Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17
2 besök senaste veckan (100625 totalt)
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Japp, andra gången fick du ju bra varmtryck , du kör för hårt helt enkelt.
Är inte 95 ok? Eller är det utanför fönstret för CUP2?

_________________
Roger Risberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilka fantastiska beskrivningar om däck thumbs up . Klurade lite på vilken mätmetod du har men nu fick jag svar . Du skrev att däcken blir varmare på insidan, kanske dumt men undra om inte det hade hjälp med att backa på Cambern? Tänker att fördela utvärmen vid broms och låta utsidan jobba mer i kurvorna.

Magnus Thomé skrev:
Att mäta 2mm in i däcket borde ju hjälpa att få vettiga mätningar, där hinner det ju inte svalna riktigt lika tokfort som när man mäter däcksytan med IR som jag gör. Vad kostar en sån probmätare?


Jag köpte en Therma Elite från ETI men är osäker hur bra den är. Snabbhet är ju en viktig faktor och den vill ha lite tid att stabilisera sig (försöker läsa efter 10sek). Det finns en hel del olika därute, söker du på pyrometer så hittar du produkter för 1000 kr och upp

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Denna Pyrometer tycker jag är bra, snabb också.
Longacre Deluxe Digital Pyrometer.

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ytterligare en racehelg har avlöpt och det blev en välregisserad tillställning även om det var oroligt ett tag. Efter det läckande bromsoket på Gelleråsen efter en rökartid och bra träning så laddade jag om med en spabehadling för bilen hos Bilteknik i Katrineholm. Renovering av båda bromsoken och oljebyte i växellåda och motor stod på programmet. Tanken var att även göra en ny 4-hjulsinställning men lite glapp i bussningar gjorde att vi avvaktar med detta.

Anderstorp utlovade länge regn men på racedagen så var det mulet och cirka 15-18 grader i luften. Trots mitt ganska duktiga planerand så hade jag dock helt missat att byta till nya cup1 däck fram då mina gamla hade sett bättre dagar. Istället bestämde jag att köra på cup2 hela dagen. Lite rikstagande då jag hittills i torrt inte
varit särskilt imponerad av däckets konsekvens över ett helt race. Träningarna avlöpte riktigt bra och jag polerade min bästa tid rejält och kom in på 1:48.54 vilket får anses vara ganska snabbt med ett gammalt tröskverk. Till kvalet så hade Peter Nilsson som drogs med hjullagerproblem på förmiddagen kommit på fötter och satte en rökartid som jag i depån upptäckte hade räckt till pole. Jag vilade lite i depån då vi dagen i äran hade 40 minuters kval istället för våra vanliga 20 min. Lät därför bilen stå på tomgång i 5 minuter samtidigt som AC'n fick var på och jag svalna av. Ut igen och satte snabbast tid i min klass under kvalet med 1:48.6 (faktiskt bara 0.4 sek från kvaltiden på en GT4 med slicks).

Race 1 blev en spännande historia i cirka 5 minuter då jag fullständigt missade vilka lampor som skulle slockna i startsekvensen och sedan var det 4 minuters jagande innan jag lyckades ta mig upp till första plats igen. Det skedde med en kombination av tur och skicklighet då jag inte förivrade mig och hade tur med att Mattias Åkerberg ganska tidigt lyckades få i fel växel och jag kunde slinka förbi. Sedan hade jag en 968/944 Turbo att ta mig förbi också då han var långsam i kurvorna men snabb på raksträckan. Tänkte att han skulle vara perfekt att ha mellan mig och mina konkurrenter. Ganska snabbt körde jag om även honom och sedan kunde jag öka ledningen sakta varv för varv och sista 4 varven slog jag av rejält på tempot för att skona bil, däck och mig själv.

Race2 blev tämligen odramatiskt även om Peter Nilsson jagade mig första 4 varven men sedan gled jag sakta undan och jag kunde i spegeln se att hans bil blev mer och mer överstyrd då däcken sakta men säkert gav sig.

Totalt blev det därför full pott med två segrar och jag ökade ledningen i totalen.

Det som händer innan Finland är att jag nu har hittat en mekanisk verkstad med vattenskärare som skall tillverka en splitter i alu cirka 3 mm tjock som jag tänkte prova i Finland.

Liten kortfilm nedan från Race1

https://www.youtube.com/watch?v=7rrpLW9dodM&lc=z22dv3wyvxrvcfyyj04 . . . .


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Grymma tider!, nästan liten utklassning av dig där, länken funkar så där

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Raceroger skrev:
Grymma tider!, nästan liten utklassning av dig där, länken funkar så där


Nytt försök:

https://youtu.be/7rrpLW9dodM

Utklassnimg är en överdrift men jag är några 10-delar snabbare varje varv och då glider tiden iväg fort


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17
2 besök senaste veckan (100625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande