Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (58771 totalt) |
Aahh jag vände bakåfram där på hastigheten, tänkte mig från hjul till dämpare. Ska fixa ny plot. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Uppdaterat enl. ovan. Lite mer lågfartskomp fram än bak då, annars relativt lika. Tankar? Min spontana gissning är att den extrema lågfartskompressionen kunde få toppa på 2x kritisk, och att i hög kolv/hjulhastighet kunde man vilja kunna komma upp i 0.8/0.9 i koefficient, lägsta kanske 0.4? Samt generellt lite mer fallande från 0.1 m/s? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
_________________ Roger Risberg |
||||||
Skulle tro du behöver mer komp, ja. Men tänk om typ 170/80 skulle vara mitt i justeringsområdet, skulle kännas bättre. Så dämparna ligger i underkant vad jag TROR du behöver. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Cirkus konstant addition till F i C=F*MR^2/v så linjärt-ish avtagande tillägg över v? Hur mycket vi pratar om (och varifrån) vet jag inte, berätta gärna Något som kanske borde mätas mha en: _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Vidare bra läsning för den teoretiskt lagda finns på, gissningsvis är länken något google sniffat rätt på som det inte borde, man kan köpa boken på t.ex. amazon: http://wanderlodgegurus.com/database
_________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag har inte kommit långt än, bara plockat lite väl valda delar. Den verkar väldigt uttömmande, kanske lite fokus på "vanliga bilar" men sunt utrett allt ihop, på ett sätt som verkar lite tydligare än Milliken&Milliken (inga jävla pounds, inches, slugs etc). _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Det var väldigt mycket info om hur man konstruerar ventilerna b.l.a
Jag tycker inte att det var så jätte mycket nytt, men som sagt kollade inte super noga. En fråga jag har funderat på"som dom nämnde lite om är ju hur stor del av slaget I dämparen som utnyttjas. Jag har en del erfarenhet från mc och där vill man ju nyttja hela slaglängden, eller så nära som möjligt utan att gå I bumpstop. Men jag ser inte att det är lika med bilar. Varför ska man ha en dämpare med 50mm slaglängd om man bara nyttjar 20mm är min fråga, är inte dämparen fel konstruerad då ? Ja fattar ju att ska du flyga over curbs behöver du ju lite fjädringsväg men annars?? Jag tänkte lite när Fuling sa att jag behövde mer kompdämpning, det enda som kommer att hända är ju att jag utnyttjar en mindre slaglängd, dämparen kommer att röra sig mindre, men vad är optimalt?? Rallybil är en annan sak _________________ Roger Risberg |
||||||
Ja lite "gammalt" kanske, jag ser det som grundligt. Hur varje enskild tillverkare sen gör är väl upp till dem (manual här med lite om det: http://www.penskeshocks.co.uk/downlo Poängen med att nyttja mer slag är att man flyttar mer olja, vilket gör det lättare att få det beteende man önskar. Varför man ser t.ex. "Nitron 40mm" eller "Öhlins 46mm", samma sak där, större diameter på kolven, mer olja flyttad, dock på bekostnad av högre friktionsförluster som är svåra att styra. I "vanlig" körning på plan väg kommer man inte nyttja så stor del av slaget med styva fjädrar å krängningshämmare, men å andra sidan är det väl bra att ha den extra fjädringsvägen när man kör just över curbs eller ner i nåt potthål på vägen så man slipper få skevt chassi Jag har en sisådärig video med ett par dämpare som rör sig, med en väldigt försiktig och ovan förare, MR är ~1 å slaglängd end to end 50 mm: https://www.youtube.com/watch?v=8Fed _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jag har 100mm slag på framdämaprna.
Ca 30mm infjädring till åkhöjd. Kvar 70mm. 30mm dumpgummi, kvar 40mm En körbsträff, åkta rakt fram, ger ca 20-30mm i 100km/h. Kvar ca ca 10-15mm Sen kan man åka på värre smällar så jag vill ha lite marginal. Och jag vill inte bottna ut dämparen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja plug-in parallelhybrid med en 250cc stånka, lågfartsmappning har aldrig vart våra bilars styrka tyvärr. Givetvis vore det ännu roligare med data från de fina kontaktlösa Gillsensorerna på rockersen, men den har jag inte kvar _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Sån här: http://gillsc.com/content/25mmBlade. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Inte så många hieroglyfer (http://gillsc.com/content/datasheets/25mm.pdf), men positions eller rotationsgivare, helt kapslad å kontaktlös. Eller som video: https://www.youtube.com/watch?v=XTd1 _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Pontus Fyhr:
1 ursäkta heroglyferna, mitt huvud går ibland i baklås, tilt, på länkar på fel språk Länken, vidio Nu kan tom jag fatta Vilka dämpare tror du mästa på? Penski eller de vi tittat tidiare på? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag tror båda två hade funkat bra, men jag beställde en uppsättning Penske med digressiv/linjär kolv, 2v justerbar. Har du koll på om MR till droplink på krängaren är samma som på fjädrarna? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 1 besök senaste veckan (58771 totalt) |