Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 4 besök senaste veckan (100625 totalt) |
Ny bil och ny projekttråd. Efter ett tävlingsuppehåll i PCSR och lite funderande om framtiden för mig som amatörracingförare så föll valet på att fortsätta i gemenskapen i PCSR som förutom kamratskapen ger särklass mest körning per krona.
Efter att kört 944:a och 964:a i klass 8B respektive 8C så funderade jag på både bilmodell och klass under 2014. Paralellt köpte jag en Lotus Elise s2 som jag låtit modifiera och har fastnat för mittmotorkonceptet. Valet blev därför en Porsche Boxster S från -02 (252 hk ur 3.2l liters boxster 6:a) Klassen blir 8B (5 kg/hk) och säsongen 2016 skall den stå på startlinjen i PCSR och sorteras ut för att bli snabbare än nuvarande 944:or och 968:or som är de främsta konkurrenterna. 8B är den största klassen i PCSR och tillströmningen kommer bli rejäl till 2016. Har pratat med flera som tror att det blir svårt att bygga en konkurrenskraftig Boxster men det är det roliga i kråksången. Lätta utmaningar har aldrig tilltalat mig och jag är tämligen envis. Så här långt så har jag bara undersökt hur bilen känns på allmän väg samt gjort rigorösa efterforskningar hur man bäst går till väga samt vart delarna finns. Det gör att konceptet mer eller mindre är klart efter 2 månaders intensivt googlande och otaliga telefonsamtal. Min bil kommer också att bli grunden för något som är tänkt som en enhetsklass inom PCSR (2017) som går under arbetsnamnet Boxster Cup. Vore fel att dra på för stora växlar men jag/vi tror att underlaget finns för att skapa en enhetsklass där delar av bilens komponenter styrs av ett reglemente och där förartalang är viktigare än ekonomi. Vår plan är att grunden skall vara reglementet för klass 8 med 5 kg/hk. Serien finns redan i flera Europeiska länder och i USA. Jag har haft mycket kontakt med representanter av den engelska serien och flera av deras tips kommer att gynna mig och övriga vid utvecklande av bilen. Efter ett antal säsonger så har de mycket rutin om vad som funkar och inte funkar. Tråden kommer vara transparent vad gäller val av komponenter och viktbesparingar och samtliga kostnader kommer att sparas i ett exceldokument för framtida byggen. Så några bilder på bilen. Nuvarande status: Gillar att arbeta med målbilder i allt jag gör: _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Ball! Kanske man skulle bygga om frugans Boxster. Helrätt serie, mycket bil för pengarna och bra tillgång på bilar. Skall bli kul att följa det här. Lycka till! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Härligt, John - kul att du gjorde slag i saken, jag hoppas verkligen det visar sig att tvivlarna hade fel!
Ska följa din resa, kul att ha en referens. Polarna har redan börjat uppmana mig att göra samma sak, vi kanske ses i "Boxster Cup" 2017... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Kul med lite glada tillrop. Intresset i PCSR är stort för en enhetsklass men någon måste ta första steget och utveckla själva konceptet och den stafettpinnen valde jag att ta.
En stor fördel med Boxster konceptet är att till skillnad mot andra Porschemodeller så är inte priserna i en stigande fas utan de årsmodeller som enklast och kanske bäst lämpar sig 1999 till 2004 kostar från 95000 till 200000. Finns egentligen ingen direkt anledning att köpa nyare bil än 02 då det bara blir dyrare efter facelift utan någon annan uppenbar fördel men det är upp till var och en. Tillgången på delar är stor till Boxster och mycket av delarna är samma som 996, vilket gör utbudet ännu större. Motorer och växellådor kostar inte en arm och ett ben, vilket är ytterligare en fördel. Självklart är det så att frammotorkonceptet inom PCSR har utvecklats under mer än 10 år och dagens 994/968:or är väldigt snabba, men det är absolut realistiskt att kunna matcha dem med tiden. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Absolut Joakim. Garry som förövrigt jag "lånat" bilden av är min huvudkontakt i den Brittiska serien. Han menar att bilarna där utan plastdetaljer utan allt i plåt men fullständigt strippade i övrigt vad gäller inredning, aircondition och annat "lull lul" väger 1300 - 1350 kg beroende på ambitionsnivå. Vi kommer dock att köra med vissa glasfiberdelar, vilket sänker vikten ytterligare minst 30 kg. Målvikt är cirka 1280 kg med förare vid målgång. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Det är klart dags för det Magnus, flera nya och återvändande förare på väg in i 8B. Inte omöjligt med 10 förare i klassen nästa säsong eller kanske ännu fler.... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Bäst Dan är du börjar att träna med oss. Är extremt utvecklande och ger tokmycket körtid. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Va kul Idag skall jag å Anders till garaget och se om vi kan få den körbar så det finns hopp är dom verkligen så här billiga? http://www.blocket.se/malmo/Porsche_Boxster_S_3_2_252hk_Cab_61471878.htm?ca=15&w=3 Vad räknar ni med för kastnader för att få bilen tävlingsklar? _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Priset är tämligen representativ.
Jag har förhandlat fram bra priser på delarna, delvis genom den Engelska motsvarigheten. Beräknad totalkostnad inkl bil för 120 tkr är 250 tkr plus minus 30 tkr beroende på hur mkt du skruvar själv. Har ett exceldokument på alla kostnader. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Kul John!
Var väl dax att någon tar stafettpinnen vidare - ni kan ju inte åka 944:or i all evinnerlighet... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Det är en starkt bidragande orsak Martin. Bilparken inom PCSR måste successivt moderniseras för att attrahera nya medlemmar. Dessutom börjar delarna till 944/968 att ta slut. Ett annat problem är de skenande proserna på Gt3:or som annars hade varit ett alternativ. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Det här kan bli väldigt spännande.
Personligen gillar jag buren, John har förhandlat fram så att vi får det pris som gäller för deltagare i den brittiska cupen. http://www.customcages.co.uk/Rollcag Rejäla grejer som kommer att resultera i en väldigt vridstyv bil. |
||||
Det här konceptet blir jag helt såld på.
Har senaste åren själv sneglat runt på både bilar och brittiska seriens hemsida. Jag kommer lätt att följa denna tråden. Ös på med vad som görs så har du snart ett koppel av "copy cats" här på Rejsa. Vad kommer du att köra för chassi? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Har dialog med svensk leverantör av stötdämpare men inget klart ännu. Blir dock inte GAZ som används i UK. Med lite tur och skicklighet så blir det den svenska leverantören. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Ja, 924 är antikt och ja det är inte större skillnad i konstruktion på 968 som det egentligen är fråga om. Klart en konstruktion från 90-talet borde vara bättre än en från 70-talet. Det har alltså varit en tidsfråga innan någon vill lyfta fanan. Den gode Berens gjorde ett försök men verkade inte ha varit moget på den tiden. Jag har själv sagt att totalskrotar jag min egen 944 så blir det en 986 S som ersättning . Den har ju den magiska 5kg/hk som man inte har några problem att hitta racingklasser till M.a.o. lycka till John, jag tror du är rätt man för att få det att flyga _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 4 besök senaste veckan (100625 totalt) |