Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dämparkurvor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (58744 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Raceroger skrev:

Många hävdar ju att man ska ligga runt 0,6-0,75, varför inte så nära 1 som möjligt?
Sen undrar man ju alltid, hur ser andra dämpare ut?


Varför man inte nödvändigtvis vill vara på 1 är för att definitionen är att kritisk dämpning ger lägsta dämpkraft utan översläng, men inte snabbaste respons (vilket ligger på ~0.7).

Det är för position vid enkelt stegsvar, vilket man kan fråga sig hur ofta man stöter på och hur relevant det är. Men en bra indikation absolut.

Hur andra dämpare ser ut är en väldigt bra fråga däremot. I lågfart kan man t.ex nyttja över dämpning för att minska initiell roll i turnin, ge last på ytterhjul å få bättre turn in respons, vilket då inte är positionsrespons som i kurvorna ovan utan (normal)kraft.

Medan man i högfart kanske vill ha (mycket)mindre än kritisk dämpning över curbs för att inte göra karossen (och de andra hjulen) upprörda å helt sonika skiter i vilken lateral kraft innerhjulet levererar för de har det så svårt ändå. Det beror nog mycket på specifika situationer och man för hitta sig en bra medelväg, alternativt skruva sig rätt för specifik bana/kurva.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Aha , jag trodde att snabbaste respons att återgå till steady state var kritisk dämpning alltså 1?
För övrigt håller jag bara med.
Jag skulle ju vilja veta vad som händer vid en hård inbromsning samt turn in nästan samtidigt, vad händer med dämpningen då?
Känns ju som om man måste logga sådant om man ska få reda på det.
Känns ju inte som att man ska optimera för att köra över curbs. Helt annan sak om man kör V8 supercars , dom är ju helt galna över curbsen

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Om vi nu har en helt plan bana.
Broms:
Lågfarten
Men där händer det bara saker med dämparna när däckgreppet byggs upp.
Sen vid kostant max broms rör sig inte dämparna.
Sväng:
Lågfarten
Samma sak som vid broms, dämparna rör sig bara när däcksgreppet byggas upp.

Tumme pekfinner så ca ca ca allt över 0,15-0,2m/s är inte så viktigt, mer för hålla hjul och karros i någolunda chack.

Sen även om man loggar är det svårt att se vad som är vägen och vad som
köttklumpen hittar på(bromsar e svänger eller accar eller/och en blanding av dessa)
Knöligt? Japp

Med min ringa kundskap så Pontus dämparkurvor är ok(rätt planhalva)
Raceroger:s ligger på max dämpning nästa på rätt planhala, käns så där.
Också för lite komp vad min känsla säger och vad jag sätt tidiagre.
Puntus framdämpare har också lite konstig komp, men jag tror
det beror på något jag inte just nu kan sätta fingert på.

Körbs:
Ja, inte optimera för men ha koll på vad som händer.
Så bilen inte lämnar det svarta vid en körbsträff, lagom kul.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Jag håller med där att det är mest Lågfart, det tråkiga när man justerar en "envägsdämpare" så justerar man nästan bara högfartsdämpning. Sen är det bara fråga om teori och verklighet överensstämmer?
Jag får prova dämparna nu i alla fall, funkar dom inte bra så blir det svenskt nästa gång
Jag har tänkt börja med 10 klick fram samt 12 klick bak räknat från fullt mjuk, blir det bra fuling, 22 klick tillgängliga?
Skulle vara skoj om andra kunde lägga upp dämparkurvor men det verkar ju inte vara helt lätt..

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag vill, skulle, se till att man ligger med just dämpning(100%) mitt i justeringen.
Mao jag siktar mitt i bollplanket, men kan träffa en kant.
Värre sikta på en kant, betydligt större risk att missa bollplanket.
Men men har man dämparna är det bara testa o lära.

Sen med snurr snurr diagram är det rätt svårt att se vad som händer i lågfarten.
Iof det går men då behöver man sänka frikvenesen(vartalet) med givet slag.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Japp!
Kom på en annan fråga
Vad skulle hända med dämpningen om man har samma fjädrar fram som bak?

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lika dant avfjädrat fram o bak? (samma vikt-fjäderförhållande)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Raceroger:
k=80-95N/mm (fjäderkonstant )
MR=? (utväxlingen mellan fjäder och hjul)vet ej,dra till med något?
kt=? (fjäderkonstant däck) låg
fm=? (fjädrad vikt) 250 fram 300 bak uppskattning
om=? (ofjädrad vikt) 45 kg uppskattas
Samma vikt fram men kör med 95 fjädrar fram

_________________
Roger Risberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Ett par nya kompressionskurvor då:




i tabellform:


D bak Newton = 188.5202, 446.5951, 639.0740, 784.688, 865.0403
Hastighet bak m/s = 0.0042, 0.0171, 0.0301, 0.1526, 0.2543
K bak = 61253 N/m

D Fram Newton 106.3249, 224.5219, 224.5219, 315.1959, 350.7241, 438.5241, 669.1954
Hastighet fram m/s = 0.0029, 0.0095, 0.0095, 0.0182, 0.0247, 0.1019, 0.2539
K fram = 56811 N/m


I övrigt som tidigare.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Nja, K ska väl vara lika fram och bak när man har samma fjädrar eller?
Varför skulle dämparkraften vara större fram? Vad har jag missat tro?
Som sagt:
95N/mm fjädrar fram och bak
Vikt fjädrad fram=250Kg
Vikt fjädrad bak=300Kg
Ofjädrad 45 kg bade bak och fram.

Jag har 95 fjädrar som ligger och skräpar och vill bara veta vilka som är bäst att slänga på, halvjobbigt att byta fjädrar om man inte behöver.

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm lika bak och fram, nja.
Kritiska dämpning:
Ck=2*(m*k)^0,5
Säger ca vad som händer med förhållandet fjäder o vikt.

För Racerroger som har MacÄckelben fram och bak så kan man gämnföra k(fjäder) rätt upp och mer pga samma MR.
Men vikterna fram och bak skiljer, mao bak har mer dämpare.
Sen bör, allt jag sätt, av dylika bilar vara avfjädrade hårdare fram än bak.
Hur mycket behöver jag fundera lite på.
Egen frikvenesen är ett sätt att kolla avfjädringsnivån.

Sen att ligga mitt i bollplankent när man startar med ett par dämpare
är att man kan byta fjädrar och fortfarnde träffa planket.
Mao ligger man rätt med 80N/mm kan man byta till 95N/mm
och fortafarnde ligga någulunda rätt.
Hmm alltid är jag inte 100 på, men i detta fall. Ja
80->95 fjäder ger ca ca ca +10% i dämpkraft.


Pontus Fyhr:
Vad har du nu hittat på? (kurvor komp)
Vad vill du jag skall titta på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Ja,jag tänkte ju bara, sätter jag i den hårdare fjädern fram bör ju dämpningen minska.dämparen är ju vad den är.
Som du säger fulling, ligger jag bättre i bollplank med 95 fjädrar än 80 fjädrar fram?
Jag vet dom som åker med samma fjäder fram som bak i boxster och är nöjda med det trots att den är lättare fram.?
Som alltid synpunkter välkomnas alltid, bra som dåliga.

_________________
Roger Risberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



fuling skrev:


Pontus Fyhr:
Vad har du nu hittat på? (kurvor komp)
Vad vill du jag skall titta på?


Det är nya dämpare på G!
Typ kritisk dämpning i första hand, kanske även "köra över gupp" senare. Jag tror jag har fått rätt på min egen kritisk dämp kalkyl, kolvhastigheten borde vara linjär mot MR, medan kraften tar MR^2 i utväxling?

Hel kurva fram här:



Data på min å max av justering:

Fram komp max   
V (m/s)           F (N)
0.001420771   47.9854686231
0.0034772939   82.853805429
0.005059905   106.6744341565
0.0063258802   126.2398309811
0.007551968   146.651577975
0.0083824031   161.108167787
0.0092523466   176.4147202386
0.0102805134   194.2729668437
0.0109525358   207.0260189065
0.0121812758   215.563576239
0.0252694532   270.4416437084
0.0507743538   364.9002573712
0.0761590241   464.442390755
0.1015847183   558.0492355432
0.1270100337   653.3523931402
0.1523154977   752.0427576494
0.1777013046   846.4959526069
0.2030861644   945.1899295864
0.2284317051   1042.1857875219
0.2537772458   1139.1816454574

Fram komp min   
V (m/s)           F (N)
0.002155158   25.9946444234
0.0033852795   37.3374796733
0.004438469   52.4345530282
0.0058446823   63.7854003717
0.0253799455   113.5839953318
0.0507245567   171.1714897748
0.0760683276   232.5212344162
0.1015881903   293.8789911512
0.1269319613   355.2287357926
0.1524509837   420.348742726
0.1777939143   485.4607375659
0.2033129367   550.5807444994
0.2286567076   611.9304891408
0.2538235464   677.0344718872

Fram rebound max   
V (m/s)            F (N)
0.0023430142   -26.6688462613
0.0039362433   -64.219239404
0.0055269514   -90.4828819515
0.0071184999   -120.5087746973
0.0092400043   -158.0351315596
0.011712852   -191.7832140363
0.0185896747   -232.855494572
0.0254673378   -277.6900253061
0.0508581661   -427.0262917774
0.0762489944   -576.3625582487
0.1018184355   -736.9775632217
0.1272101041   -890.0760798914
0.1526009324   -1039.4123463627
0.1779934414   -1196.2731132309
0.2035612018   -1349.363617807
0.2289537107   -1506.2243846752
0.2541701279   -1663.0931636368
            
Fram rebound min   
V (m/s)   F (N)
0.0033987245   -22.8585235017
0.0123861276   -52.5479083199
0.0206691636   -82.2693415121
0.0254286835   -104.6265161778
0.0508060668   -193.766779474
0.0761842905   -286.6692929687
0.1271176699   -476.2285580629
0.1780493687   -658.2633227602
0.2034275924   -751.1658362549
0.2289810675   -840.2980874575
0.2541840397   -936.9708632441

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Haha var det Pontus dämpare, jaja

_________________
Roger Risberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Raceroger skrev:
Haha var det Pontus dämpare, jaja


Nåja

Å bak då:





Bak komp max   
V (m/s)   F (N)
0.0016012827   50.8236145465
0.0044516499   107.4478823237
0.0065894254   149.9160831567
0.0097989255   192.4240296151
0.0164034811   225.6381239805
0.025327585   277.7777603487
0.0506715612   429.4338186656
0.0761947885   576.3866446332
0.101539395   723.3328463299
0.1270619919   874.9955289177
0.152405968   1026.6515872346
0.1777499442   1178.3076455515
0.2030939203   1329.9637038684
0.2286165172   1481.6263864563
0.2539604933   1633.2824447732

Bak komp min   
V (m/s)   F (N)
0.0021396667   32.0040608783
0.0041007127   60.3360675797
0.0055271571   79.2284882279
0.0253446065   150.6116316027
0.0506967782   241.0395538568
0.0762269402   336.183957002
0.101577851   436.0315924964
0.1271092739   521.7562824012
0.1524601847   621.6039178957
0.1778117259   716.7416967699
0.2031632672   811.8794756442
0.2286934292   907.0238787894
0.25404434   1006.8715142839

Bak rebound max   
V (m/s)   F (N)
0.0012553888   -33.9670531593
0.0026900288   -76.302768574
0.0044838017   -132.7548053075
0.0060983233   -184.5036096917
0.0077141058   -245.6721273163
0.009327997   -292.7110750803
0.0163017723   -348.9710079573
0.0254215185   -423.9908760642
0.0506335254   -620.8708319145
0.0763813946   -817.730914952
0.1017726527   -1019.3141031516
0.1273412707   -1211.4709538399
0.152731268   -1403.6344287991
0.1781225261   -1605.2176169987
0.2035131537   -1802.0909485781
0.2292603925   -1994.2411749954
0.2542937786   -2191.1277551166

Bak rebound min   
V (m/s)   F (N)
0.0023245918   -15.087881053
0.0046498139   -38.5510486322
0.0066177946   -62.0274647532
0.0255616833   -136.6829979598
0.0507604513   -234.6559647855
0.0763170912   -337.3255396896
0.1016944799   -435.2918822443
0.1272511198   -537.9614571484
0.1526278781   -631.2179430829
0.1780052668   -729.1842856377
0.2035619067   -831.8538605418
0.2289392954   -929.8202030965
0.2543166841   -1027.7865456513

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Min kritikalitet från ovan data ser ut såhär:



_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pontus Fyhr:
X-axen borde vara hastighet på hjulet, inte dämpar hastigheten.
Lättare då att gämnföra tex bak o fram med olika MR

C=F*MR^2/v (C=dämpning [Ns/m])

Mao F*MR och v/MR

Ck=2*(mf*k*MR^*2)^0,5 (kritsik dämpning)

Hoppas jag tänkt rätt, så jä... lätt att virra bort sig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag håller på och grejar fram mina dämpar kurvor så ska vi se hur fel dom är

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



fuling skrev:
Pontus Fyhr:
X-axen borde vara hastighet på hjulet, inte dämpar hastigheten.
Lättare då att gämnföra tex bak o fram med olika MR

C=F*MR^2/v (C=dämpning [Ns/m])

Mao F*MR och v/MR

Ck=2*(mf*k*MR^*2)^0,5 (kritsik dämpning)

Hoppas jag tänkt rätt, så jä... lätt att virra bort sig.


Ja det är verkligen lätt att virra till det. Jag har resonerat som:

C=F*MR^2/(V*MR)

Iom att hastigheten på kolven är ~linjärt beroende av hastighet på hjul och MR. Eftersom data på krafter som funktion av hastighet är på dämparen, får vi räkna fram ekvivalent dämparkraft och hastighet ute vid hjulet. För plot kunde kan kanske byta ut x till hjul-hastighet dock.

Ck=2*(Mc*k*MR^2)^0.5 håller jag med om.

Bra SMR, blir kul att se!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Raceroger :
Kolla lite, samma fjäder bak o fram ser vättigt ut.
Men med 95N/mm fjäder behöver du mer dämpning än med 80N/mm.
Och du som jag ser det ligger redan i närheten av kanten på bollplanket med 80 fjäder.
Sen om du missar med 95 fjäder låter jag vara osagt.
Mao jag gillar inte.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Iom att hastigheten på kolven är ~linjärt beroende av hastighet på hjul och MR.

Helt öveäns:
Citat:
Eftersom data på krafter som funktion av hastighet är på dämparen,
får vi räkna fram ekvivalent dämparkraft och hastighet ute vid hjulet.
För plot kunde kan kanske byta ut x till hjul-hastighet dock.

Nja, kraften är vid en spesefik hastighet blir bara MR.

Från dämpare/fjäder till hjul:
Bara kraft F*MR
Bara hasighet v/MR

C=F/v --> C=F*MR/(v/Mr) -> C=F*MR^2/v

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Dämparkurvor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (58744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande