Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (75542 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Hittade en bild till dig på nätet.


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Lyser tändningslampor mm ? Prova tjuvkoppla startmotor med tänding på ?


Hur ser tändningslamporna ut?
Det som lyser är ABS och ASC, de skall lysa eftersom de är bortkopplade.

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
frapp skrev:
Ja när du kör box med EWS delite så är det två kablar i EWS kontakten som ska kortslutas. Det är två grova(finns kanske bara två?). Kan kaaaanske vara svart/gul samt grön/svart som ska kortslutas, men nu gissar jag vilt. Har det tyvärr inte framför mig. Ta bort EWS boxen när du provar.


Provade detta och hade stora förhoppningar på detta, men dessvärre ingen framgång.
Varken med min egen box eller boxen med EWS delete. Kopplade in en felkodsläsare enligt nedan men den startade aldrig. Fungerade förra veckan på en annan bil så det är lite skumt. Börjar tröttna nu...



_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Nu har jag läst på lite åt dig Anders. Jag tror ditt problem ev. ligger i en jordkabel som inte är på plats.

test att göra:

1. Batteriet bra med kräm ?
2. Kolla säkring 45, 39, 31, 28. pip dom med ditt el instrument.
3. Kolla jordpunkter vid golvet passagerarsidan samt de stora jordpunkterna i ratt höjd på både vänster och höger sida så att de faktiskt är tillbakasatta efter bursvetsandet.
4. Mät på tändningslåsets kablar mot jord. röd ska ha konstant 12v, grön 12v när nyckeln är i läge 2 och Svart/grön 12v när du vrider om nyckeln momentant. kräm här stämmer ?
5. Bygla bränslepumpen framme i säkringsboxen och se om den går då.
6. Mät på startmotorn. Prova att ge den ström direkt och se om den funkar.
7. Öppna nyckeln och tejpa fast chipet direkt mot ringen
8. fler idéer

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Vagnsboksbesiktningen avklarad i Kågeröd. Tack till brorsan, blixten och Skoog som gärna skruvar el. Lite fler inputs kanske löser problemet. EWS-problem stryks för stunden. Enligt elschemat så borde det vara ström på OBD även om bilen inte startar, vilket det inte är, detta kastar om det hela. Som brorsan och blixten är inne på så lutar det åt att någon har slarvat med att koppla ihop allt.






_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Äntligen hittat felet och igång hon gick...
Kombination av skit bakom spakarna och en Günther i München med för mycket Bitburger innanför västen. Lång historia kort. Boxen skickades iväg för att få en EWS-delete och lite andra nyttiga saker. Boxen kom tillbaka efter en vecka. Detta var inget som gjorde att bilen ville starta. Efter en del pillande så upptäcktes att kopplingshandskarna med bajonettfattning satt fel. Tändning och övriga kablar på kabelstammen går att skifta och passar alldeles utmärkt i varandra, följden blir dock att startmotorn inte går runt. Tack till Günther, surt mail kommer. Problemet kvarstod dock i att den inte starta, vid läge "3" på nyckeln så gick det inte 12 volt till soppapumpen. Började fundera över om vevaxelgivaren sagt upp sig. Ingen tändning och ingen soppa fram tydde lite på detta. Motståndet mättes och var något utanför spec. Ny vevaxelgivare beställdes och denna låg på ohm:et helt rätt. I med den och inget hände mer än det sedvanliga. Ingen soppa och inget tändning. Provade en annan box från känd cup-bil med EWS-delete. Hej och hå och igång gick hon... lycka...






_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Så fick jag tillbaka min egen styrbox och nu var EWS-deleten riktigt gjord. Passade på och varva lite nätt á la Sjöström.

Snyggade till under huven efter att ha ryckt och dragit i allt. Spolarvätskebehållaren åkte också då jag brukar ha någon med som vill putsa rutorna. Fick även på huvlåsen. Ratten och nav åkte också på, blev bra avstånd till stolen.










_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Gutt! Ses vi på Gelleråsen??

_________________
Patrik Skoog
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Gutt! Ses vi på Gelleråsen??


Dessvärre är listan fortfarande gedigen. Får bli Mantorp...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Det går inte jättefort detta men lite händer det trots allt. Framskärmen har fått färg, nyansen blev rätt så ok. Jobbet var inte jättebra men inte heller dåligt. Kan alltid sätta ett gäng dekaler över. Blästrat oken så det börjar bli dags för värmetålig färg och härdning. Har plockat ner diffen och satt i bussningarna från Millway, kunde gjorts innan så hade jag sluppit det nu. Har även fyllt den med Castrols diffolja.
















_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
En uppfräschning av drivaxlarna med roterande borste och lite färg gjorde susen. Detta möjliggjorde en stillsam tur på det svarta då kärran saknar bromsar. Dagens mental boost...






_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Upp med todo-listan i tråden!

Vem vet, någon kanske blir inspirerad att göra någon av punkterna

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Bromsarna äntligen klara, blev rätt nöjd. Blästrat, slipat, 800 graders värmefärg och nya packningar. Skall förhoppningsvis få stopp på bilen. Fram blev det Carbotech XP12:or och XP10:or bak. Skall bli skoj att prova Carbotech då jag åkt PFC-belägg tidigare. Blev även Euroquip Blackline stålomspunna bromsslangar, inga konstigheter och rätt längder. Nya hållare och rör bak på bärarmarna också. Dessvärre inget test då jag sakna en luftnippel...
















_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Semester...

Liten elfläkt har monterats. Front, framskärmar, lister osv. som har varit av är nu tillbaka. Bra passform på framskärmen från Klokkerholm. Kränghämmaren med nya stabilisatorstag monterat. Bromsarna är nu luftade och testade lite lätt, verkar som det initiala bettet är bättre på Carbotech-beläggen än på PFC.










_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Framåt mot

Mycket småpill som skall göras och är gjort. Lite service också, så nytt luftfilter och soppafilter. Förberedelser för extra mätare, monterat stol och Fia-plattor till bältet.











_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Shake down äntligen bokad till 2:a augusti på Ring Knutstorp.

Elfläkten är inkopplad och har fått en liten dedikerad vippbrytare. Dörren har fått en bit plåt. Kjolarna är monterade och säkringsboxen är fastskruvad. Sladdar till förbannelse, urk. Bilen är mer eller mindre klar, det som saknas är lite chassipilleri, hjulinställning och huvudströmbrytare.






_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Sista gjort innan GT Däck i Kävlinge. "Catchtank a la Sjöström", lite service i form av ny olja till spisen. Oljepluggen var dessutom av, skönt att den inte gängat ur sig själv. Byte av kylvätska med tillhörande luftning, vilket inte är lekande lätt med en M52:a har jag fått erfara. Har även ställt bärarmarna vågrätt, känns kanske som den är lite hög fram...










_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Nu är det nära...
Hjulinställning gjord på GT Däck i Kävlinge. Toppenservice, kan verkligen rekommenderas!






_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Shakedown avklarad på Ring Knutstorp med kärran. Lite olikt att köra E36:a med stor sexa jämfört med E30 med liten ettrig fyra. Resultatet av en trevlig dag i att lära känna bilen blev läckande kylare och ett ventilknack från helvetet under andra passet, "försvann" dock under tredje och sista passet. Kommer att byta olja och se vad som händer. Bilen som helhet är trygg att ratta och fungerade även bra i blött. Har inte samma go-kart känsla som i E30:in. Är fortfarande inne på att bilen är för hög fram. Får in hela näven mellan däcket och hjulhuset. Länkarmarna står helt parallellt med marken. Sänka bilen även om länkarmarna kommer att peka uppåt? Eller skall man plocka bort hjälpfjädrarna? Känns som något behövs göras...

Summa summarum så är det en trevlig kärra...









_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Hyllinge hade träningsdag på Knutan så det var bara att passa på att skruva vidare. Ny kylare samt byte till Valvoline olja istället för Mobil1's 5w-50. Huvudströmbrytare monterades av brorsan som höll på halva natten kvällen innan. Hade önskat att sänka bilen fram vilket gjordes då jag missade första passet på lördagen. Bärarmarna pekade uppåt vilket är förbjudet enligt alla teorier. Detta fungerar inte heller på min. Hann ett par varv under andra passet och när jag går ut på start/målrakan så är kärran helt orkeslös och jag lyckas precis svänga av så jag kommer in i depå där bilen dör. Insugsbälgen som hoppat av. Innan passet efter lunch så höjs bilen fram till ursprungshöjd och nu fungerar den som den skall igen. Kör hela passet och börjar finna mig någorlunda tillrätta i bilen. Precis när jag rullar in i depån och skall parkera så sticker vattentempmätaren rätt upp på det röda och en tjusig dimma sprider sig framför huven. Plaskvått under bilen, så var den provkokad. Känns lite som att jag har Murphy som burkslav nu...

Om motorn varit dåligt luftad så borde den kokat redan under första passet. Kan kanske vara så enkelt att vattenpumpen tackat för sig under andra men motorn klarat sig med kylningen ute på banan. Med lite tur så borde vattnet då inte hunnit koka toppen för permanenta skador...








_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357


Trådstartare
Efter provkokningen av motorn sist så pekade det åt termostaten, vattenpumpen eller både och. Så det blev ett byte av båda. Termostaten blev en Mahle 71 graders och vattenpumpen med stålimpeller istället för plast. Detta känns något bättre temperaturmässigt. Gamla termostaten öppnade knappt 2mm vid 97 grader i kokande gryta, så den har nog sett bättre dagar. Gjort en del rostlagning då den har sett lite tråkig ut i skärmkanter och vid dörrar. Blev ett spraypaket från billackering.eu, kan verkligen rekommenderas. Nytt bogserband fram och vajer bak, dekaler på bilen och nya däck är på bilen.

Nu närmar sig säsongen sitt slut...
















_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
21 besök senaste veckan (75542 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande