt rätt Marcus!

Min Z3 Coupé går förvisso inte i BMW Cup Modifierad utan i SPVM Roadsport B men kostnaderna är säkert snarlika (med undantag för att startavgifterna är lite högre i Roadsport).

Jag brukar räkna 10' per helg, lite grovt sådär utan att helt lura mig själv...
Med 5 tävlingshelger blir det alltså i runda slängar 50k.

De stora kostnaderna för mig är (lite grovt) per racehelg:
Startavgift - 3000:-
Däck - 2000:-
Bränsle - 1000:-
Oljor - 500:-
Bromsbelägg - 500:-
Diverse - 1000:-

Plus ca 2000:- för att ta sig till banan och någon övernattning.

Sen tillkommer inköpskostnaden för tävlingsbil & släp - här kan det givetvis variera oerhört.

Garanterat vill du också göra lite förbättringar inför och under säsongen. Sen går lite grejor sönder pga egen klantighet, förslitning eller utmattning samt givetvis nån gång kontakt med räcke, däckbarriär eller annan medtävlare.
Räknar du med 10k till här så har du lite buffert (men inte råd att totalskrota...)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Det här blev ju riktigt intressant, spännande också att det genomförs säsonger med såpass olika budget ändå. Jag är idel öra och uppmuntrar till vidare diskussion och fler erfarenheter. Sen att motorsport som hobby kostar alla pengar man har är jag medveten om, då det tävlats på diverse tvåhjulingar så länge jag kan minnas.

Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg?

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Bjrr skrev:
Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg?


En tävlingsdag består av två kval och två race så delar man bil går det utmärkt att köra vars ett kval och race. Så har jag & brossan gjort i 2 år.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1186



Bjrr skrev:
Det här blev ju riktigt intressant, spännande också att det genomförs säsonger med såpass olika budget ändå. Jag är idel öra och uppmuntrar till vidare diskussion och fler erfarenheter. Sen att motorsport som hobby kostar alla pengar man har är jag medveten om, då det tävlats på diverse tvåhjulingar så länge jag kan minnas.

Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg?


Ja det var en intressant fråga!!

Som du märkt kan man räkna hur som helst bara man är nöjd själv!!!!

thumbs up

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Bjrr
Skövde
Här sen Sep 2011
Inlägg: 50


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Bjrr skrev:
Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg?


En tävlingsdag består av två kval och två race så delar man bil går det utmärkt att köra vars ett kval och race. Så har jag & brossan gjort i 2 år.


Vem får eventuella poäng? Bilen, förare ett eller förare två?

_________________
Björn Johansson
1st BMW E87
2st BMW E39
5st BMW E36
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bjrr skrev:
Patrik Skoog skrev:
Bjrr skrev:
Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg?


En tävlingsdag består av två kval och två race så delar man bil går det utmärkt att köra vars ett kval och race. Så har jag & brossan gjort i 2 år.


Vem får eventuella poäng? Bilen, förare ett eller förare två?


Kör man flera på en bil får man poäng som team.
Ett team i Bmw Cup kan bestå av 2 eller 3 förare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458




_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW cup budget
<<   1, 2
11133 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande