Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum BMW cup budget | << 1, 2 11133 besök totalt |
Vatten??
30-40 räcker lätt även om jag behöver byta rätt mycket prylar eftersom jag undviker det mesta av fancy shit. Undantaget är om jag måste upp i riktbänk el liknande som kräver specialutrustning. Räknar ej kost för bilen, den skriver jag av direkt. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Väldigt mycket hänger ju på vilken bil man åker med.
En lätt E30 i Modifierad är ganska billig att driva, 4 däck håller hela säsongen, belägg fram håller 2 säsonger osv. Dessutom funkar det inte på samma sätt med avskrivning på en sådan bil. Jag köpte min bil 2009. Om jag säljer den nu får jag mer än dubbelt av vad jag gav då. Jag har börjat lite smått med artikeln jag skall skriva och jag kunde inte hålla mig utan jag gick igenom mina kontoutdrag och anteckningar för vad säsongen 2015 faktiskt har kostat. Det slutade på 27.799 kr Då har jag spons på vissa grejer vilket drar ner kostnaden Å andra sidan ingår ny vagnbok för 2150 kr samt färjebiljetter till Danmark för 2660 kr En viktig grej är att den totala däckkostnaden i år blev 4100 kr _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Håller med dig Mathias, att DRIVA en bil är inte dyrt alls så länge du inte parkerar den i ett räcke.
Att hålla på att räkna på avskrivningar på bilar, släp och annat bröte är ingen ide för i mångt och mycket styr detta vilken ambitionsnivå du har. Att man behöver ett släp och en dragbil är självklart. Sen om man har en BMW X5M och ett värsting släp eller en gammal Volvo och ett 10kkr släp är en jäkla skillnad. Detta kan kategoriseras som "förutsättningar" Bygger man bilen ordentligt går inget sönder. Då kan du köra flera år och endast byta slitage delar (belägg/oljor/däck). Så tips är att bygg ordentligt så blir det billigare i längden. Ett annat tips är att dela bil med en kompis, 50% av kostnaderna och visserligen 50% av körtiden men upplägget på BMW Cup stödjer bra att dela bil. Annars får du göra som vi andra, smyg in kostnaderna över tid & räkna INTE efter hur mycket det kostar. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Tävlar ju inte men ändå..
Gissar att man aldrig får tillbaka 30-50% av vad det kostar att bygga en bil vid försäljning. Så hur många säsonger man kör med samma bil borde ju vara ganska avgörande för kostnad/år. Finns ju skillnader men en säsong gatbilskörning ligger nog på 40-50K för mig. Borde väl kosta ung samma även om det satt nummerlappar på dörrarna _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Helt rätt Marcus! Min Z3 Coupé går förvisso inte i BMW Cup Modifierad utan i SPVM Roadsport B men kostnaderna är säkert snarlika (med undantag för att startavgifterna är lite högre i Roadsport). Jag brukar räkna 10' per helg, lite grovt sådär utan att helt lura mig själv... Med 5 tävlingshelger blir det alltså i runda slängar 50k. De stora kostnaderna för mig är (lite grovt) per racehelg: Startavgift - 3000:- Däck - 2000:- Bränsle - 1000:- Oljor - 500:- Bromsbelägg - 500:- Diverse - 1000:- Plus ca 2000:- för att ta sig till banan och någon övernattning. Sen tillkommer inköpskostnaden för tävlingsbil & släp - här kan det givetvis variera oerhört. Garanterat vill du också göra lite förbättringar inför och under säsongen. Sen går lite grejor sönder pga egen klantighet, förslitning eller utmattning samt givetvis nån gång kontakt med räcke, däckbarriär eller annan medtävlare. Räknar du med 10k till här så har du lite buffert (men inte råd att totalskrota...) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Det här blev ju riktigt intressant, spännande också att det genomförs säsonger med såpass olika budget ändå. Jag är idel öra och uppmuntrar till vidare diskussion och fler erfarenheter. Sen att motorsport som hobby kostar alla pengar man har är jag medveten om, då det tävlats på diverse tvåhjulingar så länge jag kan minnas.
Någon skrev att BMW cup är bra för de som vill dela bil med en kompis, hur vanligt är detta och hur går det till på en tävlingshelg? _________________ Björn Johansson 1st BMW E87 2st BMW E39 5st BMW E36 |
||||||
En tävlingsdag består av två kval och två race så delar man bil går det utmärkt att köra vars ett kval och race. Så har jag & brossan gjort i 2 år. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Ja det var en intressant fråga!! Som du märkt kan man räkna hur som helst bara man är nöjd själv!!!! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Vem får eventuella poäng? Bilen, förare ett eller förare två? _________________ Björn Johansson 1st BMW E87 2st BMW E39 5st BMW E36 |
||||||
Kör man flera på en bil får man poäng som team. Ett team i Bmw Cup kan bestå av 2 eller 3 förare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Nu är artikeln klar!
Håll till godo! https://cardevikmotorsport.wordpress.com/2015/10/06/att-kora-klubbracing-pa-en-budget/ _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Allmänt banåkaforum BMW cup budget | << 1, 2 11133 besök totalt |