Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dämparkurvor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (58771 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Edit:
Tog bort, skall försöka förklara.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087





Jag känner att de här kurvorna behöver lite mer förklaring, i andra kurvan, är 1-3-5-7 etc input amplitud i mm och y-axeln är svaret, på karossen? Typ transmissibilitet av input i olika frekvenser?

Vad händer i andra kurvan, andel av kurvan på x-axel? Vad är på Y?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Här åker vi en enhjuling över sinusformade gupp med olika
apmepletuder(höjd på guppen) och frekvenser(fart).
Ampledud 1->23mm
frekvens ca 1->12hz
Pikarna ligger ca vid egenfrikvänsen, men inte för låg ampletud pga det finns
friktion i systemet som gör att däcket sköter fjädringen i stor del.
Y-axen är max ampletud på karossen genom inmatad amp.
X-är frekvens i Hz
Bak:

Fram: (MR=0.77)

Fram: (MR=0.667)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



fuling skrev:
Här åker vi en enhjuling över sinusformade gupp med olika
apmepletuder(höjd på guppen) och frekvenser(fart).
Ampledud 1->23mm
frekvens ca 1->12hz
Pikarna ligger ca vid egenfrikvänsen, men inte för låg ampletud pga det finns
friktion i systemet som gör att däcket sköter fjädringen i stor del.
Y-axen är max ampletud på karossen genom inmatad amp.
X-är frekvens i Hz


Mycket intressant, så i väldigt låg frekvens (sub 2 Hz) ligger svaret i karossen kring 100-150% av input? Jag antar det är peak-svar för respektive punkt? I egenfrekvensen är livet lite jobbigare och svaren bak hamnar över 150%, fram klarar sig lite bättre. I högre frekvenser ser det mysigare ut med 50% amplitud på svaren?

Till Rogers fråga, hur står detta sig mot något annat? Påverkas dessa responser av att skala rebound-kurvan upp eller ner?

Jag ser även fram emot förklaring av de följande kurvorna sedan!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
så i väldigt låg frekvens (sub 2 Hz) ligger svaret i karossen kring 100-150% av input?

Inte 100 på frågan men ja, in ger 100-150% i rörlese på karrossen till ca 2-3Hz

Citat:
Jag antar det är peak-svar för respektive punkt?

Ja max utslaget, störtsa rörelsen, genom inmatat.

Citat:
I egenfrekvensen är livet lite jobbigare och svaren bak hamnar över 150%, fram klarar sig lite bättre.

Amax/A (A=ampletud) i ca egenfrikvens ges av m, mt, k & kt och dämpingen så den blir vad den blir tyvärr.

Citat:
I högre frekvenser ser det mysigare ut med 50% amplitud på svaren?

Hmm eller ligger hjulet o stutsar på topparna, behöver kolla.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Visar del av kritiskdämpning.
my=med friktion
Bak:

Fram: (MR=0,77)

Fram: (MR=0,667)



Tänkte på denna bild som referäns:

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515





Har vi folk som kan läsa ut sånt här och hjälpa till med justering sen..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



fuling skrev:
Visar del av kritiskdämpning.
my=med friktion
Bak:

Fram:



Tänkte på denna bild som referäns:


Jag försökte mig på samma, dock utan friktion


Mina värden är dock lite högre än dina, vad har jag missat?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Mina värden är dock lite högre än dina, vad har jag missat?

MR^2?
En vild gissing bara.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Om man struntar i absolutvärderna så är det ju en himla skillnad mellan fram och bak, det kanske är bra men jag förstår inte riktigt varför? Det kanske bara Quantum kan svara på?

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Dämpnivårena ligger i krokarna samma bak och fram.
Lite lågt vad jag tycker.
Men sen skilnden i form på kurvorna tål att funders på.

Pontus Fyhr:
Data som du gätt är den som bilen ser ut i dag?

EDIT:
Kolla min tidiagre inlägg med grafer, finns 2st olika fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Som sagt skillnaden I förhållandet mellan komp/rebound tycker jag är ganska stor mellan fram/bak.
Formen/lutningen av kurvorna har lite att förklara, många frågor I dämparträsket

_________________
Roger Risberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



fuling skrev:
Dämpnivårena ligger i krokarna samma bak och fram.
Lite lågt vad jag tycker.
Men sen skilnden i form på kurvorna tål att funders på.

Pontus Fyhr:
Data som du gätt är den som bilen ser ut i dag?


Dämpare och fjädrar har jag inte köpt än, kommer handla något under vintern, därav min jakt på data och lite mer know-how på området. I övrigt stämmer spec på bilen.

Så till våren får vi något att jämföra med

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Raceroger:
Ja bak ser ca ut som jag vill ha kurvan.
Vad de har hittat på fram vet de fa...
Hehe, jag många frågor blir det när man sjunker djupare och djupare i träsket.

Pontus Fyhr:
Funderat lite, din plastbalja har inte den samma chassi som en Åpel spidster?
Om ja så är MR fram inte 0,667 utan i ca 0,78
Bak stämmer 0,754, jag har 0,752
Nästa fråga, egenfrikvenesen är ca samma bak o fram, varför då?
Iof blir inte det om MR fram är fel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



fuling skrev:

Pontus Fyhr:
Funderat lite, din plastbalja har inte den samma chassi som en Åpel spidster?
Om ja så är MR fram inte 0,667 utan i ca 0,78
Bak stämmer 0,754, jag har 0,752
Nästa fråga, egenfrikvenesen är ca samma bak o fram, varför då?
Iof blir inte det om MR fram är fel.


Jo fram är det samma, bak är det ganska likt med.

I längd på armarna ska det enl. uppgift vara 0.813 MR både fram och bak, vinkeln på framdämparen är 38 grader från lodrät, bakdämparen 5 grader från lodrät.

Det känns som jag behöver verifiera dessa uppgifter, återigen när det är dags för pallbock, vilket borde vara närsom

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pontus Fyhr:
Ta reda på om de är lika, om ja så stämmer mina siffor bra.
Gissa hur jag kan veta det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



fuling skrev:
Pontus Fyhr:
Ta reda på om de är lika, om ja så stämmer mina siffor bra.
Gissa hur jag kan veta det?


Kan det ha med en grön kebab å göra?
Fram är lika i alla fall, så jag adopterar dina värden! Bak ska nog bara y-position på övre dämparfästet skilja.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Kan det ha med en grön kebab å göra?

Jopp Mätt upp bak o framvagen.

Uppaterat tidigare inlägg igen, vart lite fel med friktionen.
Nu känns fram och bak mer matcha varandra.
Framför allt fjädersättingen(k på hjulet) stämmer bättre
med vad jag tidiagre har sätt av dylika bilar.
Mao en del hårdare avfjädrad fram än bak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rätt upp och ner förstår jag ej dessa staplar.
Vad betyder Avg? Medelvärde?
Vad kommer datan från vad för givare?
Det är någon form av persentation av loggad data, eller?
En för varje hjul.
Har något med dämpare att göra.
Med mer input går det nog att lura ut en del.
Supramannen skrev:


Har vi folk som kan läsa ut sånt här och hjälpa till med justering sen..?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Det där är ju bara fördelningen av högfarts samt lågfartsdämpning.
Vad som sticker ut lite är ju vänster bak men där har du ju kunnat kört over en curb eller dyl. behöver inte vara något konstigt. du har lite högre dämparhastigheter vänster bak 21% mot ca 15% för övriga hjul

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fördeling ja, men över vad då?
Mätt på vad, under vilka förutsättningar mm mm?
Medelvärden säger inget i min värld.

Pontus Fyhr:
Är dämpran justerbara för de dämparkurvor jag fått?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Dämparkurvor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (58771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande