Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (58837 totalt) |
Vem man tror på och inte tror på är upp till var och en.
Som vad då tex? (lite om det) Vad har jag missat som var intresankt? Tar vi histogramen(dämpar hastighet) Varför skall man titta på ett helt varv? Vad händer på man delar upp varvet i tex 10st bitar(histogram). Kommer de se lika ut? Vad jag nu gör är ifrågasätter, inte er utan vikten av histogram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Det är lugnt
Men man får välja och tro på vem man vill men en snabb googlingovh ett par tele samtal säger att race ingenjörer säger att det är bra och ett bra verktyg för att kunna optimera och jag kan inte mer än att tro på dom. Inte så det är en som säger detta heller. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Efter som jag inte kan detta än så är jag mest ute efter att lära, men som jag förstår det så kan jag läsa ut hur länge stötdämparen befiner sig i ett hastightets område
Och lågfarten verkar vara mellan 5-25mm/s och här befiner sig stötdämparen mest, men man ser även högfarten, och man ska försöka tuna in så dom blir så symetriksa som möjligt..sen kan man med in och utfjädrings loggen se vad som sker vid broms och acc och tuna in sin bil efter detta, SOm sagt jag är inget proffs på detta men försöker lära mig _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Skall man ha samma prosentuella förållande vid ax som broms vad gäller hastighet på bilen?
Skall man macha det? Är det snabbast? Jag ser inte någon skilande på detta och hastigheten på dämparna. Sen får det vara hur många jä... raceingenjörer som hälst som säger något annat utan att förklara VARFÖR. Medelvärden på något säger ALDRIG hur det ser ut i en spesefik punkt eller tillfälle.(instryring, gå på broms, gå på gas mm mm) Det är de områden man bör titta på, men men allt blir en kompromiss. Sen börjar denna tråd spåra ur från sin grundfråga. Mao hur en racedämpare ser i ut i komp förhållade till retur. Här har jag bara ett litet litet hum hur det skall se ut. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Läs detta och återkom: https://en.wikipedia.org/wiki/Histog _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Ja hävdar inte att ja kan detta. Jag förstod det som att man kan separera ut en specifik kurva inte medelel under flera varv. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jo det går säkert, men vad jag tror Johan menade med medelvärde är att histogram av definition samlar data givna intervall i lådor och redovisar hur stor andel som spenderas i dessa. Så tittar man på ett helt varv ser man inte nödvändigtvis så mycket, någon pratar om symmetri, men varför det skulle vara eftersträvansvärt kan ifrågasättas, särskilt kopplat till våra frågor om rebound vs kompression. Tittar man istället på en ensam kurva, kanske det är bättre och titta på varje dämparpotentiometers rådata(möjligen lite filtrerad), kopplat till mätkurvor från dämpar dyno (kraft som funktion av hastighet) för att relatera till bilens beteende i den kurvans olika faser, turn-in steady-state och turn out. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Tror jag förstår hur du menar, men man får ju hoppas att när man läser runt så rekomderar dom flesta att man ska sträva efter symetri på dessa historigram, vilket jag tycker låter rätt vettigt för 20 klick är inte alltid 10 klick och som det er ut på visa av dessa historigram så är det rätt stor skillnad i dämp procent på samma klick.. Jag har ju givarna ej monterade ännu Jag har loggern som klarar att logga fort nog Jag har minne i logger att ta hand om det Fråga för mig är om det finns nått för mig att lära med histoigram, och även om jag inte kan tyda det tillräckligt bra så finns det folk som kan som man kan sända datan till som kan föreslå ändringar _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Fin symetri på histogramet, eller?
Detta är en jä.... förenklad bild av verkligeheten och ett kort segment. Ökar/minskar man segmets storlek så förändars histogremets utsende hela tiden. Bra va? Men vist man kan justera dämparna så man får symetri i histogramet på ett varv, ett segemt mm mm men tittar man någon annanstans så kommer det vara osymetriskt. Fint va? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
I det stora hel ja, säger mycket lite.
Bara ski... får stå för dig. Men kan kanske vara använbart i några fall, något segmet.
Fel/rätt får du bilda dig en egen uppfattning om. JAG, ser mycket lite nytta med histogram med min ringa kunskap. Jag litar på det jag vet JUST nu och ut av de simuleringar jag gjort/gör. Om det är fel får någon stoppa ner det i halsen på mig med fakta. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Lägesgivare på dämparna ser jag som ski..... intresankt.
Histogram över ett varv, segment, ser jag som MYCKET mindre intresankr, tom ointresankt pga det jag visade i min grafer. Jobbar med:
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Som du sa. Man får tro på vem man vill Folk här på rejsa som är ett hobby forum eller folk som tjänar pengar på att ställa in bilar. Upp till var och en _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jag antar du läst på innan du förkastar något som uppenbarligen används? Här är länken jag postade tidigare igen för säkerhets skull. Den svarar på många av de frågor du ställer. http://fsae.scripts.mit.edu/motorhea Jag undrar också vad du anser skulle vara bästa sättet att mäta hur en stötdämpare arbetar när den är monterad i en bil? (jag undrar på riktigt alltså, inte retoriskt) _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||||
Så bara för man tjänar pengar på något så vet till 100% man vad man snackar om?
Men nu inträder momnet 22, om de som vet vad de pratar om berättar det kan de inte tjäna pengar på det, eller? Men ja på rejsa så finns det mäst av amatörfolk som tycker det är kul med div banåka i olika formen med olika budjet mm. Det är väll hela grejen med rejsa.nu, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
nicemd:
Försökt läst länknen, även använt googel tranläjt. Jag och text går inte ihopp, därmot grafer exvatioer stämmer bättre. Bla försöker de förklara histogramtses betydelse i ett en masse system som sitter fast i båda ändar med ett 2 masse system som inte sitter fast i någon ända som är en föränkald forma av verklighten. Redan då är jag jä.... skeptisk. Se vad som händer på bilen ser jag som en fördel, mao logga läge på dämprna. Sen reda ut vad som är bra i olika tillfällen låter jag vara osagt. Men jag jag skulle testa ställa om dämpana åt ena eller andra hållet bara för att testa om jag känner ett problem vid en viss punkt. Har man då loggar kan men koppla det man käner med vad som händer. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Racetech Dämparkurvor? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (58837 totalt) |